Kerkdiensten voor de GBS bestaan voornamelijk uit 'gewone' preken, hoor. Je zet met je post de predikanten die in die diensten voorgaan, m.i. ook wel op een wat laakbare wijze neer.Luther schreef: Weergeven dat in niet aanwezig wil zijn in bijeenkomsten waarin bovenstaande gebeurt. Check nog even al die RD-berichten over de GBS-bijeenkomsten rond de verschijning van de HSV. (Duivels werk etc.)
Kanselruil HHK/CGK
-
Re: Kanselruil HHK/CGK
Nee hoor, ik schreef:vragensteller schreef:Kerkdiensten voor de GBS bestaan voornamelijk uit 'gewone' preken, hoor. Je zet met je post de predikanten die in die diensten voorgaan, m.i. ook wel op een wat laakbare wijze neer.Luther schreef: Weergeven dat in niet aanwezig wil zijn in bijeenkomsten waarin bovenstaande gebeurt. Check nog even al die RD-berichten over de GBS-bijeenkomsten rond de verschijning van de HSV. (Duivels werk etc.)
waar je de kans loopt dat HSV-mensen op een wat mij betreft laakbare wijze worden neergezet.
Hopelijk doet geen enkele predikant dat, maar uitsluiten durf ik het nog niet. Onlangs nog een verslag gehoord van een familielid van mij, die een dergelijke dienst had bezocht. Helaas was daar ook weer de tegenstelling SV-HSV enorm uitvergroot in diskwalificerende zin voor de HSV-medewerkers.
Dus misschien over een jaar of 10 weer, als de HSV-storm is gaan liggen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Nee, dat was een geus ook niet, maar als ze er dat er toch van willen maken dan mag je het als een erenaam zien.FlyingEagle schreef:'Hypercalvinist' lijkt me niet echt een erenaam....Ik zie de verschillen ook wel.
De meeste ouderen waren meer bevindelijk, tegenwoordig zou men ze haast de erenaam hypercalvinist geven.
Denk aan ds. F. Bakker, ds. N. de Jong, ds. M. Baan, ds, E. Venema, en anderen die het niet meer in de CGK
konden vinden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
10 jaarLuther schreef:Nee hoor, ik schreef:vragensteller schreef:Kerkdiensten voor de GBS bestaan voornamelijk uit 'gewone' preken, hoor. Je zet met je post de predikanten die in die diensten voorgaan, m.i. ook wel op een wat laakbare wijze neer.Luther schreef: Weergeven dat in niet aanwezig wil zijn in bijeenkomsten waarin bovenstaande gebeurt. Check nog even al die RD-berichten over de GBS-bijeenkomsten rond de verschijning van de HSV. (Duivels werk etc.)
waar je de kans loopt dat HSV-mensen op een wat mij betreft laakbare wijze worden neergezet.
Hopelijk doet geen enkele predikant dat, maar uitsluiten durf ik het nog niet. Onlangs nog een verslag gehoord van een familielid van mij, die een dergelijke dienst had bezocht. Helaas was daar ook weer de tegenstelling SV-HSV enorm uitvergroot in diskwalificerende zin voor de HSV-medewerkers.
Dus misschien over een jaar of 10 weer, als de HSV-storm is gaan liggen.

