GGIN Leerdam

2012
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 dec 2011, 18:45

GGIN Leerdam

Bericht door 2012 »

Geref. gemeente in Nederland in Leerdam gaat verhuizen

LEERDAM – De gereformeerde gemeente in Nederland te Leerdam (ggiN) wil verhuizen van de Nieuwstraat in het centrum van Leerdam naar de Molenlaan in wijk Noord. Dat heeft het college van B&W van Leerdam donderdag bekendgemaakt.

De Leerdamse ggiN wil aan de Molenlaan een kerk, een parkeerterrein en maximaal twee bij de kerk horende woningen (een pastorie en kosterswoning) realiseren op het 5000 vierkante meter grote perceel aan de Molenlaan. De gemeente heeft een bod van de ggiN op het perceel geaccepteerd. Op het terrein staat nu nog een ongebruikt schoolgebouw van het Heerenlanden College.

Begin 2012 heeft de kerkenraad van de gereformeerde gemeente in Nederland in Leerdam interesse getoond in dit perceel. Hierna zijn er gesprekken gevoerd die hebben geleid tot een formeel bod door de ggiN.

Hoewel de gemeente op dit moment nog niet concreet kan aangeven hoe de locatie ingericht gaat worden, zijn directbetrokkenen zoals omwonenden, de wijkraad Noord en de gemeenteraad direct van de plannen op de hoogte gesteld. „Dit doen we in een vroeg stadium.”

Het kerkverband kan op zijn vroegst na de zomer aan de slag met het maken van bouwplannen. Volgens scriba W. H. Heenck is het kerkgenootschap sinds de start in 1942 gevestigd in gebouw Sealthiël in de Nieuwstraat.

„De belangrijkste reden om naar een andere locatie uit te wijken, is het dreigende zitplaatsentekort. Bovendien wordt parkeren –zeker bij doordeweekse diensten– in het centrum steeds lastiger.”

Omdat de kerk geheel is ingebouwd, bleek nieuwbouw algauw de enige optie. „De situatie is nog niet urgent. Omdat de bouw van een kerk vaak tien tot vijftien jaar duurt, zijn we in 2010 voorzichtig begonnen om naar een andere locatie te zoeken. Afgelopen najaar kwam de bouw door de contacten met de gemeente in een stroomversnelling. Het gaat veel sneller dan we ooit hadden durven hopen.”

Heenck is enthousiast over de nieuwe locatie. „Veel ruimte, met de mogelijkheid tot parkeren op eigen terrein en voldoende uitvalswegen.” De scriba kan nog weinig zeggen over de grootte, de vorm van het gebouw en de kosten van de nieuwe kerk. „Het gaat zo snel. De mogelijkheid bestaat dat er binnen een paar jaar al een nieuwe kerk staat.”

Volgens Heenck verloopt het overleg met de gemeente „buitengewoon prettig.”

De huidige kerk telt circa 625 plaatsen. De ggiN telt ongeveer 660 leden en doopleden. De kerkenraad overweegt nu een kerkgebouw met ongeveer 700 zitplaatsen en wellicht de mogelijkheid tot latere uitbreiding.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11449
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: GGIN Leerdam

Bericht door Mister »

Wat zou de reden zijn om een dergelijk grote gemeente niet te splitsen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: GGIN Leerdam

Bericht door eilander »

Mister schreef:Wat zou de reden zijn om een dergelijk grote gemeente niet te splitsen?
Zo groot is deze gemeente toch niet? Een kerk met 700 zitplaatsen, 660 (doop)leden vind ik niet dermate groot dat deze gesplitst zou moeten worden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9054
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: GGIN Leerdam

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vind de grootte wel een reden om de gemeente te splitsen. Om als leden elkaar echt te kennen en op elkaar toe te kunnen zien, is dit mijns inziens te groot.

Echter gezien deze specifieke situatie (het tekort aan predikanten en (potentiële) ambtsdragers die aan het avondmaal deelnemen in het betreffende kerkverband) lijkt het me voor deze gemeente weer niet verstandig.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: GGIN Leerdam

Bericht door Mara »

Wat zou een aan te bevelen maximum zijn dan? En is een wijkgemeente aan te bevelen? Dan heb je als gemeentelid geen keuze meer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
2012
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 dec 2011, 18:45

Re: GGIN Leerdam

Bericht door 2012 »

ik zou het verschrikkelijk vinden om in een kerk van maar 500 man te zitten.
ben gewend met een kerk boven de 1000 man. dat vind ik een mooi aantal.

megakerken rond de 2000 vind ik te gek.

ik denk dat ik van onze gemeente er zeker 950 kan.

dus moet 600/700 toch geen probleem zijn?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11449
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: GGIN Leerdam

Bericht door Mister »

Ik keek verkeerd. Zat nog in gedachten met GG HIA.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: GGIN Leerdam

Bericht door Luther »

Mister schreef:Ik keek verkeerd. Zat nog in gedachten met GG HIA.
Na het debacle van alle afgeschoten plannen, gaat men daar nu ook hard denken aan splitsen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: GGIN Leerdam

Bericht door JALP »

Luther schreef:
Mister schreef:Ik keek verkeerd. Zat nog in gedachten met GG HIA.
Na het debacle van alle afgeschoten plannen, gaat men daar nu ook hard denken aan splitsen.

