Het RD en beroepingswerk

Plaats reactie
Luther
Contacteer:

Het RD en beroepingswerk

Bericht door Luther »

In het RD van vandaag stelt hoofdredacteur Kranendonk vast dat het RD rond beroepingswerk weliswaar bijna foutloos bericht, maar als prijs daarvoor moet betalen dat ze veelal de laatste zijn die een beroepingsbericht meldt. Dit komt doordat leden na de vergadering via fora (o.a. RF, eigendom van het RD), twitter en andere social media de berichten reeds verspreiden. Daarnaast ( zo wil ik aanvullen) hebben sites als dominees.nl en prekensite.nl een eigen informeel netwerk van mensen die in het verleden betrouwbare berichten hebben ingezonden.

Is het wel wenselijk / mogelijk dat het RD ook overstapt op die methode, of moet het RD altijd wachten op de officiële berichten van de scriba? Tweede vraag: hoe zouden scriba's hiermee om moeten gaan?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
MarthaMartha

Re: Het RD en beroepingswerk

Bericht door MarthaMartha »

of: hoe moet de gewone man ermee omgaan.
Ik snap het nooit zo, wat maakt het uit of je het vandaag hoort of overmorgen pas? dan heb je echt de intrede ofzo nog niet gemist mocht je daarheen willen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

MarthaMartha schreef:of: hoe moet de gewone man ermee omgaan.
Ik snap het nooit zo, wat maakt het uit of je het vandaag hoort of overmorgen pas? dan heb je echt de intrede ofzo nog niet gemist mocht je daarheen willen.
Dit geldt voor vrijwel alles wat 'nieuws' is.

Wat die intrede betreft: in de rechterflank van de gereformeerde gezindte kennen we grotendeels alleen 'bedankingswerk'.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Luther schreef:In het RD van vandaag stelt hoofdredacteur Kranendonk vast dat het RD rond beroepingswerk weliswaar bijna foutloos bericht, maar als prijs daarvoor moet betalen dat ze veelal de laatste zijn die een beroepingsbericht meldt. Dit komt doordat leden na de vergadering via fora (o.a. RF, eigendom van het RD), twitter en andere social media de berichten reeds verspreiden. Daarnaast ( zo wil ik aanvullen) hebben sites als dominees.nl en prekensite.nl een eigen informeel netwerk van mensen die in het verleden betrouwbare berichten hebben ingezonden.

Is het wel wenselijk / mogelijk dat het RD ook overstapt op die methode, of moet het RD altijd wachten op de officiële berichten van de scriba? Tweede vraag: hoe zouden scriba's hiermee om moeten gaan?
Kranendonk roept scriba's op om erover na te denken. Hij zal hiermee willen bereiken dat de scriba's direct na de beslissing tot beroep het RD een mail stuurt, zodat het de volgende dag in de krant staat. Ook in dat geval ben je uuuuren later dan het eerste bericht via twitter etc. Maar dat is het maximaal haalbare, denk ik.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

MarthaMartha schreef:of: hoe moet de gewone man ermee omgaan.

Beste MarthaMartha,

Ik ben het helemaal met u eens.
Is het zo belangrijk of we dat binnen no-time moeten weten dat ds.Z, van kerkverband D, van gemeente W, een beroep heeft aangenomen of bedankt?
Laten we meer letten op de bediening des Woords, dan op de prediker, ook al heeft die meer gaven dan de ander..
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Als je er zelf bij betrokken bent (omdat het ´jouw´ dominee is die beroepen wordt, of omdat je lid bent van de gemeente die een beroep uitbrengt) weet je het meestal wel informeel sneller dan het RD het kan vertellen. En de rest van turvend Nederland gaat dan met z´n statistiekjes maar zitten kicken op internet en alle sites vergelijken. Dat een krant oud nieuws brengt, is allang een feit, en niet alleen wat de domineestransfers betreft. Ik snap niet waarom Kranendonk juist hier een probleem ziet. De krant voegt niet veel meer toe voor de turvers, dat is het enige jammere voor meneer Kranendonk.
Voorts zijn scriba´s er niet om hun tijd te steken in het RD voeden met nieuwsberichten. Het is de krant zelf die aan nieuwsgaring moet doen. Misschien moet anders ieder kerkgenootschap een soort rijksvoorlichtingsdienst inschakelen. Dan zijn we van ´t hele probleem af, vooral als het moment van bekendmaking gelijkvalt met het ter perse gaan van de krant.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Tja, de moderne media is nu gewoon veel sneller dan de 'oude' media. Daar moet de krant dan maar mee leren leven.
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie