Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

huisman

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door huisman »

Anker schreef:
Afgewezen schreef:
Anker schreef:
huisman schreef:@Anker de uitleg van ds Kersten en zijn navolgers is mij bekent maar strookt die uitleg ook met de Schrift, ons doopformulier,de 3FvE en de leer van de reformatie? Ik heb al vaker gezegd: Lees Calvijns institutie boek 4 hst 15 en 16.
Je hoeft het er niet mee eens te zijn maar dat was de leer van de reformatie die zo ook in onze H.C. /NGB en doopsformulier is terecht gekomen. Echt reformatorische geschriften.
Ja, huisman, die strookt met de Schrift, de belijdenis en bijv. de Redelijke Godsdienst van Th. à Brakel.
Sinds wanneer is de Red. Godsdienst van Th. à Brakel?
Ach, en uw kinderen, staat er toch. :hum
In de Redelijke Godsdienst van W à Brakel staat het zo
De kinderen van de bondgenoten zijn in het verbond, dus hebben ze ook
recht tot de zegels van het verbond. Dat ze in het verbond zijn, blijkt: Gen. 17:7, Ik zal
mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun
geslachten. Dit was niet alleen in het Oude Testament, maar ook in het Nieuwe; want
ook de gelovigen uit de heidenen zijn Abrahams zaad, en alzo in dat verbond
ingesloten. Zie: Rom. 4:11. ... opdat hij zou zijn een vader van allen, die geloven in de
voorhuid zijnde.
Dit bevestigt ook Petrus, Hand 3:25. Gij zijt kinderen der profeten en des verbonds,
hetwelk God met onze vaderen opgericht heeft, zeggende tot Abraham: En in uw zaad
zullen alle geslachten der aarde gezegend worden.
Doe hierbij: 1 Kor. 7:14, Anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.
Inwendige heiligheid hebben zij niet, gelijk boven is bewezen, maar zij worden heilig
genaamd, omdat een van beide ouders gelovig, en alzo in het verbond waren, en zo
zijn de kinderen heilig door een verbondsheiligheid. Daar is geen uitwendig verbond,
daar is tussen God en de gelovigen maar één verbond, en dat is het verbond der
genade; zo zijn dan de kinderen van de bondgenoten in het verbond. In dit opzicht
noemt de Heere hen Zijn kinderen: Ezech. 16:20, 21. Verder hebt gij uw zonen en uw
dochters, die gij Mij gebaard had. ... dat gij Mijn kinderen geslacht hebt.
48
En zijn ze in het verbond, zo moeten ze ook het zegel van het verbond ontvangen,
zoals blijkt uit: Hand. 2:38, 39. ... een ieder van u worde gedoopt. Want u komt de
belofte toe, en uw kinderen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Anker schreef:In de kantt. wordt verwezen naar het verbond met Abraham en Zijn zaad (kinderen). Dat zijn toch ook niet al zijn kinderen? Duidelijk is dat het geestelijke zaad van Abraham bedoeld wordt. Zo ook hier. Wat doe je anders met de woorden: zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal? De kantt. verwijzen daar expliciet naar de uitverkoren Joden.
Maar dan moet je stellen dat Petrus hier de uitverkoren Israëlieten op het oog heeft gehad. Uit de tekst blijkt dat toch niet.

