Dus God zag de zondaar als verdoemelijk en na de rechtvaardiging door het geloof als rechtvaardig ?vragensteller schreef:God ziet de zondaar in de tijd van staat veranderen.huisman schreef:Wat veranderd er dan vanuit God gezien als de zondaar tot het geloven in Christus komt ?
Rechtvaardiging van eeuwigheid
Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 17:52
Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid
ik stoor me niet aan het citaat, wel aan de plek in de discussie, waar jij het plaatst.huisman schreef:http://www.meetthepuritans.com/
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5265
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid
Ook de leer van de drie-eenheid is beter onderbouwd.Erasmiaan schreef:Die teksten zijn al genoemd. En dat de term daaraan niet wordt gegeven betekent nog niet dat de zaak niet geleerd wordt. Denk maar aan de term drie-eenheid.Johann Gottfried Walther schreef:Doe is niet zo flauw, als het zo'n bijbels gegeven is, de rechtvaardigmaking van eeuwigheid, noem dan eens 1 duidelijke bijbeltekst.Erasmiaan schreef:Precies. Volgens mij is vragensteller uit en te na op je argumenten in gegaan, en is telkens met Bijbelse gegevens gekomen. Daar ga je niet op in, maar dan begin je ineens weer over het geloof. Jammer, huisman.
Ik heb die nog steeds niet gezien.
Wel over rechtvaardigmaking, en over Gods eeuwige liefde. Over dat God niet veranderd.
Als het zo bijbels gegeven zou zijn, als de uitverkiezing dan zouden er toch net zo duidelijke teksten over moeten zijn als bijv.
Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, vóór de grondlegging der wereld
Ik hou het erbij als het zo belangrijk zou zijn die rechtvaardigmaking van eeuwigheid dan zou Gods Woord er beslist duidelijker over spreken.
Ik zie alleen maar rust en troost in de vereniging door het uit genade geschonken geloof, de verbintenis aan Christus.
Het lijkt er toch duidelijk op dat men het graag in die teksten wil lezen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 17:52
Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid
God zag de zondaar -zonder Christus-in staat van verdoemelijkheid en in de tijd na de rechtvaardiging door het geloof in staat van rechtvaardigheid -in Christus-. Dit heeft Hij van eeuwigheid voorzien en gewild, in die zin kon Hij hem al zien als te zullen overgaan/ overgaande/overgegaan in rechtvaardiging in Christus.huisman schreef:Dus God zag de zondaar als verdoemelijk en na de rechtvaardiging door het geloof als rechtvaardig ?vragensteller schreef:God ziet de zondaar in de tijd van staat veranderen.huisman schreef:Wat veranderd er dan vanuit God gezien als de zondaar tot het geloven in Christus komt ?
*Dit vind ik trouwens ongelofelijk moeilijk te formuleren, omdat ik moet spreken over eeuwigheid. Val hier ajb niet over de formulering. Eeuwigheid is niet met woorden te beschrijven.*
Laatst gewijzigd door vragensteller op 31 jan 2012, 11:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid
Nee hoor, excuus voor het ongeduld, maar ik zie wel dat we toch ook hier weer aan het over-discussieren zijn. Vandaar dat ik weer terugkeer naar mijn leerwerk. Ik blijf het oneens, laten we het daar op houden.vragensteller schreef:Niet zo ongeduldig, ik deed het in deeltjes ... Mis je nog iets?
Hiermee dus. Ik kan deze opvatting eenvoudigweg niet rijmen met hoe ik denk dat God zich openbaart in de Schrift. Dan wordt het 'voorzien' van God gelijkgesteld met Zijn daden. Terwijl in de Bijbel de Heere Zich juist openbaart als een God die handelt in de tijd en daar ook actief bij betrokken is. Dan ziet God ook verschillend. Daarom geloof ik dat de blijdschap in de hemel oprecht is als een zondaar zich bekeert. Omdat God verandering ziet, is Hij verblijd.vragensteller schreef:Op basis van deze: nee, in Gods zien verandert niets. Dat is strijdig met Zijn almacht (alsof Hij het voor de geloofsdaad niet zo zou kunnen zien).
-
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 17:52
Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid
Het een sluit het ander niet uit.Jongere schreef:Nee hoor, excuus voor het ongeduld, maar ik zie wel dat we toch ook hier weer aan het over-discussieren zijn. Vandaar dat ik weer terugkeer naar mijn leerwerk. Ik blijf het oneens, laten we het daar op houden.vragensteller schreef:Niet zo ongeduldig, ik deed het in deeltjes ... Mis je nog iets?
Hiermee dus. Ik kan deze opvatting eenvoudigweg niet rijmen met hoe ik denk dat God zich openbaart in de Schrift. Dan wordt het 'voorzien' van God gelijkgesteld met Zijn daden. Terwijl in de Bijbel de Heere Zich juist openbaart als een God die handelt in de tijd en daar ook actief bij betrokken is. Dan ziet God ook verschillend. Daarom geloof ik dat de blijdschap in de hemel oprecht is als een zondaar zich bekeert. Omdat God verandering ziet, is Hij verblijd.vragensteller schreef:Op basis van deze: nee, in Gods zien verandert niets. Dat is strijdig met Zijn almacht (alsof Hij het voor de geloofsdaad niet zo zou kunnen zien).
We moeten het niet willen begrijpen, maar accepteren, omdat de Bijbel het zegt. Persoonlijk vind ik het echt een grens overgaan, wanneer ik eeuwigheid probeer uit te leggen.
Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid
Nu ga je toch de kant op van voorgezien geloof en dat is niet de reden van Gods verkiezing en eeuwige liefde. Zie de verwerpingen der dwalingen DL1-5avragensteller schreef:God zag in de tijd de zondaar -zonder Christus-in staat van verdoemelijkheid en in de tijd na de rechtvaardiging door het geloof in staat van rechtvaardigheid -in Christus-. Dit heeft Hij van eeuwigheid voorzien en gewild, in die zin kon Hij hem al zien als te zullen overgaan/ overgaande/overgegaan in rechtvaardiging in Christus.huisman schreef:Dus God zag de zondaar als verdoemelijk en na de rechtvaardiging door het geloof als rechtvaardig ?vragensteller schreef:God ziet de zondaar in de tijd van staat veranderen.huisman schreef:Wat veranderd er dan vanuit God gezien als de zondaar tot het geloven in Christus komt ?
Nog een reactie is op de post hiervoor die jij net verwijderd/veranderd hebt.1-5a. Die leren: Dat de onvolkomen en niet-beslissende verkiezing van bijzondere personen ter zaligheid geschied is uit het voorgezien geloof, bekering, heiligheid, godzaligheid
Ik neem aan dat je deze vraag bedoeld
vragemsteller schreef:Even voor alle duidelijkheid graag een rechtstreeks en eerlijk antwoord met 'ja' of 'nee' op de volgende vraag:
Verandert God t.o.v. de mens, als de mens met het geschonken geloof gaat geloven, ja of nee?
Ik heb deze vraag al beantwoord maar dat vond jij er omheen draaien.vragensteller schreef:Beantwoord jij eerst maar eens mijn vraag, dan kom ik op deze vraag terug
Mmar goed nog maar een poging om jouw vraag te beantwoorden. Een vraag die je niet alleen met ja of nee kunt beantwoorden.huisman schreef:God is onveranderlijk , de zondaar veranderd van verdoemelijk en onrechtvaardig in rechtvaardig door toerekening van de rechtvaardigheid van Christus. Hij staat vanaf dan in een andere verhouding (staat) voor God. In jouw optiek lees ik dat de zondaar al gerechtvaardigd was en ook zo door God gezien werd.
God is onveranderlijk ook in Zijn liefde. Hij hield al van de Zijnen toen zij nog vijanden waren, toen zij nog verdoemelijk en onrechtvaardig waren. Bij jouw lees ik van een liefde met een reden ; namelijk dat de geliefden al rechtvaardig waren van eeuwigheid. Dan haal je m.i. de troost en het wonder weg van Gods eeuwige en onbegrijpelijke liefde tot de Zijnen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid
Om niet dubbel te gaan posten, sluit ik me kortheidshalve volledig aan bij wat @huisman in dit topic heeft geschreven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 17:52
Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid
Dat laatste klopt. Het eerste niet. 'rechtvaardiging door het geloof' is een alg. bekende term in de dogmatiek en veronderstelt geen grond in het geloof (ik begrijp niet waarom je dat er in leest).huisman schreef: Nu ga je toch de kant op van voorgezien geloof en dat is niet de reden van Gods verkiezing en eeuwige liefde. Zie de verwerpingen der dwalingen DL1-5a
Ik begrijp ook niet dat je het remonstrantisme erbij haalt, als je dat zelf niet wilt horen.
Ik besefte dat een eenduidig antwoord moeilijk is, vandaar dat ik het heb weggehaald.huisman schreef:Mmar goed nog maar een poging om jouw vraag te beantwoorden. Een vraag die je niet alleen met ja of nee kunt beantwoorden. God is onveranderlijk ook in Zijn liefde. Hij hield al van de Zijnen toen zij nog vijanden waren, toen zij nog verdoemelijk en onrechtvaardig waren. Bij jouw lees ik van een liefde met een reden; namelijk dat de geliefden al rechtvaardig waren van eeuwigheid. Dan haal je m.i. de troost en het wonder weg van Gods eeuwige en onbegrijpelijke liefde tot de Zijnen.
Ja, ik zie een reden voor de liefde: het Borgwerk van Christus. En tevens is dat een uitingsvorm van die onveranderlijke liefde: God gaf Zijn eigen Zoon. Tegelijkertijd laat ik staan dat God buiten Christus met de (wijziging:) ZONDAAR geen gemeenschap wil hebben.
Laatst gewijzigd door vragensteller op 31 jan 2012, 12:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid
Ook bij zijn manier van discussiëren?Luther schreef:Om niet dubbel te gaan posten, sluit ik me kortheidshalve volledig aan bij wat @huisman in dit topic heeft geschreven.

Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid
Ik haal de DL verwerpingen der dwalingen erbij vanwege deze zin van jou: "Dit heeft Hij van eeuwigheid voorzien en gewild, in die zin kon Hij hem al zien als te zullen overgaan/ overgaande/overgegaan in rechtvaardiging in Christus."vragensteller schreef:Dat laatste klopt. Het eerste niet. 'rechtvaardiging door het geloof' is een alg. bekende term in de dogmatiek en veronderstelt geen grond in het geloof (ik begrijp niet waarom je dat er in leest).huisman schreef: Nu ga je toch de kant op van voorgezien geloof en dat is niet de reden van Gods verkiezing en eeuwige liefde. Zie de verwerpingen der dwalingen DL1-5a
Ik begrijp ook niet dat je het remonstrantisme erbij haalt, als je dat zelf niet wilt horen.
De reden van de verkiezing en de eeuwige liefde ligt niet in voorgezien geloof, bekering enz.
Laatst gewijzigd door huisman op 31 jan 2012, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid
Wat is daar mis mee ? Ik wil altijd wat leren van een ervaren debaterTiberius schreef:Ook bij zijn manier van discussiëren?Luther schreef:Om niet dubbel te gaan posten, sluit ik me kortheidshalve volledig aan bij wat @huisman in dit topic heeft geschreven.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid
Ja, ook bij zijn wijze van discussiëren: helder, altijd met argumenten, non-argumenten van anderen ontmaskerend, soms wat uit de bocht vliegend qua sommige woorden (maar dat gold ook voor de echte Luther), geen drogredeneringen, geen gemeenplaatsen, geen dooddoeners.Tiberius schreef:Ook bij zijn manier van discussiëren?Luther schreef:Om niet dubbel te gaan posten, sluit ik me kortheidshalve volledig aan bij wat @huisman in dit topic heeft geschreven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid
Mijn bezwaar is (maar dat had ik al eerder aangegeven), dat je niet ingaat op de argumenten van je opponenten. Daarom heb ik me ook uit deze discussie teruggetrokken.huisman schreef:Wat is daar mis mee ? Ik wil altijd wat leren van een ervaren debaterTiberius schreef:Ook bij zijn manier van discussiëren?Luther schreef:Om niet dubbel te gaan posten, sluit ik me kortheidshalve volledig aan bij wat @huisman in dit topic heeft geschreven.
-
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 17:52
Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid
huisman schreef:Ik haal de DL verwerpingen der dwalingen erbij vanwege deze zin van jou: "Dit heeft Hij van eeuwigheid voorzien en gewild, in die zin kon Hij hem al zien als te zullen overgaan/ overgaande/overgegaan in rechtvaardiging in Christus."vragensteller schreef:Dat laatste klopt. Het eerste niet. 'rechtvaardiging door het geloof' is een alg. bekende term in de dogmatiek en veronderstelt geen grond in het geloof (ik begrijp niet waarom je dat er in leest).huisman schreef: Nu ga je toch de kant op van voorgezien geloof en dat is niet de reden van Gods verkiezing en eeuwige liefde. Zie de verwerpingen der dwalingen DL1-5a
Ik begrijp ook niet dat je het remonstrantisme erbij haalt, als je dat zelf niet wilt horen.
De reden van de verkiezing en de eeuwige liefde ligt niet in voorgezien geloof, bekering enz.
Ahaa
