Anker schreef:Jongere schreef:Wat ik niet begrijp is dat er zo fel tekeer gegaan wordt tegen "dat soort mensen". Waarmee je concrete forummers op het oog hebt, dat is uit alle voorbeelden natuurlijk erg duidelijk.
Waarom op deze manier hun standpunten weergeven? Ik uit zelf genoeg kritiek op dit forum die in het beschreven straatje zou kunnen passen, dus voel me wel een beetje aangesproken. Maar ik probeer oprecht aan te geven waarom ik dingen vind. Inderdaad, wel eens met een Schot erbij. En inderdaad, ik geloof dat het heel veel (concreet!) betekent of er wel of geen aanbod wordt gebruikt in de prediking. Maar ik zeg dat niet vanwege kritiek om de kritiek, vanwege vijandschap tegen de oude waarheid, vanwege het feit 'dat ik graag een ruk naar links maak', of vanwege welke analyse die er ook van 'ons' wordt gegeven. Ik zeg het omdat ik van deze dingen oprecht overtuigd ben en geloof dat ik het kan vinden in het Woord van God.
Natuurlijk doet het pijn als ik daarmee (al dan niet expliciet) iets anders bestempel als onbijbels. Het doet evengoed pijn 'mijn soort mening' in dit topic nogal fel te zien worden aangevallen.
En die felheid begrijp ik dus niet. Ik geloof dat we op dit forum allemaal oprecht proberen het Woord van God te gehoorzamen. Ongeacht in welk hokje mensen, hokje opvattingen, of hokje doorgemaakte ontwikkelingen we passen.
In het allerergste geval is onze 'tegenstander' werkelijk helemaal op het verkeerde pad met zijn opvattingen. En wat kan zo iemand dan nog erger zijn dan een weggelopen jongste zoon of een zich rechtvaardig voelende oudste zoon? En voor beiden was er de vriendelijkheid van de vader.
Nou krijg ik volgens mij iets in mijn schoenen geschoven wat ik er helemaal niet in wil hebben. Refo stelde de vraag waarom er zo'n aandacht is voor heiligmakingsboeken. Refo weet dat natuurlijk best maar ik geef een luid en duidelijk antwoord (waar ik zelf niet achter sta, dat is duidelijk). Vervolgens is er instemmend geknik door huisman en MarthaMartha onder andere, ik heb het ineens echt begrepen. En nu wordt mij gemene felheid verweten. Niet helemaal juist, al heb ik wel de spijker op z'n kop geslagen, lijkt het.
Gisteren las is het boekje dat ds. R. Kok uitgaf in 1949 ter voorbereiding van een bespreking over het aanbod. Daar worden heel veel citaten genoemd van oudvaders en ook het aanbod in de kantt. wordt belicht. Heel lezenswaardig. Dat de prediking soms erg beschrijvend en weinig appelerend is, kom ik ook tegen. Gelukkig ook de andere kant, juist in de GGiN bijvoorbeeld. Daar is er voor ieder een woord, ook voor de onbekeerden. En dat mag je volgens mij ook aanbod noemen.
Goempie.... twee dingen:
- Hoe heb je mijn post geïnterpreteerd? Wie of wat je daarin aanwijst doet wat mij betreft niet ter zake. Met de volgende zin van jou denk ik dat je precies goed begrepen hebt waarom heiligingsboeken zo in de belangstelling staan. Jij schreef: "blijft men wat hangen in de toeleidende weg en heeft men daarin allemaal standen bedacht. Daarin blijft men hangen en komt men niet aan heiligmaking toe". In welke kerk dat dan ook gebeurt, ik denk dat dit idd een reden is dat mensen op zoek gaan naar boekjes.
- Dat jij luidt en duidelijk een antwoord geeft waar je zelf niet achter staat, maar waarin anderen zich wel herkennen (op bepaalde punten) maakt toch duidelijk dat het een felle reactie is naar die anderen? Luid en duidelijk: fel.....
In je nadere uitleg noem je de nestvervuiling.... ik weet niet precies over wat voor soort mensen je het hebt, maar als je daar zo'n beetje iedereen mee bedoelt die uit onvrede met de boodschap een GG(iN) verlaten heeft om in een andere kerk te kerken, dan vind ik dat veroordelend. Wanneer je tot de ontdekking komt - door het lezen van puriteinen / oudvaders - dat de prediking in jouw kerk werkelijk anders is, dat die aansluit bij wat de bijbel ons leert en je maakt op grond daarvan een keuze, is dan je kritische noot over de leer in de kerk die je achterliet nestvervuiling??? Nestvervuiling is wanneer je aan kwaadsprekerij doet, mensen in een verkeerd daglicht zet, mensen veroordeelt naar hun staat en/of bedoelingen. Maar over de inhoud moeten we zakelijk, op grond van Gods Woord kunnen discussiëren, om zo dé Waarheid beter te leren begrijpen / verstaan. Wanneer je daarin - op grond van Gods Woord / ook als de ander iets anders interpreteert - afstand neemt van standpunten uit die verlaten gemeente, dan is dat geen nestvervuiling.