'zwart' werken

tukkertje
Contacteer:

Re: 'zwart' werken

Bericht door tukkertje »

Wordt altijd erg depressief als ik zie wat ik allemaal moet afstaan van mijn zuur verdiende euro's. Ik zie het ook als roof. Er blijft helemaal niets over van het geld wat je verdient.

De volgende belastingen worden geheven:

inkomstenbelasting (IB);
loonbelasting;
vennootschapsbelasting (Vpb);
dividendbelasting;
kansspelbelasting;
erfbelasting;
schenkbelasting;
vermogensrendementsheffing;
omzetbelasting (btw);
rechten bij invoer;
rechten bij uitvoer;
accijnzen zoals alcoholaccijns, verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken en enkele andere producten, suikeraccijns, tabaksaccijns en accijns van minerale oliën;
belastingen op personenauto's en motorrijwielen (bpm);
motorrijtuigenbelasting (mrb);
belasting zware motorrijtuigen;
overdrachtsbelasting;
assurantiebelasting;
milieubelastingen, zoals kolenbelasting, en energiebelasting.

Zo betaal je ook belasting over belasting.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

tukkertje schreef:Wordt altijd erg depressief als ik zie wat ik allemaal moet afstaan van mijn zuur verdiende euro's. Ik zie het ook als roof. Er blijft helemaal niets over van het geld wat je verdient.

inkomstenbelasting (IB);
loonbelasting;
dividendbelasting;
kansspelbelasting;
erfbelasting;
schenkbelasting;
omzetbelasting (btw);
rechten bij invoer;
rechten bij uitvoer;
accijnzen zoals alcoholaccijns, verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken en enkele andere producten, suikeraccijns, tabaksaccijns en accijns van minerale oliën;
overdrachtsbelasting;
assurantiebelasting;

De enige manier om dit te wijzigen, is stemmen op een politieke partij dit dit gaat afschaffen.
refo

Bericht door refo »

tukkertje schreef:Wordt altijd erg depressief als ik zie wat ik allemaal moet afstaan van mijn zuur verdiende euro's. Ik zie het ook als roof. Er blijft helemaal niets over van het geld wat je verdient.

inkomstenbelasting (IB);
loonbelasting;
dividendbelasting;
kansspelbelasting;
erfbelasting;
schenkbelasting;
omzetbelasting (btw);
rechten bij invoer;
rechten bij uitvoer;
overdrachtsbelasting;
assurantiebelasting;

Belasting over belasting is voor de eenvoud. Als bij bv benzine of alcohol de accijns belastingvrij zou zijn voor de btw wordt het weer zo ingewikkeld. En de liters worden er niet goedkoper van.

Je hebt een paar dubbeltellingen: inkomsten- loonbelasting en rendementsheffing is onder één noemer te vatten. Dividendbelasting kan daar meestal ook mee verrekend worden. Dat kan ook bij vennootschapsbelasting.
Aan de andere kant heb je nog heffingen uit een andere hoek: onroerende zaakbelastingen, riool- en reinigingsheffing en waterschapslasten. Toeristenbelasting.
Auto

Bericht door Auto »

inkomstenbelasting (IB);
loonbelasting;
dividendbelasting;
kansspelbelasting;
erfbelasting;
schenkbelasting;
omzetbelasting (btw);
rechten bij invoer;
rechten bij uitvoer;
overdrachtsbelasting;
assurantiebelasting;

Als jij dit roof vindt dan zou je wat minder actief moeten zijn. Misschien voorlopig geen goederen in- en uitvoeren, niet met zware vrachtwagens rijden, geen erfenissen accepteren. Geen nieuw huis kopen. Dan hoef je deze belastingen ook niet betalen. Maar kwam jij niet uit rijssen? (die ontduiken toch alles?)
Simon

Bericht door Simon »

inkomstenbelasting (IB);
loonbelasting;
dividendbelasting;
kansspelbelasting;
erfbelasting;
schenkbelasting;
omzetbelasting (btw);
rechten bij invoer;
rechten bij uitvoer;
overdrachtsbelasting;
assurantiebelasting;

Tsja, Griekenland moet ergens van betaald worden.
Concureren met landen als China, waar wie niet werkt ook geen brood eet, en waar de loonkosten een fractie zijn van de onze, is niet mogelijk.
En dan ook nog de hoogmoed hebben om overal de lakens uit willen delen...get real.
De koek is (bijna) op.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
huisman

Bericht door huisman »

Belastingformulier ingevuld...krijg weer een mooi kapitaal terug. Ik ben blij met onze belastingdienst. :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Auto schreef:

inkomstenbelasting (IB);
loonbelasting;
dividendbelasting;
kansspelbelasting;
erfbelasting;
schenkbelasting;
omzetbelasting (btw);
rechten bij invoer;
rechten bij uitvoer;
overdrachtsbelasting;
assurantiebelasting;

Als jij dit roof vindt dan zou je wat minder actief moeten zijn. Misschien voorlopig geen goederen in- en uitvoeren, niet met zware vrachtwagens rijden, geen erfenissen accepteren. Geen nieuw huis kopen. Dan hoef je deze belastingen ook niet betalen. Maar kwam jij niet uit rijssen? (die ontduiken toch alles?)

Ontduiken wij alles?? Dat is het eerste wat ik hoor. Betaal genoeg belasting. veel te veel in mijn optiek.
TAF

Bericht door TAF »

Belastingen zijn nu eenmaal nodig.
en ik ben NIET bepaald blij met rechtste kaalslagkabinetten.

natuurlijk zijn er posten waar het zuiniger mag en kan, en dan voorop :
-de verspilling van geld aan nieuwe gemeentehuizen, schoongebouwen en dergelijke (prestigeprojectjes)
-de miljardenverspillingen aan europa
-de miljardenverspilling aan de bankensector
-het verspillen van geld in oorlogen die de onze niet zijn (missies zijn schreeuwend duur)
-overbodige dure speeltjes als de jsf, terwijl de wel nuttige delen van het leger worden wegbezuinigd.

Verder wil ik wel opmerken dat er inderdaad teveel types belastingen zijn.
(ik heb het niet over een te zware belastindruk, die wil ik gewoon handhaven en voor de rijkste groepen zelfs iets verzwaren) maar het is inderdaad nergens voor nodig dat er zo'n wildgroei aan accijnsen en subsidies is.
Het schrappen van vrijwel alle types belasting met instandhouding van de inkomensbelasting en vennootschapsbelasting (en deze dan verhogen zodat de netto som gelijk blijft) is iets waar ik wel voor kan zijn.

Wel moet natuurlijk de hoogste schijf weer omhoog, het was 32-40-50-60, die laagste schijf van 39 en die hoogste van 56 atm dat ligt te dicht bijeen, en belast de rijken niet zwaar genoeg en de armen te zwaar.

Zei Jezus niet, geef de keizer wat des keizers is?
nu de keizer verspilde dat geld op zeker, aan zijn eigen luxe, en aan het onderhoud van een bezettingsleger (goed en van de wegen) maar net als in onze tijd toch ook veel verspilling, vanuit de burger bezien. toch moeten we daar gehoorzaam in zijn.
dus : betaal de staat wat des staats is.
rekcor

Bericht door rekcor »

Nou ja, niets: op z'n minst 48%.

Kijk we kunnen natuurlijk ook naar de situatie toe dat je in iedere lantarenpaal 's avonds een muntje moet doen om hem te laten branden, dat wijzelf gaten in wegen moeten repareren, dat wijzelf dijken moeten verstevigen, dat je zelf moet sparen voor het geval je arbeidsongeschikt wordt. Dat kan allemaal.

Mij lijkt het echter beter om als burgers samen een duit in het zakje te doen, en samen ervoor te zorgen dat onze wegen berijdbaar blijven en verlicht, en dat de dijken hun werk blijven doen, en dat de gemeenschap zorgt voor hen die vanwege ongeluk/ziekte niet meer in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Om dat goed te regelen, heb je mensen nodig die e.e.a. coördineren, en die mensen noemen we 'overheid'.

Uiteraard moeten we ervoor zorgen dat e.e.a. zo efficiënt mogelijk gebeurt, dat die 'coördinatoren' niet op hun luie krent gaan zitten, enz. Als je dat vind, moet je op een politieke partij stemmen die daar werk van wil maken.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bij dit soort topics vraag ik me af: waarom werken mensen? Waarom willen mensen geld verdienen?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

rekcor schreef:
Nou ja, niets: op z'n minst 48%.
Inderdaad. Ook eens met de de rest van de posting van rekcor.
Die 52% inkomstenbelasting geldt voor mensen die een belastbaar inkomen (na aftrek van b.v. hypotheekrente!) hebben van € 56.491 of meer. Zoals al eerder gezegd: daar vallen de meeste mensen niet onder.
refo

Bericht door refo »

Maar door allerlei inkomensafhankelijke regelingen kan de belastingdruk wel hoger zijn dan 52%.

Iemand met 3 kinderen boven de 18 en 3 kinderen daaronder krijgt er in het traject 30.000 euro tot 50.000 per jaar netto vrijwel niets bij.

Onderweg naar dat inkomen verdwijnen kindgebonden budget, zorgtoeslag en eventueel huurtoeslag. Een aantal belastingkortingen smelten weg. Studiefinanciering daalt van 300 naar 100 per persoon per maand.
rekcor

Bericht door rekcor »

refo schreef:Maar door allerlei inkomensafhankelijke regelingen kan de belastingdruk wel hoger zijn dan 52%.
Ik heb een paar jaar geleden een belastingdruk van bijna 90% gehad: m'n vrouw en ik hadden beide een studieschuld bij IB-groep (nu DUO geheten). Nu bleek dat de IB-groep na een paar jaar naar je inkomen kijkt: als dat onder een bepaald brutobedrag x valt, wordt je studieschuld helemaal kwijtgescholden. Valt je inkomen in dat jaar tussen x en y, dan wordt een deel kwijtgescholden, valt je inkomen boven y, dan wordt niets kwijtgescholden

Nu was ik zo dom geweest om in dat zgn. ijkjaar aardig wat freelance inkomsten te verwerven, waardoor ons inkomen bijna precies van x naar y ging. Geen kwijtschelding dus + de inkomstenbelasting over het bedrag y-x. Daarnaast verviel de huursubsidie en ging de zorgtoeslag omlaag. Uiteindelijk heb ik voor slechts 5 euro per uur gewerkt ofzo :banghead.

Maar goed: dit zijn de regels die we met elkaar af hadden gesproken. Ik had me er gewoon van te voren in moeten verdiepen.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

rekcor schreef:
refo schreef:Maar door allerlei inkomensafhankelijke regelingen kan de belastingdruk wel hoger zijn dan 52%.
Ik heb een paar jaar geleden een belastingdruk van bijna 90% gehad: m'n vrouw en ik hadden beide een studieschuld bij IB-groep (nu DUO geheten). Nu bleek dat de IB-groep na een paar jaar naar je inkomen kijkt: als dat onder een bepaald brutobedrag x valt, wordt je studieschuld helemaal kwijtgescholden. Valt je inkomen in dat jaar tussen x en y, dan wordt een deel kwijtgescholden, valt je inkomen boven y, dan wordt niets kwijtgescholden

Nu was ik zo dom geweest om in dat zgn. ijkjaar aardig wat freelance inkomsten te verwerven, waardoor ons inkomen bijna precies van x naar y ging. Geen kwijtschelding dus + de inkomstenbelasting over het bedrag y-x. Daarnaast verviel de huursubsidie en ging de zorgtoeslag omlaag. Uiteindelijk heb ik voor slechts 5 euro per uur gewerkt ofzo :banghead.

Maar goed: dit zijn de regels die we met elkaar af hadden gesproken. Ik had me er gewoon van te voren in moeten verdiepen.
Mijn studieschuld is me nooit kwijtgescholden, maar een belastingdruk van bijna 90% heb ik nooit en te nimmer gehad, lijkt me ook stug eigenlijk.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
TAF

Bericht door TAF »

studieSCHULD aflossing is bovendien AFLOSSING van een SCHULD, en dus niet mee te tellen als belastingdruk:)
Plaats reactie