Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)
Dat vind ik schokkend.
In de GG-Zoetermeer werd gebeden voor de broeders die niet toegelaten zijn.
Het gebeurt dus wel...
Het gebeurt dus wel...
Gelukkig maar.
Ik heb er wel eens moeite mee dat de woorden 'herder' en 'leraar' als twee verschillende dingen wordt bestempeld. Ds. Hakvoort schreef in het dagboek 'Bij het geopende Woord' dat de eerste taak van de herder is zijn schapen op goede weiden te brengen, bij het juiste voedsel. Ook voor het herder-zijn staat dus de Woord-verkondiging op de eerste plaats.refo schreef:Daar heb je het al. Je bent geen knip voor de neus waard als je geen huewelijksbemiddelaar bent.Luther schreef:Oneens. Een predkant is inderdaad leraar, maar ook herder.refo schreef:Voor een zuivere 'predikant' is dat niet zo nodig.
Als hij 'goed' preekt dan is dat dan voldoende. Dan is hij dienaar des Woords. Met één hoofdletter.
Wat wij van een dominee verwachten is dat hij van alle markten thuis is.
Hij moet zijn: theoloog, debater, huwelijksbemiddelaar, jeugdwerkadviseur, manager, consultant, zielzorger, klankbord, slechtnieuwsaanzegger, hartenkenner, advocaat, rechter, noem maar op. Dat kan een mens nooit allemaal tegelijk zijn.
Laat een dominee zich daarom concentreren op het leraarschap. Het herderschap kan gemakkelijk gedaan worden door mensen met gaven en ervaring op de aanvullende gebieden. Behulpsels?
En als herder kom je inderdaad met veel dingen in aanraking.
Er kan inderdaad meer gedelegeerd worden, maar als twee van je schapen huwelijksproblemen hebben, dan ben je als herder toch geen knip voor deneus waard als je dan zegt: Ik ben hier voor het Woord.
Wel ben ik het ermee eens dat je altijd de band met het Woord overeind moet houden. Dus taken die daarnaar niet terug te leiden zijn, moet een predikant niet willen doen.
Volgens mij wordt er op het curatoriumgesprek geen navraag naar deze kwaliteiten gedaan.
De spaarzame berichten erover spreken ervan dat onderzoek naar bekering en roeping wordt gedaan.
Daarom probeerde ik de discussie naar een hoger plan **kuch** te tillen door het ambt zoals we dat zijn gaan zien onder te verdelen in taken. Die misschien best en beter door anderen gedaan kunnen worden.
Moet je persé zeggen: je bent dominee, dus herder en dus moet je ook mediatorgaven hebben?
Je kunt erop wijzen wat het Woord ervan zegt. En verder hoef je misschien even niets. Als predikant.
Gezien vele opmerkingen over de vraag of er wel een curatorium moet zijn, alsnog een reactie op bovenstaande quote: Laat het Gereformeerde Kerk-schip op het strand voor ons een baken op zee zijn.refo schreef:
Abraham Kuyper zag het zo: een jongeman, die gymnasium heeft gedaan, daarna theologie is gaan studeren wordt door God langzamerhand geschikt gemaakt. Als zo iemand dan de roeping tot het predikantschap voelt zijn daar al jaren aan denken aan voorafgegaan. Als de jongeman zijn universitaire studie heeft volbracht komen geschiktheid en roeping op bijbelse wijze samen.
Het 'Gereformeerde Kerk-schip op het strand' zegt niets inzake de discussie wel of geen curatorium.Jan schreef:Gezien vele opmerkingen over de vraag of er wel een curatorium moet zijn, alsnog een reactie op bovenstaande quote: Laat het Gereformeerde Kerk-schip op het strand voor ons een baken op zee zijn.refo schreef:
Abraham Kuyper zag het zo: een jongeman, die gymnasium heeft gedaan, daarna theologie is gaan studeren wordt door God langzamerhand geschikt gemaakt. Als zo iemand dan de roeping tot het predikantschap voelt zijn daar al jaren aan denken aan voorafgegaan. Als de jongeman zijn universitaire studie heeft volbracht komen geschiktheid en roeping op bijbelse wijze samen.
