Het is toch helemaal geen probleem om de term te gebruiken? In de kerk heeft de term helemaal niet de verlichtingslading. Bovendien is Opperwezen voor mij een goede uitdrukking voor Wie God is. Die negatieve associatie met het verlichtingsdenken heb ik nooit gehad bij de term Opperwezen.memento schreef:Ik heb nog niet venomen, dat door een artikeltje van iemand van de Driestar de wetenschappelijke consensus opeens veranderd is...Tiberius schreef:Iedereen? Ik heb een paar mensen hier op het forum dat zien typen, maar verder niemand.Jongere schreef:Tot een tijdje terug dacht en zei iedereen dit.
Daarbij is het inhoudelijk m.i. een artikel wat nu net de kern van de problematiek mist. Lees bijvoorbeeld: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... -1773.html. Die argumenten worden helemaal niet weerlegd. Het is natuurlijk best waar dat bij bepaalde piëtistische schrijvers je soms een term tegenkomt die in de buurt van Opperwezen komt. Maar dat is geen enkel bewijs. Zij leefden dicht bij de Verlichting (wat een stroming is, die gelijdelijk aan ontstaan is). Daarnaast is het incidenteel gebruik van een gelijkende term, heel wat anders dan structureel gebruik van termen die typerend zijn voor een bepaald theologisch denken, zoals in 1773 voorkomt. Zeker wanneer er naast Verlichtingstermen ook Verlichtingsdenken/theologie aan te wijzen valt, heb je wat uit te leggen.
Kortom, het overtuigd mij niet omdat het de problematiek niet weerlegd met steekhoudende argumenten. Totdat dat overtuigend gebeurd is, hou ik het bij de gangbare opvatting, dat 1773 Verlichtingstermen en -denken bevat. Net zoals elk geschrift getekend wordt door de tijd waarin het geschreven wordt.
Hoe mensen dat trouwens opvatten als argument in de gezangendiscussie hier is mij een raadsel.
Het pad der deugd betreden is geen verlichtingsdenken en is niet in flagrante strijd met het Evangelie. Dan moeten we bijv. de volgende Bijbeltekst: Zegt de rechtvaardige dat het hem wel zal gaan, dat zij de vrucht hunner handen werk zullen eten maar uit de Bijbel scheuren. Of lees psalm 119 eens. Precies zoals wordt uitgelegd in het door mij aangehaalde artikel.
Het artikel wat jij aanhaalt overtuigt niet.