Hier een aardig artikeltje over wat diverse oudvaders over de doop zeggen:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=h ... PsBcuEO5_w
Geen idee van wie het is, maar dat is in dit geval niet zo belangrijk.
Uitgezonderd de opvatting van Justus Vermeer, denk ik dat weinigen onder ons zich met de hier weergegeven visies kunnen verenigen. Dit geldt ook voor huisman. ;)
Idd....maar deze citaten zijn wel door iemand verzameld die afscheid van de kinderdoop heeft genoemen.
Maar het is waar dat vooral bij veel nadere reformatoren de grond van de doop gezocht werd in het te dopen kind.
Dan spraken ze over een sprankje geloof dat wij moesten veronderstellen in dat kind.
Daarom ben ik zo dankbaar voor de heldere taal van onze H.C. en ons doopformulier die de grond legt in Gods verbond en niet in de dopeling. En dit o.a. op grond van Hand 2:39.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef: In de Redelijke Godsdienst van W à Brakel staat het zo
recht tot de zegels van het verbond. Dat ze in het verbond zijn, blijkt: Gen. 17:7, Ik zal
geslachten. Dit was niet alleen in het Oude Testament, maar ook in het Nieuwe; want
ingesloten. Zie: Rom. 4:11. ... opdat hij zou zijn een vader van allen, die geloven in de
voorhuid zijnde.
Dit bevestigt ook Petrus, Hand 3:25. Gij zijt kinderen der profeten en des verbonds,
hetwelk God met onze vaderen opgericht heeft, zeggende tot Abraham: En in uw zaad
Doe hierbij: 1 Kor. 7:14, Anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.
Inwendige heiligheid hebben zij niet, gelijk boven is bewezen, maar zij worden heilig
genaamd, omdat een van beide ouders gelovig, en alzo in het verbond waren, en zo
zijn de kinderen heilig door een verbondsheiligheid. Daar is geen uitwendig verbond,
genade; zo zijn dan de kinderen van de bondgenoten in het verbond. In dit opzicht
noemt de Heere hen Zijn kinderen: Ezech. 16:20, 21. Verder hebt gij uw zonen en uw
48
En zijn ze in het verbond, zo moeten ze ook het zegel van het verbond ontvangen,
zoals blijkt uit: Hand. 2:38, 39. ... een ieder van u worde gedoopt. Want u komt de
Ja, er staat hier: recht tot de zegels van het verbond. Maar Brakel verbindt dat duidelijk aan gelovige ouders.
Overigens zegt Brakel in datzelfde hoofdstuk dat de doop alleen de uitverkorenen verzegelt.
Ik vind het altijd wat lastig bij dit soort geschriften dat het taalgebruik vaak zo anders is.
Brakel zegt bijv. ook dat men gedoopte kinderen moet houden voor wedergeboren tenzij het tegendeel blijkt. En als het tegendeel blijkt zegt Brakel: "gij hebt noch lot noch deel aan Christus, noch aan alle beloften des genade verbonds."
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Anker schreef:
Luther schreef:
Anker schreef:God bevestigt bij iedere doopbediening Zijn genadeverbond. Met de eed van trouw bevestigt Hij wat er voor alle uitverkorenen is weggelegd en wat hun ook zal worden toegepast. (uit "Leerboek" van ds. C.A. van Dieren)
Nee, Anker, God belooft en bevestigt nog veel meer!
Het Lam is staande als geslacht, en dat is Hij van voor de grondlegging der wereld tot in der eeuwigheid! En tegen elke dopeling zegt de Heere nu: Dit Lam en Zijn Offer is present in jouw leven en de Heere belooft als jij genoegen neemt in Zijn Offer, je op grond van het verzegelde verbond aan je voorhoofd, eeuwig mag zijn zoals de Heere ons bedoeld heeft."
Wil je dit Bijbels onderbouwen? Een mooie zin, maar waar vind ik dat? Zijn offer is present in jouw leven... Wat bedoel je met dat present? Jezus is voor jou gestorven?
In de doop bevestigt God dat Hij, wanneer je gelooft in Hem Die de goddeloze rechtvaardigt, alle heilsgoederen van het verbond ook schenkt in jouw leven.
De Heere zegt: "Dopeling, Ik beloof je, dat zolang als jij leeft, Ik er ben met Mijn Woord en Mijn Geest en het Offer van Mijn Zoon, tot vergeving en reiniging." Lees het doopsformulier!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Anker schreef:
huisman schreef: In de Redelijke Godsdienst van W à Brakel staat het zo
voorhuid zijnde.
48
Ja, er staat hier: recht tot de zegels van het verbond. Maar Brakel verbindt dat duidelijk aan gelovige ouders.
Overigens zegt Brakel in datzelfde hoofdstuk dat de doop alleen de uitverkorenen verzegelt.
Ik vind het altijd wat lastig bij dit soort geschriften dat het taalgebruik vaak zo anders is.
Brakel zegt bijv. ook dat men gedoopte kinderen moet houden voor wedergeboren tenzij het tegendeel blijkt. En als het tegendeel blijkt zegt Brakel: "gij hebt noch lot noch deel aan Christus, noch aan alle beloften des genade verbonds."
Idd recht op de zegels van het verbond omdat ze in het verbond der genade zijn..Brakel voegt daar nog aan toe "en zo
zijn de kinderen heilig door een verbondsheiligheid. Daar is geen uitwendig verbond,daar is tussen God en de gelovigen maar één verbond, en dat is het verbond der genade; zo zijn dan de kinderen van de bondgenoten in het verbond."