- J.C. Philpot
Zou er niet een middenweg tussen deze 2 "methoden" mogelijk zijn?Jan schreef:Gezien vele opmerkingen over de vraag of er wel een curatorium moet zijn, alsnog een reactie op bovenstaande quote: Laat het Gereformeerde Kerk-schip op het strand voor ons een baken op zee zijn.refo schreef:
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ja, dat is het Christelijk Gereformeerde Kerk-schip. Of en hoever dat schip nog in bevaarbaar water ligt laat ik aan de mening van de lezer over.J.C. Philpot schreef:Zou er niet een middenweg tussen deze 2 "methoden" mogelijk zijn?Jan schreef:Gezien vele opmerkingen over de vraag of er wel een curatorium moet zijn, alsnog een reactie op bovenstaande quote: Laat het Gereformeerde Kerk-schip op het strand voor ons een baken op zee zijn.refo schreef:
- J.C. Philpot
Of het Hersteld Hervormde schip. Wat een bijbelse koers vaart.Erasmiaan schreef:Ja, dat is het Christelijk Gereformeerde Kerk-schip. Of en hoever dat schip nog in bevaarbaar water ligt laat ik aan de mening van de lezer over.J.C. Philpot schreef:Zou er niet een middenweg tussen deze 2 "methoden" mogelijk zijn?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
En toch kandidaten die nooit een beroep krijgen.J.C. Philpot schreef:Of het Hersteld Hervormde schip. Wat een bijbelse koers vaart.Erasmiaan schreef:Ja, dat is het Christelijk Gereformeerde Kerk-schip. Of en hoever dat schip nog in bevaarbaar water ligt laat ik aan de mening van de lezer over.J.C. Philpot schreef:Zou er niet een middenweg tussen deze 2 "methoden" mogelijk zijn?
- J.C. Philpot
Dezelfde redernering ten nadele van het curatorium systeem: bij bepaalde denominaties met een curatorium heb je ondanks het goede toelatingssysteem toch gemeenten die nooit een predikant krijgen.Erasmiaan schreef:En toch kandidaten die nooit een beroep krijgen.J.C. Philpot schreef:Of het Hersteld Hervormde schip. Wat een bijbelse koers vaart.Erasmiaan schreef:Ja, dat is het Christelijk Gereformeerde Kerk-schip. Of en hoever dat schip nog in bevaarbaar water ligt laat ik aan de mening van de lezer over.J.C. Philpot schreef:Zou er niet een middenweg tussen deze 2 "methoden" mogelijk zijn?
George Whitefield
George Whitefield
-
Op dit moment 50 studenten op het seminarie, die allemaal tussen nu en 6 jaar predikant hopen te worden in de HHK. Sommige gemeenten beroepen niet eens meer, omdat er geen 'geschikte' kandidaten meer zijn in hun ogen. Ik vraag me af hoe het in de toekomst gaat. De kieskeurigheid van de HHK is mij vele malen groter gebleken dan de kieskeurigheid in de GG.
Benieuwd waar je dit op baseert. Als je dit niet kunt onderbouwen, lijkt het me chique om dit te verwijderen.Eveline de Pater schreef:Op dit moment 50 studenten op het seminarie, die allemaal tussen nu en 6 jaar predikant hopen te worden in de HHK. Sommige gemeenten beroepen niet eens meer, omdat er geen 'geschikte' kandidaten meer zijn in hun ogen. Ik vraag me af hoe het in de toekomst gaat. De kieskeurigheid van de HHK is mij vele malen groter gebleken dan de kieskeurigheid in de GG.
Daarnaast is het feitelijk onjuist dat alle studenten aan het HHK-seminarie voornemens zijn van predikant te worden in de HHK.
Volgens mij is je opmerking vooral rancune richting de HHK.
(Nee, ik ben geen HHK-lid)
Ik kan me ook een GG-student herinneren die nauwelijks een beroep kreeg - slechts in de tweede ronde een aantal. Blijkbaar kan dat zelfs als je predikantentekort hebt.Erasmiaan schreef:En toch kandidaten die nooit een beroep krijgen.J.C. Philpot schreef:Of het Hersteld Hervormde schip. Wat een bijbelse koers vaart.Erasmiaan schreef:Ja, dat is het Christelijk Gereformeerde Kerk-schip. Of en hoever dat schip nog in bevaarbaar water ligt laat ik aan de mening van de lezer over.J.C. Philpot schreef:Zou er niet een middenweg tussen deze 2 "methoden" mogelijk zijn?
Ik dacht dat we hier geacht werden met respect over ambtsdragers en kerkgenootschappen te spreken?Jan schreef:Gezien vele opmerkingen over de vraag of er wel een curatorium moet zijn, alsnog een reactie op bovenstaande quote: Laat het Gereformeerde Kerk-schip op het strand voor ons een baken op zee zijn.refo schreef: