Erasmiaan schreef:Luther schreef:Erasmiaan schreef:Nee dan moet je toch echt beter lezen. Het klopt gewoon niet wat deze Van Dijk doet. Mensen kappittelen die hij helemaal niet kent, ze allemaal over één kam scheren, enz. Van Dijk zegt hier eigenlijk: Jullie doen het allemaal fout. Jullie zijn wel ernstig maar allemaal onbezield. Je zou het allemaal zo moeten doen zoals ik het doe. Want ik weet wat jongeren beweegt en nodig hebben.
Los van die laatste zin: Kijk nu toch eens naar het enorm kleine aantal HA-gangers. (Ik zeg er maar gelijk bij: ja, er zijn inderdaad ook mensen die niet aangaan, die enorm worstelen met de toeëigening van het heil; die mensen bedoel ik in het navolgende niet.)
Maar vele ouders / ouderen lopen keurig netjes in het paadje, op het uiterlijk is niets aan te merken, maar ze achten het bloed van Jezus Christus onrein. Ik vind dat elke dag weer schokkend. Maar wat de column bedoelt te zeggen dat juist deze groep ouderen wel jongeren soms strak de weg voorschrijven en zich afkeren van die jongeren die daarmee moeite hebben. Daar prikken jongeren doorheen.
Het is toch een eerlijke zaak als jongeren, die kritiek krijgen rond geloofszaken, terug zeggen: Maar u kent zelf het geestelijke leven niet?
Wat wil je nou, Luther, met deze constateringen?
Ik wil hiermee aantonen dat de column van de heer Van Dijk helaas de vinger op de zere plek legt.
In de tweede plaats wil ik opmerken - met Jongere - dat er door jou o.a. zeer weinig compassie met jongeren getoond wordt.
Ja, zij hebben leiding nodig. Ja, zij hebben soms forse correctie nodig, ook in theologisch-dogmatische zin. Ja, zij zijn soms zeer zwart-wit waardoor ze met het badwater ook het kind dreigen weg te gooien.
Maar dat laat onverlet dat zij beter in staat zijn dan nogal wat volwassenen in de gereformeerde gezindte om door de voosheid van veel prachtige buitenkanten heen te prikken.
Laat ik het via een stelling proberen. (Disclaimer: een stelling is in haar aard ongenuanceerd)
"Volwassenen die niet het leven met Christus kennen, zijn ongeschikt om jongeren te corrigeren m.b.t. geloofszaken."
Eens?
Erasmiaan schreef:Wat een onzin. Ik behoor namelijk niet tot de doelgroep die door meneer Van Dijk aangesproken wordt.
Waarom hoor jij daar niet bij?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)