huisman schreef:
Wij leggen dus geen vermogens in de dode zondaar maar in Gods Geest die gaat werken in de dode zondaar. Hij maakt van zijn hart een weltoebereide akker. Het is nog een dode akker maar gereed om het zaad te ontvangen. Van nature zijn wij niet z'n akker , dat is het werk van Gods Geest in een nog steeds dode zondaar.
Je gaat weer voorbij aan het citaat van Calvijn en aan de genoemde bijbelteksten.
Eigenlijk zeg jij dat er geestelijk leven is voor zondag 7, voordat er een waar geloof in ons hart ontstoken is door de Heilige Geest. Echt het kan niet met minder dan het geloof uit zondag 7 en alles wat minder is is geen waar geloof.
Huisman, heb je misschien een antw op onderstaande vragen:
1. heb je een citaat uit de Schrift of 3FvE waaruit blijkt dat als Gods Geest werkt in een mens, een mens nog steeds een dode zondaar is?
Ik denk dat dit nml als strijdig met Rom 8:
23 En niet alleen dit , maar ook wij zelven, die de eerstelingen des Geestes hebben, wij ook zelven , zeg ik, zuchten in onszelven, verwachtende de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing onzes lichaams.
61 Alzo noemt hij de wedergeborenen, omdat zij de eerste gaven des Heiligen Geestes hebben ontvangen, en verwachten dat ook de overige, die ons beloofd zijn, zullen volgen, gelijk de eerste vruchten, die God opgeofferd zijnde, de gehele massa heiligden
2. Alles tussen zondag 2-6 is vrucht van de wedergeboorte, want dat wordt terugziend beschreven vanuit zondag 1.
3. (Terugkomend op je eerdere antw aan mij:) Christus liefhebben en omhelzen is m.i. niet hetzelfde. Dat is in het natuurlijke ook niet zo. Liefde uit zich op meer manieren dan omhelzen. Vertaald naar het geestelijke: als je zoveel liefde tot Christus voelt en je beseft hoeveel de zonden Hem hebben gekost, zondig je niet goedkoop. Ook al weet je niet (zeker) of Hij voor JOUW zonden geleden heeft. En toch geloof je in Hem als Middelaar en heb je Hem lief. Dan ontstaat er wel een droefheid over de zonden, maar is nog geen bewuste Christusomhelzing (denk ik). Kun je dan zeggen dat zo iemand dus buiten Christus is?
4. Wbt de bijlslagen van Boston. Geloof je ook in die vernietigende kracht van de Wet, of hoeft dat dan niet zo precies?