Van Evangelisch naar Gereformeerd: verhalen?

elbert
Berichten: 1667
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Van Evangelisch naar Gereformeerd: verhalen?

Bericht door elbert »

Gian schreef:Beetje flauw Elbert. Hoe velen verlaten de traditionele kerken omdat men het überhaupt niet meer gelooft?
Waarom is dit flauw? Spelen aan evangelische kant eigenlijk niet dezelfde problemen als aan de kant van de traditionele kerken? Of gaan die problemen de evangelische deur voorbij? Zo ja, gefeliciteerd. Zo nee, dan vind ik het niet flauw om dit op te merken.
Uiteraard ontken ik niet dat velen de traditionele kerken verlaten omdat men niet meer gelooft. Maar daar gaat het hier toch niet over?
Gian schreef:De opsomming van Otto de Bruijne kan even zo goed gelden voor de traditionele kerken. En vergeet niet dat een substantieel deel wél vertrekt vanwege de leer (verbond en doop), meestal na jaren van strijd tussen innerlijke overtuigingen en de traditionele leer.
Dat zal voor sommigen gelden, maar ik durf de stelling wel aan dat het bij de meesten een kwestie van sfeer en leven is. Dat geldt aan beide kanten.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6339
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Van Evangelisch naar Gereformeerd: verhalen?

Bericht door Gian »

elbert schreef:
Gian schreef:Beetje flauw Elbert. Hoe velen verlaten de traditionele kerken omdat men het überhaupt niet meer gelooft?
Waarom is dit flauw? Spelen aan evangelische kant eigenlijk niet dezelfde problemen als aan de kant van de traditionele kerken? Of gaan die problemen de evangelische deur voorbij? Zo ja, gefeliciteerd. Zo nee, dan vind ik het niet flauw om dit op te merken.
Natuurlijk spelen er aan beide kanten dezelfde problemen. Is het dan nodig om het over -gras wat niet zo groen is als dat het leek- te spreken? Voor de meesten is een overstap niet vanzelfsprekend, want met zo'n opmerking wals je wel over de strijd heen die een overstap vaak met zich meebrengt. Je kerkverband verlaten is eerder een rouwproces dan een feestje. Je neemt tenslotte wel afscheid van broeders en zusters waar je fijne momenten mee hebt gehad.
Als het gaat om de leer, en de druk vanuit kerkenraden kan het overigens weldegelijk als bevrijdend ervaren worden.
elbert schreef:
Gian schreef:De opsomming van Otto de Bruijne kan even zo goed gelden voor de traditionele kerken. En vergeet niet dat een substantieel deel wél vertrekt vanwege de leer (verbond en doop), meestal na jaren van strijd tussen innerlijke overtuigingen en de traditionele leer.
Dat zal voor sommigen gelden, maar ik durf de stelling wel aan dat het bij de meesten een kwestie van sfeer en leven is. Dat geldt aan beide kanten.
Als het een kwestie van sfeer is kan ik daar weinig respect voor opbrengen. Het lijkt me sterk dat je afscheid van je broeders en zusters neemt omdat ze elders gitaar spelen oid.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gebruikersavatar
François Turretini
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 jun 2012, 20:45

Re: Van Evangelisch naar Gereformeerd: verhalen?

Bericht door François Turretini »

sirdanilot schreef:maar dit slaat nadrukkelijk op veranderingen gereformeerd - evangelisch - gereformeerd. er zijn genoeg mensen die tegenwoordig in de evengelische gemeenten worden geboren, of die tot geloof zijn gekomen in een evangelische gemeente. maar van deze mensen hoor je praktisch nooit dat ze naar een traditionele kerk gaan.
Er is ook nog een groep die vrijzinnig - > evangelisch - > gereformeerd doet, waar ik mijzelf ook toe reken, en ik ken er nog wel een paar.

