GG Gouda

Simon

Re: GG Gouda

Bericht door Simon »

Speelde David geen harp en fluit ?
Waarom moeten wij zo nodig een orgel eigenlijk?
De exorbitante prijs is natuurlijk helemaal bizar, dit wist ik nooit.
Hoeveel mensen kunnen van dat geld wel niet van voedsel, bijbels en onderwijs worden voorzien?
Ik ben het geheel eens met memento
Is memento niet meer actief?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Marieke

Bericht door Marieke »

Simon schreef:Speelde David geen harp en fluit ?
Hoeveel mensen kunnen van dat geld wel niet van voedsel, bijbels en onderwijs worden voorzien?
'k zou zeggen: probeer a.s. zondag eens een gemeente van 1500 mensen met je fluit te begeleiden.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marieke schreef:
'k zou zeggen: probeer a.s. zondag eens een gemeente van 1500 mensen met je fluit te begeleiden.
Zo is dat!

Exorbitante prijs? Enig idee hoeveel uren werk het is om een goed orgel te bouwen?
~~Soli Deo Gloria~~
Simon

Bericht door Simon »

wel eens van a capello gehoord, trouwens voor een prikkie heb je een synthesiser met versterker en daarmee begeleidt je de mensen prima, volgens mij..
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
caprice

Bericht door caprice »

Simon schreef:wel eens van a capello gehoord, trouwens voor een prikkie heb je een synthesiser met versterker en daarmee begeleidt je de mensen prima, volgens mij..
Zo'n jankapparaat is nog veel erger dan een fluit.
Waarom is een verzameling fluiten niet goed als 1 fluit (grotelijks) onvoldoende draagkracht heeft?
De dienst des Heeren hoeft toch geen 'prikkie' te kosten?

A capella is natuurlijk ook een goed idee. Mogen wij Simon voordragen als voorzanger, net zoals men vroeger had? Hem wacht dan wel een zeer schone taak, aangezien hij de gemeente dan de onbekende Psalmen aan mag gaan leren, als ik het referaat van ds. C. Hogchem van afgelopen zaterdag goed begrepen heb.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
refo

Bericht door refo »

De mening dat 'de dienst des Heeren' standaard een smak geld hoort te kosten is ook niet Bijbels te funderen.
De dienst des Heeren is gratis. Dat er soms kolossale gebouwen nodig zijn is wat anders. Maar dat heeft niets met de dienst des Heeren van doen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:De mening dat 'de dienst des Heeren' standaard een smak geld hoort te kosten is ook niet Bijbels te funderen.
De dienst des Heeren is gratis. Dat er soms kolossale gebouwen nodig zijn is wat anders. Maar dat heeft niets met de dienst des Heeren van doen.
Die laatste zin slaat natuurlijk nergens op. Ook stoffelijke zaken behoren tot de dienst des Heeren. Laten we niet overgeestelijk gaan doen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

En of dat ergens op slaat.

Als het over de stoffelijke dingen gaat wordt iedereen altijd erg emotioneel. En is en wordt iedereen betrokken. Jongeren, vrouwen, iedereen moet dan opdraven.
Terwijl het alleen maar om de verpakking gaat.
Marieke

Bericht door Marieke »

refo schreef:En of dat ergens op slaat.

Als het over de stoffelijke dingen gaat wordt iedereen altijd erg emotioneel. En is en wordt iedereen betrokken. Jongeren, vrouwen, iedereen moet dan opdraven.
Tegenwoordig hebben we niets meer over voor de dienst des Heeren, dat is het probleem.
Er komt alleen maar kritiek op bouw van (grote) kerken en pastorieën en orgels.
Kijk eens wat ze in de Bijbel over hadden voor de tempelbouw, het was de opdracht van de Heere. Kunstig vervaardigd. Geld noch moeite bespaard.
Kijk eens naar de aloude Hervormde kerkgebouwen met prachtige orgels (Dordt/Gouda/Breda/Maassluis enz. enz.). Kijk eens naar de enorme pastorieën die daarbij staan (Elspeet, Nieuwe Tonge, Staphorst, enz.enz.). De mensen hadden toen heel wat over voor dergelijke zaken. En dat ging niet (evenals nu) ten koste van andere zaken, zoals diaconie, rampen e.d.
Tegenwoordig worden er "sneren" uitgedeeld als er (al dan niet afgescheiden) gemeenten enorme kerken/orgels/pastorieën bouwen.
Zelfs stond een tijdje geleden een negatief stukje in de Waarheidsvriend over een gebouwde pastorie in het westen van het land van een afgescheiden gemeente. Dit werd bestempeld als luxe en dhr. Vergunst zou het niet kunnen verdragen als zo'n dominee hem zondags het leven als een Christen voorhoudt. Jammer, jammer, jammer dat hij niet even in Nederland rondgekeken heeft waar de grootste pastorieën staan en bij welke gemeentes die horen.
Laten we toch voorzichtig zijn om te snel wat te roepen. Vroeger hadden ze daar ook niet zo'n last van, die mensen hadden heel veel over voor de dienst des Heeren.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Marieke schreef:

