Nee hoor, ik ben er al een poosje....huisman schreef:Jan schreef:Hier even iets weggehaald. Laten we a.u.b. suggestieve postings in dit gevoelige onderwerp achterwege laten.
Sinds wanneer ben jij een moderator?

Nee hoor, ik ben er al een poosje....huisman schreef:Jan schreef:Hier even iets weggehaald. Laten we a.u.b. suggestieve postings in dit gevoelige onderwerp achterwege laten.
oh, ok, ik zat ook al te kijken:)eilander schreef:Nee hoor, ik ben er al een poosje....huisman schreef:Jan schreef:Hier even iets weggehaald. Laten we a.u.b. suggestieve postings in dit gevoelige onderwerp achterwege laten.
Precies, maar de bedoeling is toch duidelijk? Ik kan me soms niet aan de indruk onttrekken alsof men soms per se iets zoek om tegen te spreken. Ik hoop vanzelf dat dat niet bewust gebeurt.eilander schreef:-DIA- bedoelt zeer waarschijnlijk Ezech. 36:37:
"Alzo zegt de Heere HEERE: Daarenboven zal Ik hierom van het huis Israëls verzocht worden, dat Ik het hun doe".
Welke uitleg je ook mogelijk acht van deze tekst, in elk geval lijkt mij deze toepassing deugdelijk: de Heere weet wel van elke nood af, maar wil er tóch om gevraagd worden.
Dat geldt m.i. zeker voor het aantal predikanten in dit kerkverband (en andere). Om weer een beetje on-topic te komen.
Gebruik gewoon normale bewoordingen. Waarom zou je de Bijbel hier bij nodig hebben?-DIA- schreef:Precies, maar de bedoeling is toch duidelijk? Ik kan me soms niet aan de indruk onttrekken alsof men soms per se iets zoek om tegen te spreken. Ik hoop vanzelf dat dat niet bewust gebeurt.eilander schreef:-DIA- bedoelt zeer waarschijnlijk Ezech. 36:37:
"Alzo zegt de Heere HEERE: Daarenboven zal Ik hierom van het huis Israëls verzocht worden, dat Ik het hun doe".
Welke uitleg je ook mogelijk acht van deze tekst, in elk geval lijkt mij deze toepassing deugdelijk: de Heere weet wel van elke nood af, maar wil er tóch om gevraagd worden.
Dat geldt m.i. zeker voor het aantal predikanten in dit kerkverband (en andere). Om weer een beetje on-topic te komen.
Omdat Bijbelcitaten het soms beter verwoorden als je eigen woorden. Wat is er trouwens tegen om de Bijbel te citeren?Johannes 3:16 schreef:Gebruik gewoon normale bewoordingen. Waarom zou je de Bijbel hier bij nodig hebben?-DIA- schreef:Precies, maar de bedoeling is toch duidelijk? Ik kan me soms niet aan de indruk onttrekken alsof men soms per se iets zoek om tegen te spreken. Ik hoop vanzelf dat dat niet bewust gebeurt.eilander schreef:-DIA- bedoelt zeer waarschijnlijk Ezech. 36:37:
Maar de gemeente is niet het huis van Israel, lijkt me.[/quote]-DIA- schreef:
Alles! Lees Ezechiel 37 maar; het gaat daar over de zegeningen die God wil geven over het huis van Israel en dat Hij daar om gebeden wil worden
Ik weet niet of het exegetisch helemaal klopt, tegwoordig schijnt men daar erg kritisch in te worden, en vanzelf is dat ook belangrijk als het niet duidelijk is wat je bedoeld, maar normaal wordt er in dit verband nogal eens op gewezen dat ISRAËL de verbondsnaam is, en JAKOB de oude naam, hielenlichter, of bedrieger.Simon schreef:Nu ben ik toch wel weer benieuwd wat het onderscheid tussen deze 2 begrippen is, volgens jou.-DIA- schreef:Hoe heb ik het nu weer? Ik val soms van de ene verbazing in de andere...Simon schreef:Maar de gemeente is niet het huis van Israel, lijkt me.Simon schreef: Alles! Lees Ezechiel 37 maar; het gaat daar over de zegeningen die God wil geven over het huis van Israel en dat Hij daar om gebeden wil worden
Probeer het maar wetenschappelijk te verklaren, dat geeft niet, maar ik heb
genoeg aan de verklaring zoals ik die van kindsaf heb geleerd.
Of het nu huize Israëls of huize Jakobs is weet ik even niet, op dit moment
maakt dat even niet uit.
Kun je dat uitleggen?
Wat je van kinds af hebt geleerd hoeft trouwens niet altijd correct te zijn, natuurlijk.