GJdeBruijn schreef:Erasmiaan schreef: zouden al deze dingen niet van God zijn
Dat is dus niet waar. Dit zeg ik namelijk NIET. En daarmee zit jouw betoog op een verkeerde golflengte en raakt het kant noch wal.
Helemaal niet. Het is van God of van de duivel. Een tussenweg is er eenvoudig niet. Als jij zegt: dit is niet beschreven in de Bijbel (logisch de Bijbel is eerder geschreven) dus het is niet waar, dan zeg je daarmee: het is niet van God. Dat is de consequentie van jouw stelling.
Erasmiaan, ik zeg: Als het niet op grond van Gods Woord, zoals geopenbaard (feitelijk aanwijsbaar in de Bijbel) te verdedigen is dan moeten we HALT houden. Dan mogen we het niet voor Gods spreken houden, ook al zou dat wel zo kunnen zijn.
Dat kan dus niet, volgens jouw stelling.
Dan komt het als dus niet openbaar als zijnde Gods spreken. Dan is en blijft het verborgen voor ons nietige mensen.
Het is hier dus niet verborgen gebleven. Daarover heb ik al vijfhonderd keer wat geschreven maar daar ga je niet op in.
Gods spreken komt niet openbaar buiten de Schrift om.
Nee? Wat dacht je van Gods spreken in de natuur?
Kun jij antwoord geven op mijn vraag of jij inhoudelijke aanvulling mogelijk acht op Gods geopenbaarde Woord?
Nee het Woord wordt niet aangevuld. Maar daar gaat het hier niet om.
Is het volgens jou dan wél mogelijk dat God nieuwe waarheden openbaart ten aanzien van dingen die het tijdelijke leven aangaan in onze omgeving?
God kan weleens geloof geven voor een bepaalde zaak. Dat geloof ik, ja.
Wat ging er dan verder? Kun je daar een inhoudelijk voorbeeld van geven en beter nog, met een toelichting van een reformator erbij?
Heb je niet gelezen wat Eilander net schreef? Zie Handelingen 11:27 en 28 (met kanttekening). Profeteren toen zag echt niet alleen op het uitleggen van het Oude Testament. Daar ga je helaas al mis. Er is daar overigens ook niemand die zich afvraagt of het wel Gods werk is. En ze wijzen op de uitkomst. Let er trouwens op dat ik dit alleen aanhaal om te weerleggen dat jouw stelling niet klopt dat het profeteren in het Nieuwe Testament enkel zag op uitleg (en daaraan gekoppeld voorzegging) van het Oude Testament.