Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Fjodor

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Fjodor »

GJdeBruijn schreef:Calvijn kende ook de spanning tussen het geloof dat Christus nodig heeft, en het geloof dat de vrijspraak heeft ontvangen.
Om dat te illustreren hierbij een wat uitgebreider citaat uit het commentaar op psalm 51.
Let op het gegeven dat de belofte object van het geloof is als het gaat om de vrijspraak te kennen! Maar let ook op de aard van het geloof dat er niet zomaar bij kan!
Ik geloof niet dat Calvijn het hier heeft over het onderscheid tussen geloof en onzekerheid (geloof dat er niet bij kan) in de zijn die in dit topic bediscussieerd is. In dit topic ging het over de vraag hoe iemand een gelovige wordt, hoe iemand voor het eerst de belofte aanneemt. Calvijn heeft het over een gelovige die ernstig gezondigd heeft.
Let ook met name op de volgende passage (uit jouw citaat):
Calvijn schreef:Nu past het ons altijd onze gebeden te beginnen met
het verzoek om vergeving onzer zonden; waaruit dus blijkt, dat er geene
strijdigheid is tusschen deze twee zaken, dat wij, na door het geloof de
genade Gods reeds ontvangen te hebben, toch niet nalaten om te bidden,
dat Hij onze overtredingen zal uitdelgen. Hiermede stemt overeen de
vorm van gebed, dien onze hemelsche Meester ons gegeven heeft, in
hetwelk wij reeds aan het begin God aanroepen als Onze Vader (Matth
6 : 9) en toch daarna zeggen, dat Hij ons onze zonden vergeeft.
Calvijn heeft het hier over het aangevochten geloof dat nochtans God aanroept als Vader. Zoals het bij Calvijn altijd is als hij over geloof en vertwijfeling spreekt. Het geloof is er, de vertwijfeling komt erbij, en niet andersom.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
huisman

Bericht door huisman »

Het is wel geen oudvader maar een GG predikant die met een boekje komt met 10 preken over de nodiging van het Evangelie. Ongelezen durf ik dit boek wel aan te bevelen.

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:Het is wel geen oudvader maar een GG predikant die met een boekje komt met 10 preken over de nodiging van het Evangelie. Ongelezen durf ik dit boek wel aan te bevelen.
Oei, da's gevaarlijk hoor! Ga je op de buitenkant af? Nee toch....:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
PrekenWeb
Contacteer:

Bericht door PrekenWeb »

Je bent ons net voor ;)

Als PrekenWeb hebben we in samenwerking met Groot Goudriaan een prekenboek uitgegeven van ds. G.J. Baan.
Het is een prachtig boek geworden met 10 preken over de nodiging van het Evangelie:

“Die dorst heeft, kome, en die wil, neme van het water des levens om niet!

Krachtig wordt in deze en andere Bijbelteksten de nodiging van het Evangelie aan zondaren naar voren gebracht.

In deze bundel staan tien preken van ds. G.J. Baan over teksten waaruit de nodiging van het Evangelie spreekt. Geen zondaar is te groot, te oud, te verhard om in Christus verzoening met God te vinden.
Geschikt voor zowel leesdiensten als persoonlijk gebruik. ”

De prijs van dit mooie boek is € 14,90

Als u dit boekje via PrekenWeb besteld dan komt de winst volledig ten goede aan PrekenWeb!
Er zijn best wat kosten verbonden aan het in stand houden van de website, en we willen graag de preken, zowel audio- als leespreken, kosteloos blijven aanbieden.

Helaas is de bestelsite op http://www.prekenweb.nl nog niet klaar, daarom hebben we het nog niet breed gecommuniceerd.
Binnen korte tijd hopen we dat de bestelsite gereed is.
Mocht u toch al eerder dit boek willen bestellen dan kan dit door een mail te sturen naar info@prekenweb.nl
huisman schreef:Het is wel geen oudvader maar een GG predikant die met een boekje komt met 10 preken over de nodiging van het Evangelie. Ongelezen durf ik dit boek wel aan te bevelen.

