Boeken over heiliging (uit: laatst gekochte boeken)

GJdeBruijn

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door GJdeBruijn »

refo schreef:Anders gefromuleerd dan: zonder kennis van de ellende zal het niet gaan!
..en zal de mens niet gewillig gaan!!!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Afgewezen schreef:Kunnen we deze discussie niet op een andere (topic)locatie voortzetten?
moderators zijn met vakantie...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Auto

Bericht door Auto »

MarthaMartha schreef:
Afgewezen schreef:Kunnen we deze discussie niet op een andere (topic)locatie voortzetten?
of doen mee met de discussie :OO3
GJdeBruijn

Laatst gekocht: Flavius Josephus: De Joodse oorlog.
MarthaMartha

Auto schreef:
MarthaMartha schreef:
discussie? :oO
Auto

Bericht door Auto »

MarthaMartha schreef:
Auto schreef:
MarthaMartha schreef:
Ja, dat zegt afgewezen toch .... 1, 2, ... 7 regels hierboven ;)
MarthaMartha

Auto schreef:
MarthaMartha schreef:
Auto schreef:
MarthaMartha schreef:
Ja, dat zegt afgewezen toch .... 1, 2, ... 7 regels hierboven ;)
aaaaah... ik zie het :super
GJdeBruijn

GJdeBruijn schreef:Laatst gekocht: Flavius Josephus: De Joodse oorlog.
Marieke

Bericht door Marieke »

Wilhelm schreef:Anker, Erasmiaan en Tiberius, dit soort vragen zijn het nu waarom er soms vragen gesteld worden bij een bepaalde prediking:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/186 ... -en-getob/

Dit soort vragen zijn helaas geen zeldzaamheid...
Er is nog steeds geen ander topic hierover geopend, dus we gaan nog even fijn door hier...

Wilhelm, jij maakt je dus zorgen om de vragen die dit meisje heeft, want dat zou een vrucht zijn van de in jouw ogen niet terechte prediking (of een prediking waar jij je zorgen om maakt). Ik zou je wat vragen willen stellen.
Kun jij mij een aantal preken geven van GG-predikanten waarin dit gezegd wordt:
dooijeweert reageert alsof dit gepreekt wordt in de rechterflank schreef:Maar ellendekennis als betaalmiddel. Het is zo dat je "heel veel" moet voelen van je zondigheid en "heel veel" moet huilen erom en dat je dan pas bekeerd kunt worden.
Wat ik wel vaak hoor in de GG-prediking is dit en Dooijweert zegt dat dus ook (ik snap dan ook niet precies wat er nou mis is in zijn ogen).
dooijeweert schreef:Als de Heilige Geest intrekt in ons hart, dan gaan we de zonden zien, dan gaan we misschien zelfs wel huilen over de zonden. Je gebrokenheid voelen, pijn over de zonden is een vrucht van de heilige Geest.
Als jij mij een aantal preken kunt geven van GG-predikanten waarin gezegd wordt dat we gaan huilen over de zonden, je gebrokenheid gaat voelen enz. ZONDER dat dat gewerkt wordt door de Heilige Geest, dan houd ik me aanbevolen. Ik heb evenals Vragensteller preken uit de gehele breedte van de GG gehoord, maar dit nog nooit.

Daarom Wilhelm, misschien wil je iets concreter zijn in je bezwaren.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marieke schreef:Er is nog steeds geen ander topic hierover geopend, dus we gaan nog even fijn door hier...
Inmiddels is er wel een nieuwe topic geopend, dus gaan we hier fijn verder.
Maar, serieus, ik herken wel de blokkade van 'eerst ellendekennis en dan pas...'
Marieke

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:
Marieke schreef:Er is nog steeds geen ander topic hierover geopend, dus we gaan nog even fijn door hier...
Inmiddels is er wel een nieuwe topic geopend, dus gaan we hier fijn verder.
Maar, serieus, ik herken wel de blokkade van 'eerst ellendekennis en dan pas...'
Ja? en dan niet als vrucht van de werking van de Heilige Geest?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marieke schreef:
Afgewezen schreef:Maar, serieus, ik herken wel de blokkade van 'eerst ellendekennis en dan pas...'
Nee, als vrucht van de werking van de Heilige Geest.
Waar het mij om gaat, is dit: als het iemand om de zaligheid te doen wordt, en hij gaat zoeken, maar hij heeft (naar eigen beleving) niet voldoende zondekennis, dan kan dat blokkerend werken. Hij moet 'eerst' zondekennis hebben en dan pas 'mag' hij bidden om verlossing.
Marieke

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:
Marieke schreef:
Afgewezen schreef:Maar, serieus, ik herken wel de blokkade van 'eerst ellendekennis en dan pas...'
Waar het mij om gaat, is dit: als het iemand om de zaligheid te doen wordt, en hij gaat zoeken, maar hij heeft (naar eigen beleving) niet voldoende zondekennis, dan kan dat blokkerend werken. Hij moet 'eerst' zondekennis hebben en dan pas 'mag' hij bidden om verlossing.
Een zondaar zal ook eerst zondekennis (nodig) hebben, want anders heeft hij/zij geen Verlosser nodig. De mate of hoeveelheid van zondekennis heb ik nog nooit gehoord in de prediking. Wel dat er gepreekt wordt dat een kind van God zoveel zondekennis krijgt dat het niet anders kan of hij zal smeken om verlossing. Dat kan bij de één veel zijn en bij de ander minder.
vragensteller

Bericht door vragensteller »

Afgewezen schreef:
Marieke schreef:
Voor de Heilige Geest is dat niet blokkerend. Ook de zorgen over het harde hart mogen bij de Heere worden neergelegd. Dat klinkt ook in de prediking door.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Marieke schreef:
Wilhelm schreef:Anker, Erasmiaan en Tiberius, dit soort vragen zijn het nu waarom er soms vragen gesteld worden bij een bepaalde prediking:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/186 ... -en-getob/

Dit soort vragen zijn helaas geen zeldzaamheid...
Er is nog steeds geen ander topic hierover geopend, dus we gaan nog even fijn door hier...

Wilhelm, jij maakt je dus zorgen om de vragen die dit meisje heeft, want dat zou een vrucht zijn van de in jouw ogen niet terechte prediking (of een prediking waar jij je zorgen om maakt). Ik zou je wat vragen willen stellen.
Kun jij mij een aantal preken geven van GG-predikanten waarin dit gezegd wordt:
dooijeweert reageert alsof dit gepreekt wordt in de rechterflank schreef:Maar ellendekennis als betaalmiddel. Het is zo dat je "heel veel" moet voelen van je zondigheid en "heel veel" moet huilen erom en dat je dan pas bekeerd kunt worden.
Wat ik wel vaak hoor in de GG-prediking is dit en Dooijweert zegt dat dus ook (ik snap dan ook niet precies wat er nou mis is in zijn ogen).
dooijeweert schreef:Als de Heilige Geest intrekt in ons hart, dan gaan we de zonden zien, dan gaan we misschien zelfs wel huilen over de zonden. Je gebrokenheid voelen, pijn over de zonden is een vrucht van de heilige Geest.
Als jij mij een aantal preken kunt geven van GG-predikanten waarin gezegd wordt dat we gaan huilen over de zonden, je gebrokenheid gaat voelen enz. ZONDER dat dat gewerkt wordt door de Heilige Geest, dan houd ik me aanbevolen. Ik heb evenals Vragensteller preken uit de gehele breedte van de GG gehoord, maar dit nog nooit.

Daarom Wilhelm, misschien wil je iets concreter zijn in je bezwaren.

Het gaat er hier om , dat veel mensen worstelen omtrent de echtheid van boetvaardigheid en schuldbelijdenis in eigen leven, voordat ze de toevlucht durven nemen tot de Heere Jezus. En deze vragen kom je heel veel tegen.
Binnen een bepaalde 'flank' wordt er met regelmaat een bepaalde, vaststaande bevindelijk lijn bepreekt, waardoor mensen die worstelen met deze zaken steeds het eigen tekort ervaren. Het "niet genoeg"
En je kunt ontkennen wat je wilt. Maar hoe komt het dan, dat deze vragen, bij elke lezing, binnen het pastoraat en bij diverse vragenrubrieken zoveel aan de orde komen?
Waarom zijn mensen vaak verrast als je ze wijst op de veelkleurige werking van Gods Geest, en ze bv stukken laat lezen van een Brakel, Justus Vermeer of Bunyan?
Luisteren ze dan zo verkeerd? Of mogen we ook vragen stellen over de prediking?
En dan spreek ik niet over alle preken binnen de GG, echt niet, zeker niet! Maar dat dit leeft is een feit.
Neem bv deze vraag, daar worden de zorgen omtrent deze zaken eerlijk besproken, maar dat het voorkomt wordt wel erkent. : http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/184 ... e-ellende/
Plaats reactie