Overigens ken ik ook wel een paar mensen die in Evangelische kerken geboren zijn/tot geloof gekomen, die gereformeerd zijn geworden, maar die groep is volgens mij vooral naar linkse CGK's of NGK's of iets dergelijks gegaan, waar de evangelische invloed wel duidelijk merkbaar is, wat de overstap misschien makkelijker maakt.

Nog iets wat in dit topic misschien vermeldenswaardig is, ik weet dat ook bij sommige Evangelische jeugd Amerikaanse predikanten, zoals John Piper of Paul Washer het goed doen. Dat zijn dan weliswaar Baptisten, maar die wel de genadeleer van de Gereformeerde Kerken aanhangen. Zeker geen 'van Evangelisch naar Gereformeerd', maar zo heeft het Gereformeerde gedachtegoed toch nog een beetje invloed bij de Evangelischen. ;)
elbert
Berichten: 1667
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Van Evangelisch naar Gereformeerd: verhalen?

Bericht door elbert »

Gian schreef:Natuurlijk spelen er aan beide kanten dezelfde problemen. Is het dan nodig om het over -gras wat niet zo groen is als dat het leek- te spreken?
Wat mij betreft is dat hetzelfde als wat Otto de Bruijne concludeert: dat de redenen om over te stappen naar een evangelische gemeente tegelijkertijd ook vaak de redenen zijn om weer te vertrekken (of: "de sterke kant van een gemeente wordt snel de zwakke kant"). Het leek dus aantrekkelijker dan het uiteindelijk bleek te zijn.
Dat er bij een overstap naar een andere kerk/gemeente heel veel strijd kan zitten, neem ik daarbij graag van je aan.
Gian schreef:Als het een kwestie van sfeer is kan ik daar weinig respect voor opbrengen. Het lijkt me sterk dat je afscheid van je broeders en zusters neemt omdat ze elders gitaar spelen oid.
Ik kan me daar ook niet in vinden, maar het zou kunnen dat iemand afknapt op de in zijn/haar ogen starre sfeer in de eigen gemeente en zich aangetrokken voelt tot de ogenschijnlijk vrije en ongedwongen sfeer in een andere gemeente. Dat is helemaal zo als er in de oorspronkelijke gemeente nog wat is voorgevallen ook, bijv. met de kerkenraad. Wanneer je eenmaal in de nieuwe gemeente bent aangeland, kom je er na verloop van tijd pas achter dat daar ook niet alles rozengeur en maneschijn is. Het kost namelijk tijd om helemaal "in te burgeren" in een nieuwe gemeente.
Als ik zo mijn ogen en oren de kost geef, dan valt me op dat er in elke christelijke gemeente wel dingen spelen en dat het spreken over gras bij de buren zo gek nog niet is.
Gebruikersavatar
joy
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jun 2012, 20:37

Re: Van Evangelisch naar Gereformeerd: verhalen?

Bericht door joy »

Zal er een gemeente bestaan waar alles volmaakt is? Dat lijkt mij onmogelijk omdat de gelovigen leden van die gemeente niet (nog niet volmaakt zijn.
Zelfs in de eerste gemeente waren er al allerlei zaken waarover Paulus zich zorgen maakte.

Dus het gras is niet overal zo groen zoals het zou moeten zijn. :jongle
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Van Evangelisch naar Gereformeerd: verhalen?

Bericht door sirdanilot »

de starre sfeer kan wel degelijk een reden zijn om de eigen gemeente te verlaten, of in ieder geval een deel van de reden. wat als je maar weinig contact hebt met je medegemeenteleden? we horen één familie in Christus Jezus te zijn, broeders en zusters. maar als iedereen met gebogen hoofd meteen wegloopt na de dienst... sommige mensen zijn niet zo sociaal ingesteld dat ze op de stoep van de kerk nog gauw even een praatje durven aan te knopen, en hebben soms een duwtje in de rug nodig. in bijna alle evangelische gemeenten is er na de dienst op z'n minst nog koffie en thee. dit is in de meeste linksere gereformeerde kerken ook wel zo.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 19464
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Van Evangelisch naar Gereformeerd: verhalen?

Bericht door helma »

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 19464
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Van Evangelisch naar Gereformeerd: verhalen?

Bericht door helma »

Refoweb schreef:Evangelische gemeenten
Vraag:

Ik heb verkering met een man uit een reformatorische gemeente; ikzelf ben evangelisch. We gaan regelmatig met elkaar naar de kerk van de ander en ik heb nu al verscheidene keren mee gemaakt wanneer ik met mijn vriend meega, dat er vanaf de kansel door de predikant werd afgegeven op evangelische gemeenten. Dit stuit mij zeer tegen de borst. Andersom heb ik nooit in mijn gemeente meegemaakt dat er negatief werd gedaan over andere gemeenten, ik zou het ook niet erg chique vinden. Er is veel verdeeldheid in Nederland en dat houden we zo in stand. Laten we elkaar in waarde laten en zoeken naar dat wat we gemeenschappelijk hebben! Eerlijk gezegd vind ik het erg zwak overkomen. Is men zo bang dat er (nog meer) schaapjes van de eigen gemeente overstappen naar een evangelische gemeente? Ik begrijp dit niet en maak me er ook boos over!


Antwoord:

Beste vragenstelster,

Hartelijk dank voor je vraag. Je hebt gelijk dat er van reformatorische kansels nogal eens wordt gewaarschuwd voor evangelische gemeenten en evangelisch gedachtengoed. Ikzelf doe dat ook regelmatig. Ik kan me voorstellen dat het jou ergert. Het is ook ergerniswekkend als er in algemene zin wordt gewaarschuwd en als het niet in relatie staat tot de uitleg van de tekst waarover gepreekt wordt. Dan kan het inderdaad zijn dat een predikant vanuit verkeerde motieven en slecht geïnformeerd afgeeft op gemeenten die als een bedreiging worden ervaren. Dan handelt een predikant niet geestelijk. Als wij dwalingen ontmaskeren en ervoor waarschuwen, moet dat altijd in zachtmoedigheid en met het gebed “of God hun te eniger tijd bekering gave, tot erkentenis der waarheid” (2 Tim. 2:25). Want niet een heel spervuur van harde en scherpe woorden, maar alleen de Geest van Christus doet mensen ontwaken en maakt ze los uit de “de strik des duivels” (2 Tim.2:26). Maar daarvoor gebruikt de Heere wel de prediking van het Woord (2 Tim. 3:16). Een predikant die niet of nauwelijks waarschuwt voor dwalingen verstaat zijn roeping niet om de gemeente van Christus te leiden. Dan is er groot gevaar dat én hijzelf én zijn gemeente door dwaalleer worden verleid en zij verloren gaan (1 Tim. 4:16). Als de wachters op de muur slapen, dan is de stad verloren als de vijand komt (vgl. Ezechiël 33:7).

Jij pleit ervoor om elkaar in de waarde te laten. Als we allebei belijden een christen te zijn, moeten we elkaar aanvaarden en zoeken naar wat ons bindt, zo wordt vaak gedacht. Je hebt hierin gelijk als het gaat om zaken waar het Woord van God geen rechtstreeks antwoord op geeft, of ethische vragen die vallen binnen de christelijke vrijheid (Rom. 14). Dan moeten we in liefde kunnen aanvaarden dat we op grond van hetzelfde Woord, andere keuzes maken. Die vorm van christelijke vrijheid en broederlijke liefde moeten we in de reformatorische kerken meer leren beoefenen.

Maar -mede door de postmoderne tijdsgeest- wordt de gedachte van elkaar aanvaarden ook vaak toegepast als er verschillende visies zijn op de kernzaken van het Evangelie. Als de Naam van Jezus maar beleden wordt, dan kunnen we over de rest verschillen, zo is vaak de gedachte. Maar dit is een leugen uit de hel. Want “niet een ieder die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet de wil Mijns Vaders” (Matt. 7:21). De tolerantiegedachte heeft veel kerken in Nederland geruïneerd en tot puinhopen gemaakt, omdat de vijand kwam en de wachters op de muur lagen te slapen, of omdat de wachters de vijand zelfs met gejuich hebben binnengehaald. Onder de noemer van oecumene of onder de vlag van geestelijke eenheid, zijn er dwaalleringen toegelaten die velen verleid hebben en de kerk hebben gemaakt tot een geestelijke hoer, ontrouw aan haar Man.

Helaas is dit niet nieuw. Ook in de eerste gemeenten kwam het lokaal voor dat dwalingen werden toegelaten, waardoor de gemeente in verwarring kwam én de toorn van God over zich afriep (zie bijv. Openb. 2:15-16, 20-23). Omdat de apostelen getrouwe dienaren van Christus waren hebben ze steeds de dwaalleer ontmaskerd en hiertegen gewaarschuwd. Veel van de apostolische brieven die in de Bijbel staan hebben we hieraan te danken. De apostelen toen en getrouwe predikers vandaag kunnen niet anders dan waarschuwen voor de gevaren van dwaalleer. Omdat een verandering van het Evangelie ten diepste afgoderij is en mensen misleidt en naar de verdoemenis brengt. Dat mag een dienaar van Christus toch niet zwijgend laten gebeuren? Dat de dienaren van Christus dan waarschuwen -soms met nadelige gevolgen voor henzelf- komt uit de liefde van Christus die hen dringt. Scherpe woorden van de apostel Paulus bijvoorbeeld, moeten we zo verstaan vanuit zijn liefde tot het Evangelie van Christus en zijn liefde voor de gelovigen die verstrikt zitten in een leugenleer (zie bijv. Gal. 1:8 en 5:12).

Nu veronderstelt jouw vraag dat het niet nodig is om te waarschuwen voor de evangelische beweging. Jij ziet de verschillen die er zijn kennelijk als accentverschillen. Maar als we eerlijk vergelijken wat er gepreekt wordt in veel (gelukkig niet alle!) evangelische gemeenten en in de kerken waar gepreekt wordt in lijn met het gereformeerd belijden, dan moeten we eerlijk zeggen dat het niet allebei tegelijk waar kan zijn en dus niet allebei naar Gods Woord kan zijn. Het is een ander evangelie.

Het zou voor dit antwoord te ver voeren om uitgebreid over die verschillen te schrijven. Maar ik wil je aansporen om zelf onderzoek te doen naar wat nu echt bijbels is en ook naar de wortels van de evangelische beweging.

Probeer samen met je vriend eens de Dordtse Leerregels, één van de gereformeerde belijdenisgeschriften, door te lezen. Daarin worden bepaalde opvattingen weerlegd en afgewezen, die je zult herkennen omdat ze tegenwoordig algemeen aanvaard zijn in het evangelisch gedachtengoed. Als je daarin de gereformeerde en evangelische opvattingen naast elkaar ziet staan, leg er dan de Bijbel maar naast, om te kijken wat de Heere er van gezegd heeft.

Vraag eventueel ook aan de predikant van je vriend om uit te leggen waarom hij tegen het evangelisch gedachtengoed waarschuwt.

Tegelijk is het ook goed als je je verdiept in de wortels van de evangelische beweging. Veel evangelischen zien de oorsprong van de evangelische beweging in de Great Awakenings in Amerika en dus in de prediking van Jonathan Edwards en George Whitefield. Daar liggen hun wortels. Nu hoeft er tegen de prediking van deze mannen helemaal niet gewaarschuwd te worden. Integendeel, de preken van deze mannen kan ik alleen maar van harte aanbevelen! Ik denk zelfs dat veel reformatorische predikers niet zo bijbels en gereformeerd preken als zij! Maar helaas is de evangelische beweging ook helemaal vervreemd van haar wortels. Vergelijk eens de preken die je in jouw gemeente hoort met een paar preken van Edwards. Zie bijvoorbeeld: http://theologienet.nl/documenten/Edwar ... preken.pdf

Veel evangelische christenen zien ook C. H. Spurgeon als een van hun theologische voormannen. En ook tegen Spurgeon zou ik niet willen waarschuwen, omdat het een voluit bijbelse en in de goede zin evangelische prediker is. Maar hij slaat dan ook heel andere tonen aan dan de hedendaagse leidsmannen van de evangelische beweging. Ik zou je daarom willen aanbevelen om met je vriend eens een aantal preken van Spurgeon te lezen, of zijn prachtige boekje “Alles uit genade”, en dan te bespreken hoe dat aansluit bij hetgeen jij en hij ’s zondags horen.

Helaas is het ‘evangelie’ dat in veel evangelische, pinkster- en charismatische gemeentes gepreekt wordt, een vals evangelie. Vervreemd van de wortels van de evangelische beweging en -erger nog- vervreemd van het bijbels fundament. Gelukkig zijn er binnen de evangelische beweging steeds meer mensen die gaan inzien dat er dwaalleer is binnengedrongen en dat het Bijbelse fundament is losgelaten. Kijk bijvoorbeeld eens op de evangelische website www.toetsalles.nl

Het ‘evangelie’ dat in veel evangelische, pinkster- en charismatische gemeentes gepreekt wordt, is een vals evangelie. Tegelijk is ook in veel reformatorische kerken het Evangelie van vrije genade verwaterd. Wat zou het goed zijn als evangelische en reformatorische christenen samen terugkeren naar de bijbelse leer, die helder verwoord werd door Reformatoren én door opwekkingspredikers als Edwards en Spurgeon. Als dat gebeurt is er een opwekking!

Ik begon met te schrijven dat ikzelf vanaf de kansel ook regelmatig voor hedendaagse evangelische opvattingen waarschuw. Ik doe dat vanuit een diepe overtuiging, vanuit oprechte bewogenheid. Want het grijpt me diep aan dat zoveel reformatorische jongeren door evangelische oppervlakkigheden misleid worden. Ik weet uit mijn eigen leven dat veel hedendaagse evangelische opvattingen bedrieglijk zijn. Ik zat er zelf in gevangen. Ik leefde ook in een geloof zonder bekering, in een wedergeboorte die uit de mens komt, in een eigen gemaakte vroomheid die zo ontzaglijk goddeloos was. Heel mijn leven in de evangelische beweging was niet méér dan afgoderij, aanbidding van mijn eigen ‘vrome’ ik. Maar Gode zij dank, het was vrije genade alleen! Ik weet dat de Heere mijn ogen daarvoor opende en mij uit die dwaalleer verlost heeft. Daar was inderdaad de kracht van Gods Geest voor nodig, want het zijn “strikken van de duivel” (2 Tim. 2:26). Daar heeft de Heere een heldere en eerlijke prediking voor gebruikt. En omdat de Heere dat doet, is het nodig dat er eerlijk, helder, bewogen, zachtmoedig en met een biddend hart gewaarschuwd wordt. Omdat de Heere nog steeds goddelozen rechtvaardigt, vijanden met Zichzelf verzoent in Christus – als dat voor mij kon, voor wie dan niet? De liefde van Christus dringt ons!

Zou de Heere er geen bedoeling mee hebben dat je levensweg nu zo geleid wordt dat je onder een reformatorische prediking terecht gekomen bent? Onderzoek dan biddend het Woord om Zijn stem daarin te horen en gebracht te worden tot Christus, Die ons Leven is.

Ontvang een hartelijke groet van,
Kand. R. J. Jansen
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Van Evangelisch naar Gereformeerd: verhalen?

Bericht door MoesTuin »

Mooi stukje Helma, dank je voor het delen

Als beide groepen elkaar nu eens meer en meer zouden naderen......in en door het Geloof en Waarheid.

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Van Evangelisch naar Gereformeerd: verhalen?

Bericht door WimA »

MoesTuin schreef:Mooi stukje Helma, dank je voor het delen

Als beide groepen elkaar nu eens meer en meer zouden naderen......in en door het Geloof en Waarheid.

MoesTuin
Het is inderdaad een goed antwoord waar ik het helemaal mee eens ben. Alleen krijg ik nu het gevoel dat jij het of niet hebt gelezen of er toch heel wat anders in leest dan ik.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 10220
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Van Evangelisch naar Gereformeerd: verhalen?

Bericht door parsifal »

Kandidaat Jansen had iets concreter kunnen zijn bij zijn onderbouwing van de stelling dat in veel Evangelische gemeenten een "vals evangelie" wordt gebracht.

Ook vind ik het jammer dat het elkaar vinden in het gezag van de Bijbel, in predikanten als Edwards, Spurgeon en Whitfield in de eerste plaats tot veroordeling vanaf de reformatorische kansel in plaats van een discussie op basis van argumenten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6339
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Van Evangelisch naar Gereformeerd: verhalen?

Bericht door Gian »

Het is mi een -pot die de ketel verwijt- verhaal. Ik denk dat we in deze tijd evangelisch en gereformeerd steeds minder tegenover elkaar kunnen zetten. Er zijn gereformeerde gemeenten (niet het kerverband) die ik heel wat liever bezoek dan tal van evangelische en andersom.
Het voordeel van de evangelische kant is dat het gesprek niet meteen stopt vanwege het star handhaven van buitenbijbelse bronnen.
Wel grappig dat de kand. een sitelink geeft van een evangelische broeder. Zo zie je maar, de één handhaaft een belijdenis, de ander klikt naar toetsalles.nl en weer anderen doen het allebei :)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Van Evangelisch naar Gereformeerd: verhalen?

Bericht door Desiree »

Het antwoord klinkt erg reformatorisch.. :) Maar ook erg hartelijk.. dat moet ik zeggen.

Voor geinteresseerden zijn er boeken die dieper op de stof ingaan, erg interessant.

We kunnen van elkaar leren en dat houdt ons scherp, zo zou ik het zien.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Van Evangelisch naar Gereformeerd: verhalen?

Bericht door sirdanilot »

Ik kan me ook best in dit antwoord vinden. Maar ik zou er toch voor willen pleiten dat men in gereformeerde kring zich meer verdiept in de Evangelische theologie. Zo worden charismatische en evangelische gemeenten over één kam gescheerd terwijl dit totaal verschillende dingen zijn; in charismatische gemeenten gebeuren heel duidelijk niet-bijbelse zaken (in tongen spreken zonder dat dit wordt uitgelegd, bijvoorbeeld), en evangelische gemeenten zijn mijns inziens gewoon bijbels. Dat soort nuanceverschillen weten gereformeerde predikanten helaas niet, of maar van 'horen zeggen'.

Waarschuwen voor een dwaling mag, moet soms zelfs, maar dient niet lichtvaardig te gebeuren. Pas na uitgebreide studie en bidden tot de H Geest.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6339
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Van Evangelisch naar Gereformeerd: verhalen?

Bericht door Gian »

sirdanilot schreef:
Waarschuwen voor een dwaling mag, moet soms zelfs, maar dient niet lichtvaardig te gebeuren.
Alles wat niet gereformeerd is, is voor de gereformeerde onbijbels en dus een dwaling/ketterij. Je kan dus wel beweren dat men niet lichtvaardig mag waarschuwen, maar het waarschuwen is inherent aan de gereformeerde leer. Dat doet men niet lichtvaardig, dat is de dure plicht van de gereformeerden.
Waarom zou je anders gereformeerd (willen) zijn?

Ok, je zou je af kunnen vragen of iets een klein beetje wel of niet gereformeerd is. Alleen ook dat is iets wat alleen gereformeerden doen.
Zolang gereformeerden 'gereformeerd' en 'bijbels' als een synoniemen beschouwen zal er niet veel veranderen bij de gereformeerden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Plaats reactie