Rechtvaardiging van eeuwigheid

Tiberius
Administrator

Re: Heeft God ons in een bepaalde gemeente geplaatst?

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:"Rechtvaardiging van eeuwigheid" blijft een onbijbelse term die helaas door Comrie en daarna door Kuyper en Kersten de gereformeerde leer is binnengebracht. Bavinck zegt in zijn Dogmatiek (Deel 4 p 229) dat de Schrift ons daar niet in voorgaat en dat de gereformeerde theologen zich daartegen schier eenparig hebben verzet. Het blijft een antinomiaanse dwaling.
Wat Bavinck allemaal zegt en waar theologen zich al dan niet schier eenparig tegen verzetten, moeten ze zelf weten.
Voor mij heeft de Bijbel meer gezag.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Gisteravond het gedenkboek '300 jaar Remonstrantse broederschap' uit 1919 gelezen. Als je dat leest ga je toch meer van die mensen houden.
Nog meer?
Marieke

Bericht door Marieke »

huisman schreef:
Marieke schreef:
huisman schreef: "Rechtvaardiging van eeuwigheid" blijft een onbijbelse term die helaas door Comrie en daarna door Kuyper en Kersten de gereformeerde leer is binnengebracht. Bavinck zegt in zijn Dogmatiek (Deel 4 p 229) dat de Schrift ons daar niet in voorgaat en dat de gereformeerde theologen zich daartegen schier eenparig hebben verzet. Het blijft een antinomiaanse dwaling.
Er is rechtvaardiging voor het geloof en rechtvaardiging door het geloof.
Voor het geloof is het werk Gods tot het zaligen van Zijn uitverkorenen voor het in hen daadwerkelijk wordt toegepast (voorwerpelijk)
Door het geloof is de toepassing van Christus' gerechtigheid in het persoonlijk leven van zo'n uitverkorene. Deze genade wordt dan daadwerkelijk in het hart gewerkt en men krijgt er deel aan door het zaligmakend geloof, dat de Heilige Geest inplant (onderwerpelijk dus)

Waar staat dat in Gods Woord dat er rechtvaardiging voor het geloof is? Laten wij toch niet meer zeggen dan dat de Schrift ons openbaart en onze 3FvE samanvatten. Trek rechtvaardiging en het geloof in Christus nooit uitelkaar.
Doe ik ook niet hoor, er zijn teksten genoeg te vinden. Reeds in het besluit Gods had God in Christus een Middelaar en Verlosser gevonden. Die beloofde Borg te zullen zijn. Als zodanig is Christus geslacht van de grondlegging der wereld, namelijk in de besluiten van God om dit in de tijd uit te voeren, toen had God reeds alles opgelost (Ps. 40: 6-9)
Hebreeen 10: In welken wil wij geheiligd zijn, door de offerande des lichaams van Jezus Christus, eenmaal geschied. En een iegelijk priester stond wel alle dagen dienende, en dezelfde slachtofferen dikmaals offerende, die de zonden nimmermeer kunnen wegnemen; Maar Deze, een slachtoffer voor de zonden geofferd hebbende, is in eeuwigheid gezeten aan de rechterhand Gods; Voorts verwachtende, totdat Zijn vijanden gesteld worden tot een voetbank Zijner voeten. Want met één offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen, die geheiligd worden. En de Heilige Geest getuigt het ons ook
En verder 2 Tim. 1:9: Die ons heeft zalig gemaakt en geroepn met een heilige roeping; niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus, vóór de tijden der eeuwen.
En verder Openbaring 13: 8: En allen, die op de aarde wonen, zullen hetzelve aanbidden, welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld.
Dit is dus allemaal gebeurd voor de uitverkorene geboren en wedergeboren is, het is dus gebeurd voor het zaligmakend geloof daadwerkelijk door de Heilige Geest in zijn hart gewerkt kon worden.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
huisman schreef:"Rechtvaardiging van eeuwigheid" blijft een onbijbelse term die helaas door Comrie en daarna door Kuyper en Kersten de gereformeerde leer is binnengebracht. Bavinck zegt in zijn Dogmatiek (Deel 4 p 229) dat de Schrift ons daar niet in voorgaat en dat de gereformeerde theologen zich daartegen schier eenparig hebben verzet. Het blijft een antinomiaanse dwaling.
Wat Bavinck allemaal zegt en waar theologen zich al dan niet schier eenparig tegen verzetten, moeten ze zelf weten.
Iets te kort door de bocht. Genoemde theologen zeiden dit niet omdat ze dat zelf zo vonden, maar ze meenden dat voor die terminologie geen grond was in de Schrift. Daar zijn wij als het goed is, allemaal op aan te spreken: spreken wij Gods Woord nog na?
helma

Bericht door helma »

Ds C.G.Vreugdenhil in 'alles uit Hem' schreef:Abraham Kuijper leerde heel sterk de rechtvaardiging van eeuwigheid. Ook Ds GH Kersten noemt deze
Eeerlijkheidshalve moet ik daarbij zeggen dat veel oudvaders, zoals Brakel, Thomas Watson en vele anderen hier niet zo over spreken. Ten diepste gaat het immers om het besluit van God dat Hij in de eeuwigheid genomen heeft., om goddeloze zondaren te rechtvaardigen. David zegt: Eer iets van mij begon te leven, was alles in Uw boek geschreven. Toen stond al vast dat hij door God als een rechtvaardige gerekend zou worden.
Het is natuurlijk wel waar dat een kind van God daar troost uit putten kan, als hij zijn roeping en verkiezing vast gaat maken en die vreugdevolle ontdekking mag doen, maar op zich genomen kunnen wij natuurlijk niet werken met wat God in Zijn eeuwige besluiten heeft vastgesteld. Het gaat hier ten diepste dan ook niet om de 'echte' rechtvaardiging, maar over het besluit van God om te rechtvaardigen. Zo zou je ook kunnen spreken over 'de schepping van eeuwigheid'.
helma

Bericht door helma »

volgens mij kan de topic beter gesplitst worden....
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

helma schreef:volgens mij kan de topic beter gesplitst worden....
Ik weet niet precies van waaraf ik moet splitsen, en hoe het nieuwe topic genoemd moet worden....
(wel makkelijk hé, geen mod meer zijn :langue )
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:
Tiberius schreef:
Iets te kort door de bocht. Genoemde theologen zeiden dit niet omdat ze dat zelf zo vonden, maar ze meenden dat voor die terminologie geen grond was in de Schrift. Daar zijn wij als het goed is, allemaal op aan te spreken: spreken wij Gods Woord nog na?
Door iets, waarvoor zoveel grond in de Schrift te vinden is (zie de posting van Marieke), een antinomiaanse dwaling te noemen, spreekt men in ieder geval Gods Woord niet na.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
eilander schreef:
Tiberius schreef:
Door iets, waarvoor zoveel grond in de Schrift te vinden is (zie de posting van Marieke), een antinomiaanse dwaling te noemen, spreekt men in ieder geval Gods Woord niet na.
Ik vind ook de term antinomiaanse dwaling te zwaar aangezet. Maar één ding is voor mij wel helder: de term "rechtvaardiging van eeuwigheid" komt echt niet in de Bijbel voor. We spreken toch ook niet over een roeping van eeuwigheid of over heiligmaking van eeuwigheid?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Als dat het criterium is, mogen we zeker ook niet meer spreken van een besluit van eeuwigheid?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:
helma schreef:volgens mij kan de topic beter gesplitst worden....
Ik weet niet precies van waaraf ik moet splitsen, en hoe het nieuwe topic genoemd moet worden....
(wel makkelijk hé, geen mod meer zijn :langue )
:garde
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:Als dat het criterium is, mogen we zeker ook niet meer spreken van een besluit van eeuwigheid?
Ik denk dat je me niet helemaal begrijpt.
Als er iemand zou zijn die niet zou willen spreken van een "besluit van eeuwigheid" omdat dat niet in de Bijbel voorkomt, zou ik hem niet tegenspreken. Als (belangrijke voorwaarde) hij datgene wat ermee bedoelt wordt, maar niet loochent!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:
Tiberius schreef:Als dat het criterium is, mogen we zeker ook niet meer spreken van een besluit van eeuwigheid?
Ik denk dat je me niet helemaal begrijpt.
Als er iemand zou zijn die niet zou willen spreken van een "besluit van eeuwigheid" omdat dat niet in de Bijbel voorkomt, zou ik hem niet tegenspreken. Als (belangrijke voorwaarde) hij datgene wat ermee bedoelt wordt, maar niet loochent!
Ok, maar dat kan in dit geval niet zo zijn. Want men noemt de rechtvaardiging van eeuwigheid een antinomiaanse dwaling. Overigens denk ik dan eerder, dat men dan niet precies weet wat beide begrippen inhouden: noch rechtvaardiging van eeuwigheid noch antinomianisme.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

eilander schreef:
Tiberius schreef:
eilander schreef:Iets te kort door de bocht. Genoemde theologen zeiden dit niet omdat ze dat zelf zo vonden, maar ze meenden dat voor die terminologie geen grond was in de Schrift. Daar zijn wij als het goed is, allemaal op aan te spreken: spreken wij Gods Woord nog na?
Ik vind ook de term antinomiaanse dwaling te zwaar aangezet. Maar één ding is voor mij wel helder: de term "rechtvaardiging van eeuwigheid" komt echt niet in de Bijbel voor. We spreken toch ook niet over een roeping van eeuwigheid of over heiligmaking van eeuwigheid?
Dat komt door het karakter van de rechtvaardigmaking, dat dit wel over de rechtvaardigmaking gezegd kan worden. Het gaat ook niet over een persoonlijke rechtvaardigmaking, maar over het besluit Gods om al de uitverkorenen rechtvaardig te maken. Als een juridisch besluit, genomen door de Rechter.
Tiberius
Administrator

Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid (uit: Heeft God ons ...)

Bericht door Tiberius »

Bovendien komen er veel dogmatische en theologische begrippen niet in de Bijbel voor: voorzienigheid, Drieëenheid, etc. Maar ze spreken wel de Bijbel na.
Plaats reactie