Orgaandonatie
Re: Orgaandonatie
Ik heb een familielid die zich na zijn overlijden ter beschikking stelt van de wetenschap.
M.i. is dit ook een ethische kwestie.
Hij stelt: ik heb geen kinderen, dus niemand die mijn graf komt bezoeken en ik kan nu nog tot nut zijn van mijn medemens.
Misschien moet dit in een apart topic, maar mag een christen dit doen volgens jullie ?
M.i. is dit ook een ethische kwestie.
Hij stelt: ik heb geen kinderen, dus niemand die mijn graf komt bezoeken en ik kan nu nog tot nut zijn van mijn medemens.
Misschien moet dit in een apart topic, maar mag een christen dit doen volgens jullie ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Er staat in dit artikel ook dat bijv de voorhuid van besneden jongetjes wordt gebruikt om nieuwe huid te kweken voor brandwondenslachtoffers en doorligwonden.helma schreef:http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... ling.dhtml
voor mij een van de redenen om tegen te zijn
Ik vind dit toch wel bijzonder!
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Ben wel voorstander van orgaandonatie, misschien wel een beetje zwart wit, maar wil wel eens van de tegenstanders van orgaandonatie horen, als ze zelf een orgaan nodig hebben dat ze het dan wel accepteren.
Ben benieuwt wie zo principieel is.
Mijn man. Die gaf aan dit niet te willen. Ook niet als het heel dicht bij komt. Hij zou een orgaan niet willen accepteren.Rijssen schreef:Ben wel voorstander van orgaandonatie, misschien wel een beetje zwart wit, maar wil wel eens van de tegenstanders van orgaandonatie horen, als ze zelf een orgaan nodig hebben dat ze het dan wel accepteren.
En ik ben verpleegkundige, maar ook ik ben er nog niet uit. Ik doneer op dit moment al wel wat ik kan: bloed. Maar dat is ook een etische kwestie. En de etische kant vind ik wel belangrijker dan de angstige kant. Die vind ik te makkelijk.....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Ik ben er op tegen. Ben van zins dan ook zelf geen donatie te ambieren.
Met name 1 Korinth. 11: 30 laat mij een grens zien die wij met deze mogelijkheden overschrijden en hoe orgaandonatie in mijn ogen zelfs een strijd tgen de Heere zou kunnen worden. Op de achtergrond spelen de torenbouw van Babel(een volk, een taal) en bijv. Psalm 31:16 zeker ook een rol.
h.g. Learsi
Met name 1 Korinth. 11: 30 laat mij een grens zien die wij met deze mogelijkheden overschrijden en hoe orgaandonatie in mijn ogen zelfs een strijd tgen de Heere zou kunnen worden. Op de achtergrond spelen de torenbouw van Babel(een volk, een taal) en bijv. Psalm 31:16 zeker ook een rol.
h.g. Learsi
Toch wel moeilijk om over je eigen sterfelijkheid bewust na te denken. Want dat is het. En omdat veel mensen dat voor zich uit schuiven, worden er betrekkelijk weinig formulieren ingeleverd.
Een volwassene kan dit prima bepalen, hij heeft al de helft bijv van zijn/haar leven geleefd, dus kan er een bepaalde berusting c.q. aanvaarding zijn. Maar wat als het je kind is, die aan jou vraagt: pappa, mamma, met een nieuwe lever/hartje/nier/longen kan ik verder leven !
Wat te zeggen, wat te doen ?
Een volwassene kan dit prima bepalen, hij heeft al de helft bijv van zijn/haar leven geleefd, dus kan er een bepaalde berusting c.q. aanvaarding zijn. Maar wat als het je kind is, die aan jou vraagt: pappa, mamma, met een nieuwe lever/hartje/nier/longen kan ik verder leven !
Wat te zeggen, wat te doen ?
