Ik moet helaas constateren dat de reactie van jou wat gevoelloos wordt neergezet. Je moet dit en dat kennen en anders klopt het niet. Ik ben bang dat er mensen in Nederland rondlopen die denken dat de ware kerk alleen op bepaalde plekken in Nederland te vinden is. Verdiep je eens in wat er gebeurt in bijv. China, Korea. Ik besef best dat Nederland rijk gezegend is geweest en nog. Maar de termen die je noemt zijn niet of spaarzamelijk in de Bijbel terug te vinden. Voldoet de prediking van Paulus, Petrus aan jouw voorwaarden. Ik mis in jouw woorden de liefde, de bewogenheid. Het klinkt zo koel. Een volle avondsmaaltafel is verkeerd volgens jou. Misschien zijn er situaties waar ik dat kan beamen, maar er worden ook bekommerde mensen afgehouden van wie je mag weten dat zij iets van Christus kennen. alleen omdat er allerlei meetlatten aangelegd worden.-DIA- schreef:Weing diepgang, weing ontgronding en onbloting. Op die manier wordt er geen goed fundament gelegd. Het fundament moet immers wel houdbaar zijn voor de eeuwigheid?Johannes 3:16 schreef:Eenzijdig op welk gebied?-DIA- schreef:Ik zou zeggen, als je op prekenweb bv. een preek van wijlen G. Schipaanboord ziet: Aanbevolen!
Er staat best wel goede preken tussen, maar zoals ik zei: over het algemeen wel vrij eenzijdig.
Denk ook aan de wijze en dwaze bouwer. Over het algemeen is de praktijk dat waar de bevindelijke diepgang gaat ontbreken de avondmaalstafels almaar voller worden.
Ik oordeel daar vanzelf niet over, maar het is wel opvallend. Het zou betekenen dat die preken een rijkere vrucht geven. Toch heb ik wel eens zo mijn bedenkingen over...
Want modern bekeerden weten over het algemeen erg weinig van het Recht Gods.
Het is maar een constering.
Mijn ervaring is dat predikanten uit de "behoudende" kant vaker van de preekstoel een steekstoel maken ipv het Woord te brengen. Als een predikant die onlangs bij ons is geweest alleen maar kan vertellen wat het niet is en niet vertelt hoe een zondaar verzoend kan worden, dan kan hij ontgrondend, ontblotend, afsnijdend enz prediken maar stichtend is het niet. Als dezelfde predikant ook nog zegt dat een predikant vanaf de preekstoel (!) zegt dat een goede predikant uit zijn hoofd moet preken en niet vanaf een blaadje, denk ik heb je niet wat Anders te brengen. Als dit alles ook nog een schreeuwend gebeurt, ga ik verdrietig naar huis. Niet omdat de preek mij aangesproken heeft, helaas