Huh, wat gebruikten ze daarvóór dan?Erasmiaan schreef:In onze gemeente zie ik steeds meer mensen de SV gaan gebruiken, vooral (jonge) jeugd.Wilhelm schreef:refo schreef:Op de Driestar gaat men er ook zo mee om. Ik vrees echter dat wat jij 'de onheilige strijders' noemt nog wel proberen te voorkomen dat de HSV algemeen ingang vindt. Ik hoop dat dat ze niet gaat lukken.Wilhelm schreef:Mooi dat ze zo de twee vertalingen gaan gebruiken. zo zou er ook mee om gegaan moeten worden. Naast elkaar, zonder onheilige strijd.
Het punt is dat we er ook beter niet over kunnen discusseren. Ook hier niet op een forum. Dat roept alleen maar reacties op. De praktijk is toch anders. Ook in onze gemeente (GG) zie ik in de kerkdiensten steeds meer mensen zowel de SV als de HSV gebruiken. Alleen maar goed denk ik dan.
Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen
Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen
Niets, denk ik.eilander schreef:Huh, wat gebruikten ze daarvóór dan?
Toen konden ze nog niet goed lezen.eilander schreef:Huh, wat gebruikten ze daarvóór dan?Erasmiaan schreef:In onze gemeente zie ik steeds meer mensen de SV gaan gebruiken, vooral (jonge) jeugd.
-
Kijk- en luisterbijbel wellicht ...Erasmiaan schreef:Toen konden ze nog niet goed lezen.eilander schreef:Huh, wat gebruikten ze daarvóór dan?Erasmiaan schreef:In onze gemeente zie ik steeds meer mensen de SV gaan gebruiken, vooral (jonge) jeugd.
Ik denk dat je steeds meer jonge mensen zo'n grote kantekeningenbijbel ziet binnensjouwen. Dat zie ik ook. Maar die worden niet 'meer' gebruikt. Dat dient gewoon als bijbel met psalmen, maar dan omvangrijker.Erasmiaan schreef:In onze gemeente zie ik steeds meer mensen de SV gaan gebruiken, vooral (jonge) jeugd.Wilhelm schreef:refo schreef:Op de Driestar gaat men er ook zo mee om. Ik vrees echter dat wat jij 'de onheilige strijders' noemt nog wel proberen te voorkomen dat de HSV algemeen ingang vindt. Ik hoop dat dat ze niet gaat lukken.Wilhelm schreef:Mooi dat ze zo de twee vertalingen gaan gebruiken. zo zou er ook mee om gegaan moeten worden. Naast elkaar, zonder onheilige strijd.
Het punt is dat we er ook beter niet over kunnen discusseren. Ook hier niet op een forum. Dat roept alleen maar reacties op. De praktijk is toch anders. Ook in onze gemeente (GG) zie ik in de kerkdiensten steeds meer mensen zowel de SV als de HSV gebruiken. Alleen maar goed denk ik dan.
En sponsoring van kerkeraden van het GBS.
Laatst gewijzigd door refo op 28 feb 2012, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij ons op kantoor ook, ja. Maar een zondagsschool is wel wat anders dan een kantoor- of leeromgeving.refo schreef:Op de Driestar gaat men er ook zo mee om.
Ik denk het ook, ja.refo schreef:Ik vrees echter dat wat jij 'de onheilige strijders' noemt nog wel proberen te voorkomen dat de HSV algemeen ingang vindt. Ik hoop dat dat ze niet gaat lukken.
Een soort moderne sabbatslast. In sommige gemeenten sjouwt men graag.refo schreef:Ik denk dat je steeds meer jonge mensen zo'n grote kantekeningenbijbel ziet binnensjouwen. Dat zie ik ook. Maar die worden niet 'meer' gebruikt. Dat dient gewoon als bijbel met psalmen, maar dan omvangrijker.

Bovendien kun je met die kanttekeningen direct nakijken of die dominee wel de waarheid spreektTiberius schreef:Een soort moderne sabbatslast. In sommige gemeenten sjouwt men graag.refo schreef:Ik denk dat je steeds meer jonge mensen zo'n grote kantekeningenbijbel ziet binnensjouwen. Dat zie ik ook. Maar die worden niet 'meer' gebruikt. Dat dient gewoon als bijbel met psalmen, maar dan omvangrijker.

Ik merk dat er best wel jongeren zijn die zo'n kanttekeningenbijbel serieus wordt bestuderen.
Een eerder seizoen toen ds. d. W. een reeks bijbellezingen hield over de zendigsreizen van Paulus, zag ik dat kinderen/jongeren het volgden en ook tijdens de preek de kaartjes achterin de Bijbel raadpleegden. Dan denk ik: Gelukkig, die luisteren nog goed!
Of die GBS Bijbels worden gesponsord door kerkenraden kan ik niet bevestigen, maar het lijkt me sterk... Die bijbels zijn best handig, één nadeel: voor slechtzienden zijn de kanttekeningen soms wat lastig te lezen... te klein....
Een eerder seizoen toen ds. d. W. een reeks bijbellezingen hield over de zendigsreizen van Paulus, zag ik dat kinderen/jongeren het volgden en ook tijdens de preek de kaartjes achterin de Bijbel raadpleegden. Dan denk ik: Gelukkig, die luisteren nog goed!
Of die GBS Bijbels worden gesponsord door kerkenraden kan ik niet bevestigen, maar het lijkt me sterk... Die bijbels zijn best handig, één nadeel: voor slechtzienden zijn de kanttekeningen soms wat lastig te lezen... te klein....
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ik vind het handig om voor de dienst alvast het hoofdstuk te lezen met de ktt ofzo.eilander schreef:Bovendien kun je met die kanttekeningen direct nakijken of die dominee wel de waarheid spreektTiberius schreef:Een soort moderne sabbatslast. In sommige gemeenten sjouwt men graag.refo schreef:Ik denk dat je steeds meer jonge mensen zo'n grote kantekeningenbijbel ziet binnensjouwen. Dat zie ik ook. Maar die worden niet 'meer' gebruikt. Dat dient gewoon als bijbel met psalmen, maar dan omvangrijker.
Tegenwoordig neem ik de studiebijbel mee van John MacArthur
- JolandaOudshoorn
Dat is waar, ik bedoelde eigenlijk meer dat de HGJB overstapt van de NBV naar de HSV. Dat zou voor veel gemeentes een stuk makkelijker zijn. Nu ben je contstant programma's en materialen aan het aanpassen.Tiberius schreef:Het visiedocument hinkt wat dat betreft op twee gedachten.
Enerzijds constateert men terecht: "We constateren dat de vertaling als zodanig niet in de volle breedte van onze achterban volledig wordt gedragen." en stelt men: "Uitgangspunt is, dat we niemand iets willen opdringen, ...".
Anderzijds wordt een hele case uitgewerkt (bladzijde 18) waarin men toch wel degelijk die suggestie gewekt wordt.
@Jolanda: De HGJB gaat denk ik zonder meer overstag; die is vanouds veel minder behoudend dan de zondagsscholenbond.
Overigens, ik merk wel steeds meer dat de NBV vervangen wordt door de HSV.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Nee, of de dominee in lijn met de visie van de statenvertalers spreekteilander schreef:Bovendien kun je met die kanttekeningen direct nakijken of die dominee wel de waarheid spreektTiberius schreef:Een soort moderne sabbatslast. In sommige gemeenten sjouwt men graag.refo schreef:Ik denk dat je steeds meer jonge mensen zo'n grote kantekeningenbijbel ziet binnensjouwen. Dat zie ik ook. Maar die worden niet 'meer' gebruikt. Dat dient gewoon als bijbel met psalmen, maar dan omvangrijker.

Maar dan meestal wel met uitleg waarom en vaak in lijn met andere verklaringen.freek schreef:Nee, of de dominee in lijn met de visie van de statenvertalers spreekteilander schreef: Bovendien kun je met die kanttekeningen direct nakijken of die dominee wel de waarheid spreekt. De dominee die ik nogal eens hoor (GG), wijkt daar overigens wel eens vanaf.
Dat was het punt dus niet.haaf schreef:Maar dan meestal wel met uitleg waarom en vaak in lijn met andere verklaringen.freek schreef:Nee, of de dominee in lijn met de visie van de statenvertalers spreekteilander schreef: Bovendien kun je met die kanttekeningen direct nakijken of die dominee wel de waarheid spreekt. De dominee die ik nogal eens hoor (GG), wijkt daar overigens wel eens vanaf.
Nee, de kanttekening erbij