vragensteller schreef:Ik probeer de eeuwige liefde, door en door Bijbelse term overigens te laten staan. En niet te zeggen: ja God heeft wel lief, maar Hij is toch vertoornd op ons en pas als we geloven krijgen we recht op het eeuwige leven. Dat is onBijbels. Hij heeft het in Christus al aan de uitverkorenen gegeven. Dat is voluit Bijbels, maar zonder staatsverwisseling aan onze kant (gewerkt door God wat Hij dus zeker doen zal bij de gerechtvaardigden van eeuwigheid)zijn wij verdoemelijk voor God.
Ik ben het daar echt mee oneens. Omdat ik denk dat het een gedachte is die te ver wil doorredeneren.vragensteller schreef:Hij definiteert rechtvaardiging als vrijspraak van God tot mens. Met die definitie begrijp ik zijn standpunt, en onderschrijf ik die. Punt is dat GH Kersten hem anders definieert, nml hoe God de mens ziet nml in Christus vrij van schuld en straf en met recht op het eeuwige leven. Dat weet God toch van eeuwigheid, Hij kan de tijd overzien. En daarom kan ik me goed in ds. Kerstens standpunt vinden. Maar als je het hebt over de uitspraak van God tot de mens (dus de toepassing in de tijd, waarvan ds. Kersten ook zegt dat die noodzakelijk is), dan geef ik Brakel gelijk. Maar je hebt het over 2 verschillende dingen.
Eeuwige liefde is inderdaad een Bijbelse term. Maar wat is er zo bijzonder aan die term? Dat die eeuwige liefde was tot zondaren! Niet tot eeuwig gerechtvaardigden.
Vragensteller redeneert nu alsof de rechtvaardiging alleen iets is wat te maken heeft met het gezichtsveld van de mens, niet van God. Ik denk dat dat niet Bijbels is. Neem bijvoorbeeld deze teksten:
Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.
Veel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van den toorn.
Daar gaat het over hoe God degenen die Hij verlost, ziet. Als zondaars, niet als rechtvaardigen! Dat is nu juist het punt van verwondering in de tekst.
Mijn probleem zit erin dat volgens mij de termen liefde en rechtvaardiging door elkaar worden gebruikt. Of in ieder geval te ver worden doorgeredeneerd. Eeuwige liefde lees ik inderdaad in de Bijbel. Dat is een troost voor mensen die twijfelen aan zichzelf, om te zien op onvoorwaardelijke liefde, die liefhad voor er iets lief te hebben viel. Maar het is een liefde ondanks! Dat is nu juist het wonder van de Bijbelse boodschap. Alleen zo kun je je verwonderen over Joh. 3:16: 'Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat...' Dat is iets anders dan: 'Omdat God Zijn enniggeboren Zoon gegeven heeft, heeft hij de wereld lief gehad'.
Ik wil geloven dat aan Gods besluiten ook al het offer van de Heere Jezus ten grondslag lag. God heeft dat voorzien. Zo heeft Hij ook de rechtvaardiging besloten. Maar Hij handelt niet met mensen op grond van een al besloten rechtvaardiging! Die gedachte zie ik nergens in de Bijbel en dan zou ik echt een raster over de Bijbel moeten gaan leggen. Hij handelt met mensen op grond van liefde.
En rechtvaardiging wordt door de Bijbel gereserveerd voor een andere visie van God op de mens (niet van de mens op zichzelf!!) omdat de mens in Christus is.
Nogmaals: we moeten en mogen niet doorredeneren op grond van de uitverkiezing of wat we lezen over eeuwige liefde. Simpelweg omdat dat niet gaat over eeuwige rechtvaardiging. We moeten de termen gebruiken zoals de Bijbel ze gebruikt en niet verder willen gaan dan dat.
Daarom ben ik het hier ook echt mee oneens:
De bijbel leert ons alleen deze dingen:vragensteller schreef:De toorn Gods blijft op iedereen die niet wedergeboren is, maar niet op de van eeuwigheid gerechtvaardigden, want die zullen wederom geboren worden!!
- De toorn van God blijft op een ieder die niet wedergeboren is.
- Zo wordt iedereen (of velen) geboren. De mens heeft dus bekering nodig.
- God heeft mensen van eeuwigheid lief en daarom een middel gegeven tot zaligheid.
- Uit liefde roept God tot bekering, uit liefde waarschuwt Hij voor het naderende oordeel van Zijn toorn, dat blijft op de mensen zonder God.
- Wie wedergeboren wordt, kan het koninkrijk van God ingaan. Die wordt gerechtvaardigd door het geloof in Jezus Christus. Dat betekent dat God hen wil gaan aanzien in Zijn Zoon. Dat is een overgang, niet alleen in de visie van de mens. Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus.
Samenvattend:
Dat is geen rechtvaardiging van eeuwigheid. Een eeuwige liefde die tot verwondering strekt, dat wel. Maar God ziet niemand van eeuwigheid als rechtvaardig aan. Dat staat nergens in de Bijbel. Ik denk wel dat God mensen eeuwig liefheeft, als zondaren. Dat is nu juist het wonder van de hele Bijbel. En dat Hij dáárom Zijn Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die gelooft niet verloren gaat, maar het eeuwige leven heeft.