Tib, wat is je probleem?Tiberius schreef:Juist ja. Dus vanwege het Woord zelf.Luther schreef:Zeker, maar dan wel vanwege de wijze waarop hij het Woord in het verleden bracht.refo schreef:Je weet toch helemaal niet wat een predikant gaat zeggen?
Misschien staat het Woord thuis wel veel meer in het volle licht (wat je daarmee ook meent te bedoelen).
En daar ben je dan niet.
Je loopt derhalve een dominee achterop, onder een smoesje dat het om het Woord gaat.
Groen lampje in de kerkzaal
Re: Groen lampje in de kerkzaal (uit: Homoseksualiteit)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dat jij op zijn plek zit als je naar de ds. komt luisteren die in zijn kerk Het Woord verkondigd.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Nou, één ding is zeker: ik zit werkelijk nooit op de plek van Tib, als ik in dezelfde kerk kerk als waar Tib gaat.vlinder schreef:Dat jij op zijn plek zit als je naar de ds. komt luisteren die in zijn kerk Het Woord verkondigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Nee, dat denk ik ook niet. 

Wat ik eerder al zei: het merendeel van de lampjeswachters komen voor de predikant.Luther schreef:Tib, wat is je probleem?
- Katharina van Bora
Even op de account van mijn vrouw....Tiberius schreef:Nee, dat denk ik ook niet.
Wat ik eerder al zei: het merendeel van de lampjeswachters komen voor de predikant.Luther schreef:Tib, wat is je probleem?
En ik stel daar tegenover: nee, het is het Woord, dat door die predikant gebracht wordt op een wijze die enorm aanspreekt, of treffend is, of authentiek, of verrassend, of ...(vul maar in).
Ik zou er nooit chagrijnig van worden als iemand om welke reden dan ook de kerk binnen komt.
Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
Die illusie wilde ik je dus ontnemen.Katharina van Bora schreef:En ik stel daar tegenover: nee, het is het Woord, dat door die predikant gebracht wordt op een wijze die enorm aanspreekt, of treffend is, of authentiek, of verrassend, of ...(vul maar in).
Ik ook niet hoor.Katharina van Bora schreef:Ik zou er nooit chagrijnig van worden als iemand om welke reden dan ook de kerk binnen komt.

En voor de duidelijkheid: als de kerk overstroomd wordt met werkelijke gasten en dan bedoel ik mensen die normaal niet in de kerk komen, dan wil ik desnoods wel staan. Ik hoop alleen wel dat de ouderling dan een begrijpelijker preek leest dan dat hij gistermiddag deed. (Er was iemand aanwezig die normaal nooit ter kerke komt)
En de dominees-lopers (in ieder geval fijn dat Luther daar vooruit komt) mogen er uiteraard ook in. Prima. Maar dan wel als dat is toegestaan. Het zijn overigens vooral die mensen die klagen.
En een ruime tijd voor deze mensen is ook wel aardig. In de jaren 70 waren we een paar keer met vakantie in Rijssen. Toen kregen we 2 minuten. Het was nog een kunst om eerder te zitten dan de dominee binnenkwam. Dat zal inmiddels wel beter zijn, schat ik in.
En de dominees-lopers (in ieder geval fijn dat Luther daar vooruit komt) mogen er uiteraard ook in. Prima. Maar dan wel als dat is toegestaan. Het zijn overigens vooral die mensen die klagen.
En een ruime tijd voor deze mensen is ook wel aardig. In de jaren 70 waren we een paar keer met vakantie in Rijssen. Toen kregen we 2 minuten. Het was nog een kunst om eerder te zitten dan de dominee binnenkwam. Dat zal inmiddels wel beter zijn, schat ik in.
Ach ja, als we die banken eruit halen, en allemaal gaan staan (net als vroeger in de Vroege Kerk), dan is het hele probleem opgelost, en hebben we in het geheel geen lampjes nodig. 
Verder eens met refo: Het lampje, wanneer het er is, is er om de niet-vaste bezoekers (shoppers, vakantiegangers). Kerkmensen die te gast zijn dus. Die mogen zich m.i. best als gast gedragen en netjes wachten totdat de gemeente (vooral de grotere gezinnen die bij elkaar willen zitten) zit. En mocht er onverhoeds zomaar een heiden binnenstappen (iets wat helaas in onze gezindte zeldzaam is), dan stel ik voor om voor die uitzondering ook een uitzondering te maken op het lampje. Misschien handig als dan meteen een gemeentelid ernaast gaat zitten, en de heiden uitlegt hoe de dienst verloopt (zodat hij op t juiste moment kan gaan staan en zitten), en hoe het Bijbeltje werkt (waar de psalmen staan, hoe je het gedeelte op het bord in het boekje vinden kan, dat de noten wel ritmisch erin staan maar op hele note gezongen wordt, etc).

