Thuis lezen

vragensteller

Re: Thuis lezen

Bericht door vragensteller »

refo schreef:
Bert Mulder schreef:Als men stelt dat er geen kerk goed genoeg (meer) is, dan wijst met met de vinger direct op God, stellende dat Hij niet Zijn kerk getrouw zou zijn, en dat er geen ware prediking (meer) is.

Het is GODSLASTERLIJK!
Ik vind dit een merkwaardige quote.
Impliciet stel je dat bij gebrek aan beter iedere verschijningsvorm van 'de kerk' kan voldoen aan de omschrijving 'ware kerk'.

Overigens is dat be- en tenslotte veroordelen van predikanten mogelijk een typisch Nederlands verschijnsel.
Net als dat alsmaar doorredeneren over verkiezing, rechtvaardiging (wel of niet) van eeuwigheid, is de wedergeboorte van de andere wel echt etc etc etc.
Karl Barth was een weekje in Nederland en schreef daarover: onder de luisteraars zitten veel 'theologen'. Men beoordeelt je op punten en komma's en men is brutaal genoeg om je dat te zeggen ook.
Soms lijkt het erop dat sommige lekentheologen werkelijk beter kunnen lezen dan mensen met 6 jaar studie theologie achter de rug.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Karl Barth was een weekje in Nederland en schreef daarover: onder de luisteraars zitten veel 'theologen'. Men beoordeelt je op punten en komma's en men is brutaal genoeg om je dat te zeggen ook.
Barth wijkt wel meer dan wat punten en komma's af van de gereformeerde leer.
TAF

Bericht door TAF »

Sja ook altijd lastig in het buitenland he;)

Daar heb je at best 3 kerken
-Een Remonstrante
-Een Methodistische
-Een Protestante

Probeer jij een buitenlander het verschil tussen

-PKN/Nederlands Hervormd
-PKN/Gereformeerde Bond
-PKN/Gereformeerde Kerk
-PKN/Luthers
-Nederlands Gereformeerd
-Christenlijk Gereformeerd
-Vrijgemaakt Gereformeerd
-Gereformeerde Gemeente
-Gereformeerde Gemeente in Ned
-Oud Gereformeerd
-Hersteld Hervormd
-Hervormd Lokaal
(en dan nog alle buiten verbanders en andere kleine splintergroeperingen)
uit te leggen.

Die zeggen dan vaak gewoon :
Reformed.
(kennen geen onderscheid ertussen)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

eilander schreef:Er zijn verschillende mensen die ik ken, die op plaatsen wonen waar naar mijn mening wel een Schriftuurlijke prediking te vinden is, en tóch al van vorige geslachten af, thuis lezen.

Hun kerkelijk standpunt deel ik niet. De mensen waar ik het over heb, lezen thuis uitsluitend "oudvaders" als Vd Groe, Justus Vermeer, Vd Kemp, etc. en dergelijke prediking zeggen zij te missen in de huidige kerkverbanden, hoewel in die gemeenten ook wel dergelijke oudvaders gelezen worden.

@Bert Mulder, ik begrijp je standpunt en je scherpe veroordeling wel. En toch, zonder hun standpunt te verdedigen, ik kan en mag niet zeggen dat deze mensen buiten Christus zijn. Sterker nog, hun levenswandel met hun gezinnen is een voorbeeld voor velen.

Natuurlijk zeg je (@Bert Mulder) dan: wát, hun levenswandel?! Die is zo fout als het maar zijn kan, want ze is in strijd met de Schrift en de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Nu, dan zeg ik: ik kan het ook echt niet met elkaar rijmen, maar iets weerhoudt mij toch om hele harde veroordelingen uit te spreken. En ik zou jou willen vragen om ook minder scherp de personen te veroordelen: te zeggen dat ze buiten Christus zijn, is het ergste wat er is.
Maar is het dan niet het getuigenis van de Schrift, dat een iegelijk, die zich niet bekeerd en de zonden laat, het Koninkrijk Gods niet zullen be-erven? Dezulken worden ook van de Tafel des Heeren uitgesloten.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Bert Mulder schreef:
eilander schreef:Er zijn verschillende mensen die ik ken, die op plaatsen wonen waar naar mijn mening wel een Schriftuurlijke prediking te vinden is, en tóch al van vorige geslachten af, thuis lezen.

Hun kerkelijk standpunt deel ik niet. De mensen waar ik het over heb, lezen thuis uitsluitend "oudvaders" als Vd Groe, Justus Vermeer, Vd Kemp, etc. en dergelijke prediking zeggen zij te missen in de huidige kerkverbanden, hoewel in die gemeenten ook wel dergelijke oudvaders gelezen worden.

@Bert Mulder, ik begrijp je standpunt en je scherpe veroordeling wel. En toch, zonder hun standpunt te verdedigen, ik kan en mag niet zeggen dat deze mensen buiten Christus zijn. Sterker nog, hun levenswandel met hun gezinnen is een voorbeeld voor velen.

