Vis eten en de Bijbel lezen...
Vis eten en de Bijbel lezen...
Vis etenEen dokter kwam eens in een boerengezin. De maaltijd was net afgelopen en de vader las een gedeelte uit de Bijbel voor. De dokter zei: “Wel, man, ik dacht dat jij nogal vooruitstrevend en verstandig was. Zit jij nu nog in dat verouderde boek te lezen? Daar begrijp je toch immers de helft niet van.”
De boer antwoordde: “Inderdaad, dokter, het is waar wat u zegt. Er zijn veel dingen die ik niet begrijp maar ik lees de Bijbel zoals ik vis eet.” Daar begreep de dokter niets van.
De boer legde uit: “Kijk, als ik vis eet, leg ik de graten opzij en wat eetbaar is, dat gebruik ik. De dingen die ik niet begrijp in de Bijbel zijn de graten, die leg ik opzij, het andere eet ik op.”
Er zijn mensen die van alles hebben aan te merken op de Bijbel. Er staan volgens hen zo veel dingen in die zij niet begrijpen. Er staan zo veel tegenstrijdigheden in. Zulke mensen moesten het advies van deze boer maar eens opvolgen: De dingen die ze niet begrijpen opzij leggen; en de dingen die ze wel kunnen begrijpen op zich laten inwerken.
De boer antwoordde: “Inderdaad, dokter, het is waar wat u zegt. Er zijn veel dingen die ik niet begrijp maar ik lees de Bijbel zoals ik vis eet.” Daar begreep de dokter niets van.
De boer legde uit: “Kijk, als ik vis eet, leg ik de graten opzij en wat eetbaar is, dat gebruik ik. De dingen die ik niet begrijp in de Bijbel zijn de graten, die leg ik opzij, het andere eet ik op.”
Er zijn mensen die van alles hebben aan te merken op de Bijbel. Er staan volgens hen zo veel dingen in die zij niet begrijpen. Er staan zo veel tegenstrijdigheden in. Zulke mensen moesten het advies van deze boer maar eens opvolgen: De dingen die ze niet begrijpen opzij leggen; en de dingen die ze wel kunnen begrijpen op zich laten inwerken.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Re: Vis eten en de Bijbel lezen...
En dan blijkt dat de graten steeds beter eetbaar worden.
Natuurlijk niet. Je moet de Bijbel lezen en wat je niet begrijpt opzoeken.parel schreef:Vis etenEen dokter kwam eens in een boerengezin. De maaltijd was net afgelopen en de vader las een gedeelte uit de Bijbel voor. De dokter zei: “Wel, man, ik dacht dat jij nogal vooruitstrevend en verstandig was. Zit jij nu nog in dat verouderde boek te lezen? Daar begrijp je toch immers de helft niet van.”
Je moet de Bijbel lezen als erfgenaam (als je mag weten dat je Gods kind bent). In een testament laat je ook niet de helft liggen, maar lees je ook alles tot je begrijpt wat je erft.
Slecht advies van deze boer. Het gevaar is dat je eruit pikt wat goed klinkt en fijn aanvoelt en de rest begrijpen we voor het gemak maar niet.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
precies, onthou hoe de Bereeers geprezen werden om hun dagelijks onderzoek der schriften!vlinder schreef:Natuurlijk niet. Je moet de Bijbel lezen en wat je niet begrijpt opzoeken.parel schreef:Vis etenEen dokter kwam eens in een boerengezin. De maaltijd was net afgelopen en de vader las een gedeelte uit de Bijbel voor. De dokter zei: “Wel, man, ik dacht dat jij nogal vooruitstrevend en verstandig was. Zit jij nu nog in dat verouderde boek te lezen? Daar begrijp je toch immers de helft niet van.”
Je moet de Bijbel lezen als erfgenaam (als je mag weten dat je Gods kind bent). In een testament laat je ook niet de helft liggen, maar lees je ook alles tot je begrijpt wat je erft.
