Satanskinderen

vragensteller

Re: Satanskinderen

Bericht door vragensteller »

Marco schreef:Wel blijkt uit het verhaal dat deze jongen verleid wordt tot zonde. Hij ziet geen kans meer, zijn ouders te 'eren'.
Dit vind ik echt een van de meest vreemde dingen uit de vraag. Als het waar is en hij psychisch de zaak op orde heeft, is hij toch prima in staat zijn eigen mening vast te houden en zijn eigen gedrag te bepalen. Hij zit wel heel diep in de slachtofferrol, terwijl als het verhaal waar is, zijn ouders er het meest van langs krijgen ...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:Ik zou zeggen: haal dat verhaal hier weg en stuur het naar refoweb, wel zo eerlijk.
Het eerste deel: gedaan; het tweede deel: lijkt mij ook het beste.
Onderlinge afspraak is om wederzijds geen besprekingen van fora toe te laten.
Gian

Bericht door Gian »

Jongere schreef:
Gian schreef:
Jongere schreef:En eigenlijk ergert het me ook een beetje dat als je twijfels plaatst bij dit verhaal, je gelijk in het kamp wordt gedumpt van mensen die geen kritiek dulden op (deze) kerkverbanden of hun ogen sluiten voor problemen.
Dus gewoon maar iemand een psychisch patiënt noemen? En in 'volkomen depresieve geestestoestand' plaatsen?
Heb ik nooit gezegd. Ik geloof niet in diepte-psychologie op basis van weinig en eenzijdige info.
Nee, dat zei jij ook niet. Je reageert echter wel op de posting waarin ik dat punt naar voren brengt, want waarom wordt er dan zo nodig 'diepte-psychologie' bedreven..?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:
Jongere schreef:En eigenlijk ergert het me ook een beetje dat als je twijfels plaatst bij dit verhaal, je gelijk in het kamp wordt gedumpt van mensen die geen kritiek dulden op (deze) kerkverbanden of hun ogen sluiten voor problemen.
Dus gewoon maar iemand een psychisch patiënt noemen? En in 'volkomen depresieve geestestoestand' plaatsen?
Je hoeft geen diepte-psychologie te bedrijven, maar hij zegt dat zelf in zijn vraag. :livre
Dus ja. :tilt
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:
Gian schreef:
Je hoeft geen diepte-psychologie te bedrijven, maar hij zegt dat zelf in zijn vraag. :livre
Volslagen nonsens.

Hij zegt: ik heb nooit last gehad van depressieve klachten, ....., toch word ik echt depressief na een weekend bij mijn vriendin geweest te zijn.

Dat is dus heeeeeeeeel wat anders dan dat hij depressief is of een psychisch patient, we hebben allemaal zo onze dingen waar we depressieve gevoelens over kunnen hebben.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Gian schreef:

Het verbaast mij dat je op dit forum wel een persoon van zeer negatieve kwalificaties mag voorzien maar als je iets negatiefs zegt over b.v. de GGiN je gelijk de wind van voren krijgt. Doe dit topic maar op slot want het lijkt op een roddeltopic en dat moeten wij maar niet willen. :lock
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:
Gian schreef:
Volslagen nonsens.

Hij zegt: ik heb nooit last gehad van depressieve klachten, ....., toch word ik echt depressief na een weekend bij mijn vriendin geweest te zijn.

Dat is dus heeeeeeeeel wat anders dan dat hij depressief is of een psychisch patient, we hebben allemaal zo onze dingen waar we depressieve gevoelens over kunnen hebben.
Ik denk dan toch, dat je de term "echt depressief" verkeerd duidt. Iemand die dat al van zichzelf zegt, is een eind heen. In ieder geval verder dan "iedereen voelt wel eens wat".
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
Gian schreef:

Het verbaast mij dat je op dit forum wel een persoon van zeer negatieve kwalificaties mag voorzien maar als je iets negatiefs zegt over b.v. de GGiN je gelijk de wind van voren krijgt. Doe dit topic maar op slot want het lijkt op een roddeltopic en dat moeten wij maar niet willen. :lock
Dat is juist het probleem met psychische ziekten/zwaktes: dat wordt dan kennelijk een "zeer negatieve kwalificatie" gevonden. Terwijl het in dit geval slechts een naspreken is van wat iemand van zichzelf zegt.
Zou je het ook een "zeer negatieve kwalificatie" vinden, als ik van iemand die zijn been gebroken heeft zou zeggen "hij heeft zijn been gebroken"?

