De duur van het (grote) gebed
De duur van het (grote) gebed
Met enige schroom zou ik hier een vraag over willen stellen.
Bij ons komt het voor dat het grote gebed vaak een kwartier duurt. Gisteravond was ik in de kerk en heb een goede dienst gehad, alleen, de preek begon pas om kwart over 8, na onder meer een gebed van ruim 20 minuten..
Dit vind ik lang, erg lang. Nu waren er gisteravond natuurlijk heel weinig kleine kinderen, maar ik vind dat een ds. ook zeker rekening moet houden als er veel kinderen in de dienst zijn. Hoe lang zouden die hun ogen gesloten kunnen houden? De kans is aanwezig dat ze niet vanzelf opengaan als ds. klaar is met zijn gebed..
Ik heb volgens mij in 'Wanneer ik voor U kniel' (wijlen ds. De Jongste) gelezen, dat een tijdsduur van 7 à 8 minuten normaal zou zijn. Dan moet 'alles' gezegd kunnen zijn.
Wat zijn ervaringen van jullie?
Bij ons komt het voor dat het grote gebed vaak een kwartier duurt. Gisteravond was ik in de kerk en heb een goede dienst gehad, alleen, de preek begon pas om kwart over 8, na onder meer een gebed van ruim 20 minuten..
Dit vind ik lang, erg lang. Nu waren er gisteravond natuurlijk heel weinig kleine kinderen, maar ik vind dat een ds. ook zeker rekening moet houden als er veel kinderen in de dienst zijn. Hoe lang zouden die hun ogen gesloten kunnen houden? De kans is aanwezig dat ze niet vanzelf opengaan als ds. klaar is met zijn gebed..
Ik heb volgens mij in 'Wanneer ik voor U kniel' (wijlen ds. De Jongste) gelezen, dat een tijdsduur van 7 à 8 minuten normaal zou zijn. Dan moet 'alles' gezegd kunnen zijn.
Wat zijn ervaringen van jullie?
- J.C. Philpot
Re: De duur van het (grote) gebed
Beste Arie,
In onze gemeente is het niet de gewoonte dat het grote gebed 20 minuten duurt. Ik heb vooral bezwaar tegen het feit dat in zulke lange gebeden vaak aan God verteld word hoe Hij een mens bekeerd. En dat het gebed een preek opzich is. Gebed is echter tot God spreken, en daar vind ik dit soort zaken niet in passen.
In onze gemeente is het niet de gewoonte dat het grote gebed 20 minuten duurt. Ik heb vooral bezwaar tegen het feit dat in zulke lange gebeden vaak aan God verteld word hoe Hij een mens bekeerd. En dat het gebed een preek opzich is. Gebed is echter tot God spreken, en daar vind ik dit soort zaken niet in passen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan hoe lang het gebed duurt.
Als er gebeden wordt is het niet mijn gewoonte om op het horloge te kijken.
Toch wil ik er wel iets over zeggen.
Een gebed voor de preek hoeft naar mijn mening niet in een soort 'voorpreek' te verzanden.
Op zich is dat niet zo erg, als het niet onstichtelijk is.
Het gebed om opening in het te verkondigen Woord, de voorbede voor zieken, en dankzegging zullen
toch een belangrijke plaats in het gebed innemen.
Er zijn inderdaad predikanten die,wat dat betreft nogal lang kunnen uitwijden, en dat hoeft wat mij
betreft dus geen bezwaar te zijn, zolang het maar stichtelijk blijft.
Als er gebeden wordt is het niet mijn gewoonte om op het horloge te kijken.
Toch wil ik er wel iets over zeggen.
Een gebed voor de preek hoeft naar mijn mening niet in een soort 'voorpreek' te verzanden.
Op zich is dat niet zo erg, als het niet onstichtelijk is.
Het gebed om opening in het te verkondigen Woord, de voorbede voor zieken, en dankzegging zullen
toch een belangrijke plaats in het gebed innemen.