Slecht advies van deze boer. Het gevaar is dat je eruit pikt wat goed klinkt en fijn aanvoelt en de rest begrijpen we voor het gemak maar niet.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Owja, het is weer eens niet goed aan de overkant..Simon schreef:precies, onthou hoe de Bereeers geprezen werden om hun dagelijks onderzoek der schriften!vlinder schreef:Natuurlijk niet. Je moet de Bijbel lezen en wat je niet begrijpt opzoeken.parel schreef:Vis etenEen dokter kwam eens in een boerengezin. De maaltijd was net afgelopen en de vader las een gedeelte uit de Bijbel voor. De dokter zei: “Wel, man, ik dacht dat jij nogal vooruitstrevend en verstandig was. Zit jij nu nog in dat verouderde boek te lezen? Daar begrijp je toch immers de helft niet van.”
Laat elkaar nu gewoon de christelijke vrijheid.
Voor sommigen is het beter om alles uit te zoeken, voor anderen is het beter om gewoon door te lezen.
De laatste zin (van de eerste post) is trouwens diepgaander te begrijpen dan 'ie op het eerste gezicht lijkt: de bijbel wil niet in eerste instantie wetenschappelijk (filosofisch, biologisch etc.) verstaan worden, maar wil in eerste geloofd worden. Dat is goed te begrijpen, en dat mogen we wel op ons laten inwerken.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Voor de visliefhebbers onder ons (Lourens, ondergetekende en zo) een leuk topic.
Maar voor de mensen die bij het woord vis meteen een
plaatsen (Henriët en zo) misschien niet zo geslaagd 
Maar voor de mensen die bij het woord vis meteen een

~~Soli Deo Gloria~~
Die boer heeft de vis wel horen blaffen, maar weet niet waar de klepel hangt.
Het voorbeeld van die vis met graten komt bij Spurgeon vandaan (in ieder geval: hij gebruikt het ook al), maar dan heeft hij het over een preek. De vis is dan het Woord van God en de graten wat een (slechte) prediker er zelf bij verzonnen heeft.
Zo als het er nu staat, is het inderdaad wat dubieus: alsof er in de Bijbel zaken staan, die je als graten terzijde moet leggen.
Het voorbeeld van die vis met graten komt bij Spurgeon vandaan (in ieder geval: hij gebruikt het ook al), maar dan heeft hij het over een preek. De vis is dan het Woord van God en de graten wat een (slechte) prediker er zelf bij verzonnen heeft.
Zo als het er nu staat, is het inderdaad wat dubieus: alsof er in de Bijbel zaken staan, die je als graten terzijde moet leggen.
Hij zegt niet dat je de dingen die fijn aanvoelen alleen moet lezen, maar de dingen die je begrijpt. Dat is heel wat anders! Bovendien is dit een vergelijking.Simon schreef:precies, onthou hoe de Bereeers geprezen werden om hun dagelijks onderzoek der schriften!vlinder schreef:Natuurlijk niet. Je moet de Bijbel lezen en wat je niet begrijpt opzoeken.parel schreef:Vis etenEen dokter kwam eens in een boerengezin. De maaltijd was net afgelopen en de vader las een gedeelte uit de Bijbel voor. De dokter zei: “Wel, man, ik dacht dat jij nogal vooruitstrevend en verstandig was. Zit jij nu nog in dat verouderde boek te lezen? Daar begrijp je toch immers de helft niet van.”

Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Spurgeon zegt het geheel anders als het gaat over Gods Woord. Dit naar aanleiding van Joh 5:39.Tiberius schreef:Die boer heeft de vis wel horen blaffen, maar weet niet waar de klepel hangt.
Zeer leerzaam39 Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen.
Laten wij het beeld van vis en graat maar nooit meer toepassen op het Woord van God. Want het Woord van God is noch vis noch graat maar ChristusSpurgeon schreef:Het Griekse woord, hier door "onderzoekt" vertaald, betekent een nauwkeurig, ernstig, naarstig, voortdurend zoeken, zoals gelukzoekers doen naar goud, of jagers, die het wild opsporen. Wij moeten niet voldaan zijn met het vluchtig lezen van een paar hoofdstukken, maar met de kaars van de Geest moeten wij naarstig zoeken naar de verborgen mening van het woord. De Heilige Schrift vereist onderzoek; veel daarvan kunnen wij alleen begrijpen door nauwkeurig onderzoek. Daar is melk voor de kinderen, maar ook vast voedsel voor de volwassenen. De rabijnen zeggen naar waarheid dat een berg van zaken aan ieder woord, ja aan iedere titel van de Schrift hangt. Tertullianus riep uit: "Ik aanbid de volheid van de Schriften." Niemand, die oppervlakkig over het boek van God heenloopt, kan er nut uit trekken; wij moeten graven en delven, totdat wij de verborgen schat ontdekken. De deur van het Woord opent zich alleen voor de sleutel van de naarstigheid. De Schrift maakt aanspraak op dat onderzoek. Zij zijn Gods schriften, Gods werk en stempel vertonend; wie zal het wagen ze met onverschilligheid te behandelen. Hij, die ze veracht, veracht God, die ze liet schrijven. God verhoedt, dat onze bijbels en andere getuigen tegen ons zouden opstaan op de dag van het gericht. Het woord van God zal ons onderzoek vergelden. God beveelt ons niet om een berg van kaf te ziften, waar slechts hier en daar een graankorrel te vinden is, maar de bijbel is gezift koren; wij hebben slechts de deur van de schuren te openen, om dit te ontdekken. De Schrift ontvouwt haar volle wasdom voor hem, die haar onderzoekt. Zij is vol verrassingen. Bij het onderwijs van de Heilige Geest schittert zij voor het onderzoekend oog met de glans van de openbaring, zoals een afzienbare tempel met goud geplaveid, bedekt met robijnen, smaragden en allerlei edelgesteenten. Geen koopwaar, zoals de koopwaar van de bijbelwaarheid. Eindelijk openbaren de Schriften Jezus; zij zijn het, die van Mij getuigen. Geen krachtiger drang kan bijbellezers op het hart worden gebonden dan dit: "hij, die Jezus vindt, vindt het leven van de hemel, alle dingen." Gelukkig hij, die, zijn bijbel onderzoekend, Zijn Heiland vindt. Jezus Christus is de Alfa en de Omega van de Schrift; Hij is het onafgebroken thema van de heilige bladzijde; van het eerste tot het laatste getuigen zij van Hem. Reeds bij de schepping ontdekten wij het werk van Zijn handen; wij horen de voorspelling over Hem in de belofte van het zaad van de vrouw; wij zien Hem afgebeeld in de Ark van Noach; wij wandelen met Abraham, waar wij de dag van de Messias aanschouwen; wij verkeren in de tenten van Izaäk en Jakob en verkwikken ons door de genadevolle belofte; wij horen de grijze Israëliet van de Silo spreken en in de menigvuldige schaduwen van de wet vinden wij de Heiland overal voorgesteld. Profeten en koningen, priesters en leraars zien allen naar één richting uit; zij staan allen als de cherubijnen over de ark, begerende om daar binnen te zien en het geheim van Gods grote verzoening te lezen. Nog duidelijker vinden wij onze Heer in het Nieuwe Testament als het alles bezielend onderwerp. Niet als een enkele goudklomp hier en daar, noch als stofgoud in geringe hoeveelheid verspreid, maar hier staat u op een hechte vloer van goud. Immers de hele inhoud van het Nieuwe Testament is, Christus gekruisigd en zelfs het slotvers wordt bepaald door Jezus’ naam. Wij behoorden de Bijbel altijd bij dat licht te lezen. Het Woord moesten wij beschouwen als een spiegel, waarin Christus neerziet uit de hemel en dan, waar wij er in zien, zien wij Zijn aangezicht als in het glas weerkaatst; duister weliswaar, maar toch op een manier die een gezegende voorbereiding is voor het zien van Hem, zoals wij Hem eenmaal zullen zien, van aangezicht tot aangezicht. Dit boekdeel bevat de letteren van Jezus Christus tot ons gericht, met Zijn liefdegeur doortrokken. Deze bladzijden zijn de kleren van onze Koning en zij ruiken naar mirre, aloë en cassie. De Schrift is de koninklijke zegewagen, waarin Jezus voorttrekt, geplaveid met liefde voor de dochters van Jeruzalem. De Schriften zijn de doeken, waarin het heilig kind Jezus ingewikkeld is; ontrolt ze en u vindt uw Zaligmaker. De zakelijke inhoud van het woord van God is Christus. (SPURGEON).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
de letter brengt dood, de geest brengt leven.parel schreef:Hij zegt niet dat je de dingen die fijn aanvoelen alleen moet lezen, maar de dingen die je begrijpt. Dat is heel wat anders! Bovendien is dit een vergelijking.Simon schreef:precies, onthou hoe de Bereeers geprezen werden om hun dagelijks onderzoek der schriften!vlinder schreef:Natuurlijk niet. Je moet de Bijbel lezen en wat je niet begrijpt opzoeken.parel schreef:Vis etenEen dokter kwam eens in een boerengezin. De maaltijd was net afgelopen en de vader las een gedeelte uit de Bijbel voor. De dokter zei: “Wel, man, ik dacht dat jij nogal vooruitstrevend en verstandig was. Zit jij nu nog in dat verouderde boek te lezen? Daar begrijp je toch immers de helft niet van.”
Slecht advies van deze boer. Het gevaar is dat je eruit pikt wat goed klinkt en fijn aanvoelt en de rest begrijpen we voor het gemak maar niet.kan je niet 100% doortrekken
inplaats van gewoon de geestelijke les hierin te nemen, zoekt men naar de letter te verwijzen waarom dit naar de leer niet zou kloppen.
het is gewoon een mooi inspirerend en tot bezinning aanzettend stukje, dank daarvoor.
>>de letter brengt dood, de geest brengt leven.>>
Maar welk letter wordt hier dan bedoeld? De letters van de Bijbel?
De Mozaïsche wet. (2Cor3)basculier schreef:>>de letter brengt dood, de geest brengt leven.>>
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Dat betekent dat de wet van Mozes dus dodelijk is als je je daaraan onderwerpt?Gian schreef:De Mozaïsche wet. (2Cor3)
het heet de bediening des doods, want de letter verkondigt dat wie zich niet aan de wet houdt zal sterven, en ook, niemand kan de wet houden, dus zelfs als je het nog zo hard probeert, het zal je niet lukken.
Geen enkel mens is zondeloos, en kan dus op basis van goed gedrag het eeuwige leven verdienen.
Maar omdat Christus, de enige zondeloze Mens ooit, dat voor ons heeft gedaan is het weer mogelijk tot God te komen, alleen door op te zien naar Christus dus.
Geloof (geestelijk)is daarom ook de bediening des levens, i.t.t. werken (stoffelijk, aards).Mozes veranderde water in bloed (Exodus 4:9 en 7:20), maar Jezus veranderde water in wijn, waardoor het onderscheid wordt aangeduid tussen het Oude en het Nieuwe Verbond. Het teken van het Oude Verbond was het bloed der offerdieren,(vooruitziend naar Jezus die de ''zondebok'' werd) maar het teken van het Nieuwe Verbond is de wijn van het Avondmaal tijdens Pesach , dat het bloed van Jezus symboliseert.(Luk 22;20)
Geen enkel mens is zondeloos, en kan dus op basis van goed gedrag het eeuwige leven verdienen.
Maar omdat Christus, de enige zondeloze Mens ooit, dat voor ons heeft gedaan is het weer mogelijk tot God te komen, alleen door op te zien naar Christus dus.
Geloof (geestelijk)is daarom ook de bediening des levens, i.t.t. werken (stoffelijk, aards).Mozes veranderde water in bloed (Exodus 4:9 en 7:20), maar Jezus veranderde water in wijn, waardoor het onderscheid wordt aangeduid tussen het Oude en het Nieuwe Verbond. Het teken van het Oude Verbond was het bloed der offerdieren,(vooruitziend naar Jezus die de ''zondebok'' werd) maar het teken van het Nieuwe Verbond is de wijn van het Avondmaal tijdens Pesach , dat het bloed van Jezus symboliseert.(Luk 22;20)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ja, want je moet je aan Christus overgeven.basculier schreef:Dat betekent dat de wet van Mozes dus dodelijk is als je je daaraan onderwerpt?Gian schreef:De Mozaïsche wet. (2Cor3)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.