Afbeelding
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dankzij Facebook ( :) )had ik al eerder kennis kunnen nemen van de verschijning van dit boek.
Ik heb verschillende preken met instemming gelezen en kan het van harte aanbevelen. Zowel voor persoonlijk gebruik als om in leesdiensten voor te lezen.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Dankzij Facebook ( :) )had ik al eerder kennis kunnen nemen van de verschijning van dit boek.
Ik heb verschillende preken met instemming gelezen en kan het van harte aanbevelen. Zowel voor persoonlijk gebruik als om in leesdiensten voor te lezen.
Ik heb inmiddels preek 1 gelezen en mijn aanbeveling kan ik met een gerust hart laten staan. ( ik laat mij toch maar niet overhalen om op facebook te gaan maar houd het bij de boekdrukkunst :huhu )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
Ik heb inmiddels preek 1 gelezen en mijn aanbeveling kan ik met een gerust hart laten staan. ( ik laat mij toch maar niet overhalen om op facebook te gaan maar houd het bij de boekdrukkunst :huhu )
Op punt 1 heb je volkomen gelijk.
Op punt 2 zal ik je de volle vrijheid gunnen. ;)
helma

Bericht door helma »

PrekenWeb schreef:Je bent ons net voor ;)

Als PrekenWeb hebben we in samenwerking met Groot Goudriaan een prekenboek uitgegeven van ds. G.J. Baan.
Het is een prachtig boek geworden met 10 preken over de nodiging van het Evangelie:
Doe mij er maar een (voor vaderdag)
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ds. James Renwick (1662-1688) (Puriteins prediker)

Van hen, die Jezus Christus omhelzen in het vrije aanbod van het Evangelie, Die de hoofdinhoud van het Evangelie is, kan gezegd worden, dat zij het Koninkrijk Gods ontvangen.
Want het wordt genoemd het Evangelie des Koninkrijks, .Mattheus 4 : 23 en 9 : 35. En dit verrijkt alleen de zielen en maakt hen geschikte leden van dit Koninkrijk. 0, het is een zielsbevredigend koninkrijk, alle genot is er in te verkrijgen.
Doch om de lering duidelijk te maken, zal ik ze bevestigen met enige bewijzen door u te tonen, hoe het Evangelie het Koninkrijk Gods genoemd kan worden.
1. Het Evangelie kan het Koninkrijk Gods genoemd worden, omdat het de weg naar het Koninkrijk Gods aanwijst, door de plichten aan te duiden, die verlangd worden van allen die in het Koninkrijk willen zijn; en de weg om ze na te leven door de sterkte, die in Christus is. Het Evangelie is als de ster, die de wijzen uit het Oosten naar Christus leidde. Het Evangelie verlaat hen, die geloven nooit, totdat het hen in het bezit van het Koninkrijk gebracht heeft.
2. Het Evangelie kan het Koninkrijk Gods genoemd worden, omdat in dit Evangelie de weg bepaald is en de voorwaarden voorgesteld zijn, niet slechts voor de zaligen, maar voor alle zondaren. Indien u het aanbod wilt aangrijpen, er niet aan behoeft te twijfelen, of u zult in het Koninkrijk ontvangen worden overeen¬komstig de vrije uitnodiging in Jesaja 55 : 1: ,, O alle gij dorstigen, komt tot de wateren, en gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja, komt, koopt zonder geld en zonder prijs, wijn en melk". Openbaringen 22 : 17 : „En de Geest en de Bruid zeggen: Kom. En die het hoort, zegge: Kom. En die dorst heeft, kome: en die wil, neme het water des levens om niet”. Zodat, waar het Evangelie ook aangeboden wordt, het Koninkrijk der hemelen daarin aange¬boden wordt. O mensen, indien gij tot Christus wilt komen, ik bied Hem u vrij aan in dit Evangelie. Kiest dan wat u wilt doen; indien u Hem in dit Evangelie wilt ontvangen, zult u erfgenamen met Hem zijn van dit nimmer verdwijnende en heerlijke Koninkrijk.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Johann Gottfried Walther

Zwitserse theologen op de Synode van 1618-19
Want dewijl Christus die geleden en gestorven is, niet alleen een mens, Heilig, Rechtvaardig, en vrij van alle besmettingen der zonde, maar ook van God geprezen in der Eeuwigheid, met de Vader en met de Heilige Geest, van een en hetzelve onverderfelijk Godlijk Wezen, zo moet Zijn dood en lijden noodzakelijk geweest zijn„ van oneindige waardigheid, zodat alle mensen, indien zij maar met de waren geloof Christus aanhangen, door en om Zijn dood en lijden, in de gunst en genade Gods zouden aangenomen worden, vergeving der zon¬den, gerechtigheid, en het eeuwige leven verkrijgen. Daarom ook de uitverkorenen en verworpenen, het Woord des Evangeliums van de gekruiste Jezus Christus, wordt gepredikt, en allen mensen wordt geboden in Hem te geloven met deze beloftenis, dat alle in Hem gelovende, verzoening met God, vergeving der Zonden, en gerechtigheid verkrijgen en eeuwiglijk zalig worden. .Want uit de Heilige Schrift hebben de recht gevoelende Kerken tot nog toe gelooft en geleerd; al is 't wel zo dat de kracht en waardigheid des doods Christi zo groot is, dat zij genoegzaam is, om allen en iedere mens, al waren er meer dan duizend werelden, met God te verzoenen en hun zonden te boeten; welke ook de oorzaak is waarom het Evangelium allen zonder onderscheid verkoornen en verworpenen gepredikt wordt, en haar alle geboden wordt in Christus te geloven, en dat, de ongelovige om hun ongelovigheid rechtvaardig verdoemt worden, dat nochtans geenszins door dezelve allen mensen met er daad de verlossing, vergeving der zonden en het eeuwige leven verkregen of verworven is.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Johann Gottfried Walther

Engelse theologen op de synode van 1618-19
Bij het 2de Artikel.
In de offerande Christi aanmerken wij twee dingen, de manier van de mensen te roepen tot de dadelijke mededeling dezer offerande, en de vrucht uit de zelve offerande tot de mensen verscheiden toekomende. In deze ver¬dienste des doods Christi wordt gefundeerd de algemene belofte des Evangeliums, na 't welke allen in Christus gelovende de vergeving der zonden en het eeuwig leven met der daad verkrijgen. In de Kerk alwaar na de belofte des Evangeliums de zaligheid allen wordt aange¬boden; is de bediening der genade zodanig dat ze genoegzaam is om alle onboetvaardige en ongelovige te overtuigen, dat zij door hun moedwillige schulden, óf nalatigheid óf verachting des Evangeliums verloren zijn gegaan, en de aangeboden weldaad verloren hebben. Hebreen 2 vers 3. Hoe zullen wij ontvlieden indien wij zo grote zaligheid verzuimen? Om der verachting wil der Zaligheid in de Evangelie aangeboden, worden wij der rechtvaardige straf schuldig. Ergo: zo wordt Zaligheid in de Evangelie aangeboden.

Bij het 3de en 4de Art.
Uit de natuur der aangeboden weldaad, en uit Gods zeer klare woord, moet men oordelen, van die behulpselen der genade, die de mensen gegeven worden, maar niet uit het misbruik of de uitgang. Dewijl dan het Evangelie uit zijn natuur de mensen roept tot boetvaardigheid en zaligheid, dewijl de opwekselen der Goddelijke genade ook daartoe strekken, zo moeten wij niet menen dat God hier iets geveinsdelijk doet; dit bewijzen die ernstige en beweeglijke smekingen, 2 Cor. 5: 2. Vermaningen 2 Cor. 6: 1. Bestraffingen, Gal. 1; 6. Beloften, Openb. 3:3, 20 &c. Indien God niet alle de gene die Hij met deze gave Zijns Woords en Geestes waardig, ernstelijk zou nodigen, tot ernstige bekering, voorwaar zo zou God sommige, die Hij in de Naam Zijns Zoons roept, bedriegen, en de boden der Evangelie belofte, zouden van de geroepene beschuldigt mogen worden, van valse getuigenis gegeven te hebben, en die tot de bekering geroepen zijn, en verzuimen te gehoorzamen, zouden te verontschuldigen wezen. Want die roeping door het Woord en Geest kan men, niet zeggen, dat de mensen zonder onschuld maakt, indien dezelve maar tot den einde aangeboden. wordt, opdat zij de mens zonder onschuld zou maken.
huisman

Bericht door huisman »

