Ik ben oprecht benieuwd waar dit in de Bijbel staat als voorschrift.Schemerlichtje schreef:Ik momenteel de jongerendag van de JBGG aan het naluisteren ben, deel 1. Prachtig!
Zomaar wat stukjes hieruit, om over na te denken (nav de Rijke Jongeling):
Je knieen buigen..of ben je daar te groot voor geworden? of denk je: dat doe ik wel als ik op bed lig. Nee, knieen buigen en daar nooit te groot voor worden.
Het staat er als gewoonte, maar er staat ook: indien gij staat te bidden. De Joden lagen aan tafel te bidden. Er staat nergens dat dat oneerbiediger is. In die zin heb ik moeite om over dingen te preken of een lezing te geven als iets niet geboden wordt in de Bijbel. Let wel, ik zeg niet dat het geen goede gewoonte is. In de Bijbel drukte het op de knieen vallen eerbied uit. Maar ik denk dat er belangrijker zaken zijn die wel direct in de Bijbel staan en die de Heere van ons eist.
Daarbij komt dat er wel oproepen staan om te bidden met de handen omhoog. Waarom wordt dat niet bepreekt? Dat is namelijk wel een voorschrift/oproep van de psalmist. Als je zegt: dat is cultuur, dan moet je dus ook niet preken over buigen e.d mdat dat ook cuktureel bepaald is.
Ik ben oprecht benieuwd.