Ik ben daar al op ingegaan. En niets is jammer van wat er in de Bijbel staat. De weergave van je mening in sommige postings is soms wat irritant, huisman.huisman schreef:Anker schreef:Nee het gaat om een onvoorwaardelijke belofte: U komt de belofte toe. Er staat niet: als u gelooft, of als u het aanneemt, of als u zich bekeert dan is de belofte voor u. U komt de belofte toe, zonder voorwaarde. En er waren er die, door Gods Geest gewillig gemaakt, de belofte gaarne aannamen, zoals de kanttekeningen dat verwoorden.
alleen jammer dat de tekst meer zegt namelijk "en uw kinderen"....en ja die waren nog niet verslagen in het hart en die namen de beloften nog niet gaarne aan. Maar toch kwam hen de belofte toe zegt Petrus. Toezegging en vervulling zijn twee verschillende zaken.
Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Dus die verslagenen in het hart hoorden Petrus zeggen "en uw kinderen" en dachten toen: Petrus bedoeld niet mijn kinderen maar de uitverkoren kinderen. En toch werden al die huizen in hun geheel gedoopt (Lydia/stokbewaarder/stephanus) op grond van???????Anker schreef:Ik ben daar al op ingegaan. En niets is jammer van wat er in de Bijbel staat. De weergave van je mening in sommige postings is soms wat irritant, huisman.huisman schreef:Anker schreef:Nee het gaat om een onvoorwaardelijke belofte: U komt de belofte toe. Er staat niet: als u gelooft, of als u het aanneemt, of als u zich bekeert dan is de belofte voor u. U komt de belofte toe, zonder voorwaarde. En er waren er die, door Gods Geest gewillig gemaakt, de belofte gaarne aannamen, zoals de kanttekeningen dat verwoorden.
alleen jammer dat de tekst meer zegt namelijk "en uw kinderen"....en ja die waren nog niet verslagen in het hart en die namen de beloften nog niet gaarne aan. Maar toch kwam hen de belofte toe zegt Petrus. Toezegging en vervulling zijn twee verschillende zaken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
God bevestigt bij iedere doopbediening Zijn genadeverbond. Met de eed van trouw bevestigt Hij wat er voor alle uitverkorenen is weggelegd en wat hun ook zal worden toegepast. (uit "Leerboek" van ds. C.A. van Dieren)huisman schreef:Dus die verslagenen in het hart hoorden Petrus zeggen "en uw kinderen" en dachten toen: Petrus bedoeld niet mijn kinderen maar de uitverkoren kinderen. En toch werden al die huizen in hun geheel gedoopt (Lydia/stokbewaarder/stephanus) op grond van???????Anker schreef:Ik ben daar al op ingegaan. En niets is jammer van wat er in de Bijbel staat. De weergave van je mening in sommige postings is soms wat irritant, huisman.huisman schreef:Anker schreef:Nee het gaat om een onvoorwaardelijke belofte: U komt de belofte toe. Er staat niet: als u gelooft, of als u het aanneemt, of als u zich bekeert dan is de belofte voor u. U komt de belofte toe, zonder voorwaarde. En er waren er die, door Gods Geest gewillig gemaakt, de belofte gaarne aannamen, zoals de kanttekeningen dat verwoorden.
@Anker de uitleg van ds Kersten en zijn navolgers is mij bekent maar strookt die uitleg ook met de Schrift, ons doopformulier,de 3FvE en de leer van de reformatie? Ik heb al vaker gezegd: Lees Calvijns institutie boek 4 hst 15 en 16.
Je hoeft het er niet mee eens te zijn maar dat was de leer van de reformatie die zo ook in onze H.C. /NGB en doopsformulier is terecht gekomen. Echt reformatorische geschriften.
Je hoeft het er niet mee eens te zijn maar dat was de leer van de reformatie die zo ook in onze H.C. /NGB en doopsformulier is terecht gekomen. Echt reformatorische geschriften.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik las gisteren deze overlijdensadvertentie uit de 19e eeuw:
Dit is dus mogelijk een ijdel vertrouwen geweest?Het behaagde de vrijmachtige, enige en drieënige God,
na een ziekte van drie weken, ons oudste dochtertje,
....
oud ruim 3 1/2 jaar door de dood van ons af te eisen.
Berustende in en vertrouwende op de verbondsbeloften,
Gen. 17:7; Hand 2:39 en op Gods Woord Marcus 10:14
en 1 Cor 7:14, geloven wij eenmaal haar daar weder te vinden,
waar geen rouw of gekrijt meer zal zijn.
