Valentijn

Oude-Waarheid

Valentijn

Bericht door Oude-Waarheid »

Heeft Valatijn eigenlijk iets met geloof te maken?
of is het is het gewoon wereldgelijkvormig?
jakobmarin

Re: Valantijn

Bericht door jakobmarin »

Oude-Waarheid schreef:Heeft Valatijn eigenlijk iets met geloof te maken?
De dag van de Heilige Valentijn (martelaar uit de 3e eeuw) heeft oude papieren: Paus Gelasius I stelde in 496 14 februari in als die dag.

De link onze huidige Valentijnsdag is niet helemaal duidelijk en bestaat uit 2 legenden:
Volgens de legende kwam een jong paar bij bisschop Valentijn met het verzoek hen te trouwen. De man was een heidense soldaat, de vrouw een Christen. Valentijn vond de liefde zwaarder wegen dan de wetten van de keizer en huwde het stel. Al gauw kwamen meerdere paren met hetzelfde verzoek. Hij werd aangegeven en gearresteerd. Toen hij voor de keizer moest verschijnen probeerde hij die te bekeren. Claudius voelde zich beledigd en liet Valentijn martelen en onthoofden. Dat gebeurde op 14 februari, maar het jaar is onduidelijk. Voor het vonnis werd uitgevoerd, zag hij nog kans het dochtertje van de gevangenisbewaarder een briefje toe te stoppen. Van je Valentijn, stond erop.

Volgens een ander verhaal kwam een cipier (of de stadhouder van Rome) bij de toen al in de gevangenis zittende Valentijn met het verzoek zijn blinde dochter te genezen. Valentijn zorgde voor een geneesmiddel, maar dat werkte niet. Op de dag van zijn onthoofding probeerde de vader van het meisje nog wanhopig het vonnis tegen te gaan, maar tevergeefs. Na Valentijns terechtstelling ontving het meisje een klein briefje van Valentijn, waaruit een gele bloem viel (als mensen hem om raad vroegen gaf hij hen een bloem, vandaar de bloemengroet op Valentijnsdag). Op het briefje stond 'Van Valentinus' en direct kon ze weer zien. Volgens de legende werd de vader daarna bekeerd tot het christendom.
Dus 'gewoon wereldgelijkvormig' zou ik het niet willen noemen, maar om het een onderdeel van het christelijk geloof te noemen, gaat me ook weer wat te ver. De waarschijnlijke oorsprong is wel uit het christendom, zo te zien.

Vandaag gaf ik mijn vrouw een bos bloemen en we waren allebei er heel gelukkig mee! :super
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
caprice

Re: Valentijn

Bericht door caprice »

Het is vooral commercieel.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

jakobmarin schreef:
De dag van de Heilige Valentijn (martelaar uit de 3e eeuw) heeft oude papieren: Paus Gelasius I stelde in 496 14 februari in als die dag.

De link onze huidige Valentijnsdag is niet helemaal duidelijk en bestaat uit 2 legenden:
Volgens de legende kwam een jong paar bij bisschop Valentijn met het verzoek hen te trouwen. De man was een heidense soldaat, de vrouw een Christen. Valentijn vond de liefde zwaarder wegen dan de wetten van de keizer en huwde het stel. Al gauw kwamen meerdere paren met hetzelfde verzoek. Hij werd aangegeven en gearresteerd. Toen hij voor de keizer moest verschijnen probeerde hij die te bekeren. Claudius voelde zich beledigd en liet Valentijn martelen en onthoofden. Dat gebeurde op 14 februari, maar het jaar is onduidelijk. Voor het vonnis werd uitgevoerd, zag hij nog kans het dochtertje van de gevangenisbewaarder een briefje toe te stoppen. Van je Valentijn, stond erop.

Volgens een ander verhaal kwam een cipier (of de stadhouder van Rome) bij de toen al in de gevangenis zittende Valentijn met het verzoek zijn blinde dochter te genezen. Valentijn zorgde voor een geneesmiddel, maar dat werkte niet. Op de dag van zijn onthoofding probeerde de vader van het meisje nog wanhopig het vonnis tegen te gaan, maar tevergeefs. Na Valentijns terechtstelling ontving het meisje een klein briefje van Valentijn, waaruit een gele bloem viel (als mensen hem om raad vroegen gaf hij hen een bloem, vandaar de bloemengroet op Valentijnsdag). Op het briefje stond 'Van Valentinus' en direct kon ze weer zien. Volgens de legende werd de vader daarna bekeerd tot het christendom.
Dus 'gewoon wereldgelijkvormig' zou ik het niet willen noemen, maar om het een onderdeel van het christelijk geloof te noemen, gaat me ook weer wat te ver. De waarschijnlijke oorsprong is wel uit het christendom, zo te zien.