Er zijn inderdaad predikanten die,wat dat betreft nogal lang kunnen uitwijden, en dat hoeft wat mij
betreft dus geen bezwaar te zijn, zolang het maar stichtelijk blijft.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- sweelinck 25
Wat ik eens hoorde, en voor mezelf in gedachten zal houden is het volgende. Het langste gebed wat we in de Bijbel tegenkomen is bij de inwijding van de tempel bij Salomo. Als je dit gebed rustig opleest kom je rond de 8 minuten.
En verder concreet, helder, geen voorpreek. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
En verder concreet, helder, geen voorpreek. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ik denk dat hier een verantwoordelijkheid ligt voor een predikant en een taak voor hen die hun opleiding verzorgen (en evt. voor een kerkenraad). Omdat de eredienst ordelijk moet zijn.
Maar pas toch op (ik zeg dit ook tegen mezelf) dat we hier niet de duivel in de kaart spelen: als we ons druk maken over allerlei dingen die niet met de Boodschap te maken hebben, vindt hij dat prima. Bidt om daarvoor bewaard te worden.
Maar pas toch op (ik zeg dit ook tegen mezelf) dat we hier niet de duivel in de kaart spelen: als we ons druk maken over allerlei dingen die niet met de Boodschap te maken hebben, vindt hij dat prima. Bidt om daarvoor bewaard te worden.
Ik moet denken aan wat ik las van een Rijssense ouderling. Hij moest eens een consistoriegebed doen, maar was kortademig en vroeg of een ander dat over wilde nemen. Hij kreeg echter ten antwoord dat hij het toch maar zelf moest doen. Toen bad hij: "Heere, zegen deze predikatie, amen". 't Hoeft niet lang te zijn, als het maar waar is.eilander schreef:Ik denk dat hier een verantwoordelijkheid ligt voor een predikant en een taak voor hen die hun opleiding verzorgen (en evt. voor een kerkenraad). Omdat de eredienst ordelijk moet zijn.
De predikant bij wie ik belijdeniscatechastie heb gevolgd, kon soms zo in de preek opgaan dat de preek zelf een gebed werd. Hij sprak dan als het ware tot God... Dan was hij zo hemelsgezind dat hij als het ware even boven het stof was...Erasmiaan schreef:Ik moet denken aan wat ik las van een Rijssense ouderling. Hij moest eens een consistoriegebed doen, maar was kortademig en vroeg of een ander dat over wilde nemen. Hij kreeg echter ten antwoord dat hij het toch maar zelf moest doen. Toen bad hij: "Heere, zegen deze predikatie, amen". 't Hoeft niet lang te zijn, als het maar waar is.eilander schreef:Ik denk dat hier een verantwoordelijkheid ligt voor een predikant en een taak voor hen die hun opleiding verzorgen (en evt. voor een kerkenraad). Omdat de eredienst ordelijk moet zijn.
Eens toen hij veel licht van Boven kreeg, en de preek erg lang werd, eindigde hij met een kort slotgebed, dat ik helemaal woordelijk heb onthouden:
"Heere, zegen de Waarheid, AMEN"
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dat ben ik geheel met je eens, maar soms bekruipt mij het gevoel dat dit ook júist door zo'n -te- lang gebed kan gebeuren..eilander schreef:Maar pas toch op ... dat we hier niet de duivel in de kaart spelen: als we ons druk maken over allerlei dingen die niet met de Boodschap te maken hebben..
Dat bedoel ik juist: zolang we de oorzaak bij een ander zoeken (en in een kerkdienst is een predikant altijd een goed slachtoffer), zijn we niet goed bezig.Arie schreef:Dat ben ik geheel met je eens, maar soms bekruipt mij het gevoel dat dit ook júist door zo'n -te- lang gebed kan gebeuren..eilander schreef:Maar pas toch op ... dat we hier niet de duivel in de kaart spelen: als we ons druk maken over allerlei dingen die niet met de Boodschap te maken hebben..
