Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4811
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Schatboek bij Vraag 74

Het eerste bewijs: Dat allen die tot de Gemeente en het Verbond Gods beho¬ren, ook behoren gedoopt te worden. De kleine kinderen behoren evengoed tot het Verbond en Gods Gemeente, als de volwassenen. Daarom behoren de kleine kinderen der Christenen evengoed gedoopt te worden als de volwas¬senen. Dat allen die tot het Verbond en de Gemeente behoren, gedoopt dienen te zijn..., wordt hieruit bewezen, dat de ganse Gemeente behoort gedoopt te zijn, volgens Christus' bevel, Matth. 28 : 19: „Gaat dan henen, onderwijst alle volken, dezelve dopende"; en uit hetgeen Paulus leert in 1 Kor. 12 : 13: „Want ook wij allen zijn door enen Geest tot één lichaam gedoopt.” Het feit dat de jonge kinderen der Christenen tot het Verbond en de Ge-meente behoren, wordt bewezen uit het formulier des Verbonds, Gen. 17 : 7: „Om u te zijn tot een God en uwen zade na u", en uit Christus' bevel in Matth. 19 : 14: „Laat af van de kinderkens en verhindert hen niet tot Mij te komen, want derzulken is het Koninkrijk der hemelen" (Vgl. D.L., I, art. 17). Op de tegenwerping, dat de vrouwen in het Verbond begrepen waren en toch niet besneden waren, is hier kort tevoren al geantwoord.

Het tweede bewijs: Wie de weldaad van de vergeving der zonden en der we-dergeboorte toekomt - of: zoals in de Catechismus staat, aan wie de verge¬ving der zonden door het bloed van Christus, en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, toegezegd wordt - die moeten van de Doop niet geweerd wor¬den. Ook de kleine kinderen der Christenen komt de weldaad van de verge¬ving der zonden en der wedergeboorte toe, of: aan de kleine kinderen is evengoed als aan de volwassenen de vergeving der zonden door het bloed van Christus. en de Heilige Geest Die het geloof werkt, toegezegd. Daarom behoren de kleine kinderen evenmin van de Doop geweerd te worden als de volwassenen.
Dat zij, wie de weldaad van de vergeving der zonden door Christus' bloed, en de wedergeboorte door de Heilige Geest toekomt, niet van de Doop ge¬weerd mogen worden, wordt bevestigd door Petrus' woorden uit Hand. 10 : 47: „Kan ook iemand het water weren, dat dezen niet gedoopt zouden worden, welke den Heiligen Geest ontvangen hebben als ook wij?" En zulks met een duidelijke reden. Want wie de betekende zaak van het sacrament toekomt, hem komt ook het teken toe; tenzij er een bepaalde conditie of om¬standigheid (in de instelling uitgedrukt) tegen is, om het gebruik van het sacrament te beletten; zoals vroeger de vrouwen om haar geslacht (= haar kunne,) niet besneden werden, en ook nu nog de verkondiging van 's Heeren dood en de zelfbeproeving de kleine kinderen belet Avondmaal te vieren; waarover wij zo dadelijk breder zullen handelen.
Het feit dat ook de kleine kinderen de weldaad van de vergeving der zon¬den en der wedergeboorte toekomt, en dat hun de Heilige Geest gegeven is, wordt opnieuw bewezen uit het formulier van het Verbond, Gen. 17 : 7: „Om u te zijn tot een God en uwen zade na u"; en uit Christus' belofte in Matth. 19 : 14: „Laat af van de kinderkens en verhindert hen niet tot Mij te komen, want derzulken is het Koninkrijk der hemelen.” En Lukas noemt deze kinder¬tjes in Luk. 18 : 15 in 't Grieks „ta brèphè", d.w.z. kleine, pasgeboren kin¬dertjes, die nog geen onderwijs konden ontvangen of het geloof konden belij¬den, maar die nochtans in de Gemeente geboren waren, Ook (wordt het bewe¬zen) uit Petrus' prediking, Hand, 2_: 38v.: „Bekeert u en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. Want u komt de belofte toe en uwen kinderen en allen, die daar verre zijn", enz.; en uit Hand. 3 : 25: „Gijlieden zijt kinderen der Profeten en des verbonds, hetwelk God met onze vaderen opgericht heeft.” Ook uit Paulus' getuigenis in 1 Kor. 7 : 14: „Want anders waren uwe kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig", en uit Rom. 11 : 16: „En indien de wortel heilig is, zo zijn ook de takken heilig.” Ook uit het voorbeeld van Johannes de Doper, die in de buik van zijn moeder door de Heilige Geest geheiligd was, Luk. 1 : 15, vgl. ook Mozes, Samuël en Jeremia. Lees ook Hand. 7 : 20, 1 Sam. 1 : 21; id. 3 : 10, en Jer. 1:5.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17582
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:Huisman, dank voor dat citaat uit dat duidelijke en positieve artikel over de PRCA.
Graag gedaan.

