Kleine ergernissen [2]
Re: Kleine ergernissen [2]
Ik vond het wel een keurig en duidelijk antwoord van ds. De Heer.
Al ben ik het er niet mee eens.
Al ben ik het er niet mee eens.
Ik ben het er zeker niet mee eens.Anker schreef:Wat raar dat jij je er druk over maakt.Wilhelm schreef:Het antwoord gisteren in het RD of er een kist in de kerk mag staan tijdens de rouwdienst. Moet ik me eigenlijk niet druk om maken, maar om jongeren zo te beantwoorden vind ik niet fair. Geef dan gewoon eerlijk aan dat daar verschillend over gedacht kan worden.
Er is een vraag binnengekomen van een jongere waarom in het in zijn/haar gemeente verboden is om een kist in de kerk neer te zetten tijdens een rouwdienst. Ds. de Heer geeft daar antwoord op. Dat is toch zo legitiem als wat? Waarom is dat niet fair? Omdat hij zijn eigen mening weergeeft? Omdat het in 16 zoveel al een besluit was van een kerkenraad? Jij bent het daar niet mee eens, zo blijkt.
Vroeger werden de rouwplechtigheden vanuit huis gedaan, en ook daar stond de kist gewoon bij.
Heeft verder niets te maken met spreken of preken tegen de doden.
En ik vind het erg dat het zingen wordt aangehaald. Alsof er geen klaagzang maar ook Gods lof niet bezongen mag worden tijdens een rouwdienst.
Omdat er helemaal geen argumenten zijn moeten we de jeugd ook niet opzadelen met een aantal gevoelsargumenten die geen hout snijden. Als een kerkenraad weigert, dan is dat hun keus, dat heb je dan als familie maar te accepteren, want je gebruikt het kerkgebouw. Maar te onderbouwen is het niet.
En volgens mij speelt deze discussie ook helemaal niet binnen onze gemeenten. Daarom verbaast het me temeer dat ds De Heer, dit meent te moeten zeggen.
oh het speelt wel.
Ik had onlangs een begrafenis in de PKNkerk van Zeist; terwijl de overledene GG was. De reden was dat de kist niet mee de kerk in mocht in de GG.
Toch heb ik soms het idee dat zulke dingen nu meer kramp geven dan vroeger; ik herinner me in Scherpenzeel nog wel begrafenissen bij de GG waar de kist voorin de kerk stond.
Dingen die vroeger geen probleem waren zijn ineens wel een probleem.
Ik had onlangs een begrafenis in de PKNkerk van Zeist; terwijl de overledene GG was. De reden was dat de kist niet mee de kerk in mocht in de GG.
Toch heb ik soms het idee dat zulke dingen nu meer kramp geven dan vroeger; ik herinner me in Scherpenzeel nog wel begrafenissen bij de GG waar de kist voorin de kerk stond.
Zoveel hoofden zoveel zinnen. Elk deel van het land heeft ook weer zijn eigen gewoontes. In bijv. het rijden op zondag zie je de tendens de andere kant op gaan; vroeger was dat een probleem en tegenwoordig lijkt het voor bijna niemand meer een probleem te zijn.helma schreef:oh het speelt wel.
Wordt dat gesuggereerd dan?Wilhelm schreef:
Ik ben het er zeker niet mee eens.
Vroeger werden de rouwplechtigheden vanuit huis gedaan, en ook daar stond de kist gewoon bij.
Ben ik met je eens. In onze gemeente zie je overigens dat er de laatste tijd vaker wel gezongen wordt tijdens een rouwdienst.En ik vind het erg dat het zingen wordt aangehaald. Alsof er geen klaagzang maar ook Gods lof niet bezongen mag worden tijdens een rouwdienst.
Natuurlijk zijn er argumenten en daar wordt naar gevraagd. Ik zou niet weten waarom daar geen antwoord op mag komen.Omdat er helemaal geen argumenten zijn moeten we de jeugd ook niet opzadelen met een aantal gevoelsargumenten die geen hout snijden. Als een kerkenraad weigert, dan is dat hun keus, dat heb je dan als familie maar te accepteren, want je gebruikt het kerkgebouw. Maar te onderbouwen is het niet.
De vraag is gesteld waarom iets niet mag. Dus het speelt.En volgens mij speelt deze discussie ook helemaal niet binnen onze gemeenten. Daarom verbaast het me temeer dat ds De Heer, dit meent te moeten zeggen.
Enne, door hier zo op te reageren werk je polarisatie in de hand. Maak van een bijzaak geen hoofdzaak.
Een Topmark campingbedje
koop nooit zo'n ding; ik heb er iedere keer ruzie mee.
Vanmorgen eerst eens gegoogeld en het blijkt dat er ontzettend veel mensen moeite hebben met in en uitklappen.
Ik krijg nu met geen mogelijkheid 1 lange kant uitgeklapt. En het kindje moet wel slapen....
wat hadden wij vroeger dan een gewoon simpel handig campingbedje. In een handomdraai stond-ie.

Vanmorgen eerst eens gegoogeld en het blijkt dat er ontzettend veel mensen moeite hebben met in en uitklappen.
Ik krijg nu met geen mogelijkheid 1 lange kant uitgeklapt. En het kindje moet wel slapen....
wat hadden wij vroeger dan een gewoon simpel handig campingbedje. In een handomdraai stond-ie.
Voortaan aan je kasteelheer vragen voor hij weggaat, of hij het wil opzettenhelma schreef:Een Topmark campingbedje![]()
![]()
![]()

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Toch even verder googelen.helma schreef:Een Topmark campingbedje![]()
![]()
![]()
Het blijkt vooral een zaak van de gebruiksaanwijzing lezen.
- J.C. Philpot
Bij ons kan de kasteelheer het juist niet, en is het de vrouw des huises die hiervoor word ingeschakeldhenriët schreef:Voortaan aan je kasteelheer vragen voor hij weggaat, of hij het wil opzetten

Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
de kasteelheer was al weg toen nichtje gebracht werd en de gebruiksaanwijzingen zitten er niet bij geleverd als je moet oppassen. Althans, niet voor het bedje....
- MarthaMartha
Is het al gelukt?helma schreef:de kasteelheer was al weg toen nichtje gebracht werd en de gebruiksaanwijzingen zitten er niet bij geleverd als je moet oppassen. Althans, niet voor het bedje....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
ondanks gebruiksaanwijzing niet gelukt; 1 lange kant klikt niet. Nu heb ik het bedje tegen een bed aangeschoven met die kant en ze slaapt. Het voelt niet geweldig, maar ja....
Dat je je ergert aan het feit dat dit in gemeentes voorkomt, dat kan. Dan is het fijn dat het misschien in jouw gemeente niet zo is, dan hoef je je daaraan niet te ergeren.Wilhelm schreef:Ik ben het er zeker niet mee eens.Anker schreef:Wat raar dat jij je er druk over maakt.Wilhelm schreef:Het antwoord gisteren in het RD of er een kist in de kerk mag staan tijdens de rouwdienst. Moet ik me eigenlijk niet druk om maken, maar om jongeren zo te beantwoorden vind ik niet fair. Geef dan gewoon eerlijk aan dat daar verschillend over gedacht kan worden.
Er is een vraag binnengekomen van een jongere waarom in het in zijn/haar gemeente verboden is om een kist in de kerk neer te zetten tijdens een rouwdienst. Ds. de Heer geeft daar antwoord op. Dat is toch zo legitiem als wat? Waarom is dat niet fair? Omdat hij zijn eigen mening weergeeft? Omdat het in 16 zoveel al een besluit was van een kerkenraad? Jij bent het daar niet mee eens, zo blijkt.
En ik vind het erg dat het zingen wordt aangehaald. Alsof er geen klaagzang maar ook Gods lof niet bezongen mag worden tijdens een rouwdienst.
Omdat er helemaal geen argumenten zijn moeten we de jeugd ook niet opzadelen met een aantal gevoelsargumenten die geen hout snijden. Als een kerkenraad weigert, dan is dat hun keus, dat heb je dan als familie maar te accepteren, want je gebruikt het kerkgebouw. Maar te onderbouwen is het niet.
En volgens mij speelt deze discussie ook helemaal niet binnen onze gemeenten. Daarom verbaast het me temeer dat ds De Heer, dit meent te moeten zeggen.
Ik ken ook wel gemeentes waarin deze regels gelden (kist niet in kerk en niet zingen)
Ds. de Heer moet je niets verwijten denk ik. Die legt alleen maar uit waarom in sommige gemeentes de kerkenraad deze mening is toegedaan.
- JolandaOudshoorn
Tot aan de laatste alinea niets mis. Alleen de laatste paar zinnen, daar zit een onnodige veroordeling in. Maar goed, waarschijnlijk is dat zijn manier van schrijven en bedoelt hij dat helemaal niet zo.Marieke schreef:Dat je je ergert aan het feit dat dit in gemeentes voorkomt, dat kan. Dan is het fijn dat het misschien in jouw gemeente niet zo is, dan hoef je je daaraan niet te ergeren.Wilhelm schreef:
Ik ben het er zeker niet mee eens.
Ik ken ook wel gemeentes waarin deze regels gelden (kist niet in kerk en niet zingen)
Ds. de Heer moet je niets verwijten denk ik. Die legt alleen maar uit waarom in sommige gemeentes de kerkenraad deze mening is toegedaan.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ik erger me er niet aan dat het in gemeentes voorkomt, maar dat ds. De Heer in zijn antwoord geen ruimte laat voor andere meningen. Ik las ergens, juist bij dit soort onderwerpen had ds. De Heer moeten beginnen over de christelijke vrijheid in deze.Marieke schreef:Dat je je ergert aan het feit dat dit in gemeentes voorkomt, dat kan. Dan is het fijn dat het misschien in jouw gemeente niet zo is, dan hoef je je daaraan niet te ergeren.Wilhelm schreef:Ik ben het er zeker niet mee eens.Anker schreef:Wat raar dat jij je er druk over maakt.Wilhelm schreef:Het antwoord gisteren in het RD of er een kist in de kerk mag staan tijdens de rouwdienst. Moet ik me eigenlijk niet druk om maken, maar om jongeren zo te beantwoorden vind ik niet fair. Geef dan gewoon eerlijk aan dat daar verschillend over gedacht kan worden.