Meldpunt Kerk & Christendom in de media
Meldpunt Kerk & Christendom in de media
KERK EN CHRISTENDOM IN DE MEDIA
Wie enkel via de seculiere media geïnformeerd wordt moet wel een vertekend beeld van kerk en christendom krijgen.
Hoeveel voorbeelden zijn er niet te noemen, van vertekende beelden, belachelijke en onjuiste voorstelling van zaken, eenvoudig omdat betreffende journalist gewoon gebruikt maakt van stereotypen of zelfs karikaturen.
Soms lijken het onschuldige kleine zaken: kijk bijvoorbeeld in Wikipedia bij RIJSSEN: Onder het kopje Idustriele periode:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijssen
In de nacht van 25 op 26 maart 1945 werd Rijssen door een ramp getroffen. Ds. Lamain van de gereformeerde gemeente zou die avond vanaf de kansel gezegd hebben dat er iets ernstigs zou gaan gebeuren. 'Er zijn mensen in de kerk voor wie het de laatste keer is dat ze er zijn geweest'. Enkele uren later werden deze woorden bewaarheid. Een V1 stortte neer waarbij 9 mensen om het leven kwamen. Een uit Duitsland terugkerend Engels vliegtuig gooide een bom op de plaats van de vlammenzee, waardoor nog meer slachtoffers vielen. In totaal kwamen bij deze ramp 23 mensen om het leven.
Let op het woorden ZOU... Het zou dus ook "maar een overlevering" kunnen zijn? In ieder geval laat het ruimte voor nuancering. Terwijl er nu nog verschillende mensen in leven zijn die er getuige van van waren en het kunnen bevestigen, en ook welk een diepe indruk dit toen maakte! Ik denk dat dit te maken heeft met het algemene verschijnsel om - zacht gezegd - alls wat het christendom, en met name het reformatorische christendon, te verbannen naar de marges. Of... Ik vrees dat men soms het liefste helemaal hierover zou zwijgen. Vandaar de opening van dit meldpunt. Men dient wel kritisch te lezen, want anders lezen zelfs christenen over een suggestieve voorstelling heen, zoals in Wikipedia...
Wie enkel via de seculiere media geïnformeerd wordt moet wel een vertekend beeld van kerk en christendom krijgen.
Hoeveel voorbeelden zijn er niet te noemen, van vertekende beelden, belachelijke en onjuiste voorstelling van zaken, eenvoudig omdat betreffende journalist gewoon gebruikt maakt van stereotypen of zelfs karikaturen.
Soms lijken het onschuldige kleine zaken: kijk bijvoorbeeld in Wikipedia bij RIJSSEN: Onder het kopje Idustriele periode:
In de nacht van 25 op 26 maart 1945 werd Rijssen door een ramp getroffen. Ds. Lamain van de gereformeerde gemeente zou die avond vanaf de kansel gezegd hebben dat er iets ernstigs zou gaan gebeuren. 'Er zijn mensen in de kerk voor wie het de laatste keer is dat ze er zijn geweest'. Enkele uren later werden deze woorden bewaarheid. Een V1 stortte neer waarbij 9 mensen om het leven kwamen. Een uit Duitsland terugkerend Engels vliegtuig gooide een bom op de plaats van de vlammenzee, waardoor nog meer slachtoffers vielen. In totaal kwamen bij deze ramp 23 mensen om het leven.
Let op het woorden ZOU... Het zou dus ook "maar een overlevering" kunnen zijn? In ieder geval laat het ruimte voor nuancering. Terwijl er nu nog verschillende mensen in leven zijn die er getuige van van waren en het kunnen bevestigen, en ook welk een diepe indruk dit toen maakte! Ik denk dat dit te maken heeft met het algemene verschijnsel om - zacht gezegd - alls wat het christendom, en met name het reformatorische christendon, te verbannen naar de marges. Of... Ik vrees dat men soms het liefste helemaal hierover zou zwijgen. Vandaar de opening van dit meldpunt. Men dient wel kritisch te lezen, want anders lezen zelfs christenen over een suggestieve voorstelling heen, zoals in Wikipedia...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Meldpunt Kerk & Christendom in de media
Radio 1 nieuws gaat in de fout over de evangelische hulporganisatie Different aan christelijke homo’s ...
Het is echt een niet ophoudende stroom, als je naast het RD via andere media "voorgelicht" wordt.
Blijf wakker! We worden (nog!) niet met harde hand vervolgd. Ik geloof dat er toch meer aan de hand is als dat de meeste mensen wel in de gaten hebben. Als je erover begint met een "lichtere denker" begint het meestal met ralativeren en nuanceren...
Het is echt een niet ophoudende stroom, als je naast het RD via andere media "voorgelicht" wordt.
