M.i. mag je de catechese avonden gewoon volgen, maar belijdenis afleggen is vers 2 ! Dan zie je wel eens dat iemand geweigerd wordt (in de kerk wordt dan afgekondigd dat de persoon in kwestie om zwaarwegende redenen heeft besloten nog geen belijdenis des geloofs af te leggen)JolandaOudshoorn schreef:Pas hoorde ik van iemand die wilden gaan samenwonen met een ongelovige geweigerd werd voor belijdeniscatechisatie. Persoonlijk vond ik dat terecht, maar familieleden van desbetreffende persoon waren erg verontwaardigd.
Wat zijn eigenlijk de "voorwaarden" om belijdeniscatechisatie te volgen? Ik heb ook iemand gekend die alleen de catechisatie volgde, maar geen belijdenis wilde doen, omdat hij toch de belofte die hij dan zou moeten doen niet wilde en kon houden. Hoe moet je daar mee omgaan?
Want ik neem aan dat dit soort kwesties aan de orde komen als je bij de k.r. moet verschijnen ? Maar de predikant weet er ongetwijfeld ook van.
Voorwaarden klinkt heel plechtig, maar in de praktijk wordt iemand zelden geweigerd. Als je trouw de avonden bezoekt en je leidt een normaal leven met de normale geldende regels, ligt er m.i. niets in de weg. De k.r. ziet de buitenkant, de Heere ziet het hart aan !
Dus kun je voor de schijn veel dingen weghouden of juist ophouden, maar daarmee bedrieg je uiteindelijk de Heere en jezelf !