Inhoud van gezangen, Bijbels of niet ?
Re: Inhoud van gezangen, Bijbels of niet ?
Het is jammer dat er zoveel verdeeldheid is in de kerken.
Zovele kerken zingen alleen maar psalmen (ook bij ons) terwijl er zulke prachtige gezangen zijn...
Maar ja, de verdeeldheid, welke mogen wel en welke niet, ruzie, kerkscheuring, weer een verbandje erbij...
Zovele kerken zingen alleen maar psalmen (ook bij ons) terwijl er zulke prachtige gezangen zijn...
Maar ja, de verdeeldheid, welke mogen wel en welke niet, ruzie, kerkscheuring, weer een verbandje erbij...
alleen maar Psalmen??? De Psalmen die de Heere Jezus gezongen heeft tijdens zijn omwandeling op de aarde en die Hij tot op het kruis heeft nagesproken. Laten wij toch dankbaar zijn dat wij die psalmen mogen zingen in onze erediensten.ejvl schreef:Het is jammer dat er zoveel verdeeldheid is in de kerken.
Zing op allerlei andere momenten maar die prachtige gezangen die er absoluut zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
In de oude Hervormde bundel van 1938 waren dat de laatste twee verzen van Gezang 244-DIA- schreef:Met de inhoud van sommige gezangen is ook niets mis.
Maar mijn opa was fel tegen het zingen van gezangen in de eredienst.
Toch was zijn lievelingslied wel een gezang:
In het Liedboek voor de kerken zijn alleen de laatste twee verzen overgenomen als Gez. 291.1
Gelijk een landman, moe van 't ploegen,
de neigend' avondschaduw groet,
en zich verheugt in het genoegen,
dat hij naar 't huis der ruste spoedt,
zo zal de mens, vermoeid van zorgen,
waaraan hij zijne krachten sleet,
verlangend uitzien naar de morgen,
die 't graf is van verdriet en leed.
2
Al is het einde ook verborgen
voor 't oog, dat door geen nevels ziet,
God zal voor onze toekomst zorgen:
zij, die geloven, haasten niet.
Geloofd zij God! Hij zal ons schenken
een toekomst beter dan het graf;
aan sterven onbevreesd te denken
is ook een vrucht, die 't kruis ons gaf.
3
Nooit kan 't geloof te veel verwachten,
des Heilands woorden zijn gewis.
't Faalt aardse vrienden vaak aan krachten,
maar nooit een vriend als Jezus is.
Wat zou ooit zijne macht beperken?
't Heelal staat onder zijn gebied!
Wat zijne liefde wil bewerken,
ontzegt Hem zijn vermogen niet.
4
Die hoop moet al ons leed verzachten.
Komt, reisgenoten, 't hoofd omhoog!
Voor hen, die 't heil des Heren wachten,
zijn bergen vlak en zeeen droog.
O zaligheid niet af te meten,
o vreugd, die alle smart verbant!
Daar is de vreemd'lingschap vergeten,
en wij, wij zijn in 't Vaderland!
Ik verwacht dat het in het nieuwe Liedboek niet terug zal keren. Hoe mooi de inhoud ook is, de taal is wel erg archaïsch.
~~Soli Deo Gloria~~
Waar zijn de gezangen van Groenewegen gebleven? In vroeger tijden namen die een grote plaats in onder het gereformeerde kerkvolk, maar nu hoor je er nooit meer iets van?
De "Lofzangen Israëls" zijn nooit bedoeld als kerkliederen, maar functioneerden wel tijdens gezelschappen en natuurlijk in het persoonlijke geloofsleven.Erasmiaan schreef:Waar zijn de gezangen van Groenewegen gebleven? In vroeger tijden namen die een grote plaats in onder het gereformeerde kerkvolk, maar nu hoor je er nooit meer iets van?
Ook voor die liederen geldt, met alle respect en waardering voor hun rijke inhoud, dat de taal inmiddels dermate archaïsch is dat de jonge generatie het niet meer begrijpt. Maar wie eraan gehecht is, kan ze altijd thuis nog zingen
http://books.google.nl/books/about/De_l ... edir_esc=y
of op cd beluisteren

~~Soli Deo Gloria~~
die cd heb ik 

Ja, dat weet ik, dat ze nooit bedoeld zijn als kerkliederen. Maar ook van koren of op scholen hoor je niet meer wat van deze liederen. Als er uit geciteerd wordt is het mij ook altijd onbekend. Of zijn er ook bekende Lofzangen Israëls, die nu nog gezongen worden (maar waarvan dan onbekend is dat ze van Groenewegen zijn)?Hendrikus schreef:De "Lofzangen Israëls" zijn nooit bedoeld als kerkliederen, maar functioneerden wel tijdens gezelschappen en natuurlijk in het persoonlijke geloofsleven.Erasmiaan schreef:Waar zijn de gezangen van Groenewegen gebleven? In vroeger tijden namen die een grote plaats in onder het gereformeerde kerkvolk, maar nu hoor je er nooit meer iets van?
Ook voor die liederen geldt, met alle respect en waardering voor hun rijke inhoud, dat de taal inmiddels dermate archaïsch is dat de jonge generatie het niet meer begrijpt. Maar wie eraan gehecht is, kan ze altijd thuis nog zingen
http://books.google.nl/books/about/De_l ... edir_esc=y
of op cd beluisteren
Ik denk ook wel eens: als koren hun repetoire nu eens op zouden vullen met psalmen, de lofzangen Israëls van Groenewegen en Engelstalige psalters, dan zou dat een hoop discussie schelen.
Een van de bekendste en meest geciteerde liederen uit De Lofzangen Israëls is "Zoete banden die mij binden".Erasmiaan schreef:Ja, dat weet ik, dat ze nooit bedoeld zijn als kerkliederen. Maar ook van koren of op scholen hoor je niet meer wat van deze liederen. Als er uit geciteerd wordt is het mij ook altijd onbekend. Of zijn er ook bekende Lofzangen Israëls, die nu nog gezongen worden (maar waarvan dan onbekend is dat ze van Groenewegen zijn)?
Ik denk ook wel eens: als koren hun repetoire nu eens op zouden vullen met psalmen, de lofzangen Israëls van Groenewegen en Engelstalige psalters, dan zou dat een hoop discussie schelen.
Een Lied Van de vereeniging met des Heeren Volk.
Stem: Augustinus ging eens ziften.
26ste Lied
1.
Zoete banden die my binden,
Aan des Heeren lieve Volk,
Wis zy zijn mijn herte vrinden,
Hare taal mijn herte tolk;
’T zijn de kindere van mijn vader,
En van ’t zelfde huysgezin,
Wy bestaan malkander nader,
Als de bant van aardse min,
2.
Ag hoe kan ’t mijn hert vervoeren,
Als dat volk aan my verhaalt,
Waar gevallen zijn de snoeren,
En hoe ’t herte onbepaalt,
Aan den Heere is gebonden,
Hoeze omhelsde ’t Gode Lam,
Tot verzoening van de zonden,
Hoe dat Iezus ’t herte nam.
(etc.)
~~Soli Deo Gloria~~
- SecorDabar
Bedankt Henricus !
Het is een heel bekend lied, dat ook weleens in preken wordt aangehaald.
Zelf lees ik op dit moment de nieuwe uitgave van geestelijke gezangen van Ds. Jodocus van Lodesteijn, genaamd: Uitspanningen.
Er staan 131 gedichten met de zangwijs erbij vermeld.
Deze gedichten zijn in de oorspronkelijke versie gedrukt, maar wel voorzien van uitleg van de woorden, omdat hier sprake is van zeer oud nederlands taalgebruik.
Het boek is in 2005 uitgegeven, 664 pagina's, en is nu bij veel reformatorische boekhandelaren verkrijgbaar in de aanbieding voor 14,50 euro.
Het is een heel bekend lied, dat ook weleens in preken wordt aangehaald.
Zelf lees ik op dit moment de nieuwe uitgave van geestelijke gezangen van Ds. Jodocus van Lodesteijn, genaamd: Uitspanningen.
Er staan 131 gedichten met de zangwijs erbij vermeld.
Deze gedichten zijn in de oorspronkelijke versie gedrukt, maar wel voorzien van uitleg van de woorden, omdat hier sprake is van zeer oud nederlands taalgebruik.
Het boek is in 2005 uitgegeven, 664 pagina's, en is nu bij veel reformatorische boekhandelaren verkrijgbaar in de aanbieding voor 14,50 euro.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Zeker ben ik blij met de psalmen, het liefst zie ik dat de onberijmde versie gezongen word, prachtig.huisman schreef:alleen maar Psalmen??? De Psalmen die de Heere Jezus gezongen heeft tijdens zijn omwandeling op de aarde en die Hij tot op het kruis heeft nagesproken. Laten wij toch dankbaar zijn dat wij die psalmen mogen zingen in onze erediensten.ejvl schreef:Het is jammer dat er zoveel verdeeldheid is in de kerken.
Zing op allerlei andere momenten maar die prachtige gezangen die er absoluut zijn.
Maar waarom zouden de prachtige gezangen niet gezongen mogen worden in de eredienst samen met de psalmen?
De studentenvereniging Depositum Custodi heeft in haar zangbundel (Liber Canticorum) nog wel een rijtje liederen van Groenewegen staan.Erasmiaan schreef:Waar zijn de gezangen van Groenewegen gebleven? In vroeger tijden namen die een grote plaats in onder het gereformeerde kerkvolk, maar nu hoor je er nooit meer iets van?
In de zangbundel "Uit Sions zalen" staan er 7 van Groenewegen, maar ja, die wordt buiten de GGiN-scholen nergens gebruikt.Zita schreef:De studentenvereniging Depositum Custodi heeft in haar zangbundel (Liber Canticorum) nog wel een rijtje liederen van Groenewegen staan.Erasmiaan schreef:Waar zijn de gezangen van Groenewegen gebleven? In vroeger tijden namen die een grote plaats in onder het gereformeerde kerkvolk, maar nu hoor je er nooit meer iets van?
~~Soli Deo Gloria~~
Het stond ook al in de 29 gezangen voor de Gereformeerde Kerken in Nederland.Hendrikus schreef:In de oude Hervormde bundel van 1938 waren dat de laatste twee verzen van Gezang 244-DIA- schreef:Met de inhoud van sommige gezangen is ook niets mis.
Maar mijn opa was fel tegen het zingen van gezangen in de eredienst.
Toch was zijn lievelingslied wel een gezang:
In het Liedboek voor de kerken zijn alleen de laatste twee verzen overgenomen als Gez. 291.1
Gelijk een landman, moe van 't ploegen,
de neigend' avondschaduw groet,
en zich verheugt in het genoegen,
dat hij naar 't huis der ruste spoedt,
zo zal de mens, vermoeid van zorgen,
waaraan hij zijne krachten sleet,
verlangend uitzien naar de morgen,
die 't graf is van verdriet en leed.
2
Al is het einde ook verborgen
voor 't oog, dat door geen nevels ziet,
God zal voor onze toekomst zorgen:
zij, die geloven, haasten niet.
Geloofd zij God! Hij zal ons schenken
een toekomst beter dan het graf;
aan sterven onbevreesd te denken
is ook een vrucht, die 't kruis ons gaf.
3
Nooit kan 't geloof te veel verwachten,
des Heilands woorden zijn gewis.
't Faalt aardse vrienden vaak aan krachten,
maar nooit een vriend als Jezus is.
Wat zou ooit zijne macht beperken?
't Heelal staat onder zijn gebied!
Wat zijne liefde wil bewerken,
ontzegt Hem zijn vermogen niet.
4
Die hoop moet al ons leed verzachten.
Komt, reisgenoten, 't hoofd omhoog!
Voor hen, die 't heil des Heren wachten,
zijn bergen vlak en zeeen droog.
O zaligheid niet af te meten,
o vreugd, die alle smart verbant!
Daar is de vreemd'lingschap vergeten,
en wij, wij zijn in 't Vaderland!
Ik verwacht dat het in het nieuwe Liedboek niet terug zal keren. Hoe mooi de inhoud ook is, de taal is wel erg archaïsch.
Ja, die kerken zijn ook heel voorzichtig met gezangen begonnen....
29 stuks in den beginne....
Later werden het er steeds meer.. tot meer dan 100, of misschien wel 500...
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
491 nu, in 2013 om en nabij de 800. Maar je hoeft ze niet allemaal te zingen hoor-DIA- schreef:Later werden het er steeds meer.. tot meer dan 100, of misschien wel 500...

~~Soli Deo Gloria~~
- Bonny
- Contacteer:
Waarom niet in de eredienst? Als de gezangen zo prachtig zijn, dan is er toch niets op tegen?huisman schreef:alleen maar Psalmen??? De Psalmen die de Heere Jezus gezongen heeft tijdens zijn omwandeling op de aarde en die Hij tot op het kruis heeft nagesproken. Laten wij toch dankbaar zijn dat wij die psalmen mogen zingen in onze erediensten.ejvl schreef:Het is jammer dat er zoveel verdeeldheid is in de kerken.
The Groom's still waiting at the altar