Verder eens met refo: Het lampje, wanneer het er is, is er om de niet-vaste bezoekers (shoppers, vakantiegangers). Kerkmensen die te gast zijn dus. Die mogen zich m.i. best als gast gedragen en netjes wachten totdat de gemeente (vooral de grotere gezinnen die bij elkaar willen zitten) zit. En mocht er onverhoeds zomaar een heiden binnenstappen (iets wat helaas in onze gezindte zeldzaam is), dan stel ik voor om voor die uitzondering ook een uitzondering te maken op het lampje. Misschien handig als dan meteen een gemeentelid ernaast gaat zitten, en de heiden uitlegt hoe de dienst verloopt (zodat hij op t juiste moment kan gaan staan en zitten), en hoe het Bijbeltje werkt (waar de psalmen staan, hoe je het gedeelte op het bord in het boekje vinden kan, dat de noten wel ritmisch erin staan maar op hele note gezongen wordt, etc).
En denk je dat de gemiddelde heiden dat allemaal op prijs stelt?memento schreef:Misschien handig als dan meteen een gemeentelid ernaast gaat zitten, en de heiden uitlegt hoe de dienst verloopt (zodat hij op t juiste moment kan gaan staan en zitten), en hoe het Bijbeltje werkt (waar de psalmen staan, hoe je het gedeelte op het bord in het boekje vinden kan, dat de noten wel ritmisch erin staan maar op hele note gezongen wordt, etc).
Ik zou zeggen: Vraag het. Als iemand daar geen behoefte aan hebt, kan hij dat dan aangeven.Tiberius schreef:En denk je dat de gemiddelde heiden dat allemaal op prijs stelt?memento schreef:Misschien handig als dan meteen een gemeentelid ernaast gaat zitten, en de heiden uitlegt hoe de dienst verloopt (zodat hij op t juiste moment kan gaan staan en zitten), en hoe het Bijbeltje werkt (waar de psalmen staan, hoe je het gedeelte op het bord in het boekje vinden kan, dat de noten wel ritmisch erin staan maar op hele note gezongen wordt, etc).
Ik denk echter, dat een "heiden" daar wel behoefte aan heb. Ik baseer dat op 2 ervaringen:
1. Nadat ik een keer enkele meisjes onzeker nabij het kerkplein had zien rondlopen, en meegevraagd had naar binnen, gaven die aan blij te zijn met de bijbeltjes die ik voor hen gehaald had bij de koster en met de uitleg erbij. Het opzoeken van een psalm en Schriftgedeelte bleek voor hen (die nog nooit een bijbeltje vastgehad hadden) erg lastig.
2. Mijn eigen ervaring toen ik een keer een niet-reformatorische kerkdienst bezocht. Ik was erg blij dat toen een ouderling naast me kwam zitten, me de weg wees in het liedboek, me vertelde wanneer ik moest gaan staan en zitten en knielen, etc. Je voelt je toch onwennig in zo'n "vreemde" dienst, en uitleg helpt je van een stukje onzekerheid (doe ik wel op de goede manier wat verwacht wordt) af.
Wij waren eens in Kamperland, waar de koster de gasten buiten liet wachten, want eigen mensen mochten eerst naar binnen. Pas toen het eigen volk voltallig was, werden de vakantiegasten een voor een naar binnen geloodsd.refo schreef:En een ruime tijd voor deze mensen is ook wel aardig. In de jaren 70 waren we een paar keer met vakantie in Rijssen. Toen kregen we 2 minuten. Het was nog een kunst om eerder te zitten dan de dominee binnenkwam. Dat zal inmiddels wel beter zijn, schat ik in.
Gelukkig was ´t droog... Maar erg gastvrij vond ik het niet.
~~Soli Deo Gloria~~
Hm, smaken verschillen blijkbaar.memento schreef:Ik zou zeggen: Vraag het. Als iemand daar geen behoefte aan hebt, kan hij dat dan aangeven.Tiberius schreef:En denk je dat de gemiddelde heiden dat allemaal op prijs stelt?memento schreef:Misschien handig als dan meteen een gemeentelid ernaast gaat zitten, en de heiden uitlegt hoe de dienst verloopt (zodat hij op t juiste moment kan gaan staan en zitten), en hoe het Bijbeltje werkt (waar de psalmen staan, hoe je het gedeelte op het bord in het boekje vinden kan, dat de noten wel ritmisch erin staan maar op hele note gezongen wordt, etc).
Ik denk echter, dat een "heiden" daar wel behoefte aan heb. Ik baseer dat op 2 ervaringen:
1. Nadat ik een keer enkele meisjes onzeker nabij het kerkplein had zien rondlopen, en meegevraagd had naar binnen, gaven die aan blij te zijn met de bijbeltjes die ik voor hen gehaald had bij de koster en met de uitleg erbij. Het opzoeken van een psalm en Schriftgedeelte bleek voor hen (die nog nooit een bijbeltje vastgehad hadden) erg lastig.
2. Mijn eigen ervaring toen ik een keer een niet-reformatorische kerkdienst bezocht. Ik was erg blij dat toen een ouderling naast me kwam zitten, me de weg wees in het liedboek, me vertelde wanneer ik moest gaan staan en zitten en knielen, etc. Je voelt je toch onwennig in zo'n "vreemde" dienst, en uitleg helpt je van een stukje onzekerheid (doe ik wel op de goede manier wat verwacht wordt) af.
Ben zelf een paar keer in niet-refo kerken geweest, maar was blij dat er niet zo'n betweter zich tegenaan kwam bemoeien. Een liedboek lezen lukt me zelf ook nog wel, en als het gros van de bezoekers gaat staan of zitten, volg ik dat voorbeeld gewoon op.
Dat gaat goed, zolang de dienst nog een beetje overeenkomt. Maar wat als je als vrouw opstaat omdat je opeens een hoop mensen voor je op ziet staan, en terwijl je staat zie je dat het alleen mannen zijn. Of je staat op omdat iedereen opstaat, en het is alleen de bedoeling dat zij die ten avondmaal aangaan opstaan? Dan voel je je toch wel ongemakkelijk.Tiberius schreef:Ben zelf een paar keer in niet-refo kerken geweest, maar was blij dat er niet zo'n betweter zich tegenaan kwam bemoeien. Een liedboek lezen lukt me zelf ook nog wel, en als het gros van de bezoekers gaat staan of zitten, volg ik dat voorbeeld gewoon op.
Voor iemand die nog nooit in de kerk geweest is, is alles vreemd. Dat is tenminste wat ik hoor, van mensen die niet christelijk opgevoed zijn. Ik denk dat het aanbieden van wat uitleg niet als betweterig wordt opgevat. En anders kan de ander ook aangeven daar geen behoefte aan te hebben. Je toont er in ieder geval betrokkenheid mee en creëert ruimte om een gesprekje aan te knopen.
De andere kant is, wat ik ook van een jongen uit de wereld hoorde. Zijn eerste keer naar een kerkgaan was een grote kerk, met meer dan 1000 leden. Zonder aangesproken te zijn of gegroet te zijn is hij binnengekomen en na de dienst weer weg gegaan (zijn 2e bezoek aan een evangelisatiepost van de GG was gelukkig heel anders). Hetzelfde kan ik me herinneren van een RK dienst die ik ooit bezocht. Dan voel je je toch niet heel erg welkom.
Kortom, mijn boodschap is: Wees sociaal en behulpzaam tegenover niet-kerkelijken. Zorg dat ze zich welkom voelen. Dat ze zich gezien weten. Even een groet. Even een kort gesprekje. Even een welkom. Even een bijbeltje aanbieden, en even (als men dat wil) de orde van dienst uitleggen en wegwijs maken in het bijbeltje. Zijn kleine dingetjes, die het verschil kunnen uitmaken of iemand terugkomt of niet. Het Woord in de hand van de Geest moet het doen, dat is zo, maar de dingen erom heen kunnen ervoor zorgen dat de mensen nog een keer onder het Woord komen, of dat ze voor altijd uit de kerk wegblijven...
Volgens mij was die preek best begrijpelijk. En ja, als iemand voor het eerst in de kerk komt, zal hij best dingen horen die hij niet meteen begrijpt. Dat kan niet anders. Een preek is nu eenmaal in eerste instantie bedoeld voor de 'ingewijden'.refo schreef:Ik hoop alleen wel dat de ouderling dan een begrijpelijker preek leest dan dat hij gistermiddag deed. (Er was iemand aanwezig die normaal nooit ter kerke komt)
Inhoudelijk wel, en sommige theologische termen (verbond, genade, verkiezing) zijn nu eenmaal niet vervangbaar. Maar als het gaat om de taal en wijze van spreken zou ik zeggen: Hou dat maar gewoon op hedendaags Nederlands, wat op gewone wijze gesproken wordt.Afgewezen schreef:Een preek is nu eenmaal in eerste instantie bedoeld voor de 'ingewijden'.