Beetje relativeren joh.
Nee, ik vermoed dat dit soort dingen de komende 10 jaar in de GBS-kringen nog een rol zullen spelen. En als er in gewone diensten over dit soort zaken wordt gesproken, lijkt me dat helemaal onjuist.Marieke schreef:10 jaarLuther schreef:Nee hoor, ik schreef:vragensteller schreef:Kerkdiensten voor de GBS bestaan voornamelijk uit 'gewone' preken, hoor. Je zet met je post de predikanten die in die diensten voorgaan, m.i. ook wel op een wat laakbare wijze neer.Luther schreef: Weergeven dat in niet aanwezig wil zijn in bijeenkomsten waarin bovenstaande gebeurt. Check nog even al die RD-berichten over de GBS-bijeenkomsten rond de verschijning van de HSV. (Duivels werk etc.)
Dus misschien over een jaar of 10 weer, als de HSV-storm is gaan liggen.? Gaat jou dat zo lang dwars zitten? Die opmerkingen kunnen net zo goed in een gewone dienst geplaatst worden.
Beetje relativeren joh.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ds. F. Bakker, ds. N. de Jong, ds. M. Baan waren voluit CG ...er was niets van hypercalvinisme in hun prediking. Ik mag zondag aan zondag in onze CGK gemeente een prediking horen die in lijn is met deze predikanten.-DIA- schreef:Nee, dat was een geus ook niet, maar als ze er dat er toch van willen maken dan mag je het als een erenaam zien.FlyingEagle schreef:'Hypercalvinist' lijkt me niet echt een erenaam....Ik zie de verschillen ook wel.
De meeste ouderen waren meer bevindelijk, tegenwoordig zou men ze haast de erenaam hypercalvinist geven.
Denk aan ds. F. Bakker, ds. N. de Jong, ds. M. Baan, ds, E. Venema, en anderen die het niet meer in de CGK
konden vinden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- FlyingEagle
Geen erenaam omdat de leer van de hypercalvinist onbijbels is. Ik zie dan ook niet in waarom de predikanten die je opnoemt je de naam hypercalvinist wil mee geven.-DIA- schreef:Nee, dat was een geus ook niet, maar als ze er dat er toch van willen maken dan mag je het als een erenaam zien.FlyingEagle schreef:'Hypercalvinist' lijkt me niet echt een erenaam....Ik zie de verschillen ook wel.
konden vinden.
- Bert Mulder
- Contacteer:
ligt aan je definitie van hypercalvinist....FlyingEagle schreef:
Geen erenaam omdat de leer van de hypercalvinist onbijbels is. Ik zie dan ook niet in waarom de predikanten die je opnoemt je de naam hypercalvinist wil mee geven.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Oke, maar wat is dan het verschil met predikanten dien men verwijt 'hypercalvinst' te zijn? Genoemde predikanten preekten gewoon bevindelijk, net als n de rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten. Of is er verschil met predikanten als ds. J. Roos, ds. F. Mallan? Dit zouden allen hypercalvinisten zijn als men ds. Roos zo betiteld. Want de feiten zijn dat er geen steekhoudende onderlinge verschillen kunnen worden genoemd. Goed, de een is anders qua preekstijl, maar er zijn geen twee predikanten wat dat beteft gelijk. Dus op de inhoud van de prediking lettend zouden predikanten als ds, F. Bakker, ds. N. de Jong in de visie van degenen die met deze termen smijten gewoon hypercalvinisten zijn. Want waar staat het eigenlijk op? Ik meen hier: Predikanten die onverkort en onveranderlijk BEVINDELIJK de gangen van God met Zijn volk in de toepassing brengen, die worden bestempeld als hypercalvinist... En ja, meest is dat in negatieve zin...huisman schreef:ds. F. Bakker, ds. N. de Jong, ds. M. Baan waren voluit CG ...er was niets van hypercalvinisme in hun prediking. Ik mag zondag aan zondag in onze CGK gemeente een prediking horen die in lijn is met deze predikanten.-DIA- schreef:Nee, dat was een geus ook niet, maar als ze er dat er toch van willen maken dan mag je het als een erenaam zien.FlyingEagle schreef:'Hypercalvinist' lijkt me niet echt een erenaam....Ik zie de verschillen ook wel.
konden vinden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Je bent een hypercalvinist als je de verkiezing een belangrijker plaats in je theologie en prediking geeft, dan dat de geopenbaarde wil van God toelaat. (Even een losse definitie vastgesteld - strikt genomen zijn we allemaal interpreten van Calvijn en om die reden hyper)
Maar daar ken ik er niet veel van in de CGK. Eigenlijk helemaal geen een.
Je plakt er een stikkertje op: in dit geval hypercalvinist, en je kunt een aantal predikanten in een hoekje wegzetten.
Dit lijkt me niet de manier waarop we hiermee moeten omgaan. Nog niet zo lang geleden het kostelijke "Gebedsgestalten" van ds. Bakker gelezen. Dan denk ik, waren er maar (meer) predikanten in de CGK als deze prediker.
Dit lijkt me niet de manier waarop we hiermee moeten omgaan. Nog niet zo lang geleden het kostelijke "Gebedsgestalten" van ds. Bakker gelezen. Dan denk ik, waren er maar (meer) predikanten in de CGK als deze prediker.
eensHerman schreef:Je bent een hypercalvinist als je de verkiezing een belangrijker plaats in je theologie en prediking geeft, dan dat de geopenbaarde wil van God toelaat. (Even een losse definitie vastgesteld - strikt genomen zijn we allemaal interpreten van Calvijn en om die reden hyper)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Erasmiaan schreef: Je bent te vroeg terug

Om weer terug te keren naar dit topic: Een mooi staaltje van kerkelijk over de muren kijken, vond ik de hervormingsdienst in Apeldoorn in 2011. Daar spraken de volgende predikanten:
- Ds. A. Baas (PKN-GB)
- Ds. R.C. Boogaard (HHK)
- Prof. M. te Velde (GKV)
- Ds. B.A.T. Witzier (CGK-evangelisch/remonstrants)
En muzikaal werd er meegewerkt door individuele leden van de GerGem.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Unionist schreef: - Ds. B.A.T. Witzier (CGK-evangelisch/remonstrants)

Schrijft hij een keer een duidelijk feit neer, en dan ga jij hem uitlachen .........freek schreef:Unionist schreef: - Ds. B.A.T. Witzier (CGK-evangelisch/remonstrants)