Robert Traill schreef:„Kan men verlangen dat we ophouden om een vrij aanbod van Gods genade in Christus aan de grootste der zondaren te doen? Dat kunnen we niet toestaan. Want dit is een getrouw woord en aller aanneming waardig, dat Jezus Christus in de wereld gekomen is om zondaars zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben.
„Als iemand ontwaakt is en gebracht wordt tot de vraag: Wat moet ik doen om zalig te worden?, mogen we hem het apostolische antwoord geven: Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden, gij en uw huis. Dit antwoord is zo oud, dat het voor velen achterhaald schijnt te zijn. Volgens hun uitgangspunten zouden ze moeten zeggen: U moet berouw tonen, over uw zonden wenen en ze nalaten. Helaas, zegt de arme man, mijn hart is hard en ik kan niet goed berouw hebben. O, mijn hart is nog harder en gemener dan toen ik nog rustig in de zonde leefde.
Als u tegen zoiemand zou gaan spreken over geschiktheid voor Christus, weet hij er niets van en als u over oprechte gehoorzaamheid begint, zal hij direct zeggen: Gehoorzaamheid is het werk van iemand die leeft en oprechtheid wordt alleen in een vernieuwd hart gevonden. Oprechte gehoorzaamheid is daarom even onmogelijk voor een dode, onvernieuwde zondaar, als volmaakte gehoorzaamheid. Waarom zouden we niet het juiste antwoord geven: Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult behouden worden?

„Wat voor toestemming heeft de zondaar om te geloven in Jezus Christus? Vertel hem dat hij er een enorme behoefte aan heeft, omdat hij zonder het geloof in Christus voor eeuwig verloren moet gaan. Vertel hem dat God hem uit genade Christus en heel Zijn verlossingswerk aanbiedt, met de belofte dat wie dat aanbod aanneemt door het geloof, Christus en de zaligheid zal ontvangen.
Vertel hem dat God hem het uitdrukkelijke bevel geeft om te geloven in de Naam van Christus (1 Joh. 3:23) en dat hij dat moet gehoorzamen, net als alle andere geboden van God. Vertel hem van Christus bekwaamheid en genegenheid om te verlossen. Vertel hem dat nooit iemand die zich op Hem geworpen had, door Hem afgewezen werd. Vertel hem dat hopeloze gevallen de heerlijke overwinningen van Zijn manier van verlossen zijn.
Vertel hem dat er geen tussenweg is tussen geloof en ongeloof en dat er geen excuus te bedenken is waarom mensen het ene zouden nalaten en in het andere zouden volharden. Vertel hem dat het geloven in de Heere Jezus om zalig te worden, God meer behaagt dan alle gehoorzaamheid aan Zijn wet. Vertel hem ook dat het ongeloof voor God de grootste belediging is en voor de mens zelf de meest verdervende zonde
refo

Bericht door refo »

J.J. Brahé schreef:Nog eens, wij prediken algemeen een Christus aan allen die ons hooren niet omdat die allen hoofd voor hoofd waarlijk door Hem zijn aangenomen, maar opdat er plaats voor het geloof blijve en niemand denken zou dat hij in de aanbieding zou zijn uitgesloten; dat in den een losheid en in den ander vertwijfeling zou baren. Daarbij, wij prediken een Christus bij Wien alles gereed is en Die eenvoudig laat noodigen: omt tot de bruiloft. Niet om den mensch daardoor zorgeloos te maken, maar om hem tot een dadelijk en vrijmoedig komen en eten aan te zetten; om hem van alle eigen werken en geschiktheden af te trekken; om hem te doen zien dat de voorwaarden van Gods verbond niet in ons zelf, maar in den Borg te vinden zijn en daar moeten gezocht worden; en om de hoogmoedige natuur haar eigen ik en de benauwde consciëntie haar „ik durf niet" te benemen. Verder: Wij prediken een Christus teneinde men in Hem gelooven zou en Hem aannemen. Niet opdat iemand het gelooven tot een grond van zijn recht op Christus' goederen maken zou, maar omdat elk verplicht is Gods geheele getuigenis in geloof aan te nemen en omdat God een verband tusschen het geloof en het genot der zaligheid gelegd heeft. En dus zeggen wij in het algemeen: ie in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven, maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem. Joh. 3:36.

Ook prediken wij een Christus tot alles en dus tot wijsheid, rechtvaardigmaking, heiligmaking en volkomen verlossing, ten einde vooreerst niemand deze dingen van elkander scheiden zou en b.v. wel rechtvaardigmaking en verlossing bij Christus, maar bekeering en heiligmaking buiten Hem zoeken; en ten andere teneinde niemand verkeerde rekening maken zou en zich den troost in Christus op valsche gronden of langs verkeerde wegen toeëigenen. Eindelijk, wij prediken Christus zoowel aan verworpelingen als uitverkorenen om verschillende redenen; neem eens omdat onze last medebrengt „het Evangelie aan alle creaturen te prediken", omdat wij ook in Gods verborgen raad niet hebben ingezien, noch volmacht gekregen hebben om Christus aan de menschen eerst aan te bieden als zij naar onzen zin diep genoeg vernederd zijn of wij eenige waarschijnlijkheden ontdekken, dat ze onder het zegel der verkiezing liggen. Wij stellen eenvoudig den weg voor om op Gods aanbieding en bevel in Zijn verbond, in den Middelaar des verbonds, den tweeden Adam, in te treden en er door een levendig geloof de voordeelen van te trekken. Die deze welmeenende aanbiedingen verwerpt, heeft het voor zijn rekening. Daar tegenover staat de heilrijke vrucht, in allen die door Gods genade tot het geloof in Christus gebracht worden, in welke ook van achteren blijkt dat zij in dat verbond van God met Christus waarlijk begrepen waren. En deze manier van prediken strijdt zoomin tegen de waarheid van Gods eeuwig verbond in Christus, als de leer der bijzondere verkiezing de algemeene plichtprediking wegneemt. Ja 't is veeleer de wijze ordinantie van den Heere Jezus om alle verontschuldigingen aan de verworpelingen te benemen en om tevens alle uitverkorenen, die voor het gehoor des Woords vatbaar zijn, op een redelijke, overredende en door den H. Geest krachtige wijze tot de gemeenschap aan dit verbond te brengen en daar in te besturen, te vertroosten en te bewaren. En als wij hierin eenvoudig Jezus' bevel en het voorbeeld van Hem en zijn apostelen volgen, dunkt mij dat wij best aan onzen plicht voldoen, de genadeleer best staven en volgens het ambt van Evangeliedienaren, geen wettische predikers des geloofs zijn, maar predikers van de wet des geloofs blijven.
huisman

Bericht door huisman »

Samuel Rutherford schreef:Christus hart klopt ook zo teer, met zo'n vurige liefde en zo'n volheid van vrije genade;
het is zo ruim, zo teer, Hij heeft zulke uitgebreide ingewanden van ontferming en
mededogen over zondaren, dat Hij Zijn ontferming wilde betonen in een gestalte van
leem aan te nemen, om op een gepaste wijze krachtig op zondaren te kunnen werken
en hen, een grote, ruime handvol, ja armen vol zondaren te trekken. Hij wilde om
onzentwil een mens worden, om alle organen deelachtig te worden, geschikt om
zondaren liefelijk tot Zich te trekken: een mensenhart, om mensenliefde hebben;
menseningewanden, om over mensen bewogen te zijn; mensenhanden, om het onreine
vel van melaatsen aan te raken; een mensenmond en -tong, om voor mensen te bidden
en in onze natuur het eeuwig Evangelie te verkondigen; mensenbenen, om de goede
Herder te zijn, Die over bergen en door woestijnen gaat, om verloren schapen te
zoeken en zalig te maken; een mensenziel, om voor mensen te zuchten en te kermen;
mensenogen, om over zondaren te wenen en een menselijke natuur, om Zijn leven af
te leggen voor Zijn arme vrienden. Hij wilde een geschapen lemen hut van vrije
genade zijn, een magazijn en werkplaats van mededogen met ons; Hij wilde gebruik
maken van de baarmoeder van een zondares, om geboren te worden; de borsten zuigen
van een vrouw, die een Zaligmaker nodig had, en eten en drinken met zondaren en
tollenaars. Hij kwam, om verloren zondaren te zoeken en zalig te maken; werd met
zondaren gerekend; stierf tussen twee zondaren; Zijn graf werd bij de goddelozen
gesteld; (Jes. 53:9) Hij liet Zich in het graf van een zondaar begraven. En nu, nu Hij in
de hemel is, verbreekt Hij de oude betrekking met zondaren niet, de eer heeft Hem
niet veranderd, zodat Hij Zijn oude vrienden zou vergeten hebben. (Hebr. 4:15.) Want
wij hebben geen Hogepriester, Die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden,
maar Die, in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde.
Christus kan nu niet zuchten, maar Hij kan gevoelen, wat zuchten is; Hij kan nu niet
wenen, maar Hij heeft een mensenhart, om medelijden te hebben met ons wenen, op
zo'n wijze als gepast is in Zijn verheerlijkte staat. Het Hoofd is in de hemel, maar Hij
heeft Zijn hart aan de zondaren op aarde niet onttrokken. Niets kan Christus
dierbaarder zijn dan de Heilige Geest en Hij heeft die Trooster, de Geest gezonden,
om bij ons te blijven.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Thomas Boston schreef:Wij hebben nu de totale verdorvenheid van de natuur van de mens gezien, en het
gewicht van toorn dat op hem ligt, die afgrond van ellende, waarin hij in zijn
natuurlijke staat is gestort. Maar er is een onderdeel van zijn ellende, dat onze
bijzondere overweging verdient, namelijk zijn uiterste onvermogen om zichzelf te
herstellen. De kennis daarvan is noodzakelijk tot de verschuldigde vernedering van
een zondaar. Hetgeen ik hier beoog, is alleen enkele zaken voor te stellen, om
daardoor de onwedergeboren mens te overtuigen van zijn onvermogen in dezen, opdat
hij de onbepaalde noodzaak van Christus, en van de kracht Zijner genade mocht zien.
Men kan van een mens die in een put gevallen is, niet veronderstellen dat hij zichzelf
er weer uit kan helpen, behalve op een van deze twee manieren: of door alles zelf
alleen te doen, of door de hulp die anderen hem aanbieden aan te grijpen en te
gebruiken. Zo kan ook een onbekeerd mens niet verondersteld worden zich zelf uit die
staat te helpen, dan door een van beide, in de weg van de wet, of verbond der werken,
door alles zelf alleen te doen zonder Christus; of anders in de weg van 't Evangelie, of
verbond der genade, door afzien van zijn eigen kracht, en de hulp die hem wordt
aangeboden door een Zaligmaker aan te grijpen en daarvan gebruik te maken. Maar
helaas! De onbekeerde mens is dood in de put, en kan zichzelf niet helpen door een
van deze wegen. Niet in de eerste weg; want de eerste tekst zegt ons, dat wanneer
onze Heere kwam om ons te helpen, wij krachteloos waren, onmachtig om ons onszelf
te herstellen. Wij waren goddelozen, en verkeerden daarom onder de last van schuld
en toorn; nochtans zonder kracht, onmachtig om er staande onder te blijven, en
onmachtig om die van ons te werpen of er onder vandaan te komen: zodat de gehele
mensheid ontwijfelbaar verloren zou zijn gegaan, als Christus niet voor de goddelozen
gestorven zou zijn, en als Hij geen hulp gebracht had aan hen die zichzelf nooit
zouden hebben kunnen herstellen. Maar wanneer Christus komt en hulp aanbiedt aan
zondaren, kunnen zij die dan niet aannemen? Kunnen zij geen goed gebruik maken
van de hulp, als deze tot hen komt? Nee, de tweede tekst zegt ons dat zij dat niet
kunnen: Niemand kan tot Mij komen, dat wil zeggen: kan in Mij geloven; (Joh. 6:44),
tenzij dat de Vader hem trekke. Dit is een trekking die hen in staat stelt te komen die
tot op dat moment niet konden komen, en zichzelf daarom niet konden helpen door
een goed gebruik te maken van de hulp die hen werd aangeboden. Het is een trekking,
die altijd krachtdadig is, want niets minder dan het horen en leren van de Vader kan al
wie daar deel aan heeft, tot Christus doen komen (Joh. 6:45). Het is daarom geen
trekking door middel van enkel en alleen een zedelijke overreding, die misschien, ja,
zelfs altijd vruchteloos is. Het is een trekking naar de werking der sterkte Zijner macht
(Ef. 1:19). Deze trekking is absoluut noodzakelijk voor hen die geen macht in zichzelf
hebben om te komen en de aangeboden hulp aan te grijpen.
Hoort dan, o onwedergeboren mens, en zijt overtuigd dat gij, daar u van nature in een
zeer ellendige toestand verkeert, ook totaal onbekwaam zijt om uzelf in enig opzicht
te herstellen. Gij zijt bedorven en op welke wijze wilt u te werk gaan om u zelf te
herstellen? Welke van de twee wegen wilt u verkiezen? Wilt u het alleen beproeven?
Of wilt u gebruik maken van hulp? Wilt u trachten zich te herstellen door de werken
der wet, of op evangelische wijze? Ik weet heel goed dat u niet eens het middel van
het Evangelie wilt beproeven, totdat u eenmaal hebt ontdekt dat herstel onmogelijk is
door de werken der wet.
Plaats reactie