Dat is waar, maar een predikant heeft ook een eigen verantwoordelijkheid.eilander schreef:Dat bedoel ik juist: zolang we de oorzaak bij een ander zoeken (en in een kerkdienst is een predikant altijd een goed slachtoffer), zijn we niet goed bezig.Arie schreef:Dat ben ik geheel met je eens, maar soms bekruipt mij het gevoel dat dit ook júist door zo'n -te- lang gebed kan gebeuren..eilander schreef:Maar pas toch op ... dat we hier niet de duivel in de kaart spelen: als we ons druk maken over allerlei dingen die niet met de Boodschap te maken hebben..
Hé, wie zei dat nu zojuist? (hier mijn complete postingAfgewezen schreef:Dat is waar, maar een predikant heeft ook een eigen verantwoordelijkheid.eilander schreef:Dat bedoel ik juist: zolang we de oorzaak bij een ander zoeken (en in een kerkdienst is een predikant altijd een goed slachtoffer), zijn we niet goed bezig.Arie schreef:Dat ben ik geheel met je eens, maar soms bekruipt mij het gevoel dat dit ook júist door zo'n -te- lang gebed kan gebeuren..eilander schreef:Maar pas toch op ... dat we hier niet de duivel in de kaart spelen: als we ons druk maken over allerlei dingen die niet met de Boodschap te maken hebben..

eilander schreef:Ik denk dat hier een verantwoordelijkheid ligt voor een predikant en een taak voor hen die hun opleiding verzorgen (en evt. voor een kerkenraad). Omdat de eredienst ordelijk moet zijn.
Lof en dank tot God, noden en zorgen bij Hem brengen, De Geest om opening vragen bij bediening en luisteren van het Woord.
dat hoeft toch geen 20 minuten? Kinderen hebben absoluut niet zo n lange spanningsboog..
dat hoeft toch geen 20 minuten? Kinderen hebben absoluut niet zo n lange spanningsboog..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
( en ik ook niet..)henriët schreef:Lof en dank tot God, noden en zorgen bij Hem brengen, De Geest om opening vragen bij bediening en luisteren van het Woord.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Er zijn diverse redenen te bedenken waarom het grote gebed lang(er) kan duren. Denk aan een grote gemeente waar soms meerdere voorbedes en dankzeggingen gevraagd worden die behandelt moeten worden in het gebed. Daarnaast zijn er zaken die kunnen spelen in het kerkelijke en maatschappelijke leven die in het gebed aan de Heere worden voorgelegd.
De lengte van het gebed is op zich niet zo belangrijk, wel moeten we volgens de HC "alle geestelijke en lichamelijke nooddruft" aan de Heere voorleggen. Gewis geen kleine zaak voor een gemeente met honderden of soms een paar duizend leden!
Het onnodig in herhaling vallen in een gebed of het geforceerd langer maken van een gebed is in mijn ogen niet nodig. Als een gemeente dit opmerkt en zich eraan gaat storen dat zit er iets verkeerd. Dan sticht het niet.
De lengte van het gebed is op zich niet zo belangrijk, wel moeten we volgens de HC "alle geestelijke en lichamelijke nooddruft" aan de Heere voorleggen. Gewis geen kleine zaak voor een gemeente met honderden of soms een paar duizend leden!
Het onnodig in herhaling vallen in een gebed of het geforceerd langer maken van een gebed is in mijn ogen niet nodig. Als een gemeente dit opmerkt en zich eraan gaat storen dat zit er iets verkeerd. Dan sticht het niet.
Als de lengte van dat gebed bepaald zou worden door de grote hoeveelheid noden, zou daar niet zoveel tegen in te brengen zijn.Bazuin schreef:De lengte van het gebed is op zich niet zo belangrijk, wel moeten we volgens de HC "alle geestelijke en lichamelijke nooddruft" aan de Heere voorleggen. Gewis geen kleine zaak voor een gemeente met honderden of soms een paar duizend leden!
Zoals de topicstarter al aangaf, maak je het soms mee dat het gebed al een soort preek is, en dat de Heere verteld wordt hoe hij mensen moet bekeren. Da's toch wel iets anders dan het voorleggen van nooddruft.
~~Soli Deo Gloria~~