O, Bron? Dit lijkt op insiders information...
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: GGIN Leerdam

Bericht door Simon »

JALP schreef:
Luther schreef:
Mister schreef:Ik keek verkeerd. Zat nog in gedachten met GG HIA.
Na het debacle van alle afgeschoten plannen, gaat men daar nu ook hard denken aan splitsen.

O, Bron? Dit lijkt op insiders information...
hoe meer ik diit soort insider-informatie lees, hoe meer ik mezelf een outsider begin te voelen.
Hebben we niets beters te doen dan ons te wentelen in dit soort ''verkerkt'' damesbladnivo-gekakel?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: GGIN Leerdam

Bericht door JALP »

Simon schreef:
JALP schreef:
Luther schreef:
Mister schreef:Ik keek verkeerd. Zat nog in gedachten met GG HIA.
Na het debacle van alle afgeschoten plannen, gaat men daar nu ook hard denken aan splitsen.

O, Bron? Dit lijkt op insiders information...
hoe meer ik diit soort insider-informatie lees, hoe meer ik mezelf een outsider begin te voelen.
Hebben we niets beters te doen dan ons te wentelen in dit soort ''verkerkt'' damesbladnivo-gekakel?
Precies, en daarom wilde ik daar de vinger bij leggen. De opmerking van Luther is nl. de grootst mogelijke kwats die er bestaat. Afgelopen zondag een preek over het negende gebod gehoord. Daar werd ook gezegd dat zomaar een gedeelte van een waarheid zeggen ook zonde is tegen dit gebod.
De kerkenraad in Ambacht gaat zich verder beraden, maar of dat ze nadenken over splitsen... niet dat ik weet... of ze nadenken over een andere kerk... niet dat ik weet...
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: GGIN Leerdam

Bericht door dennis »

Ik ben zowel lid geweest in een kleine als grote gemeente. Volgens mij ligt de ideale grootte rond de vijfhonderd/ zeshonderd leden.
Dan heb je - als het goed is- een goed georganiseerd verenigingsleven, maar de gemeente is weer niet zo groot dat de mensen elkaar niet kennen.

Het is over het algemeen wel zo dat in grote gemeenten relatief minder mensen deelnemen aan ledenvergaderingen, verenigingen enz enz.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23937
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: GGIN Leerdam

Bericht door refo »

dennis schreef:Ik ben zowel lid geweest in een kleine als grote gemeente. Volgens mij ligt de ideale grootte rond de vijfhonderd/ zeshonderd leden.
Dan heb je - als het goed is- een goed georganiseerd verenigingsleven, maar de gemeente is weer niet zo groot dat de mensen elkaar niet kennen.

Het is over het algemeen wel zo dat in grote gemeenten relatief minder mensen deelnemen aan ledenvergaderingen, verenigingen enz enz.
Dat laatste klopt. In Gouda zijn het er al jaren rond de 120 die de vergadering bezoeken.
Alleen als er iets onbelangrijks aan de orde is, zoals nieuwbouw. Dan komen er opeens 300.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33456
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: GGIN Leerdam

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
dennis schreef:Ik ben zowel lid geweest in een kleine als grote gemeente. Volgens mij ligt de ideale grootte rond de vijfhonderd/ zeshonderd leden.
Dan heb je - als het goed is- een goed georganiseerd verenigingsleven, maar de gemeente is weer niet zo groot dat de mensen elkaar niet kennen.

Het is over het algemeen wel zo dat in grote gemeenten relatief minder mensen deelnemen aan ledenvergaderingen, verenigingen enz enz.
Dat laatste klopt. In Gouda zijn het er al jaren rond de 120 die de vergadering bezoeken.
Alleen als er iets onbelangrijks aan de orde is, zoals nieuwbouw. Dan komen er opeens 300.
Kennelijk heeft men in belangrijke zaken volop vertrouwen in de 120. :super
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23937
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: GGIN Leerdam

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
refo schreef:
dennis schreef:Ik ben zowel lid geweest in een kleine als grote gemeente. Volgens mij ligt de ideale grootte rond de vijfhonderd/ zeshonderd leden.
Dan heb je - als het goed is- een goed georganiseerd verenigingsleven, maar de gemeente is weer niet zo groot dat de mensen elkaar niet kennen.

Het is over het algemeen wel zo dat in grote gemeenten relatief minder mensen deelnemen aan ledenvergaderingen, verenigingen enz enz.
Dat laatste klopt. In Gouda zijn het er al jaren rond de 120 die de vergadering bezoeken.
Alleen als er iets onbelangrijks aan de orde is, zoals nieuwbouw. Dan komen er opeens 300.
Kennelijk heeft men in belangrijke zaken volop vertrouwen in de 120.
Welnee. De ledenvergadering bestaat helemaal niet volgens het kerkrecht. Het zijn kerkenraadsvergaderingen waarin manslidmaten aanwezig is. De ervaring is dat er inderdaad niet geluisterd wordt. De laatste keer ben ik ook maar wat zinvollers gaan doen.
Plaats reactie