Brakel had een ander zicht op het verbond dan ds Kersten maar dat wist je denk ik al.
Het formulier van de doop vraagt de ouders en de getuigen: Of ze niet
bekennen, dat hun kinderen in Christus geheiligd zijn, en daarom als lidmaten van zijn
gemeente behoren gedoopt te wezen? Om deze vraag wel te verstaan, zo merkt:
(a) dat het formulier spreekt tot bondgenoten, en van hun kinderen.
(b) Geheiligd zijn, wil niet zeggen, dat de kinderen nu in waarheid het beginsel van het
geloof, van de wedergeboorte, en heiligmaking deelachtig zijn; ook niet, dat al de
te dopen kinderen, en bijzonder dit mijn kind uitverkoren is, bekeerd en zalig zal
worden; maar in ‘t gemeen dat de kinderen van de bondgenoten, uit kracht van het
verbond met de bondgenoten en hun kinderen opgericht, de goederen deszelfs in
recht hebben, en in bezitting zullen deelachtig worden, in tegenstelling van de
kinderen van degenen, die geen bondgenoten zijn, dewelke geen beloften hebben
in het Woord, latende de zaligheid, als ze jong sterven, aan de vrije en verborgene
handelingen Gods, zonder het een of ander met fundament daarvan te kunnen
zeggen. En omdat de kinderen van de bondgenoten niets vertonen dat voor of
tegen is, zo hebben wij ze niet te onderscheiden, maar hen uit kracht van de belofte
voor kinderen van God te houden, totdat zij het tegendeel vertonen. Zodat in
Christus geheiligd te zijn is, deel te hebben aan Christus.
(c) Geheiligd te zijn, is niet in een uitwendig verbond opgenomen te zijn, want daar is
geen uitwendig verbond. De zaligheid des kinds, en niet iets uitwendigs, wordt van
de ouders beoogd. De sacramenten zijn geen zegels van een uitwendig verbond,
maar alleen van het genadeverbond, en tekenen en zegels van de rechtvaardigheid
van het geloof; en ook het kind wordt bekend in Christus geheiligd te zijn, dat van
geen uitwendig verbond gezegd kan worden. Ook wordt bekend dat het kind voor
de doop geheiligd is, en daarom gedoopt moet worden; zo wordt het dan niet een
bondgenoot door de doop, maar het was het al te voren, en te voren was er geen
verbond, dan het verbond der genade.
(d) Het komt uit de onkunde en misvatting van de zaak, als sommigen het formulier
veranderen, en zeggen: in Christus geheiligd zijnde, of, die geheiligd worden, in
Christus geheiligd moeten worden. Indien men met die woorden wat anders wil,
dan in het verbond der genade te zijn, gelijk men schijnt te willen, zo kan ik niet
begrijpen, op wat grond zij hun kinderen laten dopen, of andere kinderen dopen,
daar toch geen andere grond van dopen is, dan het verbond, van de genade,
waarvan de doop een zegel is.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Idd....maar deze citaten zijn wel door iemand verzameld die afscheid van de kinderdoop heeft genoemen.
Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Ten eerste is dat niet zo, de spreker verdedigt de kinderdoop. En ten tweede maakt dat helemaal niet uit, want die citaten zijn die citaten en wat daar staat, staat er.
Maar het is waar dat vooral bij veel nadere reformatoren de grond van de doop gezocht werd in het te dopen kind.
Dan spraken ze over een sprankje geloof dat wij moesten veronderstellen in dat kind.
Daarom ben ik zo dankbaar voor de heldere taal van onze H.C. en ons doopformulier die de grond legt in Gods verbond en niet in de dopeling. En dit o.a. op grond van Hand 2:39.
Vergeet niet dat de hoofdopsteller van de HC Ursinus was!
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Idd....maar deze citaten zijn wel door iemand verzameld die afscheid van de kinderdoop heeft genoemen.
Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Ten eerste is dat niet zo, de spreker verdedigt de kinderdoop. En ten tweede maakt dat helemaal niet uit, want die citaten zijn die citaten en wat daar staat, staat er.
Het betreft een lezing van ds. Pieters, die hij tijdens een synodevergadering heeft gehouden...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Johannes 3:16 schreef:
Afgewezen schreef:
Het betreft een lezing van ds. Pieters, die hij tijdens een synodevergadering heeft gehouden...
Ah, dank je.
huisman

Bericht door huisman »

Johannes 3:16 schreef:
Afgewezen schreef:
Excuses dan....ik was door de site op het verkeerde been gezet. De site is namelijk wel van iemand die de kinderdoop heeeft afgezworen.
Simon

Bericht door Simon »

Anker schreef:
Afgewezen schreef:
Anker schreef:Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt...
Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt.
Dus: die zich bekeerden.
Er waren er dus onder de pinksterschare die niet geloofden, die niet verslagen waren in het hart, die de belofte niet toekwam en ook het woord niet gaarne aannamen. Of, bij wie de verslagenheid geen echte verslagenheid was.
Dus jij leest "want u komt de belofte toe, WANT u bent verslagen in het hart". Maar dat lees ik niet. Trouwens, waar plaats je dan het 'uw kinderen'? Waren die ook allemaal verslagen in het hart?
Probleem is dat jij je stelling niet uit de tekst afleidt, maar de tekst perst in de mal van jouw stelling. Als je dat verder niet onderbouwt, verzanden we in een welles-nietesgebeuren.
In de kantt. wordt verwezen naar het verbond met Abraham en Zijn zaad (kinderen). Dat zijn toch ook niet al zijn kinderen? Duidelijk is dat het geestelijke zaad van Abraham bedoeld wordt. Zo ook hier. Wat doe je anders met de woorden: zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal? De kantt. verwijzen daar expliciet naar de uitverkoren Joden.
En laten de (christusbeljdende) joden (er is altijd een overblijfsel) nu NOOIT aan kinderdoop doen, maar alleen aan geloofsdoop.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:

Ja hoor Bert daar ben jij weer....triest dat jij altijd met zulke onzinnige kwalificaties moet komen. Geef eens één voorbeeld uit mijn ruim 6000 postings waar jij denkt dat ik de hypothetische alverzoening leer.
Makkelijk. Jij leert dat alle kinderen der gelovigen, hoofd voor hoofd, tot het verbond toebehoren. Wezenlijk. Dat de beloften allen gelden, hoofd voor hoofd, verkorenen en verworpenen. Verder vereenzelvig je de prediking met de beloften.