Ik snap werkelijk niet wat 1 Kor 11:30 hiermee te maken heeft.learsi schreef:Ik ben er op tegen. Ben van zins dan ook zelf geen donatie te ambieren.
h.g. Learsi
leg eens uit, a.u.b?
ook de toren van Babel-achtergrond snap ik al niet ;-(
Ik kan me niet voorstellen dat orgaandonatie een strijd tegen God zou kunnen zijn.
Stel je voor dat de ontvanger in de gever zo'n christelijke weldaad ziet , dat hij God gaat zoeken.
Sommige mensen zien dit idd als het tegenwerken van Gods leiding met ons leven. Mij bepaalt immers ons stervensuur. Ook zijn er mensen die voor hun Schepper willen verschijnen zoals zij gemaakt zijn. Maar dat zijn argumenten die niet voor iedereen op kunnen gaan. Je kunt immers in je leven een lichaamsdeell verliezen, door een ongeluk of amputatie.edward schreef:Ik snap werkelijk niet wat 1 Kor 11:30 hiermee te maken heeft.learsi schreef:Ik ben er op tegen. Ben van zins dan ook zelf geen donatie te ambieren.
h.g. Learsi
leg eens uit, a.u.b?
ook de toren van Babel-achtergrond snap ik al niet ;-(
Ik kan me niet voorstellen dat orgaandonatie een strijd tegen God zou kunnen zijn.
Stel je voor dat de ontvanger in de gever zo'n christelijke weldaad ziet , dat hij God gaat zoeken.
Ook is het zo dat je soms door een ander orgaan, daadwerkelijk een beetje "anders" wordt. Ik ken een man die een nieuwe lever kreeg, hij had steil haar en kreeg daarna krullen. Heel bizar. Of iemand die een nieuw hart kreeg, lustte opeens bier.
Maar iedereen die een nieuw orgaan getransplanteerd krijgt, komt sowieso anders in dit leven te staan. Ze zijn zich ook veel meer bewust van hun sterfelijkheid, hun kwetsbaarheid en zijn hun donoren oprecht dankbaar.
Het longtransplantatie- team van het UZ heeft een behandeling ontdekt om longen die eerder waren afgewezen, opnieuw geschikt te maken voor transplantatie. Het gaat om een primeur voor ons land. De nieuwe behandeling opent nieuwe mogelijkheden voor transplantaties met organen van mindere kwaliteit.
De donorlongen in kwestie waren ongeschikt voor transplantatie omdat de donor hersendood was verklaard. In het geval van hersendood, kan er zich in de longen immers vocht opstapelen waardoor een "neurogeen longoedeem" ontstaat en de organen niet meer in aanmerking komen voor transplantatie.
Maar een multidisciplinair team van het UZ Leuven slaagde er vorige maand wel in om het probleem van de zogenoemde "natte" longen te omzeilen en een succesvolle transplantatie uit te voeren. Na verwijdering uit het donorlichaam werden de longen aangesloten op een toestel, beademd met zuurstof en bevloeid met een speciale bloedoplossing die het overtollige water aan de longblaasjes onttrok. Na enkele uren waren de longen weer geschikt voor transplantatie.
Professor Dirk Van Raemdonck van het UZ Leuven schat dat met de nieuwe techniek tot 25 procent meer transplantaties kunnen worden uitgevoerd. "Als we in België een 300-tal donoren hebben, dan kunnen we daar nu maar een 100-tal van gebruiken voor de longen. We moeten dus twee op de drie laten gaan omdat er bij de donor iets mis is. Door deze nieuwe techniek kunnen we meer patiënten op de wachtlijst helpen en vermijden dat ze overlijden terwijl ze nog op de lijst staan", aldus Van Raemdonck. De getransplanteerde patiënt heeft het ziekenhuis intussen verlaten.
deredactie.be
De donorlongen in kwestie waren ongeschikt voor transplantatie omdat de donor hersendood was verklaard. In het geval van hersendood, kan er zich in de longen immers vocht opstapelen waardoor een "neurogeen longoedeem" ontstaat en de organen niet meer in aanmerking komen voor transplantatie.