Blijf wakker! We worden (nog!) niet met harde hand vervolgd. Ik geloof dat er toch meer aan de hand is als dat de meeste mensen wel in de gaten hebben. Als je erover begint met een "lichtere denker" begint het meestal met ralativeren en nuanceren...
Zolang het niet erger wordt dan dit, zou ik me nog niet al te veel zorgen maken. "zou" is volgens mij gewoon een aanduiding, waarmee de schrijver aangeeft, dat hij zijn informatie niet uit eigen bronnen kan controleren. Op zich is natuurlijk frappant dat ds. L. deze gebeurtenissen voorspeld zou hebben (want heeft hij werkelijk dit bedoeld, of sprak hij meer in het algemeen), maar ik zie niet in op welke manier dit bericht nu negatief zou zijn over kerk of christendom.-DIA- schreef:KERK EN CHRISTENDOM IN DE MEDIA
Waarzeggerij kunnen we ons beter niet mee bezighouden.-DIA- schreef:KERK EN CHRISTENDOM IN DE MEDIA
Ik heb ook een slecht voorgevoel over bepaalde zaken.
Daar haal ik echter geen profetische gaven bij etc.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Dit is denk ik toch wat onbegrip. Ds. Lamain heeft niet als waarzegger verteld: dan en dan zal er dit en dat gebeuren. Maar hij heeft van Godswege gevoeld dat er iets ernstigs ophanden was.Simon schreef: Waarzeggerij kunnen we ons beter niet mee bezighouden.
Zoals we ook van de latere ds. J.W. Slager uit Stavenisse weten van de zondag vóór de watersnoodramp. Hij heeft niet gezegd wát er zou gebeuren, dat wist hij ook niet. Maar wel heeft hij gevoeld dát er iets zou gebeuren.
Daar kunnen we wel schamper over doen, maar dat lijkt me niet goed. Wel zou ik willen herhalen dat we niet bij het bijzondere moeten blijven hangen.
Is dat geen oordeel dat God zwijgt? Wie hoort er nog een dergelijke boodschap?eilander schreef:Dit is denk ik toch wat onbegrip. Ds. Lamain heeft niet als waarzegger verteld: dan en dan zal er dit en dat gebeuren. Maar hij heeft van Godswege gevoeld dat er iets ernstigs ophanden was.Simon schreef: Waarzeggerij kunnen we ons beter niet mee bezighouden.
Zoals we ook van de latere ds. J.W. Slager uit Stavenisse weten van de zondag vóór de watersnoodramp. Hij heeft niet gezegd wát er zou gebeuren, dat wist hij ook niet. Maar wel heeft hij gevoeld dát er iets zou gebeuren.
Daar kunnen we wel schamper over doen, maar dat lijkt me niet goed. Wel zou ik willen herhalen dat we niet bij het bijzondere moeten blijven hangen.
Maar dan zal het waarschijnlijk zo zijn als in de dagen van Noach, er wordt schamper gelachen wellicht.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik doe er niet schamper over. Ik zeg alleen dat het gebruik van het woordje "zou" in het Wikipedia-artikel volgens mij niets negatiefs over kerk of christendom bedoelt te zeggen.
Eens. Ik bedoelde ook niet een waarde-oordeel over jouw posting uit te spreken. Want ik denk dat ik het met die posting wel eens ben ook. Los daarvan heeft DIA natuurlijk wel een punt: in zijn algemeenheid wordt er vaak gekleurd verslag gedaan.boontje schreef:Ik doe er niet schamper over. Ik zeg alleen dat het gebruik van het woordje "zou" in het Wikipedia-artikel volgens mij niets negatiefs over kerk of christendom bedoelt te zeggen.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Toch is het zo, dat een predikant, als officiele afgezant van Christus, alleen de Woorden van Christus spreken mag. Dus alles moet op de Schrift zijn gebaseerd. Dus niet allerlei gevoelens of verhaaltjes.
En dat vooral op de preekstoel.
En dat vooral op de preekstoel.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Het lijkt mij veel interessanter om dit topic om te draaien. Niet: 'hoe hard hebben wij Nederlandse christenen te lijden in de media'. Want dat valt reuze mee, zeker als je bedenkt dat er gisteren of vandaag weer christenen zijn onthoofd in Tunesië. Hou op over lijden als het alleen om een woordje als 'zou' gaat. Er staat in de Bijbel ook nergens iets over klagend lijden. Lijden mag en moet in blijmoedigheid.
Het topic wordt mijns inziens pas interessant als zichtbaar wordt dat er een goed geluid uitgaat van christenen; zo goed zelfs, dat de seculiere media het oppakken.
Dat wil overigens niet zeggen dat goede werken pas 'goed' zijn als ze de krant of het journaal halen.
Het topic wordt mijns inziens pas interessant als zichtbaar wordt dat er een goed geluid uitgaat van christenen; zo goed zelfs, dat de seculiere media het oppakken.