En, zo'n reactie van mij lok je zelf uit, door de GGinN te betichten niet gereformeerd te zijn...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:
Anker schreef:
huisman schreef:
Anker schreef:Nee het gaat om een onvoorwaardelijke belofte: U komt de belofte toe. Er staat niet: als u gelooft, of als u het aanneemt, of als u zich bekeert dan is de belofte voor u. U komt de belofte toe, zonder voorwaarde. En er waren er die, door Gods Geest gewillig gemaakt, de belofte gaarne aannamen, zoals de kanttekeningen dat verwoorden.

alleen jammer dat de tekst meer zegt namelijk "en uw kinderen"....en ja die waren nog niet verslagen in het hart en die namen de beloften nog niet gaarne aan. Maar toch kwam hen de belofte toe zegt Petrus. Toezegging en vervulling zijn twee verschillende zaken.
Ik ben daar al op ingegaan. En niets is jammer van wat er in de Bijbel staat. De weergave van je mening in sommige postings is soms wat irritant, huisman.
Dus die verslagenen in het hart hoorden Petrus zeggen "en uw kinderen" en dachten toen: Petrus bedoeld niet mijn kinderen maar de uitverkoren kinderen. En toch werden al die huizen in hun geheel gedoopt (Lydia/stokbewaarder/stephanus) op grond van???????
Niet de kinderen der vleses, maar de kinderen der belofte worden voor het zaad gerekend...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Simon

Bericht door Simon »

Bert Mulder schreef: Niet de kinderen der vleses, maar de kinderen der belofte worden voor het zaad gerekend...
De belofte is voor hen en hun kinderen.
Het woord voor kinderen in hand 2 is echter teknois (en géén pedi!) , wat betekent nakomelingen.
Zij die daar verre = de joden in de verstrooiing, allen die God ertoe zal roepen= het overblijfsel.

Jesaja zei hetzelfde tegen de joden destijds!:Ik zal mijn Geest uitgieten op uw NAKROOST, en mijn zegen op uw NAKOMELINGEN.
JES 44;1-3, aan de joden.
ook Jes 59:20;21 geeft precies dát weer, wat Petrus herhaalt in hand 2; 38,39
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
huisman

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
huisman schreef:

Ja hoor Bert daar ben jij weer....triest dat jij altijd met zulke onzinnige kwalificaties moet komen. Geef eens één voorbeeld uit mijn ruim 6000 postings waar jij denkt dat ik de hypothetische alverzoening leer.
Makkelijk. Jij leert dat alle kinderen der gelovigen, hoofd voor hoofd, tot het verbond toebehoren. Wezenlijk. Dat de beloften allen gelden, hoofd voor hoofd, verkorenen en verworpenen. Verder vereenzelvig je de prediking met de beloften.

En, zo'n reactie van mij lok je zelf uit, door de GGinN te betichten niet gereformeerd te zijn...
Maar ik leer niet- samen met b.v. Calvijn en W à Brakel- dat het verbond is opgericht met de uitverkorenen. Ik leer dat er tweeërlei kinderen des verbonds zijn. Net als de Heere Jezus dat leerde in Joh 15 en Paulus dat leerde in 1 Kor 10.
De GGiN kunnen zich idd niet bereopen op Brakel,Calvijn en Ursinus. Om maar een paar gereformeerde theologen te noemen.
Ook Hoeksema sluit niet bij deze theologen aan maar heeft een Schilderiaans vrijgemaakte opvatting.
Simon

Bericht door Simon »

huisman schreef: De GGiN kunnen zich idd niet bereopen op Brakel,Calvijn en Ursinus. Om maar een paar gereformeerde theologen te noemen.
Ook Hoeksema sluit niet bij deze theologen aan maar heeft een Schilderiaans vrijgemaakte opvatting.
Als ik leraar was en één der leerlingen zou bovenstaande zeggen, zou ik hem 1000 keer 1 Cor 10-17 laten overschrijven.
- Oswald Chambers -
Plaats reactie