Losgeweekt van eigen gemeente

Auto

Re: Losgeweekt van eigen gemeente

Bericht door Auto »

memento schreef:
Auto schreef:
memento schreef:
Auto schreef:Afgescheiden van de meerderheid die de PKN is ingegaan.
Lees mijn postings nog eens. De kerk bestaat op grond van haar belijden. Als een meerderheid kiest voor een ander belijden, scheidt zij zich daarmee af, niet omgedraaid.
Dat zou zo zijn als je de DKO zou hanteren, maar de Hervormden zitten nog steeds aan KO51 vast en daar staat het tegenovergestelde wat jij roept. Daarnaast ....... je hoeft alleen maar naar de eigendomskwestie kijken .......... als een minderheid zelfs rechtmatig de gebouwen kon opeisen volgens de KO51 ........ wie heeft zich dan afgescheiden?

Zo langzamerhand vind ik het een farce hoe jij aan de feiten een draai geeft.
Jij kijkt naar uiterlijke zaken, zoals naam en eigendommen. Dan zie je net als de aardse rechter de kerk als een vereniging. Maar daar gaat het in de kerk helemaal niet om. Een kerk bestaat niet uit haar naam, uit haar gebouwen, maar op grond van haar belijdenis.
Tuurlijk!

*schrijft brief voor Nobelprijs comite met normering voor nobelprijs van de huisman categorie
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Jij kijkt naar uiterlijke zaken, zoals naam en eigendommen. Dan zie je net als de aardse rechter de kerk als een vereniging. Maar daar gaat het in de kerk helemaal niet om. Een kerk bestaat niet uit haar naam, uit haar gebouwen, maar op grond van haar belijdenis.
Maar goed, dan blijft het me nog een raadsel, waarom de HHK zich niet bij de CGK of GG heeft aangesloten in plaats van een nieuw kerkverband te beginnen. Juist in die kerkverbanden functioneert die belijdenis; in de Hervormde Kerk allang niet meer.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
memento schreef:Jij kijkt naar uiterlijke zaken, zoals naam en eigendommen. Dan zie je net als de aardse rechter de kerk als een vereniging. Maar daar gaat het in de kerk helemaal niet om. Een kerk bestaat niet uit haar naam, uit haar gebouwen, maar op grond van haar belijdenis.
Maar goed, dan blijft het me nog een raadsel, waarom de HHK zich niet bij de CGK of GG heeft aangesloten in plaats van een nieuw kerkverband te beginnen. Juist in die kerkverbanden functioneert die belijdenis; in de Hervormde Kerk allang niet meer.
Andersom. De HHK is de voortzetting. Welkom terug, CGK en GG. :)
memento

Bericht door memento »

Mister schreef:
Tiberius schreef:
Andersom. De HHK is de voortzetting. Welkom terug, CGK en GG. :)
Precies.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Nou ja, op deze manier zal er nooit eenheid komen, ieder vind zijn kerk het beste.
Vraag me af: hoeveel kerkverbanden bestaan er in Noord Korea?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

memento schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:
Auto schreef:Afgescheiden van de meerderheid die de PKN is ingegaan.
Lees mijn postings nog eens. De kerk bestaat op grond van haar belijden. Als een meerderheid kiest voor een ander belijden, scheidt zij zich daarmee af, niet omgedraaid.
Dat geldt inderdaad voor de Afscheiding van 1834.
Aangezien in 1834 de 3FvE gewoon de formele belijdenis van de kerk was, gaat die stelling niet op.
Hoho, dit gaat een beetje te snel...
De wijze waarop men ongereformeerd kerkelijke handelde in 1834 met ds. De Cock en het de eisen van onderteking die men stelde, maakte dat ds. De Cock de 3FvE wel mocht belijden, maar er niet mocht handelen. Dat laatste is inderdaad in de huidige PKN anders.
Maar voor De Cock gold dat hij de kerk is uitgemikt; voor H.P. Scholte kun je zeggen dat die echt zelf is gegaan. Dat hing zeker samen met zijn kerkvisie.

Voor ds. Ledeboer gold dat ook hij niet meer mocht preken en handelen naar de formele grondslag van de kerk. Ook hij is de kerk uitgegooid.

Formeel bleef de belijdenis van de 3FvE in de belijdenis van de vaderlandse kerk staan; als predikanten daarnaar handelden, werden ze de kerk uitgezet. Dan zou je kunnen zeggen dat die scheiding daarmee een wederkeer was naar het ware kerk-zijn, namelijk ook het mogen preken en handelen naar die grondslag van de kerk.

Als je de GG ziet als samenvoeging van de stromingen die afkomstig zijn van De Cock en Ledeboer; beide stromingen die niet zelf de kerk zijn uitgegaan, maar die eruit zijn gezet. Als dat al een afscheiding is, is dat op z'n minst een afscheiding die door de "blijvers" is georganiseerd. Deze beide groepen hebben elkaar in 1907 gevonden in een samenvoeging.

Kortom: Dit alles leidt tot de conclusie dat de GG in feite de voortzetting is van de vaderlandse kerk; zij hebben zelf ook nooit gescheurd; zijn hooguit zelf gegaan.
In die zin zou elk ander kerverband moeten terugkeren naar de GG.

:OO3
Laatst gewijzigd door Luther op 21 dec 2011, 15:40, 2 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Auto

Bericht door Auto »

JolandaOudshoorn schreef:Nou ja, op deze manier zal er nooit eenheid komen, ieder vind zijn kerk het beste.
Moet je eens kijken naar dat landje wat onder Noord Korea ligt, hoeveel kerkverbanden daar zijn en hoe zich dat ontwikkeld .............
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Tiberius schreef:
Andersom. De HHK is de voorzetting. Welkom terug, CGK en GG. :)
Terug naar de toekomst :)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Eén ding blijkt wel uit deze discussie: lang niet iedereen is losgeweekt uit zijn eigen gemeente/kerkverband. :)
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:
Andersom. De HHK is de voorzetting. Welkom terug, CGK en GG. :)
Terug naar de toekomst :)
Uhm, volgens mij is het idee van een voortzetting juist, dat hetgeen er was in stand gehouden en voortgezet wordt. Er is dus niet iets nieuws, maar het oude blijft bestaan en wordt voortgezet. Het gedeelte "naar de toekomst" is dus niet van toepassing, het andere gedeelte van die zin ondersteun ik: "Terug".
Auto

Bericht door Auto »

memento schreef: Jij kijkt naar uiterlijke zaken, zoals naam en eigendommen. Dan zie je net als de aardse rechter de kerk als een vereniging. Maar daar gaat het in de kerk helemaal niet om. Een kerk bestaat niet uit haar naam, uit haar gebouwen, maar op grond van haar belijdenis.
Zucht, je moet beter lezen (al vermoed ik dat zelfs een bril hier niet helpt).
1. Er is een stemming geweest in 2004 voor het opgaan in de PKN
2. Meerderheid van de synode beslist we gaan op in de PKN
3. Minderheid zegt dat kunnen wij niet
4. Minderheid zoekt elkaar op en geeft aan we gaan samen verder.
5. Synode PKN doet oproep om de plaatsen in te nemen
6. Predikanten worden ontslagen omdat ze weigeren in de PKN op te gaan.
7. Enkele predikant herbezint zich en gaat toch naar de PKN
8. Minderheid stelt nieuwe synode samen en hanteert dezelfde regels als voor de stemming (genoemd in pt 2)
9. Minderheid stelt notariele acte op
10. Minderheid schrijft zich in bij de overheid en nieuwe kerknummers worden uitgedeeld.

Facts, my dear memento, facts are these points
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wel ja en wij als Gereformeerde gemeenten, hebben ons afgescheiden van de Gereformeerde gemeenten in Nederland. :bobo
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Auto schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Nou ja, op deze manier zal er nooit eenheid komen, ieder vind zijn kerk het beste.
Moet je eens kijken naar dat landje wat onder Noord Korea ligt, hoeveel kerkverbanden daar zijn en hoe zich dat ontwikkeld .............
Onlangs gehoord: een predikant in tijden verdrukking: ik vrees, dat als wij hier ook vrijheid van godsdienst krijgen, er snel scheuringen en afscheidingen zullen ontstaan. Jaren later, onder de mantel van vrijheid van godsdienst: Helaas heb ik toen gelijk gehad de kerk scheurt steeds meer.

Vreemd, dat eenheid alleen maar lijkt te bestaan onder verdrukking.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Uhm, volgens mij is het idee van een voortzetting juist, dat hetgeen er was in stand gehouden en voortgezet wordt. Er is dus niet iets nieuws, maar het oude blijft bestaan en wordt voortgezet.
Het is dat ik je standpunt ken, anders zou ik denken dat ik hier een verdediger van 1834 hoor: de kerk wijkt af, wij blijven in het gereformeerde spoor, dus wij zijn de voortzetting van de (oorspronkelijke) kerk.
Dat ligt bij 2004 wel een tikje anders.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Overigens zijn veel scheuringen meer het gevolg van eerverschil dan van leerverschil.
Plaats reactie