Welk boek ben jij nu aan het lezen? [4]
Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]
kliksafe discussie is ergens anders.
Vragensteller. Dat er een verhaal achter Narnia ligt is voor iedere volwassen Christen duidelijk denk ik. De parallellen die er met het Evangelie zijn en met het leven als Christen zijn duidelijk. Echter als je problemen hebt met sprookjes, fabels of fantasy als leerzame verhalen dan is het wel goed om meer van Lewis te lezen en ook zijn visie op mythes. Mocht ik ooit kinderen krijgen, hoop ik eigenlijk dat ze de Narnia boeken lezen als ze op de basisschool zitten en later als ze bijna twintigers zijn weer.
Zelf lees ik nu trouwens wat Agatha Christie boeken (heerlijk zittend in een warm bad met een muziekje op, fles et het Zweedse equivalent van spa rood).
Verder ook nog Doctrine van Marc Driscoll en The Message of Romans van John Stott.
Vragensteller. Dat er een verhaal achter Narnia ligt is voor iedere volwassen Christen duidelijk denk ik. De parallellen die er met het Evangelie zijn en met het leven als Christen zijn duidelijk. Echter als je problemen hebt met sprookjes, fabels of fantasy als leerzame verhalen dan is het wel goed om meer van Lewis te lezen en ook zijn visie op mythes. Mocht ik ooit kinderen krijgen, hoop ik eigenlijk dat ze de Narnia boeken lezen als ze op de basisschool zitten en later als ze bijna twintigers zijn weer.
Zelf lees ik nu trouwens wat Agatha Christie boeken (heerlijk zittend in een warm bad met een muziekje op, fles et het Zweedse equivalent van spa rood).
Verder ook nog Doctrine van Marc Driscoll en The Message of Romans van John Stott.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
In Johannes 15:5 zegt de Heere Jezus: "Zonder Mij kunt gij niets doen."Simon schreef:Ook goed, maar kliksafe helpt echt totaal niets hoor, als je hart niet meewerkt.
Voor de bekering, (=zonder Christus) kunt gij niets!
Dit zei Hij tegen Zijn discipelen, die bekeerde mensen waren. Dus ook na de bekering kan een mens uit zichzelf geen goed doen.
Daarom was het ook dat Paulus vele jaren na zijn bekering moest opschrijven: "ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde."
Hij mocht verderop ook zeggen: "ik dank God, door Christus Jezus, onze Heere."
En dat is precies waar de Heere op aanwerkt na de bekering.
Hij zich Zich doen overhouden een arm en ellendig volk, wat nochtans op Zijn Naam betrouwt. Niet op hun bekering, maar op God.
Dit zijn grote zaken...
Ik denk dat Paulus niet zonder kliksafefilter had gewild. Het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik. Ook al gaat je hart er niet meer naar uit, toch valt een mens weer in zonden. Maar ik begrijp dat dat tegenwoordig niet meer is. Dat zou wel een bijzondere genade zijn, die zelfs Paulus, wiens leven volledig aan God gewijd was, niet gehad heeft.StAndrews schreef:In Johannes 15:5 zegt de Heere Jezus: "Zonder Mij kunt gij niets doen."Simon schreef:Ook goed, maar kliksafe helpt echt totaal niets hoor, als je hart niet meewerkt.
Voor de bekering, (=zonder Christus) kunt gij niets!
Dit zei Hij tegen Zijn discipelen, die bekeerde mensen waren. Dus ook na de bekering kan een mens uit zichzelf geen goed doen.
Daarom was het ook dat Paulus vele jaren na zijn bekering moest opschrijven: "ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde."
Hij mocht verderop ook zeggen: "ik dank God, door Christus Jezus, onze Heere."
En dat is precies waar de Heere op aanwerkt na de bekering.
Hij zich Zich doen overhouden een arm en ellendig volk, wat nochtans op Zijn Naam betrouwt. Niet op hun bekering, maar op God.
Dit zijn grote zaken...
my 2p: (en ik hoop dat een moderator dit meeneemt in een afgesplitst topic:)
Ik geloof best dat er mensen zijn die makkelijk zonder kliksafe kunnen. Ik hoor daar niet bij. Het gaat niet echt aan om mensen die sterk genoeg zijn een bepaalde verleiding te weerstaan (of niet kennen) te beschuldigen van zorgeloosheid en om degenen die uit zwakheid liever heel hard wegrennen voor verleiding te verachten. Ik kan makkelijk vallen voor seksuele verleiding op internet en heb daarom een filter, voor mij is roddel weer een minder grote verleiding. Voor anderen is het waarschijnlijk anders. Wel denk ik dat vluchten voor verleiding een betere strategie is dan vechten tegen de verleiding. Het "leidt ons niet in verzoeking" is een ander gebed dan "geef me kracht de verzoeking te weerstaan".
Ik geloof best dat er mensen zijn die makkelijk zonder kliksafe kunnen. Ik hoor daar niet bij. Het gaat niet echt aan om mensen die sterk genoeg zijn een bepaalde verleiding te weerstaan (of niet kennen) te beschuldigen van zorgeloosheid en om degenen die uit zwakheid liever heel hard wegrennen voor verleiding te verachten. Ik kan makkelijk vallen voor seksuele verleiding op internet en heb daarom een filter, voor mij is roddel weer een minder grote verleiding. Voor anderen is het waarschijnlijk anders. Wel denk ik dat vluchten voor verleiding een betere strategie is dan vechten tegen de verleiding. Het "leidt ons niet in verzoeking" is een ander gebed dan "geef me kracht de verzoeking te weerstaan".
Het ging over de Youtube-niksigheid, wat je bespaart blijft. Sommige mensen kunnen uren "youtuben" of tv-programma's kijken via uitzending gemist of you tube. Een filter zorgt ervoor dat je die tijd toch anders gaat besteden.parsifal schreef:my 2p: (en ik hoop dat een moderator dit meeneemt in een afgesplitst topic:)
Nou, het ging over een half uur durende uiteenzetting van wat CS lewis eigenlijk allemaal niet geloofde en op papier had gezet, welke precies paste in de tpyisch roomse mystiek en astrologie.Erasmiaan schreef:Het ging over de Youtube-niksigheid, wat je bespaart blijft. Sommige mensen kunnen uren "youtuben" of tv-programma's kijken via uitzending gemist of you tube. Een filter zorgt ervoor dat je die tijd toch anders gaat besteden.parsifal schreef:my 2p: (en ik hoop dat een moderator dit meeneemt in een afgesplitst topic:)
Zo zou jupiter's rode vlek wijzen op Jezus' wond aan het Kruis, want jupiter is ook de koning onder de planeten etc.
Toen het ging over de astrologie van de uiterlijke kenmerken van de kerstman en hoe die familie deze kerstman ook werkelijk serieus nam, heb ik het afgezet.
Kon niet meer onzin verdragen, dus sorry Parsifal, de laatste beelden heb ik niet meer gezien.
Dus, dankzij youtube toch weer wat wijzer.;-)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Ik geloof dat je inderdaad beter geen fantasy kunt lezen (of kijken) of literatuur lezen. Symbolen zien in de kosmos is wat anders dan astrologie etc. Om dit typisch Rooms te noemen is onzin. Het lijkt me trouwens zinvol om voor je iemand wegzet als ketters of suggestieve vragen over iemand te stellen je te verdiepen in wat iemand bedoelt.Simon schreef:
Nou, het ging over een half uur durende uiteenzetting van wat CS lewis eigenlijk allemaal niet geloofde en op papier had gezet, welke precies paste in de tpyisch roomse mystiek en astrologie.
Zo zou jupiter's rode vlek wijzen op Jezus' wond aan het Kruis, want jupiter is ook de koning onder de planeten etc.
Toen het ging over de astrologie van de uiterlijke kenmerken van de kerstman en hoe die familie deze kerstman ook werkelijk serieus nam, heb ik het afgezet.
Kon niet meer onzin verdragen, dus sorry Parsifal, de laatste beelden heb ik niet meer gezien.
Dus, dankzij youtube toch weer wat wijzer.;-)
De waarheid van de verzoening en verlossing. Ds I. Kievit (25 preken bijna allemaal over het bloed)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- SecorDabar
Ik ben aan het lezen het leerzame en troostrijke boekje van dr. Gisbertus Voetius en dr. J.Hoornbeeck met de titel: Geestelijke verlatingen.
Het boekje handelt over het gevoel van verlatenheid van God in het leven van de gelovigen.
Het boekje handelt over het gevoel van verlatenheid van God in het leven van de gelovigen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Net uitgelezen.

Helaas alleen een paar hoogtepunten van Bonars gehele boek over Leviticus. Echt geweldig mooi.
Voor het hele werk van Andrew Bonar
http://faculty.gordon.edu/hu/bi/Ted_Hil ... iticus.pdf
alleen in het engels...hopelijk ooit nog eens in het nederlands vertaald.

Helaas alleen een paar hoogtepunten van Bonars gehele boek over Leviticus. Echt geweldig mooi.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Was hij de broer van Horatius? Ik heb van Horatius Bonar twee boekjes.huisman schreef:Net uitgelezen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ja. Horatius is geboren in 1808 en overleden in 1889; zijn broer Andrew Alexander is geboren in 1810 en overleden in 1892.-DIA- schreef:
Was hij de broer van Horatius? Ik heb van Horatius Bonar twee boekjes.
Ja, de broer van. Mooie boekjes!-DIA- schreef:Was hij de broer van Horatius? Ik heb van Horatius Bonar twee boekjes.
~~Soli Deo Gloria~~
net uitgelezen; Dr J Beeke; geloven in de praktijk

Ja, maar ik adviseer wel om het met onderscheid te lezen. Anders is ontsporen niet denkbeeldig.Hendrikus schreef:Ja, de broer van. Mooie boekjes!-DIA- schreef:Was hij de broer van Horatius? Ik heb van Horatius Bonar twee boekjes.
Je hebt van die boeken die breed worden gelezen, maar die dan door de bril van de lezer worden ingekleurd. Dat geldt voor bijvoorbeeld Spurgeon, Dr. Kohlbrugge en meer. Op zich heel goede boeken wel.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«