En wat betreft het respectloos spreken over kerkverbanden, zeker over diegene die tot de grondslag van het forum behoren, tja, je kan weten wat de forumregels (waarmee iedereen bij registratie en inloggen akkoord gaat) daarvan zeggen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef: Ik denk dan toch, dat je de term "echt depressief" verkeerd duidt. Iemand die dat al van zichzelf zegt, is een eind heen. In ieder geval verder dan "iedereen voelt wel eens wat".
Oneens. Als ik bij de tandarts in de stoel zit en de beste man deelt mij mee dat het er slecht uitziet, er nog meer prikken nodig zijn, het boren nog wel even kan duren en hij niet weet of het überhaupt nog weer goed komt met die ene kies, word ik dat op moment echt even depressief. Na afloop trekt dat weer weg. Evenzo kunnen we lezen bij de persoon in kwestie. Hij is niet doorgaans depressief, maar krijgt wel depressieve klachten van een weekend bij zijn vriendin/een bepaalde prediking. Om dan te spreken over 'volkomen depressieve geestestoestand' als een vast gegeven/blijvend iets is overtrokken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Tiberius schreef: Ik denk dan toch, dat je de term "echt depressief" verkeerd duidt. Iemand die dat al van zichzelf zegt, is een eind heen. In ieder geval verder dan "iedereen voelt wel eens wat".
Oneens. Als ik bij de tandarts in de stoel zit en de beste man deelt mij mee dat het er slecht uitziet, er nog meer prikken nodig zijn, het boren nog wel even kan duren en hij niet weet of het überhaupt nog weer goed komt met die ene kies, word ik dat op moment echt even depressief. Na afloop trekt dat weer weg. Evenzo kunnen we lezen bij de persoon in kwestie. Hij is niet doorgaans depressief, maar krijgt wel depressieve klachten van een weekend bij zijn vriendin/een bepaalde prediking. Om dan te spreken over 'volkomen depressieve geestestoestand' als een vast gegeven/blijvend iets is overtrokken.
Dan gebruik je de verkeerde bewoordingen.
Van Dale geeft bij depressie, depressief: aanhoudend gevoel van neerslachtigheid.
Dat zijn geen woorden die je gebruikt als je benauwd bent voor een tandartsprikje, zeker niet als iemand er nog aan toevoegt "echt" (depressief).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik zit de vraag nog eens na te lezen.
Het zou inderdaad wel kunnen, dat hij het woord "depressief" op dezelfde manier gebruikt als jij voor de tandarts doet, ja. Overigens wel een behoorlijke devaluatie van het woord, maar goed.
Mijn vraag blijft dan wel: wat zou hij moeten schrijven indien hij "echt depressief" was?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:Ik zit de vraag nog eens na te lezen.
Het zou inderdaad wel kunnen, dat hij het woord "depressief" op dezelfde manier gebruikt als jij voor de tandarts doet, ja. Overigens wel een behoorlijke devaluatie van het woord, maar goed.
Mijn vraag blijft dan wel: wat zou hij moeten schrijven indien hij "echt depressief" was?
Dat zou ik ook niet weten. Wel dat ik inderdaad het gebruik van het woordeken 'depressief' zo lees als in mijn tandarts-voorbeeld. Lijkt me voor de Neerlandici wel een leuke vraag: waarom devalueert het gebruik van dit woord? Ik hoor het namelijk meer om me heen.
huisman

Bericht door huisman »

Lees dit interview met wijlen Ds Mallan maar eens (het is uit 1993) dan is dit echt niet z'n fantasieverhaal

http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... -heeft.pdf
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Lees dit interview met wijlen Ds Mallan maar eens (het is uit 1993) dan is dit echt niet z'n fantasieverhaal

Die woeste weg: zelfs de foto's zijn een karikatuur. :)

Maar verder zie ik niet precies wat je bedoelt. Overigens vind ik dat ds. Roos een mooie, pastorale handreiking doet.
memento

Bericht door memento »

huisman schreef:

Ik denk dat in dat intervieuw inderdaad op een bepaalde toon over andere kerkgenootschappen gesproken wordt, die bij sommigen uit die achterban kan leiden tot het gedrag van de schoonouders, zoals beschreven in de vraag op refoweb.

Wel is het goed om het verschil te zien. De woorden die in het interview gebruikt werden, zijn bij lange na niet zo uitgesproken als de woorden die de schoonouders uit het verhaal gebruiken. We moeten oppassen om niet een is-gelijk teken te zetten tussen het verhaal van deze schoonouders, en het hele kerkverband der GGiN.
Plaats reactie