Beste Anker,Anker schreef:Haha, ik zei al: 't Is maar een berijming. Na de recente psalmendiscussie heb ik natuurlijk gelijk even gezocht of in de tekst van psalm 18 daar ook wat over stond. Maar nee, 't is door de berijmers toegevoegd. En de laatste zin van Hendrikus is ook duidelijk. Ik weet weer in welk hokje ik hoor.Hendrikus schreef:Merkwaardig toch dat in psalmendiscussies (ze zijn niet van de lucht, de laatste tijd, er komt zelfs een symposium over binnenkort) steeds weer wordt verwezen naar juist dat psalmversje met als centrale punt die regel die er door de berijmers van 1773 is ingerijmd terwijl het in de onberijmde psalm niet staat: met psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt.Anker schreef: Ik heb deze week mijn klas ps. 18:15 berijmd aangeleerd. 't Is een berijming, da's waar. Die evangelist moet dat versje maar vaak laten zingen.
Daarom, o HEER, zal ik U eer bewijzen;
Bij 't heidendom Uw naam eerbiedig prijzen
Met psalmgezang, daar 't hart door wordt geraakt,
Hij heeft het heil Zijns Konings groot gemaakt;
Hij wil Zijn gunst aan Zijn gezalfde schenken;
Aan David en zijn nakroost eeuwig denken.
50 Daarom zal ik U, o HEERE! loven onder de heidenen; en Uw Naam zal ik psalmzingen; [geen woord over een hart dat moet worden geraakt]
51 Die de verlossingen Zijns konings groot maakt, en goedertierenheid doet aan Zijn gezalfde, aan David en aan zijn zaad tot in eeuwigheid.
Als juist dat regeltje van de statenberijmers nog belangrijker is dan de woorden uit de Bijbel, zit men op dezelfde golflengte als de mensen die Bijbelteksten terzijde schuiven met de woorden "maar Gods volk leert het anders".
Maar goed, mijn punt is: zelfs in 1773 waren ze er van overtuigd dat het zingen van psalmen harten raakt. En dan is het triest dat de collega van de evangelist uit Merksem zo nodig daar moeilijk over moet gaan doen. De kerk past zich aan, en volgens mij moet het net andersom. Een heilloze weg dus.
Vindt u dan ook dat de diensten in de zendingsgemeenten een copy moeten zijn van onze kerkdiensten?