Gaat vragensteller "iets"te ver of zegt hij iets wat de Schrift niet leert en zelfs tegenspreekt. Ik denk dat het gedeelte uit Rom 3 wat ik plaatste duidelijk een andere taal spreekt.Erasmiaan schreef:Laat ik voorop stellen: ik vind dat wat vragensteller zegt over dat God van eeuwigheid de zijnen ziet als gerechtvaardigd, iets te ver gaan. Maar de andere kant is, en dat komt in de post van Jongere echt niet uit de verf (dus in die zin moet ik Tiberius gelijk geven), dat er van eeuwigheid een besluit der predestinatie is. God heeft mensen verkoren, maar God zit niet (met eerbied gesproken) te wachten tot er zich mensen gaan bekeren, die acht slaan op zijn eeuwige liefde. Neen, hij heeft mensen verkoren en die mensen begiftigt hij in de tijd ook met het ware, zaligmakende geloof. Van eeuwigheid heeft Hij besloten dat Hij ze in de tijd zal rechtvaardigmaken. Dát is de rechtvaardigmaking van eeuwigheid. En dat leert de Bijbel zeer duidelijk.Luther schreef:Wat een rare opmerking.Tiberius schreef:![]()
Niet echt helder mijns inziens, maar in ieder geval niet terzake.
Het valt me op dat duidelijke posts, die echter niet jouw mening verwoordden, door jou veelal als onhelder worden neergezet. Terwijl de lijnen die Jongere trok, toch niet mis te verstaan zijn.
Ik heb al eerder gezegd dat ik de term rechtvaardiging van eeuwigheid niet ongevaarlijk vind. Als deze term gebruikt wordt met de uitleg van Ds Kersten (Het citaat dat jij gisteren van hem plaatste) is het gevaar geweken van een verkeerd gebruik van deze term.