Maar een multidisciplinair team van het UZ Leuven slaagde er vorige maand wel in om het probleem van de zogenoemde "natte" longen te omzeilen en een succesvolle transplantatie uit te voeren. Na verwijdering uit het donorlichaam werden de longen aangesloten op een toestel, beademd met zuurstof en bevloeid met een speciale bloedoplossing die het overtollige water aan de longblaasjes onttrok. Na enkele uren waren de longen weer geschikt voor transplantatie.
Professor Dirk Van Raemdonck van het UZ Leuven schat dat met de nieuwe techniek tot 25 procent meer transplantaties kunnen worden uitgevoerd. "Als we in België een 300-tal donoren hebben, dan kunnen we daar nu maar een 100-tal van gebruiken voor de longen. We moeten dus twee op de drie laten gaan omdat er bij de donor iets mis is. Door deze nieuwe techniek kunnen we meer patiënten op de wachtlijst helpen en vermijden dat ze overlijden terwijl ze nog op de lijst staan", aldus Van Raemdonck. De getransplanteerde patiënt heeft het ziekenhuis intussen verlaten.
deredactie.be
-
Elkaar liefhebben is het grootste gebod. Wat een mooie vorm van elkaar liefhebben is het, om een ander je orgaan af te staan zodat deze kan blijven leven, zonder nierdialyse of zelfs iemand van de dood kan redden. Hierbij maakt het mij niet uit wie dit is; het kan een familielid of onschuldig kind zijn maar bij wijze van spreken ook een hoer of een tollenaar.mat 22 schreef: En den Farizeen, gehoord hebbende, dat Hij den Sadduceen den mond gestopt had, zijn te zamen bijeenvergaderd.
En een uit hen, zijnde een wetgeleerde, heeft gevraagd, Hem verzoekende, en zeggende:
Meester! welk is het grote gebod in de wet?
En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.
Dit is het eerste en het grote gebod.
En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.
Hoe kom ik dan later voor het aangezicht des HEEREN? Ik geloof in een God die zo groot is, dat Hij mijn lichaam herstellen kan bij de verrijzenis. Dit zou Hij ook doen als ik een arm was verloren of met enig lichamelijk gebrek dat ik heb. Want:
Ik denk dat de enige geldige reden om tegen orgaandonatie te zijn angst is. Dit geldt zelfs voor vele christenen, wat is dat toch jammer ! Want:openbaring 21 schreef: En ik zag een nieuwen hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan, en de zee was niet meer.
En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, nederdalende van God uit den hemel, toebereid als een bruid, die voor haar man versierd is.
En ik hoorde een grote stem uit den hemel, zeggende: Ziet, de tabernakel Gods is bij de mensen, en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen en hun God zijn.
En God zal alle tranen van hun ogen afwissen; en de dood zal niet meer zijn; noch rouw, noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn; want de eerste dingen zijn weggegaan.
2 tim 1 schreef:Want God heeft ons niet gegeven een geest der vreesachtigheid, maar der kracht, en der liefde, en der gematigdheid.
Bij mij is het geen angst, maar principe. Organen als longen, lever, hart en nieren kunnen alleen afgestaan worden als je hersendood bent. Ten eerste is dit niet altijd goed te bapalen, al lukt dat steeds beter. Ten tweede vind ik persoonlijk dat je dan nog niet in iemand kunt gaan snijden, maar moet wachten tot ook de klinische dood is ingetreden, maar dan zijn je organen niet meer bruikbaar. Je zou dan na kunnen denken over weefseldonatie, want dat kan ook als je overleden bent, maar dat is vrij heftig voor je lichaam en dus voor de nabestaanden.
Ik vind het moeilijk, want afgelopen weekend heb ik nog voor een patient gezorgd voor wie organen te laat waren en is overleden. Dat dwingt mij wel tot een weloverwogen keuze en daarom zou ik voor stemmer bij: iedereen donor tenzij expliciet aangegeven. Veel mensen laten de keuze op zijn beloop.
Al deze argumenten gaan niet op voor bloed geven, maar helaas wordt dat ook te weinig gedaan.
Ik vind het moeilijk, want afgelopen weekend heb ik nog voor een patient gezorgd voor wie organen te laat waren en is overleden. Dat dwingt mij wel tot een weloverwogen keuze en daarom zou ik voor stemmer bij: iedereen donor tenzij expliciet aangegeven. Veel mensen laten de keuze op zijn beloop.
Al deze argumenten gaan niet op voor bloed geven, maar helaas wordt dat ook te weinig gedaan.
Ik heb geen problemen met donor zijn, maar ik heb er wel een groot probleem mee als er een "donor tenzij bezwaar" wet komt. Alsof de overheid de eigenaar is van je lichaam na je dood, tenzij je anders aangeeft.vlinder schreef:Bij mij is het geen angst, maar principe. Organen als longen, lever, hart en nieren kunnen alleen afgestaan worden als je hersendood bent. Ten eerste is dit niet altijd goed te bapalen, al lukt dat steeds beter. Ten tweede vind ik persoonlijk dat je dan nog niet in iemand kunt gaan snijden, maar moet wachten tot ook de klinische dood is ingetreden, maar dan zijn je organen niet meer bruikbaar. Je zou dan na kunnen denken over weefseldonatie, want dat kan ook als je overleden bent, maar dat is vrij heftig voor je lichaam en dus voor de nabestaanden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ja en alleen als de donor overlijdt in een ziekenhuis. Laatst heeft een jonge vrouw zichzelf van de lijst af laten halen, ze kon het psychisch niet meer aan. Ze had tweemaal een orgaan aangeboden gekregen, maar deze werden op het allerlaatste moment afgekeurd.vlinder schreef:Bij mij is het geen angst, maar principe. Organen als longen, lever, hart en nieren kunnen alleen afgestaan worden als je hersendood bent. Ten eerste is dit niet altijd goed te bapalen, al lukt dat steeds beter. Ten tweede vind ik persoonlijk dat je dan nog niet in iemand kunt gaan snijden, maar moet wachten tot ook de klinische dood is ingetreden, maar dan zijn je organen niet meer bruikbaar. Je zou dan na kunnen denken over weefseldonatie, want dat kan ook als je overleden bent, maar dat is vrij heftig voor je lichaam en dus voor de nabestaanden.
Ik merk om me heen dat er nog veel onduidelijkheid is over orgaandonatie. Het kan niet altijd. Een patiënt is soms ook niet geschikt of te ziek.
Ze zijn meestal te ziek....
@parsifal. Het rijk is geen eigenaar, maar het dwingt je om na te denken. Veel mensen vinden het wel prima en durven niet goed na te denken, terwijl er andere mensen overlijden die met smart op een iporgaan wachten. Je kunt altijd kiezen dat je het niet wilt of overlaten aan nabestaanden.
En ik vind dat je zo consequent moet zijn dat als je zelf gaat overlijden aan leverfalen je ook dan moet weigeren. Als je zelf niet wilt afstaan moet je ook niet willen ontvangen.
@parsifal. Het rijk is geen eigenaar, maar het dwingt je om na te denken. Veel mensen vinden het wel prima en durven niet goed na te denken, terwijl er andere mensen overlijden die met smart op een iporgaan wachten. Je kunt altijd kiezen dat je het niet wilt of overlaten aan nabestaanden.
En ik vind dat je zo consequent moet zijn dat als je zelf gaat overlijden aan leverfalen je ook dan moet weigeren. Als je zelf niet wilt afstaan moet je ook niet willen ontvangen.
vlinder schreef:Ze zijn meestal te ziek....
Is het in belgie niet al per wet geregeld, dat iedereen donor is, automatisch?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -