Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)

hamlap
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 feb 2006, 17:01

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door hamlap »

-DIA- schreef: Nu zijn er vanzelf ook kerkverbanden waar de Heere geheel geweken is, voor zover wij dat kunnen waarnemen. Maar ik denk dat het meest voor de hand liggend is, als God tot het ambt roept, dat dat is in de kerk (of het kerkverband) waarin we zijn opgegroeid, belijdenis hebben gedaan etc. Daarmee wordt in feite geen kerkverband uitgesloten, immers wat zelden gebeurt kán wel, dus ook in kerken waar nu geen levende bediening meer is.
Dit vraagt om opheldering: welke kerken bedoel je? Waar is de Heere geheel geweken en is geen levende bediening meer?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door refo »

hamlap schreef:
-DIA- schreef: Nu zijn er vanzelf ook kerkverbanden waar de Heere geheel geweken is, voor zover wij dat kunnen waarnemen. Maar ik denk dat het meest voor de hand liggend is, als God tot het ambt roept, dat dat is in de kerk (of het kerkverband) waarin we zijn opgegroeid, belijdenis hebben gedaan etc. Daarmee wordt in feite geen kerkverband uitgesloten, immers wat zelden gebeurt kán wel, dus ook in kerken waar nu geen levende bediening meer is.
Dit vraagt om opheldering: welke kerken bedoel je? Waar is de Heere geheel geweken en is geen levende bediening meer?
.
Er staat bij: voor zover wij kunnen waarnemen. Ik denk niet dat -DIA- er komt.
Maar misschien zou hij zich er toch nog wel verbazen.
-DIA-
Berichten: 32821
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door -DIA- »

hamlap schreef:
-DIA- schreef: Nu zijn er vanzelf ook kerkverbanden waar de Heere geheel geweken is, voor zover wij dat kunnen waarnemen. Maar ik denk dat het meest voor de hand liggend is, als God tot het ambt roept, dat dat is in de kerk (of het kerkverband) waarin we zijn opgegroeid, belijdenis hebben gedaan etc. Daarmee wordt in feite geen kerkverband uitgesloten, immers wat zelden gebeurt kán wel, dus ook in kerken waar nu geen levende bediening meer is.
Dit vraagt om opheldering: welke kerken bedoel je? Waar is de Heere geheel geweken en is geen levende bediening meer?
Oke, nu het laatste dan, want ik merk (weer eens, jammer genoeg!) dat de Waarheid een ergernis is, en dat zal het ook wel blijven. Voor deze keer dan nog een antwoordje wat volgens mij niet nodig zou hoeven te zijn. Maar goed, ik wil je dan nog een antwoordje geven. Denk aan vrijzinnige kerken, of kerken waar predikers op de kansel staan die de Bijbel niet geloven. Dan is het onmogelijk dat daar Gods Woord wordt verkondigd, immers de Heere werkt door Zijn Woord en Geest?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef:
Luther schreef:Nee, dit is te gemakkelijk. Want daarmee misken je dat deze tijd op pastoraal gebied ontzettend veel van een pastor vraagt en dat is niet op te lossen met eenvvoud en tere Godsvreze. We moeten ook nuchter zijn dat er ook bepaalde capaciteiten nodig zijn.
Maar het is onmiskenbaar dat de verkilllig zowel in de zorg als op de kansels een enorme impact hebben. Ik laten we er maar op rekenen dat dat ook niet beter wordt. Het is of er een oordeel op alles ligt. Het zal wel weer te zwartgallig gevonden worden, ik weet het. Maar ja, dan denk ook dat dat in feite geen nieuws is. Als alle profeten optimistisch spreken en je wantrouwt ze toch... en je vraagt: Is er misschien niet nog een profeet des Heeren? Ja, die zijn er nog wel. Maarja die profeteren nooit wat goeds. Dus ja...
Maar ik snap niet dat je mijn punt nu verbindt aan 'verkilling'.
Het pastoraat is gewoonweg veel complexer geworden; het algemene opleidingsniveau ook; dat samen maakt dat behoorlijk intellectueel niveau ook van belang is voor een predikant. (Uiteraard naast een behoorlijk geestelijk niveau; en dat ligt doorgaans in de diepte.)
Verzakelijking dan?
Nee, dan snap je mijn punt. Je draait ook een beetje weg van wat ik naar voren bracht.
Misschien helpen een aantal vragen:
- Ben je het ermee eens dat het algemene opleidingsniveau in de GG is gestegen?
- Ben je het ermee eens dat het pastoraat over het algemeen een stuk complexer is geworden (met alle ontwikkelingen die de laatste decennia ook de geref, gez. bereiken)?

Als je beide vragen met 'ja' beantwordt, dan is mijn stelling toch niet zo gek dat naast geestelijke volwassenheid, ook maatschappelijke ervaring en bepaald intellectueel niveau echt niet gemist kan worden? De gemiddelde eenvoudige landarbeider, boer, tuinder heeft dantoch niet altijd die capaciteiten? (Dat is geen schande, maar ik bedoel het gewoon oprecht als vraag)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Matthijs »

-DIA- schreef: Beslist niet. Want de ene Algemene Christelijke Kerk is niet aan een kerkverband gebonden. Waarom suggereer je dat dan? Gods wegen zijn wel eens anders dan onze wegen, maar wij moeten geen bijzondere ongewone wegen gaan. God zendt zijn knechten in het kerkverband waarin Hij dat wil. Nu zijn er vanzelf ook kerkverbanden waar de Heere geheel geweken is, voor zover wij dat kunnen waarnemen. Maar ik denk dat het meest voor de hand liggend is, als God tot het ambt roept, dat dat is in de kerk (of het kerkverband) waarin we zijn opgegroeid, belijdenis hebben gedaan etc. Daarmee wordt in feite geen kerkverband uitgesloten, immers wat zelden gebeurt kán wel, dus ook in kerken waar nu geen levende bediening meer is.
Maar als er nu deuren geopend worden om bijvoorbeeld van de GG naar de HHK te gaan? Dan is dat toch ook Gods weg? Ik geloof niet zo in, dat de Heere je in de GG of HHK geplaatst heeft, om daar dan altijd maar te blijven. Ja, kerkleiders zeggen "je bent hier gedoopt, belijdenis gedaan, de Heere heeft je hier geplaatst", dat is alleen maar om op iemands gevoel in praten om ze te behouden voor het kerkverband. Zoals je al zei: er is maar één Algemene Christelijke kerk, en die is niet aan een kerkverband verbonden. De Heere is ook niet aan een kerkverband verbonden.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Matthijs »

-DIA- schreef:
hamlap schreef:
-DIA- schreef: Nu zijn er vanzelf ook kerkverbanden waar de Heere geheel geweken is, voor zover wij dat kunnen waarnemen. Maar ik denk dat het meest voor de hand liggend is, als God tot het ambt roept, dat dat is in de kerk (of het kerkverband) waarin we zijn opgegroeid, belijdenis hebben gedaan etc. Daarmee wordt in feite geen kerkverband uitgesloten, immers wat zelden gebeurt kán wel, dus ook in kerken waar nu geen levende bediening meer is.
Dit vraagt om opheldering: welke kerken bedoel je? Waar is de Heere geheel geweken en is geen levende bediening meer?
Oke, nu het laatste dan, want ik merk (weer eens, jammer genoeg!) dat de Waarheid een ergernis is, en dat zal het ook wel blijven. Voor deze keer dan nog een antwoordje wat volgens mij niet nodig zou hoeven te zijn. Maar goed, ik wil je dan nog een antwoordje geven. Denk aan vrijzinnige kerken, of kerken waar predikers op de kansel staan die de Bijbel niet geloven. Dan is het onmogelijk dat daar Gods Woord wordt verkondigd, immers de Heere werkt door Zijn Woord en Geest?
Bezie je dit nu plaatselijk?
Je kan toch niet zeggen dat de Heere geweken is in de PKN om dat ze daar een onzuivere grondslag hebben en ds. Hendriks God loochent.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Marieke »

Luther schreef: Nee, dan snap je mijn punt. Je draait ook een beetje weg van wat ik naar voren bracht.
Misschien helpen een aantal vragen:
- Ben je het ermee eens dat het algemene opleidingsniveau in de GG is gestegen?
- Ben je het ermee eens dat het pastoraat over het algemeen een stuk complexer is geworden (met alle ontwikkelingen die de laatste decennia ook de geref, gez. bereiken)?

Als je beide vragen met 'ja' beantwordt, dan is mijn stelling toch niet zo gek dat naast geestelijke volwassenheid, ook maatschappelijke ervaring en bepaald intellectueel niveau echt niet gemist kan worden? De gemiddelde eenvoudige landarbeider, boer, tuinder heeft dantoch niet altijd die capaciteiten? (Dat is geen schande, maar ik bedoel het gewoon oprecht als vraag)
Luther, ik ben het met je eens dat het wel de voorkeur heeft. Maar ik denk dat je één belangrijk aspect niet moet vergeten en dat is een karakter.
Een enorm intellectuele man die gestudeerd heeft op universitair niveau kan een enorm koud en kil karakter hebben, een botte manier van reageren en totaal geen invoelingsvermogen in andere mensen. Dit kan enorme schade aanrichten in het pastoraat, al zouden zijn preken zeer doorwrocht kunnen zijn.
Daarnaast zou het kunnen zijn dat een minder intellectueel persoon een innemende man is die heel goed aanvoelt wat er in zijn gemeenteleden omgaat, die daar op bewogen wijze zeer pastoraal mee omgaat.
Ik denk dat er van beide gevallen wel voorbeelden te vinden zijn in kerkelijk Nederland.
Met deze voorbeelden pleit ik zeker niet voor een minder hoog opleidingsniveau, maar ik wil ook even de andere kant van de medaille laten zien.
jghb
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mei 2012, 22:32

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door jghb »

Marieke schreef:Een enorm intellectuele man die gestudeerd heeft op universitair niveau kan een enorm koud en kil karakter hebben, een botte manier van reageren en totaal geen invoelingsvermogen in andere mensen. Dit kan enorme schade aanrichten in het pastoraat, al zouden zijn preken zeer doorwrocht kunnen zijn.
Daarnaast zou het kunnen zijn dat een minder intellectueel persoon een innemende man is die heel goed aanvoelt wat er in zijn gemeenteleden omgaat, die daar op bewogen wijze zeer pastoraal mee omgaat.
Ik denk dat er van beide gevallen wel voorbeelden te vinden zijn in kerkelijk Nederland.
Met deze voorbeelden pleit ik zeker niet voor een minder hoog opleidingsniveau, maar ik wil ook even de andere kant van de medaille laten zien
.
Het is daarom dat ik eerder in dit topic verwees naar Exodus.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Marieke »

jghb schreef:
Marieke schreef:Een enorm intellectuele man die gestudeerd heeft op universitair niveau kan een enorm koud en kil karakter hebben, een botte manier van reageren en totaal geen invoelingsvermogen in andere mensen. Dit kan enorme schade aanrichten in het pastoraat, al zouden zijn preken zeer doorwrocht kunnen zijn.
Daarnaast zou het kunnen zijn dat een minder intellectueel persoon een innemende man is die heel goed aanvoelt wat er in zijn gemeenteleden omgaat, die daar op bewogen wijze zeer pastoraal mee omgaat.
Ik denk dat er van beide gevallen wel voorbeelden te vinden zijn in kerkelijk Nederland.
Met deze voorbeelden pleit ik zeker niet voor een minder hoog opleidingsniveau, maar ik wil ook even de andere kant van de medaille laten zien
.
Het is daarom dat ik eerder in dit topic verwees naar Exodus.
Okay, had ik even gemist, maar heb het even teruggelezen. Helder!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Luther »

Marieke schreef:
Luther schreef: Nee, dan snap je mijn punt. Je draait ook een beetje weg van wat ik naar voren bracht.
Misschien helpen een aantal vragen:
- Ben je het ermee eens dat het algemene opleidingsniveau in de GG is gestegen?
- Ben je het ermee eens dat het pastoraat over het algemeen een stuk complexer is geworden (met alle ontwikkelingen die de laatste decennia ook de geref, gez. bereiken)?

Als je beide vragen met 'ja' beantwordt, dan is mijn stelling toch niet zo gek dat naast geestelijke volwassenheid, ook maatschappelijke ervaring en bepaald intellectueel niveau echt niet gemist kan worden? De gemiddelde eenvoudige landarbeider, boer, tuinder heeft dantoch niet altijd die capaciteiten? (Dat is geen schande, maar ik bedoel het gewoon oprecht als vraag)
Luther, ik ben het met je eens dat het wel de voorkeur heeft. Maar ik denk dat je één belangrijk aspect niet moet vergeten en dat is een karakter.
Een enorm intellectuele man die gestudeerd heeft op universitair niveau kan een enorm koud en kil karakter hebben, een botte manier van reageren en totaal geen invoelingsvermogen in andere mensen. Dit kan enorme schade aanrichten in het pastoraat, al zouden zijn preken zeer doorwrocht kunnen zijn.
Daarnaast zou het kunnen zijn dat een minder intellectueel persoon een innemende man is die heel goed aanvoelt wat er in zijn gemeenteleden omgaat, die daar op bewogen wijze zeer pastoraal mee omgaat.
Ik denk dat er van beide gevallen wel voorbeelden te vinden zijn in kerkelijk Nederland.
Met deze voorbeelden pleit ik zeker niet voor een minder hoog opleidingsniveau, maar ik wil ook even de andere kant van de medaille laten zien.
Zeker; ben het helemaal met je eens. Maar ik ging ervan uit dat ik dit niet hoefde te noemen, omdat dit vanzelf spreekt.

(Vreemd overigens dat intellectualiteit nogal eens gekoppeld wordt aan kil en zakelijk.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Erasmiaan »

jakobmarin schreef:
Erasmiaan schreef:[Maar als je dan zo makkelijk naar een ander kerkverband kan overstappen, dan was je toch ook helemaal niet geroepen voor de Gereformeerde Gemeenten. Dat bevestigt het gelijk van het curatorium. Ze waren dan niet geroepen voor de Gereformeerde Gemeenten.

Het is ook wel apart dat er altijd veel mannen zich aanmelden voor het curatorium, maar zo weinigen als evangelist of zendingswerker. Zouden er geen valse beweegredenen kunnen zijn om predikant te worden? Ik ben blij dat er een curatorium is.
Hoe zit dat dan met predikanten die overkomen naar de GerGem, waren die ook niet geroepen voor hun oude kerkverband?
Ik vind dit erg menselijke geredeneerd en wel erg het eigen verband op de voorgrond.

Een Predikant is altijd vooral nog een dienaar des woords binnen de Gemeente, en niet alleen voor de GerGem. En als hij daar niet de kans krijgt, is het begrijpelijk dat ergens probeert, vooral als hij een drang heeft om het Woord te bedienen en beseft dat het niet langer kan wachten.

Nee, ik ben niet zo blij dat het curatorium er op deze manier is :slurp
Vind je het erg dat het eigen verband op de voorgrond staat? Was het maar bij iedereen zo. Als ik er niet van overtuigd was dat daar de meest Bijbelse leer verkondigd wordt, zou ik er niet thuis horen en niet kunnen blijven. Dat neemt niet weg dat er verwante kerkverbanden zijn waar ik me ook thuis zou voelen. Maar ik ben hier geplaatst.

Wat betreft predikanten uit andere verbanden die overgekomen zijn naar de Gereformeerde Gemeenten: die predikanten moesten vaak het oude verband verlaten vanwege dwalingen, onzuiverheden, enz. De Heere leidde het anders in hun leven. Over het algemeen konden en kunnen ze wel verslag doen van hun roeping naar de Gereformeerde Gemeenten.

Het is zo jammer als personen die menen een roeping te hebben, en worden afgewezen, niet aan zichzelf gaan twijfelen, maar aan het curatorium. Ik denk dat DIA dat bedoelt. Met deze opmerkingen wil ik echter niemand beschuldigen. Het zijn slechts algemene opmerkingen. Ik geloof ook dat de Heere naar een ander kerkverband kan leiden.
gallio
Berichten: 1972
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door gallio »

Marieke schreef:Een enorm intellectuele man die gestudeerd heeft op universitair niveau kan een enorm koud en kil karakter hebben, een botte manier van reageren en totaal geen invoelingsvermogen in andere mensen. Dit kan enorme schade aanrichten in het pastoraat, al zouden zijn preken zeer doorwrocht kunnen zijn.
Daarnaast zou het kunnen zijn dat een minder intellectueel persoon een innemende man is die heel goed aanvoelt wat er in zijn gemeenteleden omgaat, die daar op bewogen wijze zeer pastoraal mee omgaat.
Andersom kan natuurlijk ook. Ik kom met veel mensen in contact maar zou niet willen stellen dat er verband zit tussen opleidingsniveau en karakter / hoe men omgaat met anderen.
gallio
Berichten: 1972
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door gallio »

Luther schreef: Als je beide vragen met 'ja' beantwordt, dan is mijn stelling toch niet zo gek dat naast geestelijke volwassenheid, ook maatschappelijke ervaring en bepaald intellectueel niveau echt niet gemist kan worden? De gemiddelde eenvoudige landarbeider, boer, tuinder heeft dantoch niet altijd die capaciteiten? (Dat is geen schande, maar ik bedoel het gewoon oprecht als vraag)
De gemiddelde agrarier heeft in 2012 ws een behoorlijke opleiding, ook al is het niet in de theologie. Dat gepraat over landarbeiders of ossenherders vindt ik geen realistische voorstelling.

Ook kan bijna iedereen zich verder ontwikkelen door zelf een en ander te onderzoeken, zij het in theologie, of aanverwante onderwerpen. Ik neem aan dat iemand die zich geroepen weet tot prediker zich daar ook al op gaat richten voor dat een formele studie begonnen wordt.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Marieke »

gallio schreef:
Marieke schreef:Een enorm intellectuele man die gestudeerd heeft op universitair niveau kan een enorm koud en kil karakter hebben, een botte manier van reageren en totaal geen invoelingsvermogen in andere mensen. Dit kan enorme schade aanrichten in het pastoraat, al zouden zijn preken zeer doorwrocht kunnen zijn.
Daarnaast zou het kunnen zijn dat een minder intellectueel persoon een innemende man is die heel goed aanvoelt wat er in zijn gemeenteleden omgaat, die daar op bewogen wijze zeer pastoraal mee omgaat.
Andersom kan natuurlijk ook. Ik kom met veel mensen in contact maar zou niet willen stellen dat er verband zit tussen opleidingsniveau en karakter / hoe men omgaat met anderen.
Nee, ik ook niet! Daarom is het voor mij ook niet van het allergrootste belang dat iemand persé universitair opgeleid moet zijn om predikant te kunnen zijn.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Curatorium Ger. Gem. 2012 (discussie)

Bericht door Marieke »

Luther schreef:
Marieke schreef:
Luther schreef: Nee, dan snap je mijn punt. Je draait ook een beetje weg van wat ik naar voren bracht.
Misschien helpen een aantal vragen:
- Ben je het ermee eens dat het algemene opleidingsniveau in de GG is gestegen?
- Ben je het ermee eens dat het pastoraat over het algemeen een stuk complexer is geworden (met alle ontwikkelingen die de laatste decennia ook de geref, gez. bereiken)?

Als je beide vragen met 'ja' beantwordt, dan is mijn stelling toch niet zo gek dat naast geestelijke volwassenheid, ook maatschappelijke ervaring en bepaald intellectueel niveau echt niet gemist kan worden? De gemiddelde eenvoudige landarbeider, boer, tuinder heeft dantoch niet altijd die capaciteiten? (Dat is geen schande, maar ik bedoel het gewoon oprecht als vraag)
Luther, ik ben het met je eens dat het wel de voorkeur heeft. Maar ik denk dat je één belangrijk aspect niet moet vergeten en dat is een karakter.
Een enorm intellectuele man die gestudeerd heeft op universitair niveau kan een enorm koud en kil karakter hebben, een botte manier van reageren en totaal geen invoelingsvermogen in andere mensen. Dit kan enorme schade aanrichten in het pastoraat, al zouden zijn preken zeer doorwrocht kunnen zijn.
Daarnaast zou het kunnen zijn dat een minder intellectueel persoon een innemende man is die heel goed aanvoelt wat er in zijn gemeenteleden omgaat, die daar op bewogen wijze zeer pastoraal mee omgaat.
Ik denk dat er van beide gevallen wel voorbeelden te vinden zijn in kerkelijk Nederland.
Met deze voorbeelden pleit ik zeker niet voor een minder hoog opleidingsniveau, maar ik wil ook even de andere kant van de medaille laten zien.
Zeker; ben het helemaal met je eens. Maar ik ging ervan uit dat ik dit niet hoefde te noemen, omdat dit vanzelf spreekt.

(Vreemd overigens dat intellectualiteit nogal eens gekoppeld wordt aan kil en zakelijk.)
Okay, maar als dit vanzelf spreekt, dan is toch niet persé een universitaire (of i.i.g een hoog intellectuele) opleiding van belang om aan het complexer wordende pastoraat te kunnen voldoen?

Is dat zo dat intellectualiteit nogal eens gekoppeld wordt aan kil en zakelijk? Ik heb het nooit ergens gelezen of zo? Het zal best wel eens voorkomen, maar het kan net zo goed voorkomen bij de mindere intellectuelen lijkt me. Volgens mij spelen karakters door alle opleidingsniveaus heen.
Plaats reactie