Natuurlijk zeg je (@Bert Mulder) dan: wát, hun levenswandel?! Die is zo fout als het maar zijn kan, want ze is in strijd met de Schrift en de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Nu, dan zeg ik: ik kan het ook echt niet met elkaar rijmen, maar iets weerhoudt mij toch om hele harde veroordelingen uit te spreken. En ik zou jou willen vragen om ook minder scherp de personen te veroordelen: te zeggen dat ze buiten Christus zijn, is het ergste wat er is.
Maar is het dan niet het getuigenis van de Schrift, dat een iegelijk, die zich niet bekeerd en de zonden laat, het Koninkrijk Gods niet zullen be-erven? Dezulken worden ook van de Tafel des Heeren uitgesloten.
Zeker. Dat ontken ik ook niet in mijn bijdrage. Maar.... nu ja, zie mijn posting...
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Over twee komt er geloof ik een artikel in Terdege over een echtpaar wat thuislezer was, naar de kerk ging en de zegen die ze daar ontvangen hebben. Ik ben benieuwd!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:Maar is het dan niet het getuigenis van de Schrift, dat een iegelijk, die zich niet bekeerd en de zonden laat, het Koninkrijk Gods niet zullen be-erven? Dezulken worden ook van de Tafel des Heeren uitgesloten.
De vraag is of thuislezen in alle gevallen 'zonde' is. Zou dat niet afhankelijk kunnen zijn van de omstandigheden? Denk maar aan David die de toonbroden mocht eten, en zijn mannen met hem. Terwijl dat eigenlijk niet mocht. Zo kunnen er wellicht omstandigheden zijn waarin thuislezen geen zonde is.
Maar ik begrijp dat dit voor jou ondenkbaar is.
boontje

Bericht door boontje »

Als ik zie hoe het in de kerk soms toegaat, dan denk ik ook wel eens: lekker thuis blijven en je niet ergeren...
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

boontje schreef:Als ik zie hoe het in de kerk soms toegaat, dan denk ik ook wel eens: lekker thuis blijven en je niet ergeren...
Begrijpelijke gedachte. Maar dat is je verantwoordelijkheid ontlopen en dat is niet goed!
boontje

Bericht door boontje »

o, maar ga wel naar de kerk..
Bert Mulder
Contacteer:

Afgewezen schreef:De vraag is of thuislezen in alle gevallen 'zonde' is. Zou dat niet afhankelijk kunnen zijn van de omstandigheden? Denk maar aan David die de toonbroden mocht eten, en zijn mannen met hem. Terwijl dat eigenlijk niet mocht. Zo kunnen er wellicht omstandigheden zijn waarin thuislezen geen zonde is.

hmm....

wat voor omstandigheden zouden er kunnen zijn, dat men het Woord niet gehoorzaamt, en dat God zal zegenen, die niet naar Hem willen luisteren?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
boontje

Bericht door boontje »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:De vraag is of thuislezen in alle gevallen 'zonde' is. Zou dat niet afhankelijk kunnen zijn van de omstandigheden? Denk maar aan David die de toonbroden mocht eten, en zijn mannen met hem. Terwijl dat eigenlijk niet mocht. Zo kunnen er wellicht omstandigheden zijn waarin thuislezen geen zonde is.

hmm....

wat voor omstandigheden zouden er kunnen zijn, dat men het Woord niet gehoorzaamt, en dat God zal zegenen, die niet naar Hem willen luisteren?
Misschien is dat juist de kern van het evangelie: dat God zegent wie niet naar Hem willen luisteren?
dennis

Bericht door dennis »

boontje schreef:
Bert Mulder schreef:

hmm....

Misschien is dat juist de kern van het evangelie: dat God zegent wie niet naar Hem willen luisteren?
Ik geloof dat thuislezen alleen gerechtvaardigd is als er werkelijk geen kerk te vinden zou zijn waar het Woord bijbelgetrouw wordt gebracht. Dat zou in bepaalde landen op deze wereld het geval kunnen zijn. Niet in Nederland.
Dan zegt iemand: ik woon in een deel van Limburg waar dat niet het geval is. Dan vraag ik: waarom woon je daar? Is dat echt noodzakelijk?
helma

Bericht door helma »

Bert Mulder schreef:

hmm....

Zo redeneren wij.
Het verwonderde me pas dat als Jacob vlucht voor Ezau hij zijn ervaring heeft bij Bethel. Toch zouden wij zeggen dat hij echt verkeerd bezig was. De eerstgeboortezegen op slinkse, leugenachtige wijze bij zijn vader ontfutseld zonder daarbij op God te vertrouwen en Gods tijd af te wachten.
Wij zouden zeggen: Er is geen vlak veld tussen God en Jacob; God kan Jacob niet zegenen. Toch blijkt dat de Heere overkomt en ook nog op een heel bijzondere wijze.

Zulke dingen moeten ons toch voorzichtig maken om te bepalen wanneer God iemand wél of niet kan zegenen. Is het niet altijd een 'ondanks ons'; een nochtans?!
Bert Mulder
Contacteer:

helma schreef:
Zulke dingen moeten ons toch voorzichtig maken om te bepalen wanneer God iemand wél of niet kan zegenen. Is het niet altijd een 'ondanks ons'; een nochtans?!
Zullen we dan zondigen (en, in dit geval, de zonde goedpraten), dat de genade temeer worde?
Plaats reactie