Ja, huisman, die strookt met de Schrift, de belijdenis en bijv. de Redelijke Godsdienst van Th. à Brakel.huisman schreef:@Anker de uitleg van ds Kersten en zijn navolgers is mij bekent maar strookt die uitleg ook met de Schrift, ons doopformulier,de 3FvE en de leer van de reformatie? Ik heb al vaker gezegd: Lees Calvijns institutie boek 4 hst 15 en 16.
Nee, Anker, God belooft en bevestigt nog veel meer!Anker schreef:God bevestigt bij iedere doopbediening Zijn genadeverbond. Met de eed van trouw bevestigt Hij wat er voor alle uitverkorenen is weggelegd en wat hun ook zal worden toegepast. (uit "Leerboek" van ds. C.A. van Dieren)
Het Lam is staande als geslacht, en dat is Hij van voor de grondlegging der wereld tot in der eeuwigheid! En tegen elke dopeling zegt de Heere nu: Dit Lam en Zijn Offer is present in jouw leven en de Heere belooft als jij genoegen neemt in Zijn Offer, je op grond van het verzegelde verbond aan je voorhoofd, eeuwig mag zijn zoals de Heere ons bedoeld heeft."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Nee, niet met de Schrift, niet met de belijdenis.Anker schreef:Ja, huisman, die strookt met de Schrift, de belijdenis en bijv. de Redelijke Godsdienst van Th. à Brakel.huisman schreef:@Anker de uitleg van ds Kersten en zijn navolgers is mij bekent maar strookt die uitleg ook met de Schrift, ons doopformulier,de 3FvE en de leer van de reformatie? Ik heb al vaker gezegd: Lees Calvijns institutie boek 4 hst 15 en 16.
Misschien wel met Brakel, maar dan zit je al weer een kleine eeuw later. En de tijd doet geen goed aan theologie.
Daarom is steeds REFORMATIE nodig. En dan bedoel ik geen nadere, maar échte.
Wil je dit Bijbels onderbouwen? Een mooie zin, maar waar vind ik dat? Zijn offer is present in jouw leven... Wat bedoel je met dat present? Jezus is voor jou gestorven?Luther schreef:Nee, Anker, God belooft en bevestigt nog veel meer!Anker schreef:God bevestigt bij iedere doopbediening Zijn genadeverbond. Met de eed van trouw bevestigt Hij wat er voor alle uitverkorenen is weggelegd en wat hun ook zal worden toegepast. (uit "Leerboek" van ds. C.A. van Dieren)
Het Lam is staande als geslacht, en dat is Hij van voor de grondlegging der wereld tot in der eeuwigheid! En tegen elke dopeling zegt de Heere nu: Dit Lam en Zijn Offer is present in jouw leven en de Heere belooft als jij genoegen neemt in Zijn Offer, je op grond van het verzegelde verbond aan je voorhoofd, eeuwig mag zijn zoals de Heere ons bedoeld heeft."
Maar dan moet je stellen dat Petrus hier de uitverkoren Israëlieten op het oog heeft gehad. Uit de tekst blijkt dat toch niet.Anker schreef:In de kantt. wordt verwezen naar het verbond met Abraham en Zijn zaad (kinderen). Dat zijn toch ook niet al zijn kinderen? Duidelijk is dat het geestelijke zaad van Abraham bedoeld wordt. Zo ook hier. Wat doe je anders met de woorden: zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal? De kantt. verwijzen daar expliciet naar de uitverkoren Joden.
Hier een aardig artikeltje over wat diverse oudvaders over de doop zeggen:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=h ... PsBcuEO5_w
Geen idee van wie het is, maar dat is in dit geval niet zo belangrijk.
Uitgezonderd de opvatting van Justus Vermeer, denk ik dat weinigen onder ons zich met de hier weergegeven visies kunnen verenigen. Dit geldt ook voor huisman.

Sinds wanneer is de Red. Godsdienst van Th. à Brakel?Anker schreef:Ja, huisman, die strookt met de Schrift, de belijdenis en bijv. de Redelijke Godsdienst van Th. à Brakel.huisman schreef:@Anker de uitleg van ds Kersten en zijn navolgers is mij bekent maar strookt die uitleg ook met de Schrift, ons doopformulier,de 3FvE en de leer van de reformatie? Ik heb al vaker gezegd: Lees Calvijns institutie boek 4 hst 15 en 16.
Ach, en uw kinderen, staat er toch.Afgewezen schreef:Sinds wanneer is de Red. Godsdienst van Th. à Brakel?Anker schreef:Ja, huisman, die strookt met de Schrift, de belijdenis en bijv. de Redelijke Godsdienst van Th. à Brakel.huisman schreef:@Anker de uitleg van ds Kersten en zijn navolgers is mij bekent maar strookt die uitleg ook met de Schrift, ons doopformulier,de 3FvE en de leer van de reformatie? Ik heb al vaker gezegd: Lees Calvijns institutie boek 4 hst 15 en 16.

Bewaar je humor voor meer gepaste momenten.Anker schreef:Ach, en uw kinderen, staat er toch.Afgewezen schreef:Sinds wanneer is de Red. Godsdienst van Th. à Brakel?Anker schreef:Ja, huisman, die strookt met de Schrift, de belijdenis en bijv. de Redelijke Godsdienst van Th. à Brakel.huisman schreef:@Anker de uitleg van ds Kersten en zijn navolgers is mij bekent maar strookt die uitleg ook met de Schrift, ons doopformulier,de 3FvE en de leer van de reformatie? Ik heb al vaker gezegd: Lees Calvijns institutie boek 4 hst 15 en 16.
En jij je gemuggezift m.b.t. een typefout.Afgewezen schreef:Bewaar je humor voor meer gepaste momenten.Anker schreef:Ach, en uw kinderen, staat er toch.Afgewezen schreef:Sinds wanneer is de Red. Godsdienst van Th. à Brakel?Anker schreef:Ja, huisman, die strookt met de Schrift, de belijdenis en bijv. de Redelijke Godsdienst van Th. à Brakel.
-
Let vooral op de wijze waarop de belofte wordt ingebracht in de argumentatie.Calvijn schreef:Dat ons door Christus twee sacramenten zijn
gegeven, wordt door niemand betwist. Wij willen daarom
nu nagaan, wat men van de overige vijf moet
denken.
DE HEILIGE DOOP
Voor ik evenwel tot de behandeling daarvan overga,
loont het de moeite om met enkele woorden aan te
geven, dat hetgeen zij over de strikte noodzakelijkheid
van de Doop beweren, beter had kunnen worden weggelaten.
Door deze voorstelling immers wordt niet alleen
de zaligheid der ziel ten onrechte gebonden aan de
uitwendige tekenen, maar daardoor wordt bovendien
geen gering onrecht aangedaan aan de belofte, omdat
het wordt voorgesteld alsof zij tot het schenken van
de zaligheid, die zij aanbiedt, minder in staat zou zijn,
wanneer zij niet van elders wordt ondersteund.
Hierom immers wordt uit de gelovigen een heilig
nageslacht geboren, omdat hun kinderen, - wanneer
zij nog in de moederschoot besloten zijn, nog vóór zij
de adem des levens hebben ingeademd -, toch reeds zljn
aangenomen tot het verbond des eeuwigen levens. En
zij worden stellig volgens geen ander recht door de
Doop bij de kerk gevoegd, dan omdat zij reeds tot het
lichaam van Christus behoorden nog vóór zij het levenslicht
aanschouwden. Wie immers andere kinderen tot
de Doop toelaat, ontheiligt deze. Daarom doen degenen,
die menen, dat de Doop in deze zin noodzakelijk is,
dat zij hen, die daarmee niet besprenkeld zijn, uitsluiten
van de hoop op zaligheid, niet alleen smaadheid aan
van God, maar zij verwarren ook zichzelf in een grote
ongerijmdheid. Hoe zou het immers geoorloofd zijn om
degenen, die vreemd zijn aan Christus te onderscheiden
met het heilige merkteken van Christus? Het is daarom
noodzakelijk, dat aan de Doop de genade der aanneming
voorafga, die niet slechts de oorzaak is van de helft
onzer zaligheid, maar ons die zaligheid zelf geheel en
al aanbrengt, die later door de Doop wordt bekrachtigd.
Eigenlijk staat hier dat kinderen van gelovige ouders 'schaapjes van de Goede Herder' zijn.
Overigens is dat niet het enige wat Calvijn over kinderen zegt. Naast deze positieve positionering IN het verbond, leert Calvijn dat de kinderen tot een nieuwe gehoorzaamheid zijn verplicht. Bij het tot hun verstand komen zullen ze zelf vruchten van geloof en bekering moeten voortbrengen. Calvijn legt de nadruk op de wedergeboorte in ruimere zin: Door het geloof wedergeboren worden.
Vergeet niet dat als de reformatoren het over kinderen hebben, vooral die kinderen bedoelen die nog niet tot hun verstand zijn gekomen!
Het lijkt me duidelijk dat de toonzetting bij Calvijn anders is dan we doorgaans gewend zijn 'op rechts'. De toonzetting van Calvijn en andere reformatoren is heel fel als het om deze kwestie gaat. Ze bestreden namelijk de dopersen die de kinderen onder de kinderen van satan schaarden, volgens Guido de Bres. Dat was een gruwel in de ogen van de reformatoren. Het is van tweeën één: of de kinderen zijn kind des toorns en nochtans kinderen van God (door adoptie, Calvijn) of het zijn kinderen van de duivel. Een tussenweg was er niet.