Dat wil overigens niet zeggen dat goede werken pas 'goed' zijn als ze de krant of het journaal halen.
Laatst gewijzigd door Zita op 05 jun 2012, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat heerlijk dat er op radio 1 met Pinksteren veel tijd werd besteed aan 'opwekking, en niets aan Pinkpop. Je kunt van alles vinden van Opwekking, maar juist hier werd een christelijke ontmoeting boven een wereldse ontmoeting gezet.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Ik moet wéér constateren, dat velen de Wonderen des Allerhoogsten, uit tijden dat de Kerk in dit land bloeide, in zekere mate verachten. En wat men dan in feite doet, en dat snijd door mijn ziel, is de God onzer vaderen loochenen. Men is nu zo vermaterialieseerd dat men niet meer geloofd dat God eerder wel eens grote wonderen deed, en ook zaken aam Zijn volk bekend maakte. En geen wonder, als ik van velen nakijk welke boeken men aan het lezen is. Vaak wil men blijkbaar niet meer van het oude weten. Dat heeft afgedaan, dus kom alsjeblieft niet met 'het oude volk' aan. Dat warem immers primitieve omgeletterde mensen, en wij weten nu alles veel beter...
Het is te begrijpen als de seculikere wereld daar vraagtekens bij zet. Maar wij, die nog zoveel goede lectuur in reformatorische boekhandels kunnen raadplegen, wij zouden toch beter behoren te weten...
Jammer, dat alles lijkt af te ketsen op de harten van de mens van nu. Men weet het gewoon niet meer. Moest dit dan geen aanklacht tegen ons zijn?
Het is te begrijpen als de seculikere wereld daar vraagtekens bij zet. Maar wij, die nog zoveel goede lectuur in reformatorische boekhandels kunnen raadplegen, wij zouden toch beter behoren te weten...
Jammer, dat alles lijkt af te ketsen op de harten van de mens van nu. Men weet het gewoon niet meer. Moest dit dan geen aanklacht tegen ons zijn?
Maar beseft je niet dat christenen en de kerk BEWUST worden doodgezwegen? Lees aandachtig wat er zich op dit terrein afspeelt. Denk aan het positieve geluid van de SGP als het ging over het geloof. Dan knipt de NOS die passages er gewoon uit. Dat was niet alleen daar zo, zelfs toen Prins Willem-Alexander zich uitliet over zijn geloof werd dat eruitgeknipt als niet relevant zijnde.. Er is meer aan de hand als een groot deel van ons vermoedt.Zita schreef:Het lijkt mij veel interessanter om dit topic om te draaien. Niet: 'hoe hard hebben wij Nederlandse christenen te lijden in de media'. Want dat valt reuze mee, zeker als je bedenkt dat er gisteren of vandaag weer christenen zijn onthoofd in Tunesië. Hou op over lijden als het alleen om een woordje als 'zou' gaat. Er staat in de Bijbel ook nergens iets over klagend lijden. Lijden mag en moet in blijmoedigheid.
Tegenover Christenen is men veel vijandiger omdat, denkt men, die toch niet zo gevaarlijk zijn als moslims. De God van de christenen mag blijkbaar wel door het slijk worden gehaald tewijl de naam van Allah vaak nog te heilig lijkt.
Christendom in de media. In Nederland hebben we helemaal niets te klagen. Kijk dan het filmpje op internet (te zien op geenstijl, sotty voor de site maar werd er via twitter op geattendeerd) van een jongeman die om zijn bekering vanuit de islam naar Christendom wordt onthoofd, letter eraf gesneden. In dergelijke landen is wat aan de hand. Hier niet. Wij hoogstens gehoond en bespot.
-
Dit is nou net het probleem DIA, hoe weten we dat dit wonderen des Allerhoogsten zijn?-DIA- schreef:de Wonderen des Allerhoogsten
De Bijbel waarschuwt(!) om niet bezig te zijn met waarzeggerij, dat wil zeggen, een gevoel of mening uiten ten aanzien dat er iets kan gebeuren en soms zelfs wát er kan gebeuren. Als we dan menen dat er iets gezegd moet worden over de toekomst, dan moet het onderscheid toch wel aanwijsbaar zijn tussen een influistering van de vorst der duisternis (verleiding, engel des lichts!) en een zaak van geloof ten aanzien van de toekomende dingen ("hij of zij kreeg te geloven dat....", wat is de grond daarvan en waarom geldt de Bijbelse waarschuwing dan ineens niet meer?).
Vooralsnog is niet duidelijk wat de herkomst is van de 'voorspelling', behalve dat het en predikant is die wat te geloven kreeg.
Maar dat is niet de norm om op af te gaan. Dat is en blijft Gods Woord.