Hoogbegaafdheid
Re: Hoogbegaafdheid
Ik zie bij een aanzienlijk deel van mijn hoger begaafde leerlingen (niet meteen hoogbegaafd) dat ze juist vastlopen in de bovenbouw van het VWO. Ze hebben nooit hoeven opletten. Ze hebben nooit hoeven leren. Als ze een halve blik in het boek wierpen, was dat genoeg voor een prachtig cijfer. Hun hele leven wisten ze alles al en konden ze alles al. En in 4VWO begint het drama. Ik heb nu verschillende superslimme zittenblijvers.
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Hoogbegaafdheid
Dat is ook voor ons een persoonlijke observatie.Zita schreef:Ik zie bij een aanzienlijk deel van mijn hoger begaafde leerlingen (niet meteen hoogbegaafd) dat ze juist vastlopen in de bovenbouw van het VWO. Ze hebben nooit hoeven opletten. Ze hebben nooit hoeven leren. Als ze een halve blik in het boek wierpen, was dat genoeg voor een prachtig cijfer. Hun hele leven wisten ze alles al en konden ze alles al. En in 4VWO begint het drama. Ik heb nu verschillende superslimme zittenblijvers.
Het is zeer moeilijk iemand van die begaafdheid te motiveren te studeren op die leeftijd, en dat vooral als ze niet weten welke richting ze op willen...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Hoogbegaafdheid
Het is niet eens altijd ongemotiveerdheid. Ik liet pas een klierende leerling na de les even blijven.Bert Mulder schreef:Dat is ook voor ons een persoonlijke observatie.Zita schreef:Ik zie bij een aanzienlijk deel van mijn hoger begaafde leerlingen (niet meteen hoogbegaafd) dat ze juist vastlopen in de bovenbouw van het VWO. Ze hebben nooit hoeven opletten. Ze hebben nooit hoeven leren. Als ze een halve blik in het boek wierpen, was dat genoeg voor een prachtig cijfer. Hun hele leven wisten ze alles al en konden ze alles al. En in 4VWO begint het drama. Ik heb nu verschillende superslimme zittenblijvers.
Het is zeer moeilijk iemand van die begaafdheid te motiveren te studeren op die leeftijd, en dat vooral als ze niet weten welke richting ze op willen...
Joh, zei ik, ik ken je zo helemaal niet. Toen ik je twee jaar geleden in de les had, was je een leuke slimme leerling. Ik had echt hoge verwachtingen van je. Nu zit je maar een eind weg te kletsen en sta je een vier.
Ach mevrouw, zei hij, het heeft toch geen zin meer dit jaar. Ik sta drie vijven en drie vieren.
Ik vroeg hoe dat kwam.
Hij zei dat hij echt niet wist hoe hij dertig bladzijden stof moest leren. Of tweehonderd woordjes. Hij wist niet hoe hij moest plannen. Hij wist niet hoe hij moest oefenen. Hij had nul komma nul studievaardigheden.
Zoiets is best wel heel jammer, want als zo'n leerling niet op tijd bij zijn nekvel wordt gepakt, gaat er een hoop talent verloren.
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Hoogbegaafdheid
Er zijn veel verschillende achtergronden. In ons geval liep het vast, hij kon geen rapporten schrijven, zij hij. Maar ook zagen na het einde van de term zijn boeken er nog nieuw uit, hij had ze niet eens opengedaan.Zita schreef: Het is niet eens altijd ongemotiveerdheid. Ik liet pas een klierende leerling na de les even blijven.
Joh, zei ik, ik ken je zo helemaal niet. Toen ik je twee jaar geleden in de les had, was je een leuke slimme leerling. Ik had echt hoge verwachtingen van je. Nu zit je maar een eind weg te kletsen en sta je een vier.
Ach mevrouw, zei hij, het heeft toch geen zin meer dit jaar. Ik sta drie vijven en drie vieren.
Ik vroeg hoe dat kwam.
Hij zei dat hij echt niet wist hoe hij dertig bladzijden stof moest leren. Of tweehonderd woordjes. Hij wist niet hoe hij moest plannen. Hij wist niet hoe hij moest oefenen. Hij had nul komma nul studievaardigheden.
Zoiets is best wel heel jammer, want als zo'n leerling niet op tijd bij zijn nekvel wordt gepakt, gaat er een hoop talent verloren.
dus ja, wel ongeveer dezelfde problemen als jouw geval hier.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Hoogbegaafdheid
Klopt, dat is het bekende beeld (hoewel het vaak al een jaar eerder mis gaat). Ze moeten leren leren.Zita schreef:Ik zie bij een aanzienlijk deel van mijn hoger begaafde leerlingen (niet meteen hoogbegaafd) dat ze juist vastlopen in de bovenbouw van het VWO. Ze hebben nooit hoeven opletten. Ze hebben nooit hoeven leren. Als ze een halve blik in het boek wierpen, was dat genoeg voor een prachtig cijfer. Hun hele leven wisten ze alles al en konden ze alles al. En in 4VWO begint het drama. Ik heb nu verschillende superslimme zittenblijvers.
Daarom is het goed als ze naast school bijvoorbeeld ook een instrument leren bespelen. Want hoe slim je ook bent, dát gaat nooit vanzelf. Om fatsoenlijk hobo of viool te leren spelen zul je gewoon keihard moeten oefenen, ongeacht of je IQ nu 80 is of 130. Op die manier leren ze vaak toch een bepaalde werkhouding aan.
Het is ook zo belangrijk om de voldoening te voelen wanneer je eens iets hebt bereikt dat niét vanzelf ging, waar je je echt voor hebt ingezet. Da's een ervaring die ze op school vaak nog nooit hebben gevoeld.
~~Soli Deo Gloria~~
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: Hoogbegaafdheid
Wees blij dat ze er op de middelbare school al achter komen. Ik kwam er pas achter op de uni dat ik niet wist hoe ik moest leren. Mede daardoor en een aantal persoonlijke probleempjes moest ik stoppen.Hendrikus schreef:Klopt, dat is het bekende beeld (hoewel het vaak al een jaar eerder mis gaat). Ze moeten leren leren.Zita schreef:Ik zie bij een aanzienlijk deel van mijn hoger begaafde leerlingen (niet meteen hoogbegaafd) dat ze juist vastlopen in de bovenbouw van het VWO. Ze hebben nooit hoeven opletten. Ze hebben nooit hoeven leren. Als ze een halve blik in het boek wierpen, was dat genoeg voor een prachtig cijfer. Hun hele leven wisten ze alles al en konden ze alles al. En in 4VWO begint het drama. Ik heb nu verschillende superslimme zittenblijvers.
Daarom is het goed als ze naast school bijvoorbeeld ook een instrument leren bespelen. Want hoe slim je ook bent, dát gaat nooit vanzelf. Om fatsoenlijk hobo of viool te leren spelen zul je gewoon keihard moeten oefenen, ongeacht of je IQ nu 80 is of 130. Op die manier leren ze vaak toch een bepaalde werkhouding aan.
Het is ook zo belangrijk om de voldoening te voelen wanneer je eens iets hebt bereikt dat niét vanzelf ging, waar je je echt voor hebt ingezet. Da's een ervaring die ze op school vaak nog nooit hebben gevoeld.
Nu heb ik wel profijt van het slim zijn. Maar daarvoor heb ik wel een paar jaar levenservaring voor moeten opgedaan. Levenservaring in de zin dat niet alles vanzelf gaat.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Hoogbegaafdheid
Tja, maar dat werkt ook niet altijd...Hendrikus schreef: Klopt, dat is het bekende beeld (hoewel het vaak al een jaar eerder mis gaat). Ze moeten leren leren.
Daarom is het goed als ze naast school bijvoorbeeld ook een instrument leren bespelen. Want hoe slim je ook bent, dát gaat nooit vanzelf. Om fatsoenlijk hobo of viool te leren spelen zul je gewoon keihard moeten oefenen, ongeacht of je IQ nu 80 is of 130. Op die manier leren ze vaak toch een bepaalde werkhouding aan.
Het is ook zo belangrijk om de voldoening te voelen wanneer je eens iets hebt bereikt dat niét vanzelf ging, waar je je echt voor hebt ingezet. Da's een ervaring die ze op school vaak nog nooit hebben gevoeld.
In mijn voorbeeld speelt hij wel een instrument (zit nu in een amateur bandje ook)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Hoogbegaafdheid
Je kunt boven normaal begaafd zijn,
en toch een communicatiestoornis hebben...
Dat is ook niet makkelijk...
dacht ik.
en toch een communicatiestoornis hebben...
Dat is ook niet makkelijk...
dacht ik.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Hoogbegaafdheid
Absoluut, niet zelden gaat het samen.-DIA- schreef:Je kunt boven normaal begaafd zijn,
en toch een communicatiestoornis hebben...
Dat is ook niet makkelijk...
dacht ik.
Er zijn heel wat hoogbegaafde mensen die ook iets in het autistisch spectrum hebben.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Hoogbegaafdheid
precies ja..Hendrikus schreef:Absoluut, niet zelden gaat het samen.-DIA- schreef:Je kunt boven normaal begaafd zijn,
en toch een communicatiestoornis hebben...
Dat is ook niet makkelijk...
dacht ik.
Er zijn heel wat hoogbegaafde mensen die ook iets in het autistisch spectrum hebben.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Hoogbegaafdheid
En toch zijn veruit de meeste autisten niet hoogbegaafd. Autisten hebben vaak preoccupatie waarbij een intense interesse in een bepaald onderwerp verward wordt met hoogbegaafdheid. Het kind en niet minder vaak de ouders krijgen vervolgens positieve aandacht omdat het kind zich extreem gespecialiseerd heeft in 1 onderwerp en om het te benoemen wordt het hoogbegaafdheid genoemd. Mensen die dit heel extreem hebben worden ook wel savant genoemd.
Niet iedere slimmerik is iemand die in het autistisch spectrum valt. Wikipedia noemt een aantal zaken die onder hoogbegaafdheid vallen waarbij autisten afvallen, zoals een breed scala van interesses, een hoge motivatie, bijzonder gevoel voor humor, hoge mate van empathie en betrokkenheid en autonoom zijn.
Niet iedere slimmerik is iemand die in het autistisch spectrum valt. Wikipedia noemt een aantal zaken die onder hoogbegaafdheid vallen waarbij autisten afvallen, zoals een breed scala van interesses, een hoge motivatie, bijzonder gevoel voor humor, hoge mate van empathie en betrokkenheid en autonoom zijn.
Re: Hoogbegaafdheid
Inderdaad, als het MUZIEK zou zijn, maar het is een soort dance/trance muziek, zo heet dat, waar hij zich in 'specialiseert", zoals meerdere andere VWOers, zoals ene Armin van Buuren en Tiësto. Ik heb me er even in verdiept. Ik vind het geen muziek. Het is het opzwepen en letterlijk in trance brengen van een zeer grote groep jonge mensen. Het ziet er voor mij beangstigend uit.Hendrikus schreef:och, Mara, de ene muziek is de andere niet. En op zich is musicus een eerbaar beroep, volgens mijMara schreef:Lijkt heel fijn, zo'n intelligent kind, maar levert soms veel problemen op. Bij één van onze kinderen op school zat ook zo'n joch, klassen overgeslagen, op het gym ook, uiteindelijk had hij op zn 14e een diploma en zou 2 verschillende studies gaan doen. Maar hij liep al snel vast, niet in de studie, maar het is heel moeilijk geworden, om als knul van 15 aansluiting met studenten van 19/20 jaar te zoeken.
Hij is gestopt en zit nu in de muziek. Of je daar als ouders nu blij mee kan zijn?
Als je wilt weten wat ik precies bedoel, moet je hen maar googlen, maar schrik niet!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Hoogbegaafdheid
Mijn zoon is op de uni pas vastgelopen! Moet nu pas ECHT onderzoeken, huiswerk maken, leren.Zita schreef:Ik zie bij een aanzienlijk deel van mijn hoger begaafde leerlingen (niet meteen hoogbegaafd) dat ze juist vastlopen in de bovenbouw van het VWO. Ze hebben nooit hoeven opletten. Ze hebben nooit hoeven leren. Als ze een halve blik in het boek wierpen, was dat genoeg voor een prachtig cijfer. Hun hele leven wisten ze alles al en konden ze alles al. En in 4VWO begint het drama. Ik heb nu verschillende superslimme zittenblijvers.
Haalt, ondanks dat het de studie is die echt bij hem past, soms bedroevend lage cijfers.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Hoogbegaafdheid
Dat klopt in grote lijnen. Bij mij wist men jarenlang niet wat men met mij aanmoest. Dokers stonden voor raadsels, psychologen idem dito. Tot in de jaren 90 een nieuwe generatie artsen en deskundigen aantrad, die ineens meer oog hadden voor mensen met een stoornis in het autistische spectrum. En nog was er geen echt goeide diagnose mogelijk. Men heeft mij toen maar ingedeeld bij de Apergers. Daar voel ik mezelf ook niet bij thuis. Er is toen (MSN was net populair aan het worden) mij geadviseerd om een met een groepje lotgenoten van gedachten te wisselen. Helaas moest ik constateren dat de meesten op een zo laag peil communiceerden dat verderem communicatie voor mij niet meer zinvol leek.Kaw schreef:En toch zijn veruit de meeste autisten niet hoogbegaafd. Autisten hebben vaak preoccupatie waarbij een intense interesse in een bepaald onderwerp verward wordt met hoogbegaafdheid. Het kind en niet minder vaak de ouders krijgen vervolgens positieve aandacht omdat het kind zich extreem gespecialiseerd heeft in 1 onderwerp en om het te benoemen wordt het hoogbegaafdheid genoemd. Mensen die dit heel extreem hebben worden ook wel savant genoemd.
Niet iedere slimmerik is iemand die in het autistisch spectrum valt. Wikipedia noemt een aantal zaken die onder hoogbegaafdheid vallen waarbij autisten afvallen, zoals een breed scala van interesses, een hoge motivatie, bijzonder gevoel voor humor, hoge mate van empathie en betrokkenheid en autonoom zijn.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5209
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Hoogbegaafdheid
Laatste tijd verdiep ik mij wat in het onderwerp hoogbegaafdheid. In dit topic lees ik heel wat aannames, en algemeenheden en mensen die er iets van menen te weten.
Zijn er ook die vanuit de praktijk er iets over kunnen zeggen, en dan bijv.
op punt van dat mensen die hoogbegaafd met hun geloof geloof zouden omgaan of anders met Gods woord omgaan.
Zijn er ook die vanuit de praktijk er iets over kunnen zeggen, en dan bijv.
op punt van dat mensen die hoogbegaafd met hun geloof geloof zouden omgaan of anders met Gods woord omgaan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"