Ik stel niets positief voor, ik geef alleen maar aan dat de mensen in vroegere tijden best veel voor de dienst des Heeren over hadden. Of dat altijd om de eer van God ging en nog gaat, dat mag je je afvragen, maar dat is nooit te staven, dus dat moeten we dan ook maar niet zeggen.eilander schreef:Natuurlijk, dat is ook mijn bedoeling niet. Maar ik mag toch in z'n algemeenheid wel de vraag stellen of alles wel zo positief is als Marieke het voorstelt?Erasmiaan schreef:eilander schreef:Dat is persoonlijk en daar mogen we niet iedereen mee beschuldigen.Ten tweede is het nog maar de vraag of je kunt zeggen dat iemand die veel geld geeft voor een mooi kerkorgel, dat over heeft voor de dienst des Heeren. Ik ben een groot liefhebber van mooie orgels, maar ik heb hier echt mijn twijfels bij. Hoe dat vroeger was, weet ik niet; maar ook daarvan vraag ik me af of het altijd ging om de eer van God.
Ik had het ook niet alleen over orgels, ik had het ook over andere zaken. Wij hebben geen inkijk in de financiele positie van iemand anders (persoonlijk en als gemeente), dus we kunnen en mogen niet (ver)oordelen als een gemeente een luxe kerk, pastorie, orgel laat bouwen. Wie weet heeft zo'n gemeente het geld binnen een mum van een tijd bij elkaar en is het geen probleem en gaat het niet ten koste van de overige giften/collecten. Ik ben niet persé voor luxe, zeker niet, maar ik ben wel voor gedegen kwaliteit. En dat kost wat.
Daarom vind ik persoonlijk zulke stukjes als in de Waarheidsvriend jammer. Je mag van mij best zulke dingen roepen, maar steek eerst de hand in eigen boezem (ken je het orgel waar dhr. Vergunst zondags onder zit? ik hoop dat hij dat wel kan verdragen...)