Gebedshouding. Gewoonte?
Re: Gebedshouding. Gewoonte?
Ja elk der vorsten zal zich buigen en vallen voor Hem neer.
Deze zin schiet mij meteen te binnen. En ach, als het dan een gewoonte is, het is geen slechte gewoonte.
Er is niet één goede gebedshouding. Een gebed in de binnenkamer is anders als een gebed voor je lunch, in de bedrijfskantine.
Hier kunnen we leren van de moslims, zij doen het gewoon.
Deze zin schiet mij meteen te binnen. En ach, als het dan een gewoonte is, het is geen slechte gewoonte.
Er is niet één goede gebedshouding. Een gebed in de binnenkamer is anders als een gebed voor je lunch, in de bedrijfskantine.
Hier kunnen we leren van de moslims, zij doen het gewoon.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- MarthaMartha
Als je in contact met God in slaap valt en met Hem weer wakker wordt is echt zo kwaad niet.Simon schreef:Als iemand tegen mij pratend in slaap zou vallen, zou ik dat toch niet echt van veel respect vinden getuigen.MarthaMartha schreef:Een gebedshouding moet eerbiedig zijn, daar gaat het om, en hoe dat dan is doet er niet veel toe.
Als ik soms 'logeerkids' of 'oppaskids' zie die wel op de knieën gaan maar zó dubbelgevouwen dat de woorden ergens gesmoord onder vandaan komen, dan vraag ik ze om maar gewoon liever rechtop op een stoel of op de rand van hun bed te gaan zitten.
Ik zie niet persé waarom een houding op de knieën beter is dan een andere houding (mits met eerbied!) En lig je dan eenmaal in bed.... ach dan kun je liggend gewoon verder bidden, en als je half slaapt? gewoon verder bidden... biddend in slaap vallen is het ergste niet. Maar laat dat de extra gebedstijd zijn... zoals we ook de uitdrukking kennen "bidden met de pet op".
respect? het zegt in elk geval dat je graag in Zijn nabijheid verkeert... "als gij nederligt en als gij opstaat"....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
- jakobmarin
In de bijbel staan, voor zover mij bekend, gebedshoudingen beschreven óf plat op de grond, óf knielend en staand mét de handen naar de hemel. Maar niet als een manier waarop wij het ook perse zouden moeten doen, denk ik.
Zelf heb ik in mijn stille gebed ook wel eens de behoefte om m'n verlangen naar God te uiten om je handen naar Hem uit te strekken (ps88:10, 143,6), of mijn handen voor Hem open te leggen (ipv handen samen), zodat Hij ze kan vullen. Ieder voor zichzelf denk ik, in slaap vallen tijdens je avondgebed vind ik zelf niet prettig, en vandaar dat we tegenwoordig aan tafel onze dag besluiten.
Terwijl je op bed ligt, en nog stilletjes met God spreekt en dan in slaap vallen, vind ik geen probleem; Hij weet je intentie.
Zelf heb ik in mijn stille gebed ook wel eens de behoefte om m'n verlangen naar God te uiten om je handen naar Hem uit te strekken (ps88:10, 143,6), of mijn handen voor Hem open te leggen (ipv handen samen), zodat Hij ze kan vullen. Ieder voor zichzelf denk ik, in slaap vallen tijdens je avondgebed vind ik zelf niet prettig, en vandaar dat we tegenwoordig aan tafel onze dag besluiten.
Terwijl je op bed ligt, en nog stilletjes met God spreekt en dan in slaap vallen, vind ik geen probleem; Hij weet je intentie.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Re: Wist je dat........[5]
Ik heb je posting dan verkeerd begrepen. Het kwam op mij over als kritiek, onterecht blijkbaar. Maar de vraag mag je stellen natuurlijkvlinder schreef:Dat is precies wat ik bedoel. En ook zoals Simon zegt en zoals ik al 2 keer heb benoemd: het was een oprechte vraag/interesse en geen kritiek. Dat er nu wat anders van gemaakt wordt door bepaalde personen vind ik jammer. De opmerking dat sommige vragen direct verkeerd uitgelegd worden van een bepaald persoon of kerkverband kan ik in dit verband ook wel stellen.Mara schreef:Door onnodig een zinnetje uit een ongetwijfeld indrukkende rede te halen, worden we afgeleid van hetgeen waar het nu om gaat.
Het gaat toch niet om de manier waarop. Maar of het bidden vanuit je hart komt, met een oprecht verlangen om de Heere te bidden en te danken.
Je kunt zelfs op de fiets bidden, het moet maar eens nood zijn!

Leer ze liever de goede / juiste knielhouding i.p.v. alles weg te relativeren.MarthaMartha schreef:Als ik soms 'logeerkids' of 'oppaskids' zie die wel op de knieën gaan maar zó dubbelgevouwen dat de woorden ergens gesmoord onder vandaan komen, dan vraag ik ze om maar gewoon liever rechtop op een stoel of op de rand van hun bed te gaan zitten.
- MarthaMartha
WimA schreef:Leer ze liever de goede / juiste knielhouding i.p.v. alles weg te relativeren.MarthaMartha schreef:Als ik soms 'logeerkids' of 'oppaskids' zie die wel op de knieën gaan maar zó dubbelgevouwen dat de woorden ergens gesmoord onder vandaan komen, dan vraag ik ze om maar gewoon liever rechtop op een stoel of op de rand van hun bed te gaan zitten.

Maar is dat niet de taak van de ouders? Ik ga logeetjes niet opvoeden.WimA schreef:Leer ze liever de goede / juiste knielhouding i.p.v. alles weg te relativeren.MarthaMartha schreef:Als ik soms 'logeerkids' of 'oppaskids' zie die wel op de knieën gaan maar zó dubbelgevouwen dat de woorden ergens gesmoord onder vandaan komen, dan vraag ik ze om maar gewoon liever rechtop op een stoel of op de rand van hun bed te gaan zitten.
Je kunt hen hoogstens een beetje bijsturen.
Ik heb ook wel eens opmerkelijke dingen gezien. Maar laat dat dan maar voor wat het is. Kinderen komen niet bij jou logeren om heropgevoed te worden

Je eigen kinderen is soms al een hele kluif.
- jakobmarin
Idd en als je gewoon laat zien hoe het ook (en eerbiediger) kan, zonder er verder opmerkingen over te maken, werkt dat vaak nog beter dan de betweter uit te gaan hangen.Mara schreef:Maar is dat niet de taak van de ouders? Ik ga logeetjes niet opvoeden.
Ik heb ook wel eens opmerkelijke dingen gezien. Maar laat dat dan maar voor wat het is. Kinderen komen niet bij jou logeren om heropgevoed te worden![]()
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Nou, zo strikt wil ik het niet stellen. Als moeder/vader ben je dan altijd de betweter. Daar ben je dus ouder voorjakobmarin schreef:Idd en als je gewoon laat zien hoe het ook (en eerbiediger) kan, zonder er verder opmerkingen over te maken, werkt dat vaak nog beter dan de betweter uit te gaan hangen.Mara schreef:Maar is dat niet de taak van de ouders? Ik ga logeetjes niet opvoeden.
Ik heb ook wel eens opmerkelijke dingen gezien. Maar laat dat dan maar voor wat het is. Kinderen komen niet bij jou logeren om heropgevoed te worden![]()

Maar ik ben altijd bang dat ik een kind in een vervelende positie breng. Ik werd vroeger ook wel opgevoed door tantes. Soms andersom dan wat mijn moeder me geleerd had en dan begon ik thuis mijn moeder te verbeteren, die vervolgens weer boos op mijn tante werd, waar ze zich toch mee bemoeid had.
Ook al doen en gedragen logerende kinderen zich anders dan je eigen kinderen, is dat niet per definitie fout. Het leuke aan logeetjes is, ze gaan weer weg

Anderzijds, kwam één van onze kinderen een keer terug van een logeerpartijtje en hij bad ineens zo vreemd. Met zijn handen omhoog, ogen open en zei een vreemd gebed op.
Dan moet je zo'n kind het af gaan leren
Hij was sowieso heel makkelijk te beinvloeden.
Die ouders hadden ons kind dus geleerd zo te bidden. Dat vind ik eigenlijk kwalijk.
Dan moet je zo'n kind het af gaan leren

Die ouders hadden ons kind dus geleerd zo te bidden. Dat vind ik eigenlijk kwalijk.
Bad Jezus ook niet zo?Mara schreef:Anderzijds, kwam één van onze kinderen een keer terug van een logeerpartijtje en hij bad ineens zo vreemd. Met zijn handen omhoog, ogen open en zei een vreemd gebed op.
Dan moet je zo'n kind het af gaan lerenHij was sowieso heel makkelijk te beinvloeden.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
NEE!!Simon schreef:Bad Jezus ook niet zo?Mara schreef:Anderzijds, kwam één van onze kinderen een keer terug van een logeerpartijtje en hij bad ineens zo vreemd. Met zijn handen omhoog, ogen open en zei een vreemd gebed op.
Dan moet je zo'n kind het af gaan lerenHij was sowieso heel makkelijk te beinvloeden.
- MarthaMartha
hoe weet je dat?Mara schreef:NEE!!Simon schreef:Bad Jezus ook niet zo?Mara schreef:Anderzijds, kwam één van onze kinderen een keer terug van een logeerpartijtje en hij bad ineens zo vreemd. Met zijn handen omhoog, ogen open en zei een vreemd gebed op.
Handen omhoog en ogen open naar de hemel was bekende gebedshouding toen hoor....
Mara schreef:NEE!!Simon schreef:Bad Jezus ook niet zo?Mara schreef:Anderzijds, kwam één van onze kinderen een keer terug van een logeerpartijtje en hij bad ineens zo vreemd. Met zijn handen omhoog, ogen open en zei een vreemd gebed op.
Is het al wespentijd?
Kom, Simon heeft niet per definitie altijd ongelijk.
Het gaat niet om de houding alleen, maar om het gebed wat uitgesproken werd.MarthaMartha schreef:hoe weet je dat?Mara schreef:NEE!!Simon schreef:Bad Jezus ook niet zo?Mara schreef:Anderzijds, kwam één van onze kinderen een keer terug van een logeerpartijtje en hij bad ineens zo vreemd. Met zijn handen omhoog, ogen open en zei een vreemd gebed op.
Handen omhoog en ogen open naar de hemel was bekende gebedshouding toen hoor....