Ik heb geen zin om jouw beschuldiging tegen te spreken.
Bert Mulder schreef:Tot kern van de theologie van Arminius was, dat Hij uiteindelijk met de vinger op God wees, dat God onrechtvaardig zijn zou, als Hij niet elke mens de kans op zaligheid gaf. Hij (Arminius) was als de mens 'wie zijt gij, o mens, die tegen God antwoordt?' Zijn redenering was, dat God niet de macht had over het leem.

Lees 'Duplex Amor Die' maar eens, en je zult zijn dat het zo is.


Op die zelfde wijze zat Huisman te redeneren, dat God onrechtvaardig zijn zou, als Ezau geen 'kans' gekregen zou hebben. Maar Ezau had nooit een kans, want dat is wat 'verdoemenis' betekent. Jacob heb ik liefgehad, en Ezau heb ik gehaat. Hetwelk aan Rebecca geopenbaard werd voor hun geboorte!
Iedereen die mijn postings leest weet dat dit kant nog wal raakt. Ik weet ook niet waarom jij in een discussie steeds deze kwalificaties nodig denkt te hebben.
Ik ben er trots op dat Afgewezen (die ik toch een beetje als de koningin van dit forum beschouw :huhu ) het zo voor mij heeft opgenomen. Ook dank aan diverse andere forummers.
Afgewezen schreef:Maar wel vermanen zij alle predikanten "dat zij met de Schriftuur naar de regelmaat des geloofs niet alleen gevoelen, maar ook spreken; en eindelijk van alle zulke wijzen van spreken zich onthouden, die de palen van de rechte zin der Heilige Schriftuur, ons voorgesteld, te buiten gaan, en die de dartele sofisten rechtvaardige oorzaak geven mochten, om de leer der Gereformeerde Kerken te beschimpen of ook te lasteren."
Wie bij elk beroep op de verantwoordelijkheid klaarstaat met een citaat uit de DL over de uitverkiezing, geeft een vertekend beeld van wat de DL voorstaan.
De DL leren namelijk óók dit:

1-3. En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? (Rom. 10:14, 15).

1-4. Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd (Joh. 3:36, Mark. 16:16).

1-5. De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens (...)

En dat is waar huisman op focust, zonder datgene wat Bert naar voren haalt, te ontkennen. En dat is wat mij en kennelijk ook anderen tegenstaat in de posts van Bert: dat hij zijn opponent ten onrechte beschuldigt van dwaling.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Ik ben er trots op dat Afgewezen (die ik toch een beetje als de koningin van dit forum beschouw :huhu ) het zo voor mij heeft opgenomen.
Zat 30 april nog in je hoofd, huisman? :oO :oO :oO
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Gian »

Bert Mulder schreef: Maar Ezau had nooit een kans, want dat is wat 'verdoemenis' betekent. Jacob heb ik liefgehad, en Ezau heb ik gehaat. Hetwelk aan Rebecca geopenbaard werd voor hun geboorte!
Huiveringwekkend waar de leer van dubbele predestinatie toe kan leiden. Dat je dit zonder blikken of blozen kan posten. Ik krijg er kippevel van. Dit is precies de omgekeerde boodschap die de Bijbel ons aanreikt. God wil dat ALLE mensen zalig worden. Bert zegt; God wil dat velen verdoemd worden. Dit is nu precies waar 'leer' toe leid.
Hoe krijg je dit er zo makkelijk uit Bert?
Durf je hier echt mee aan te komen als je straks voor je Heiland staat?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Bert Mulder »

Gian schreef:
Bert Mulder schreef: Maar Ezau had nooit een kans, want dat is wat 'verdoemenis' betekent. Jacob heb ik liefgehad, en Ezau heb ik gehaat. Hetwelk aan Rebecca geopenbaard werd voor hun geboorte!
Huiveringwekkend waar de leer van dubbele predestinatie toe kan leiden. Dat je dit zonder blikken of blozen kan posten. Ik krijg er kippevel van. Dit is precies de omgekeerde boodschap die de Bijbel ons aanreikt. God wil dat ALLE mensen zalig worden. Bert zegt; God wil dat velen verdoemd worden. Dit is nu precies waar 'leer' toe leid.
Hoe krijg je dit er zo makkelijk uit Bert?
Durf je hier echt mee aan te komen als je straks voor je Heiland staat?
9 Toen zeide Hij: Ga henen, en zeg tot dit volk: Horende hoort, maar verstaat niet, en ziende ziet, maar merkt niet.
10 Maak het hart dezes volks vet, en maak hun oren zwaar, en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere, en Hij het geneze.
17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?
22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
23 En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?
24 Welke Hij ook geroepen heeft, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.
God is niet alleen barmhartig, maar Hij is ook rechtvaardig.
1-1. Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan, indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten en om de zonde verdoemen, volgens deze uitspraken van den apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19, 23). En: De bezoldiging der zonde is de dood (Rom. 6:23).
En nochtans:
1-2. Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (1 Joh. 4:9; Joh. 3:16).
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17582
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Ik ben er trots op dat Afgewezen (die ik toch een beetje als de koningin van dit forum beschouw :huhu ) het zo voor mij heeft opgenomen.
Zat 30 april nog in je hoofd, huisman? :oO :oO :oO
Nog wel een beetje ja... ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17582
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door huisman »

Gian schreef:
Bert Mulder schreef: Maar Ezau had nooit een kans, want dat is wat 'verdoemenis' betekent. Jacob heb ik liefgehad, en Ezau heb ik gehaat. Hetwelk aan Rebecca geopenbaard werd voor hun geboorte!
Huiveringwekkend waar de leer van dubbele predestinatie toe kan leiden. Dat je dit zonder blikken of blozen kan posten. Ik krijg er kippevel van. Dit is precies de omgekeerde boodschap die de Bijbel ons aanreikt. God wil dat ALLE mensen zalig worden. Bert zegt; God wil dat velen verdoemd worden. Dit is nu precies waar 'leer' toe leid.
Hoe krijg je dit er zo makkelijk uit Bert?
Durf je hier echt mee aan te komen als je straks voor je Heiland staat?
Ik belijd ook de dubbele predestinatie en denk niet dat deze leer er toe leid om zulke conclusies te trekken die Bert trekt.
M.i. gaat het verkeerd als je één leerstuk alle andere leerstukken laat overheersen en dat lijkt in de leer van Bert zijn kerk zo te zijn.
Onze D.L. zijn in ieder geval veel pastoraler en m.i. ook veel Schriftuurlijker van toon over de uitverkiezing .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
vragensteller
Berichten: 715
Lid geworden op: 06 dec 2011, 17:52

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door vragensteller »

Persoonlijk zie ik het nut van deze discussie niet zo. In de praktijk komen de visies van Bert en Huisman m.i. op hetzelfde neer. Huisman stelt namelijk dat je door het geloof deel krijgt aan wat toegezegd wordt bij de doop. Bij hem is het geloof een gave Gods en in dat opzicht is zijn standpunt niet remonstrants. Ook in de visie van huisman krijgen alleen de uitverkorenen het ware geloof. En daarmee zijn we bij het standpunt van Bert. Die zegt dat laatste ronduit en benoemt alleen de eerste stap niet zo nadrukkelijk. Waar Bert ook oog voor heeft, is dat van nature niemand gelooft. Dat mis ik bij huisman. Daarmee gaat het argument van huisman niet op, dat ongeloof de enige reden is -althans de enige reden die huisman noemt- voor het verloren gaan van gedoopten. Bert laat zien dat hij ook het begin van het doopformulier gelezen heeft: Eerstelijk, dat wij met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het Rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden. Daarmee zijn we bij de oorzaak van het ongeloof.
Laatst gewijzigd door vragensteller op 02 mei 2012, 22:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Gian »

Bert Mulder schreef: God is niet alleen barmhartig, maar Hij is ook rechtvaardig.
Dus God zegt in Zijn barmhartigheid; ik wil dat alle mensen tot de kennis der waarheid komen, en in Zijn rechtvaardigheid zegt Hij, ik wil dat velen verloren gaan?

Waarom accepteer je zulke dwaze consequenties ter wille van een leer?

Voordat God het hart van Farao verhardde, had hij eerst zelf 5 keer de kans die hij kreeg verprutst. Dus die teksten gaan natuurlijk niet op om de leer van de verwerping te leren.

Als je te vuur en te zwaard het arminianisme bestrijd kom je inderdaad uit bij de enge leer van de dubbele predestinatie. En dus is bezinning over dit onderwerp haast niet mogelijk.
Dan klopt de leer wel, alleen moet er dan ook een substantieel deel van Gods Woord genegeerd worden.
Meestal eindigt de discussie dan met 'Gods wegen zijn ondoorgrondelijk/hier moeten we de hand op de mond houden' oid.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Ik ben er trots op dat Afgewezen (die ik toch een beetje als de koningin van dit forum beschouw :huhu ) het zo voor mij heeft opgenomen.
:yahoo
En wij de wespen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17582
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door huisman »

vragensteller schreef:Persoonlijk zie ik het nut van deze discussie niet zo. In de praktijk komen de visies van Bert en Huisman m.i. op hetzelfde neer. Huisman stelt namelijk dat je door het geloof deel krijgt aan wat toegezegd wordt bij de doop. Bij hem is het geloof een gave Gods en in dat opzicht is zijn standpunt niet remonstrants. Ook in de visie van huisman krijgen alleen de uitverkorenen het ware geloof. En daarmee zijn we bij het standpunt van Bert. Die zegt dat laatste ronduit en benoemt alleen de eerste stap niet zo nadrukkelijk. Waar Bert ook oog voor heeft, is dat van nature niemand gelooft. Dat mis ik bij huisman. Daarmee gaat het argument van huisman niet op, dat ongeloof de enige reden is -althans de enige reden die huisman noemt- voor het verloren gaan van gedoopten. Bert laat zien dat hij ook het begin van het doopformulier gelezen heeft: Eerstelijk, dat wij met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het Rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden. Daarmee zijn we bij de oorzaak van het ongeloof.

Het ongeloof is uiteindelijk de reden voor het verloren gaan van zondaren.
J.C. Ryle zegt die bij zijn verklaring van Mattheüs 13:58 : En Hij heeft aldaar niet vele krachten gedaan, vanwege hun ongeloof.
J.C. Ryle schreef:In dit eenvoudig woord zien wij het geheim van het eeuwig verderf van een ontelbare menigte zielen! Zij gaan voor eeuwig verloren, omdat zij niet willen geloven. Niets anders is er in hemel of op aarde, dat de zaligheid van de zielen in de weg staat en verhindert, dan het ongeloof. Hun zonden, hoe menigvuldig ook, kunnen allen vergeven worden. De liefde van de Vader is altijd daar om iedere zondaar te ontvangen. Het bloed van Christus is daar, om hen volkomen te reinigen. De almachtige kracht van de Heilige Geest is daar om hen te vernieuwen. Maar er is een ontzettende hinderpaal, - zij willen niet geloven. "Gij wilt tot Mij niet komen," zegt Jezus, "opdat gij het leven moogt hebben." (Joh.5:40). Mochten wij allen op onze hoede zijn tegen deze vervloekte zonde! Zij is de oude wortelzonde, die de val van de mens heeft veroorzaakt. In het ware kind van God door de kracht van de Heilige Geest afgesneden, is zij immer weer gereed om opnieuw uit te lopen en welige spruiten te schieten. Er zijn drie grote vijanden, waartegen ieder kind van God dagelijks biddend moet strijden - hoogmoed, wereldsgezindheid en ongeloof. En de grootste en dodelijkste van deze is het ongeloof.
En schuif de schuld van dat ongeloof nooit op God.

D.L. schreef:1-5. De oorzaak of schuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Erasmiaan »

Maar we liggen toch al verloren in Adam, huisman?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17582
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:Maar we liggen toch al verloren in Adam, huisman?
Ja volkomen waar. Maar dan komt God met zijn Evangelie tot ons en dat zegt onze D.L. het volgende.
1-4. Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd (Joh. 3:36, Mark. 16:16).

1-5. De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave (Ef. 2:8). Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven (Filip. 1:29).

1-6. Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend (Hand. 15:18), en Hij werkt alle dingen naar den raad van Zijn wil (Ef. 1:11). Naar welk besluit Hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven; maar degenen die niet zijn verkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardigheid laat. En hier is het dat zich voornamelijk voor ons ontsluit die diepe, barmhartige en evenzeer rechtvaardige onderscheiding der mensen, zijnde in evengelijke staat des verderfs, of het besluit van verkiezing en verwerping, in het Woord Gods geopenbaard. Hetwelk, evenals het de verkeerde, onreine en onvaste mensen verdraaien tot hun verderf, alzo den heiligen en godvrezenden zielen een onuitsprekelijken troost geeft.
De D.L. en ook de Schrift laat ons nooit wegschuilen in onschuld . Zo wordt genade echt genade.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9334
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door parsifal »

Als ik het schatboek lees, of wat de DL zegt over de jong-gestorven kinderen en kijk naar wat Brakel over de doop schrijft dan begrijp ik eigenlijk niet zo waarom men zo bang is voor veronderstelde wedergeboorte. Wat daar allemaal staat (zeker het tweede bewijs uit het schatboek hier beneden geciteerd) ligt er toch dichtbij.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Tiberius »

Mooi boek over jonggestorven kinderen van ds. M. Kempeneers: http://www.hertog.nl/artikel.aspx?EAN=9789088651915
Plaats reactie