Wist je dat........[5]

helma

Re: Wist je dat........[4]

Bericht door helma »

TAF schreef:achjah;) "er komen er zoveel als de Here wil" is ook iets wat ik steun.

Maarja met een gemiddelde trouwleeftijd van mannen van rond hun 32e en vrouwen rond hun 27e.. en het normale vruchtbaarheidsverloop (dat na je 30e begind te dalen) affin.. meer dan 5 kinderen dan moet je of erg jong als vrouw getrouwd zijn of extreem vruchtbaar..

Maargoed toch best leuk zo'n von-trapp familie?
al zou ik er dan wel toch ministends een wo-opleiding en dito inkomen bij willen hebben.
(op een minimumloontje gaat je dat aantal echt niet lukken..)

ik kende op mijn bijbelschool destoods ook een klasgenoot die uit een gezin van 13 en de 14e op komst kwam (in Nederland dus) gezellig huishouden, maar die pa had ook goede baan en kon het dus wel hebben;)

en dat buikmeten ga ik maar niet doen;)

Denk je niet dat de Heere zal zorgen voor je grote gezin; ook al heb je een minimumloontje?
Wie op Hem vertrouwt zal niet beschaamd uitkomen.
Ze zullen misschien niet allemaal op muziekles kunnen; maar: ik heb niet gezien den rechtvaardige verlaten, noch zijn zaad zoekende brood. (en de rest van Psalm 37)
henriët

Bericht door henriët »

helma schreef:ik kwam nog een leuke familie tegen:
http://gilbatesfamily.com/
Het ziet er heel leuk, gezellig en idyllisch uit.
Maar ja, wat zegt een foto?
Ik zou best eens een weekje willen meelopen in zo'n gezin.
Wie doet de was? Hoe verloopt de 'gezinsochtendspits'.
Hoe wordt er omgegaan met evt gedragsproblematieken... enz enz.
Hoe zouden de kinderen het zelf ervaren uit zo'n groot gezin te komen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

henriët schreef:
helma schreef:ik kwam nog een leuke familie tegen:
http://gilbatesfamily.com/
Het ziet er heel leuk, gezellig en idyllisch uit.
Maar ja, wat zegt een foto?
Ik zou best eens een weekje willen meelopen in zo'n gezin.
Wie doet de was? Hoe verloopt de 'gezinsochtendspits'.
Hoe wordt er omgegaan met evt gedragsproblematieken... enz enz.
Hoe zouden de kinderen het zelf ervaren uit zo'n groot gezin te komen.
Vanaf de website krijg ik het idee dat de kinderen al vrij jong verantwoordelijkheden krijgen die bij de ouders thuishoren. Een kind hoeft naar mijn inzien geen keukenmanager te zijn. Of kleding voor het hele gezin te naaien. Of hoofd van de financien en de boodschappen te zijn. Het mag wel helpen met koken of een paar dagen per week koken. Lekker voor zichzelf naaien en soms wat voor een ander. Helpen met de boodschappen of zelf de boodschappen doen als het wat ouder is. Maar pa en ma zijn verantwoordelijk.
Het is prima om kinderen van jongs af verantwoordelijkheden bij te brengen. Het lijkt mij alleen dat een kind van vijf beter kan leren om zijn eigen kleding weer in de kast te hangen, of om zelf te zorgen voor een ingepakte schooltas, dan dat het toiletpoetsmanager is, terwijl haar zus tasseninpakmanager is.
Dat is wel het plaatje wat ik op meerdere 'kijk eens hoe goed wij het doen met een heleboel kinderen'-websites heb gezien. Het gezin wordt bijkans een fabriekje, met allemaal submanagers die erg grote verantwoordelijkheden hebben.
TAF: groot gezin en gewoon inkomen kan prima samengaan. Zie bijvoorbeeld eenvoudigleven.blogspot.com. Daar zie ik trouwens een beeld van kinderen die graag (of soms minder graag) meehelpen, maar die niet het gezin hoeven te runnen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Kritiek op deze familie, betekent kritiek op de volgende redenatie van hen:
Do you want more?

We are guilty of saying each baby gets sweeter and we spoil them more! It’s hard to turn down a treasured gift, isn’t it? And the only thing better than 17 children would be 18 . . . and so on! But at the same time, we’re content with God’s plan. If God had chosen to give us only one, we know we would have still been blessed with the one treasure He had entrusted to our care. If He had not chosen to give any, we would still have had much to be grateful for in the life He had chosen for us. A lot of people assume that not using birth control will always result in multiple births, but we know many who have trusted God in this area…some have large families, some middle sized, some small, and some have no children. God has a different plan for each of us. It is our job to walk in that plan with joy and gratitude, giving all the glory and honor to Him.
De discussie gaat natuurlijk iets dieper dan dat zij dat alleen graag willen en daarom doen - en daarom bekritiseerbaar zijn door ons die het allemaal niet zo zien zitten.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Jongere schreef:Kritiek op deze familie, betekent kritiek op de volgende redenatie van hen:
Do you want more?

We are guilty of saying each baby gets sweeter and we spoil them more! It’s hard to turn down a treasured gift, isn’t it? And the only thing better than 17 children would be 18 . . . and so on! But at the same time, we’re content with God’s plan. If God had chosen to give us only one, we know we would have still been blessed with the one treasure He had entrusted to our care. If He had not chosen to give any, we would still have had much to be grateful for in the life He had chosen for us. A lot of people assume that not using birth control will always result in multiple births, but we know many who have trusted God in this area…some have large families, some middle sized, some small, and some have no children. God has a different plan for each of us. It is our job to walk in that plan with joy and gratitude, giving all the glory and honor to Him.
De discussie gaat natuurlijk iets dieper dan dat zij dat alleen graag willen en daarom doen - en daarom bekritiseerbaar zijn door ons die het allemaal niet zo zien zitten.
Ik bekritiseer absoluut de ouders van grote gezinnen niet wat de grootte van hun gezin betreft. Ik heb alleen wel mijn vraagtekens bij de manier waarop zij de taken binnen het gezin verdelen. En ik vraag me af - net als Henriët - of het plaatje altijd zo zonnig is als het er op de website uitziet. Achttien kinderen die psychisch en lichamelijk weinig problemen hebben kan 'makkelijker' zijn dan twee kinderen waar veel zorgen om zijn.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

...35 jaar geleden president Giscard d'Estaing(1926) het Centre Georges Pompidou(toonaangevend centrum voor moderne kunst) in Parijs opende?
...40 jaar geleden Mahendra (51), koning van Nepal(1955-1972) overleed?
...De koningin naast een bloementaart vanmiddag nog een appeltaart van Donald Duck krijgt?
...De stichting Rino vandaag een demodag op de Fruytier heeft?
...t/m donderdag de Infra Relatiedagen in de Evenementenhal in Hardenberg worden gehouden?
...dit forum morgenochtend tussen 8.00 en 9.00 verhuisd naar een nieuwe server?
TAF

Bericht door TAF »

Heb ooit wel personen uit zo'n groot gezin gesproken dus, die van rijkere gezinnen (en die dus gewoon op clubs konden en in een huis met thuis hadden en nog een eigen kamer, iig op oudere leeftijd, ervaarden het duidelijk minder negatief dan die van armere gezinnen)

-> iets waar ik overigens ook mee ben opgevoed (en ook gedeeltelijk erkend word door ontwikkelingspsychologen) dat :
*kleding hoeft niet duur te zijn, maar je wilt niet dat je kinderen er met vermaakte kleding,of kleding die zo duidelijk niet past/uit de mode is bijloopt dat ze uitgelachen worden, de bijnaam wibra-kindje is ECHT niet leuk voor een kind.
*een kind voor een gezonde opvoeding van 1 a 2 clubs tegelijkertijd lid moed zijn, dit kan bijvoorbeeld een sportvereniging zijn, of een muziekvereniging, koor, scouting, etc.
*een kind tevens met alle schoolreisjes mee moet kunnen en alle uitjes van een dergelijke vereniging OOK die uitjes die een kleine bijdrage van de ouders vragen, niks is vervelender dan de enige van de klas te zijn die steeds niet meekan.
*Het delen van een kamer bij kleine kinderen nog prima kan maar dat voor kinderen in de puberleeftijd het goed is als ze ten mindste een ruimte hebben die van hen is, hoe klein ook, zonder dat ze die hoeven te delen met broers en/of zussen.

Uitgaande van een eeninkomengezin (want tweeverdieners daar doen wij niet aan natuurlijk) moet je dan toch al snel een hbo of wo opleiding en dito inkomen hebben.
een MBO-4 met enkele jaren ervaring als ZZP-er zou ook wellicht nog net gaan..
maar alles daaronder zou bij grote aantallen toch al snel de kinderen niet meer alles kunnen bieden.

En de verhalen heb ik ook gehoord, kinderen die niet alleen nooit meekinden op schoolreisjes maar bvb ook 4x in de week patat aten (lekker goedkoop) en veel zoet op brood (want hartig is te duur) en maar erg weinig groente en vlees (want ook duur)
sja.. en dat kan nooit goed zijn...

Naast deze practische kantekening, is er wel nog een tweede probleem, wat veel opgegroeide jongeren als dat aangaven : te weinig persoonlijke tijd met hun ouders.
Hoe meer broers en zussen, hoe minder tijd dat je ouders hebben voor jou persoonlijk om op te merken DAT je ergens mee zit, en hoe minder tijd om eens goed met je te kunnen praten over wat je meemaakt en beleefd.
Dit maakte sommigen van hen dan ook later in relaties zeer gevattelijk voor verkeerde partners.. en vonden ze we een goede, wisten ze vaak niet goed hoe ermee om te gaan.

De vele extra taken (al maakt normaal iemand er geen managers van... zoals deze familie) ervaarde bijna niemand als negatief. Dat deel bleek later vaak zelfs nuttig te werken, omdat ze daardoor in studie en ook in andere taken die organisatietalent vereisden ver voor lagen op anderen.
Maar daar hebben ze dus wel een stuk persoonlijke ontwikkeling voor moeten inleveren.. en of dat zo gezond is..;)

Overigens 4-7 kinderen kun je zonder problemen hebben, zeker met een beetje goede leeftijdsspreiding (2 of meer jaar tussen elk opvolgend kind).

En zoals genoemd de kans dat je er 8 of meer krijgt zelfs als je het in Gods handen laat, is zeer klein, normaal biologisch krijg je er zo'n 4-5 als je het zijn verloop laat hebben.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

jaja :hum
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:jaja :hum
:)
henriët

Bericht door henriët »

mompel de mompel...

beste stuurlui...

@ Zita, idd
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
henriët

Bericht door henriët »

ik zojuist naar de outletstore ben geweest.. toch maar even wantjes en handschoenen gehaald.. E0.99, daar laat je je handen niet voor bevriezen.. met het koude weer op komst..
vanmi uit school met Prinsje en Jetje ook nog maar even gaan, want heel gek, ze missen allebei een aankleding voor 1 hand :bobo
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

henriët schreef:ik zojuist naar de outletstore ben geweest.. toch maar even wantjes en handschoenen gehaald.. E0.99, daar laat je je handen niet voor bevriezen.. met het koude weer op komst..
vanmi uit school met Prinsje en Jetje ook nog maar even gaan, want heel gek, ze missen allebei een aankleding voor 1 hand :bobo
welke outlet? ik wil ook nog een muts....
en bestaan er nog van die bivakmutsen voor kids?
gewoon lekker warm om hun hoofd, maar tegelijk ook om hun keel (als ze gewone sjaals aftrekken)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
refo

Bericht door refo »

MarthaMartha schreef:
henriët schreef:ik zojuist naar de outletstore ben geweest.. toch maar even wantjes en handschoenen gehaald.. E0.99, daar laat je je handen niet voor bevriezen.. met het koude weer op komst..
gewoon lekker warm om hun hoofd, maar tegelijk ook om hun keel (als ze gewone sjaals aftrekken)
Bivakmutsen mogen niet meer. :livre
Die trekken ook makkelijker af dan stevig geknoopte sjaals.
henriët

Bericht door henriët »

MarthaMartha schreef:
gewoon hier op de winkelstraat:)
welkom;)
refo

Bericht door refo »

Bij mij verschijnt hierboven in dit topic een vakantieaanbieding naar de Canarische eilanden.
Gesloten