Afgewezen schreef:vragensteller schreef:Afgewezen schreef:Ik vind het wat lastig om precies aan te kunnen geven waar het mij om gaat en wat ik bij jou meen te missen. Het lijkt er bij jou op dat je Christus kunt kennen, zonder verlost te zijn. De vergeving van zonde, het nieuw zijn van alle dingen, de vreugde in God door Christus, die mis ik in deze beschrijving.
Wat de Kananese vrouw betreft: dit is geen bekeringsgeschiedenis. En van de zondares die Jezus' voeten waste, waren de zonde al vergeven toen ze Jezus' voeten waste, daarom heeft zij veel liefgehad! Wat Jezus tegen haar zegt is een bevestiging en een openbare verklaring ten aanhoren van de aanwezigen.
Ik denk dat het antwoord hierop ligt in het citaat van Koelman dat Bazuin postte. (2 'soorten' Christuskennis)
Nee, dat denk ik helemaal niet. Want Koelman bedoelt daar helemaal geen twee soorten Christuskennis. Wie Christus kent, omhelst Hem ook door het geloof. Want Christus kan alleen maar gekend worden door het geloof!
: V: Wat gelooft gij van de toepassing van die verkregen verlossing door Christus?
A: Gods Geest past die verkregen verlossing de uitverkorenen toe, door hen inwendig en krachtdadig te roepen, overtuigende hen van hun zonde en ellende, (1) verlichtende hun verstand met de kennis van Christus en vernieuwende hun wil, zodat ze genegen en bekwaam worden om Jezus Christus te omhelzen, zoals Hij hun vrij in het Evangelie aangeboden wordt, zodat ze, door in Hem te geloven, verenigd worden met Hem en deelgenoten worden van de vruchten van de verlossing. Joh. 6 : 44, 45: Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader Die Mij gezonden heeft hem trekke en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage; daar is geschreven in de Profeten: "Zij zullen allen van God geleerd zijn". Een iegelijk dan die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij. Ef. 2 : 8: Uit genade zijt gij zalig geworden, door het geloof en dat niet uit u; het is Gods gave. Fil. 2 : 13: Het is God die in u werkt, beide het willen en het werken naar Zijn welbehagen.
Eerst: verlichting van verstand

zodat (gevolg:) dat ze naar Hem toe willen;
Als ze dat willen, gaan ze naar Hem

zodat ze bekwaam worden Hem te omhelzen.
Verlichting verstand is niet omhelzing, maar geeft wel Christuskennis (hieromtrent miste je wat in m`n post, de totale vreugde vernieuwing enzo, want je gaat naar Hem uit: 'zien is nog geen hebben' qua beleving, feitelijk wél)
Omhelzing: geeft die vreugde (meer kennis, omgangskennis)