IDD, je moet niet teveel met VERBODEN en MAG NIET denken, je moet het doen volgens God's Woord. Je moet altijd denken van: "Zou Jezus dit ook kunnen doen"Oorspronkelijk gepost door Adorote
TV en dopen vreemde combinatie.
Voor de forum leden waar het VERBODEN en MAG NIET in hun genen zit,is aan te raden te lezen ; Romeinen 14- 1 t/m 12.
Gefilterde televisie
Stelling was in de GG is het bezit van televisie cencurabel en jij reageert met en weet je wat erdan gebeurt?. Je generaliseert dus wel degelijk door in het algemeen te stellen dat de reactie op het verbod het ontduiken ervan is. Dat soort beschuldigingen slaat nergens op. Er zullen best uitzonderingen zijn maar je kunt daarmee niet het hele kerkverband in een kwaad daglicht stellen. Bovendien heeft deze beschuldiging verder geen enkel doel dus ik concludeer nog eens: een volkomen misplaatste, onterechte en generaliserende aanval op een kerkverband.Oorspronkelijk gepost door RoelandMet "ze" of "die mensen" scheer ik niet iedereen over een kam:Oorspronkelijk gepost door limosaDit vind ik nou cencurabel. Hier word weer een hele groep mensen over één kam geschoren en onterecht beschuldigd. Slaat nergens op. Als je geen affiniteit hebt met "ze, die mensen" wat zoek hier dan eigenlijk? Als je hier over wat wil zeggen ga dan niet generaliseren en beschuldigen zonder aanleiding of onderbouwing.Oorspronkelijk gepost door RoelandJa, en weet je wat erdan gebeurt?Oorspronkelijk gepost door jacob
ter info.
in de GG is het bezit van televisie cencurabel.
Dan mag men bijv. niet dopen omdat ze TV hebben, en wat doen die mensen dan?
Doen ze de TV paar weekjes weg, laten ze dopen, zetten ze de TV weer terug:mad:
Ten eerste heb ik het over de GG, daar is het volgens mij niet toegestaan te dopen als je TV hebt.
Ten tweede bedoel ik met "ze" en "die mensen" degene die dat daadwerkelijk doen, immers, zonder TV kun je bij de GG niet dopen, dus op mensen die TV hebben en niet dopen doel ik niet.
Ok, misschien is de beschuldiging van mij verkeerd, eigenlijk is het zo dat je niet naar anderen moet kijken maar naar jezelf, dat zal ik voortaan proberen te doen hier.Oorspronkelijk gepost door limosa
Stelling was in de GG is het bezit van televisie cencurabel en jij reageert met en weet je wat erdan gebeurt?. Je generaliseert dus wel degelijk door in het algemeen te stellen dat de reactie op het verbod het ontduiken ervan is. Dat soort beschuldigingen slaat nergens op. Er zullen best uitzonderingen zijn maar je kunt daarmee niet het hele kerkverband in een kwaad daglicht stellen. Bovendien heeft deze beschuldiging verder geen enkel doel dus ik concludeer nog eens: een volkomen misplaatste, onterechte en generaliserende aanval op een kerkverband.
Alleen jij schrijft dat het een generaliserende aanval op een kerkverband is, maar een aanval was het niet, en al helemaal niet op een kerkverband.
Roeland van beschudigingen van jou kan aan wie dan ook is geen sprake.En het forum is om te discussie te hebben,dus laat je niet van de wijs brengen.En zeg wat je tezeggen hebt,met respect voor de uitgangspunten van dit forum .
Zie graag jou discussie in deze draad te gemoet.
[Aangepast op 2/7/04 door Adorote]
Ik bedoelde er gewoon mee te zeggen wat er allemaal wel niet speelt in het kerkelijk leven.Oorspronkelijk gepost door Adorote
Roeland van beschudigingen van jou kan aan wie dan ook is geen sprake.En het forum is om te discussie te hebben,dus laat je niet van de wijs brengen.En zeg wat je tezeggen hebt,met respect voor de uitgangspunten van dit forum .
Roeland, ik vond je inderdaad ook wat hard overkomen, net alsof alle mensen met TV in de GG dat doen. Dus ik geef Limosa ook een klein beetje gelijk met zijn reactie hierop.
Maar dat het gebeurd is wel een feit. Ik weet zelf van een klasgenootje van de MAVO die als 12-jarig meisje heel de klas rondbazuinde dat ze een paar weken op zolder TV moest kijken want anders kon haar zusje niet gedoopt worden... triest, maar de werkelijkheid.
Maar dat het gebeurd is wel een feit. Ik weet zelf van een klasgenootje van de MAVO die als 12-jarig meisje heel de klas rondbazuinde dat ze een paar weken op zolder TV moest kijken want anders kon haar zusje niet gedoopt worden... triest, maar de werkelijkheid.
Jij snapt het ook al verkeerd zoals bijna ieder1, wat jij zegt kan helemaal niet:Oorspronkelijk gepost door pingpongbal
Roeland, ik vond je inderdaad ook wat hard overkomen, net alsof alle mensen met TV in de GG dat doen. Dus ik geef Limosa ook een klein beetje gelijk met zijn reactie hierop.
Met "die mensen" bedoel ik al1 de mensen die dat daadwerkelijk doen.Oorspronkelijk gepost door pingpongbal
net alsof alle mensen met TV in de GG dat doen
Andere mensen met TV in de GG doen dat misschien niet, maar laten dus ook niet dopen.