Vandaag gaf ik mijn vrouw een bos bloemen en we waren allebei er heel gelukkig mee! :super
Oke bedankt voor de uitleg dan.
Kan me eigenlijk niet herinneren dat wij daar in mijn jeugd iets aan deden.
zal maar zeggen in de jaren 1950 t/m 1970.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

caprice schreef:
En toch vond ik het leuk om vandaag voor het eerst van m'n leven een Valentijnskaart te ontvangen.....;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
vlinder

Bericht door vlinder »

Luther schreef:
caprice schreef:
En toch vond ik het leuk om vandaag voor het eerst van m'n leven een Valentijnskaart te ontvangen.....;)
:haha :haha
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
vragensteller

Bericht door vragensteller »

Oude-Waarheid schreef:
jakobmarin schreef:

Oke bedankt voor de uitleg dan.
Kan me eigenlijk niet herinneren dat wij daar in mijn jeugd iets aan deden.
zal maar zeggen in de jaren 1950 t/m 1970.
Dan heb je écht iets gemist :)
Simon

Bericht door Simon »

Onbijbelse mensenverering, met de groeten van Mammon..heidens, al je het mij vraagt.
Bovendien zijn bisschoppen een hierarchische funktie die BOVEN de door de apostelen ingestelde ouderlingen en diakenen staat, als ik het goed heb...
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Ach ja, ik heb er in elk geval iets leuks aan overgehouden :hum
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
parsifal

Bericht door parsifal »

Simon schreef:
Onbijbelse mensenverering, met de groeten van Mammon..heidens, al je het mij vraagt.
Bovendien zijn bisschoppen een hierarchische funktie die BOVEN de door de apostelen ingestelde ouderlingen en diakenen staat, als ik het goed heb...
Dit roept toch wat vragen op. Is het verering van Valentijn? Dat lijkt me niet, want 9 op de 10 mensen weet niet wie Valentijn was en interesseert het ook geen lor. Voor hen gaat de verering niet verder dan dat de mensen die het woord zaterdag gebruiken Saturnus vereren (en de meeste mensen die wel weten waar het om gaat, kan het waarschijnlijk ook weinig schelen). Voor hen die het wel wat kan schelen is het trouwens sowieso niet slecht om te zien wat de heiligen (in de bijbelse zin) in vroegere tijden gedaan hebben. Geen verering, maar dankbaarheid.

Als je bedoelt dat het verering van de geliefde is, dan heb je of een heel vertekend beeld van wat er gebeurt met Valentijnsdag (of ik heb dat) of ik heb medelijden met jouw geliefde. Als ieder aardigheidje, iedere kaart, iedere bloem als mensverering wordt gezien dan wordt de liefde wel heel rationeel.

Wat betreft bisschoppen, mogelijk is er wat mis met het ambt. Voor mij is dat bijvoorbeeld geen reden om bijvoorbeeld J.C. Ryle maar te negeren. Of de boeken van Augustinus bij het oud vuil te zetten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

parsifal schreef:Wat betreft bisschoppen, mogelijk is er wat mis met het ambt. Voor mij is dat bijvoorbeeld geen reden om bijvoorbeeld J.C. Ryle maar te negeren. Of de boeken van Augustinus bij het oud vuil te zetten.
Bisschop = epi-skopos en staat letterlijk in de bijbel (opzichter), dus zou niet weten wat er mis is met dit ambt?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
helma

Bericht door helma »

Vanmiddag kwam (net tijdens een zaterdagdip :huhu ) M&M een doos chocolaatjes brengen

Afbeelding
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wat is een zaterdagdip?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
helma

Bericht door helma »

Luther schreef:Wat is een zaterdagdip?
mmmm....soms heb ik op zaterdag van die momenten dat ik het moeder-zijn best pittig vind :jongle
Gelukkig niet vaak en gelukkig is het ook vaak snel weer over. Maar het is nooit leuk. :hum
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

helma schreef:Vanmiddag kwam (net tijdens een zaterdagdip :huhu ) M&M een doos chocolaatjes brengen

Afbeelding
:modo
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie