Remonstrants is als je de verkiezing grond op voorgezien geloof,bekering,rechtvaardigheid. Antinomiaans is als je de leer van de rechtvaardiging van eeuwigheid misbruikt voor een losse levenswandel. Hypercalvinistisch is als men alles vanuit Gods besluit van eeuwigheid beredeneert en daardoor het Evangelieaanbod achterwege laat. Men is immers al gerechtvaardigd van eeuwigheid. Ik heb jouw van geen van deze zaken beschuldigd alleen vragen gesteld bij een m.i. ongelukkige formulering van jouw.:vragensteller schreef:Als je de door jou aangehaalde oudvaders net zo selectief leest als mijn postings, dan begrijp ik je standpunten een beetje.huisman schreef:
Inhoudelijk: Wat bedoel je dan met de zin: Dit heeft Hij van eeuwigheid voorzien en gewild, in die zin kon Hij hem al zien als te zullen overgaan/ overgaande/overgegaan in rechtvaardiging in Christus
Hiermee ga je echt verder dan Ds Kersten en veel andere voorstanders van de rechtvaardiging van eeuwigheid.
Ik bedoelde de staatsverandering van de mens in de tijd door God gewerkt, waar jij steeds op hamert. Dat is het gevolg van de rechtvaardiging van eeuwigheid. Dan wordt de toegepaste gerechtigheid door de levendgemaakte mens met een waar geloof aangenomen.
Ik zeg hier niets anders dan dat ik eerder deed.
Nu de vragen aan jou: wat is hier remonstrants aan? Wat hypercalvinistisch en wat antinomiaans?
Nog een advies: lees alles in context. Als ik antw geef op jou vraag, moet je niet lezen alsof ik een op zichzelf staande dogmatische beschouwing geef. Ook oudvaders zou je in context moeten lezen. Evenals het citaat van ds. Kersten, dat je hier al herhaaldelijk heb genoemd.
Dit heeft Hij van eeuwigheid voorzien en gewild, in die zin kon Hij hem al zien als te zullen overgaan/ overgaande/overgegaan in rechtvaardiging in Christus