Tegenwoordig hebben we niets meer over voor de dienst des Heeren, dat is het probleem.
Kijk eens wat ze in de Bijbel over hadden voor de tempelbouw, het was de opdracht van de Heere. Kunstig vervaardigd. Geld noch moeite bespaard.
Kijk eens naar de aloude Hervormde kerkgebouwen met prachtige orgels (Dordt/Gouda/Breda/Maassluis enz. enz.). Kijk eens naar de enorme pastorieën die daarbij staan (Elspeet, Nieuwe Tonge, Staphorst, enz.enz.). De mensen hadden toen heel wat over voor dergelijke zaken. En dat ging niet (evenals nu) ten koste van andere zaken, zoals diaconie, rampen e.d.
Tegenwoordig worden er "sneren" uitgedeeld als er (al dan niet afgescheiden) gemeenten enorme kerken/orgels/pastorieën bouwen.
Zelfs stond een tijdje geleden een negatief stukje in de Waarheidsvriend over een gebouwde pastorie in het westen van het land van een afgescheiden gemeente. Dit werd bestempeld als luxe en dhr. Vergunst zou het niet kunnen verdragen als zo'n dominee hem zondags het leven als een Christen voorhoudt. Jammer, jammer, jammer dat hij niet even in Nederland rondgekeken heeft waar de grootste pastorieën staan en bij welke gemeentes die horen.
Laten we toch voorzichtig zijn om te snel wat te roepen. Vroeger hadden ze daar ook niet zo'n last van, die mensen hadden heel veel over voor de dienst des Heeren.
Nee, hier kan ik het niet mee eens zijn.
Ten eerste is er een principieel verschil tussen de tempel als het huis van God, en onze kerken. In de kerken staat het Woord van God centraal, maar of dat in een vierkante schuur gebeurt of in een prachtig aangekleed gebouw, is niet belangrijk. Je zegt zelf al: de tempelbouw gebeurde in opdracht van de Heere; ik denk niet dat we dit zomaar van onze kerken mogen zeggen.

Ten tweede is het nog maar de vraag of je kunt zeggen dat iemand die veel geld geeft voor een mooi kerkorgel, dat over heeft voor de dienst des Heeren. Ik ben een groot liefhebber van mooie orgels, maar ik heb hier echt mijn twijfels bij. Hoe dat vroeger was, weet ik niet; maar ook daarvan vraag ik me af of het altijd ging om de eer van God.

Tenslotte: ik vind het óók niet gepast als we zelf alle luxe van de wereld in ons eigen huis willen, maar niets over hebben voor de bouw van een kerk. Maar we mogen bij onze eigen luxe ook wel eens vraagtekens zetten!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

eilander schreef:
Marieke schreef:

Nee, hier kan ik het niet mee eens zijn.
Ten eerste is er een principieel verschil tussen de tempel als het huis van God, en onze kerken. In de kerken staat het Woord van God centraal, maar of dat in een vierkante schuur gebeurt of in een prachtig aangekleed gebouw, is niet belangrijk. Je zegt zelf al: de tempelbouw gebeurde in opdracht van de Heere; ik denk niet dat we dit zomaar van onze kerken mogen zeggen.
Ik ben het wel met Marieke eens. Inderdaad is er een principieel verschil tussen de oude bedeling en de nieuwe bedeling. En het maakt ook niet uit of we in een houten schuur of een stenen paleis samen komen (en alles wat daar tussen zit). Het gaat er om of God er is. Maar, in de gereformeerde exegese en traditie zien we de kerk wel als de plaats waar de gemeente de Heere ontmoet en God de gemeente. De dienaar spreekt immers de Woorden Gods en de dienaar is "de mond van de gemeente" tot God. En van zo'n ontmoetingsplaats kunnen we niet vol blijven houden dat het uitwendige er niet toe doet. Het is niet het belangrijkste, want God wil overla wonen, juist zelfs bij het onedele en verachte. Maar als het nu kan lijden dan is het niet goed als we maar weinig overhebben voor het bedehuis, voor Zijn dienst en Zijn inzettingen. Want de gift laat wat zien van de gesteldheid van het hart, en als de gift weinig is, hoe is dan het hart gesteld? En daar zit het pijnpunt waar Marieke op wijst en waar refo en Simon aan voorbij gaan.
Ten tweede is het nog maar de vraag of je kunt zeggen dat iemand die veel geld geeft voor een mooi kerkorgel, dat over heeft voor de dienst des Heeren. Ik ben een groot liefhebber van mooie orgels, maar ik heb hier echt mijn twijfels bij. Hoe dat vroeger was, weet ik niet; maar ook daarvan vraag ik me af of het altijd ging om de eer van God.
Dat is persoonlijk en daar mogen we niet iedereen mee beschuldigen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:
eilander schreef:
Dat is persoonlijk en daar mogen we niet iedereen mee beschuldigen.
Natuurlijk, dat is ook mijn bedoeling niet. Maar ik mag toch in z'n algemeenheid wel de vraag stellen of alles wel zo positief is als Marieke het voorstelt?
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

Deze zalf had duur verkocht kunnen worden...
refo

Bericht door refo »

vriend-en-metgezel schreef:
Deze gaat weer wel voor een medaille.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
vriend-en-metgezel schreef:
Deze gaat weer wel voor een medaille.
Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik moet zeggen dat ik hem wel zeer scherp vind.
Plaats reactie