[Aangepast op 2/7/04 door Roeland]
Zeg ook nog ff dat er nog superveel mensen in de GG zijn die helemaal geen TV hebben en er geen behoefte aan hebben ook. Voor hen gaat dit hele verhaal dus zowieso niet op!Oorspronkelijk gepost door RoelandJij snapt het ook al verkeerd zoals bijna ieder1, wat jij zegt kan helemaal niet:Oorspronkelijk gepost door pingpongbal
Maar dat het gebeurd is wel een feit. Ik weet zelf van een klasgenootje van de MAVO die als 12-jarig meisje heel de klas rondbazuinde dat ze een paar weken op zolder TV moest kijken want anders kon haar zusje niet gedoopt worden... triest, maar de werkelijkheid.Met "die mensen" bedoel ik al1 de mensen die dat daadwerkelijk doen.Oorspronkelijk gepost door pingpongbalnet alsof alle mensen met TV in de GG dat doen
Andere mensen met TV in de GG doen dat misschien niet, maar laten dus ook niet dopen.

[Aangepast op 2/7/04 door Pim]
Nee idd Pim, het gaat hier maar over een kleine groep. Al schijnt het TV-bezit ook per Gergem weer erg te verschillen.Oorspronkelijk gepost door Pim
Zeg ook nog ff dat er nog superveel mensen in de GG zijn die helemaal geen TV hebben en er geen behoefte aan hebben ook. Voor hen gaat dit hele verhaal dus zowieso niet op!
Oorspronkelijk gepost door RoelandJij snapt het ook al verkeerd zoals bijna ieder1, wat jij zegt kan helemaal niet:Oorspronkelijk gepost door pingpongbal
Maar dat het gebeurd is wel een feit. Ik weet zelf van een klasgenootje van de MAVO die als 12-jarig meisje heel de klas rondbazuinde dat ze een paar weken op zolder TV moest kijken want anders kon haar zusje niet gedoopt worden... triest, maar de werkelijkheid.Met "die mensen" bedoel ik al1 de mensen die dat daadwerkelijk doen.Oorspronkelijk gepost door pingpongbal
net alsof alle mensen met TV in de GG dat doen
[Aangepast op 2/7/04 door Roeland]
Roeland hard over komen ,totaal niet,discussie is discussie,en hij doet dat met respect,Alleen hij vermeldt iets wat gewoon plaatsvindt,TV in de kelder of op zolder.
En de mensen die hunTV verstoppen zouden is bij zich zelf te rade moeten
gaan.
O ja en wat is er mis met TV niets helemaal niets.
Ik kan het natuurlijk niet met bewijzen onderbouwen. Maar het eerste gedeelte van je zin klopt nog redelijk. Helaas moet ik steeds vaker constateren dat het tweede gedeelte voor heel wat GG-ers niet geldt. Dat het steeds meer is dat ze eigenlijk wel willen maar niet doen/durven voor familie/kerkenraard enz. En wat ik nog vaker constateer is dat die mensen dan maar overstappen op DVD.Oorspronkelijk gepost door PimZeg ook nog ff dat er nog superveel mensen in de GG zijn die helemaal geen TV hebben en er geen behoefte aan hebben ook.Oorspronkelijk gepost door RoelandJij snapt het ook al verkeerd zoals bijna ieder1, wat jij zegt kan helemaal niet:Oorspronkelijk gepost door pingpongbal
Maar dat het gebeurd is wel een feit. Ik weet zelf van een klasgenootje van de MAVO die als 12-jarig meisje heel de klas rondbazuinde dat ze een paar weken op zolder TV moest kijken want anders kon haar zusje niet gedoopt worden... triest, maar de werkelijkheid.Met "die mensen" bedoel ik al1 de mensen die dat daadwerkelijk doen.Oorspronkelijk gepost door pingpongbalnet alsof alle mensen met TV in de GG dat doen
Maar dit is allemaal erg somber. Gelukkig sprak ik laatst nog iemand die van de hervormde kerk overging naar de GG en die, hoewel beide thuis TV hebben (gehad). Daar zelf geen behoefte aan hebben om eerder in dit topic genoemde redenen.
In de discussie is even niet gemeld dat dit maar over een minimaal klein deel van de GG gaat (hoe triest ook), dat is de nuancering die gemist werd....Oorspronkelijk gepost door Adorote
Roeland hard over komen ,totaal niet,discussie is discussie,en hij doet dat met respect,Alleen hij vermeldt iets wat gewoon plaatsvindt,TV in de kelder of op zolder.
En de mensen die hunTV verstoppen zouden is bij zich zelf te rade moeten
gaan.
Wellicht is het iets te overwegen minder te verbieden en wat meer mensen hun eigen verantwoordelijkheid te laten nemen? Dat creeert meer draagvlak en minder stiekem gedoe. Heimelijk gegeten brood is smakelijk...
Bovendien, van alles verbieden lijkt me een kleuterschoolmentaliteit. Volwassen mensen kunnen zelf hun verantwoordelijkheid nemen. M.i. zou dus (negatief) adviseren over TV-gebruik voldoende moeten zijn.
Bovendien, van alles verbieden lijkt me een kleuterschoolmentaliteit. Volwassen mensen kunnen zelf hun verantwoordelijkheid nemen. M.i. zou dus (negatief) adviseren over TV-gebruik voldoende moeten zijn.
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande