Is thuislezen Bijbels?
-
Re: Is thuislezen Bijbels?
Wellicht is het Bijbels onderbouwen beter als 'allemaal met modder gooien' en eigen meningen voorhouden.
Zullen de Gods Woord laten spreken: de onderlinge samenkomsten bijwonen.
Zullen de Gods Woord laten spreken: de onderlinge samenkomsten bijwonen.
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
- jakobmarin
Ik lees net het verhaal van Jezus, die de tempel reinigt.
Hoewel (of misschien wel omdát) het een 'rovershol' was, ging Jezus er nog wel heen en sloeg de boel kort en klein. Het moest een 'huis van gebed' zijn.
Leert ons dit niet, om niet al te snel maar niet meer naar de kerk te gaan, die (in onze ogen) een slechte prediking voorstaat, maar er juist aan meewerken om er weer een 'huis van gebed' van te maken?
Blinden en kreupelen en kinderen waren er ook gewoon (matt 21:14,15).
Hoewel (of misschien wel omdát) het een 'rovershol' was, ging Jezus er nog wel heen en sloeg de boel kort en klein. Het moest een 'huis van gebed' zijn.
Leert ons dit niet, om niet al te snel maar niet meer naar de kerk te gaan, die (in onze ogen) een slechte prediking voorstaat, maar er juist aan meewerken om er weer een 'huis van gebed' van te maken?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
-
Dat denk ik zeker (als is het eerste vaak voor het oog makkelijker als het tweede, zo lijkt me).jakobmarin schreef:Ik lees net het verhaal van Jezus, die de tempel reinigt.
Als het goed is mag je als 'gemeente-zijn' ook de eenheid ervaren! Samen bidden, samen zoeken!
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: Is thuislezen Bijbels? (uit: Waar ging de preek over?)
Caprice, JIJ (en anderen) maken dit op de persoon. Zeg ik nog weer eens, ik oordeel hier niet. Dit is een algemene discussie, niet iemand de les lezen.caprice schreef:Waarom moet hij er dan nog op gewezen worden om zich aan te sluiten bij een kerk?Bert Mulder schreef:Ja, dat heeft hij aangegeven.caprice schreef: Mis ik iets? SecorDabar heeft toch te kennen gegeven dat hij zich wel aangesloten heeft bij een kerk (instituut)? Vandaaruit staat hij dus wel onder ambtelijke vermaan/toezicht.
En mocht er vermaan nodig zijn, dan leert Gods Woord ons om dat niet op de hoeken van de straten te doen, maar deze personen in het verborgene op te zoeken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dat was mijn punt ook.jakobmarin schreef:Ik lees net het verhaal van Jezus, die de tempel reinigt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Fijn dat je de discussie zo goed gevolgd hebt.jakobmarin schreef:Ik lees net het verhaal van Jezus, die de tempel reinigt.

SecorDabar schreef:Ook het argument wat weleens gebruikt wordt, van dat Anna en Simeon toch in de tempel waren, de tempel die zo vervallen was, om dan toch maar naar een kerk te gaan, ook al wordt daar een onschriftuurlijke preek verkondigd, ook dat argument betwijfel ik, want Anna en Simeon leefden in de oudtestamentische bedeling. Gods heerlijke belofte van de komst van de Messias was nog niet vervuld. En zo lang deze moederbelofte niet vervuld was, moest men naar de tempel gaan, ook al was deze onzuiver in de bediening van de offers,e.d. Zodra Anna en Simeon Jezus mochten aanschouwen en in de armen nemen, toen was dat hun blijdschap dat deze belofte vervuld was. De tempeldienst had in feite afgedaan. Maar dat was pas toen het voorhangsel scheurde in de tempel, toen Christus volkomen de prijs betaald had. In de apostolische brieven wordt dus nergens opgeroepen om dan maar te blijven in de vervallen tempel, nee het evangelie werd wel eerst aan de joden, verkondigd, maar daarna aan de heidenen. Bij onzuiverheid in de prediking wordt daarintegen in de apostolische brieven opgeroepen: Gaat uit van haar, indien iemand een andere "evangelieleer" heeft, laat hem niet toe in uw huis.
- jakobmarin
Die had ik inderdaad nog niet gelezenAfgewezen schreef:Fijn dat je de discussie zo goed gevolgd hebt.jakobmarin schreef:Ik lees net het verhaal van Jezus, die de tempel reinigt.
SecorDabar schreef:Ook het argument wat weleens gebruikt wordt, van dat Anna en Simeon toch in de tempel waren, de tempel die zo vervallen was, om dan toch maar naar een kerk te gaan, ook al wordt daar een onschriftuurlijke preek verkondigd, ook dat argument betwijfel ik, want Anna en Simeon leefden in de oudtestamentische bedeling. Gods heerlijke belofte van de komst van de Messias was nog niet vervuld. En zo lang deze moederbelofte niet vervuld was, moest men naar de tempel gaan, ook al was deze onzuiver in de bediening van de offers,e.d. Zodra Anna en Simeon Jezus mochten aanschouwen en in de armen nemen, toen was dat hun blijdschap dat deze belofte vervuld was. De tempeldienst had in feite afgedaan. Maar dat was pas toen het voorhangsel scheurde in de tempel, toen Christus volkomen de prijs betaald had. In de apostolische brieven wordt dus nergens opgeroepen om dan maar te blijven in de vervallen tempel, nee het evangelie werd wel eerst aan de joden, verkondigd, maar daarna aan de heidenen. Bij onzuiverheid in de prediking wordt daarintegen in de apostolische brieven opgeroepen: Gaat uit van haar, indien iemand een andere "evangelieleer" heeft, laat hem niet toe in uw huis.

SD mag aan het argument twijfelen natuurlijk. Ik zie in het NT (met name handelingen 1-5) dat:
* Petrus en Johannes gaan na Jezus' opstanding (dus na het scheuren van het voorhangsel) gewoon om te bidden en preken in de tempel, totdat ze er zelf met geselslagen uitgewerkt worden
* Vele keren gaat Paulus preken in een Synagoge, totdat hij eruit gewerkt wordt. Lees bijv. handeling 13 waar Paulus vrijmoedig het Evangelie brengt. En pas toen de joden hem eruit gooiden, schudde hij het stof van zijn voeten en ging naar de heidenen.
Overgezet op thuislezers (met de kerk in de buurt) zou ik dan zeggen: zolang de kerk jou er niet uit bonjourt, dien je er te blijven en er aan mee te helpen er een 'huis van gebed' van te maken. Niet op eigen houtje vertrekken, want wat heeft de kerk dan nog aan jou?
Je zit daar niet (alleen) voor jezelf, maar om God te eren, te zingen, te bidden en te horen.
- SecorDabar
Beste Jacobmarin,jakobmarin schreef:Die had ik inderdaad nog niet gelezenAfgewezen schreef:Fijn dat je de discussie zo goed gevolgd hebt.jakobmarin schreef:Ik lees net het verhaal van Jezus, die de tempel reinigt.
SecorDabar schreef:Ook het argument wat weleens gebruikt wordt, van dat Anna en Simeon toch in de tempel waren, de tempel die zo vervallen was, om dan toch maar naar een kerk te gaan, ook al wordt daar een onschriftuurlijke preek verkondigd, ook dat argument betwijfel ik, want Anna en Simeon leefden in de oudtestamentische bedeling. Gods heerlijke belofte van de komst van de Messias was nog niet vervuld. En zo lang deze moederbelofte niet vervuld was, moest men naar de tempel gaan, ook al was deze onzuiver in de bediening van de offers,e.d. Zodra Anna en Simeon Jezus mochten aanschouwen en in de armen nemen, toen was dat hun blijdschap dat deze belofte vervuld was. De tempeldienst had in feite afgedaan. Maar dat was pas toen het voorhangsel scheurde in de tempel, toen Christus volkomen de prijs betaald had. In de apostolische brieven wordt dus nergens opgeroepen om dan maar te blijven in de vervallen tempel, nee het evangelie werd wel eerst aan de joden, verkondigd, maar daarna aan de heidenen. Bij onzuiverheid in de prediking wordt daarintegen in de apostolische brieven opgeroepen: Gaat uit van haar, indien iemand een andere "evangelieleer" heeft, laat hem niet toe in uw huis.![]()
SD mag aan het argument twijfelen natuurlijk. Ik zie in het NT (met name handelingen 1-5) dat:
* Petrus en Johannes gaan na Jezus' opstanding (dus na het scheuren van het voorhangsel) gewoon om te bidden en preken in de tempel, totdat ze er zelf met geselslagen uitgewerkt worden
* Vele keren gaat Paulus preken in een Synagoge, totdat hij eruit gewerkt wordt. Lees bijv. handeling 13 waar Paulus vrijmoedig het Evangelie brengt. En pas toen de joden hem eruit gooiden, schudde hij het stof van zijn voeten en ging naar de heidenen.
Overgezet op thuislezers (met de kerk in de buurt) zou ik dan zeggen: zolang de kerk jou er niet uit bonjourt, dien je er te blijven en er aan mee te helpen er een 'huis van gebed' van te maken. Niet op eigen houtje vertrekken, want wat heeft de kerk dan nog aan jou?
Je zit daar niet (alleen) voor jezelf, maar om God te eren, te zingen, te bidden en te horen.
Ik woon inderdaad in een dorp waar een PKN dorpskerk is, maar deze staat zeer ver af van de 3 formulieren van Enigheid in leer en levenstijl, nee de voorganger heeft zelfs een grote aversie tegen de gereformeerde gezindte. Ben er twee keer geweest, maar dat was geen huis des gebeds, maar een politiek praatcafé. Men zet een groot vraagteken dat Het Lam Gods de zonde der wereld wegneemt. De leer van verzoening door voldoening wordt in twijfel getrokken, en dat is toch het fundament van de kerk.
Details van deze kerk zou ik maar besparen van de grote kloof die er is.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Dit gaat dus over de OT eredienst versus de gemeente. Kun je wat gold voor tempel en synagoge, zomaar overzetten naar de gemeente? Lees de waarschuwingen in het NT maar: als het gaat over valse leraars e.d., wordt opgeroepen die te mijden, etc.jakobmarin schreef:SD mag aan het argument twijfelen natuurlijk. Ik zie in het NT (met name handelingen 1-5) dat:
Zie http://www.verhoevenmarc.be/oordelen.htm (met dank aan J.C. Philpot).
Het is maar de vraag of die overzetting juist is.Overgezet op thuislezers (met de kerk in de buurt) zou ik dan zeggen: zolang de kerk jou er niet uit bonjourt, dien je er te blijven en er aan mee te helpen er een 'huis van gebed' van te maken. Niet op eigen houtje vertrekken, want wat heeft de kerk dan nog aan jou?
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 23 aug 2012, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- jakobmarin
Mijden is terecht, maar moet je dan zelf vertrekken uit de kerk, of juist de valse leraars weren uit je gemeente?Afgewezen schreef:Dit gaat dus over de OT eredienst versus de gemeente. Kun je wat gold voor tempel en synagoge, zomaar overzetten naar de gemeente? Lees de waarschuwingen in het NT maar: als het gaat over valse leraars e.d., wordt opgeroepen die te mijden, etc.
De valse leraren weren uit de gemeente. Maar dat lukt alleen als de meerderheid dat ook zo ziet en vindt, anders is het een verloren zaak.jakobmarin schreef:Mijden is terecht, maar moet je dan zelf vertrekken uit de kerk, of juist de valse leraars weren uit je gemeente?Afgewezen schreef:Dit gaat dus over de OT eredienst versus de gemeente. Kun je wat gold voor tempel en synagoge, zomaar overzetten naar de gemeente? Lees de waarschuwingen in het NT maar: als het gaat over valse leraars e.d., wordt opgeroepen die te mijden, etc.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- jakobmarin
Tja, en waar ligt dan het kantelpunt? Lastig, dat is het wel.Mara schreef:De valse leraren weren uit de gemeente. Maar dat lukt alleen als de meerderheid dat ook zo ziet en vindt, anders is het een verloren zaak.jakobmarin schreef:Mijden is terecht, maar moet je dan zelf vertrekken uit de kerk, of juist de valse leraars weren uit je gemeente?Afgewezen schreef:Dit gaat dus over de OT eredienst versus de gemeente. Kun je wat gold voor tempel en synagoge, zomaar overzetten naar de gemeente? Lees de waarschuwingen in het NT maar: als het gaat over valse leraars e.d., wordt opgeroepen die te mijden, etc.
Precies. Je kunt theoretisch wel beweren dat je je gemeente trouw moet blijven en zo, maar ondertussen moet het praktisch ook nog uitvoerbaar zijn.jakobmarin schreef:Lastig, dat is het wel.
En ondertussen krijg je als verontruste kerkganger allerlei tegenstrijdige adviezen.Afgewezen schreef:Precies. Je kunt theoretisch wel beweren dat je je gemeente trouw moet blijven en zo, maar ondertussen moet het praktisch ook nog uitvoerbaar zijn.jakobmarin schreef:Lastig, dat is het wel.
Van familie, vrienden, medekerkleden....
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- Bert Mulder
- Contacteer:
Helemaal mee eens. Luther heeft ook de (Roomse) kerk nier verlaten, ze hebben hem er uit verbannen.jakobmarin schreef: