De wedergeboorte en het ware geloof
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: De wedergeboorte en het ware geloof
En op dit vraagstuk antwoorden onze DL zeer pastoraal:
1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ah Bert, mooi dat je dat nog eens aanhaalt.Bert Mulder schreef:En op dit vraagstuk antwoorden onze DL zeer pastoraal:
Sjonge, wat is dat al lang geleden dat je me dat stuurde.
Mooi om weer eens over terug te denken hoe alles is gegaan.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
- Bert Mulder
- Contacteer:
henriët schreef: Ah Bert, mooi dat je dat nog eens aanhaalt.

verwachten dus
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-
Calvijn Comm op Handelingen 3:19
Vs. 19. Betert u dan, en bekeert u. enz. Men moet hier opmerken,
dat,wanneer hij tot bekeering vermaant, hij tegelijk verklaart
dat de vergeving der zonden voor hen reeds bij God gereed is.
Want, zooals ik vroeger zeide, niemand kan tot bekeering aangezet
worden, indien hem niet de zaligheid voor oogen gesteld wordt.
En wie aan genade twijfelt, die schroomt niet zich hardnekkig
tegen God te verzetten, als een die reeds aan het verderf
is overgegeven. Hieruit volgt dus, dat de papisten geene goede
opvatting van de bekeering kunnen hebben. Zij spreken er wel
veel over, doch omdat zij het geloof in de genade wegnemen,
is het onmogelijk, dat zij hunne volgelingen tot den waren ijver
om zich te bekeeren kunnen aanzetten. Ik stem toe, dat zij
wel wat over de vergeving der zonden praten, doch zij laten
de zielen in vrees en onzekerheid, ja, verwarren ze door allerlei
bevelen in een doolhof, zoodat zij door dit deel der leer te
verderven, ook het overige eveneens te niet doen.
@GJ de Bruin: dus idd geloof verbonden aan zicht op Christus, het missen ook verbonden aan geloof!
Vs. 19. Betert u dan, en bekeert u. enz. Men moet hier opmerken,
dat,wanneer hij tot bekeering vermaant, hij tegelijk verklaart
dat de vergeving der zonden voor hen reeds bij God gereed is.
Want, zooals ik vroeger zeide, niemand kan tot bekeering aangezet
worden, indien hem niet de zaligheid voor oogen gesteld wordt.
En wie aan genade twijfelt, die schroomt niet zich hardnekkig
tegen God te verzetten, als een die reeds aan het verderf
is overgegeven. Hieruit volgt dus, dat de papisten geene goede
opvatting van de bekeering kunnen hebben. Zij spreken er wel
veel over, doch omdat zij het geloof in de genade wegnemen,
is het onmogelijk, dat zij hunne volgelingen tot den waren ijver
om zich te bekeeren kunnen aanzetten. Ik stem toe, dat zij
wel wat over de vergeving der zonden praten, doch zij laten
de zielen in vrees en onzekerheid, ja, verwarren ze door allerlei
bevelen in een doolhof, zoodat zij door dit deel der leer te
verderven, ook het overige eveneens te niet doen.
@GJ de Bruin: dus idd geloof verbonden aan zicht op Christus, het missen ook verbonden aan geloof!
Laatst gewijzigd door vragensteller op 08 dec 2011, 23:11, 2 keer totaal gewijzigd.
absoluut!Bert Mulder schreef:henriët schreef: Ah Bert, mooi dat je dat nog eens aanhaalt.
verwachten dus
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Deze discussie heeft natuurlijk ook alles te maken met de verschillen die er zijn in de uitleg van de Heidelberger Catechismus. Vandaag heb ik een preek beluisterd over zondag 23. Wat een heldere uitleg over deze zondag. Zeker in het derde punt een heel duidelijke pastorale uitleg over verhouding wedergeboorte, geloof en rechtvaardigmaking:
http://www.prekenweb.nl/index.php?optio ... serid=4380
Of van hetzelfde web:Wilhelm schreef:Deze discussie heeft natuurlijk ook alles te maken met de verschillen die er zijn in de uitleg van de Heidelberger Catechismus. Vandaag heb ik een preek beluisterd over zondag 23. Wat een heldere uitleg over deze zondag. Zeker in het derde punt een heel duidelijke pastorale uitleg over verhouding wedergeboorte, geloof en rechtvaardigmaking:
http://www.prekenweb.nl/index.php?optio ... serid=2644
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik heb niet zo stellig gezegd dat Kerst en Pasen ineen valt; wel heb ik gezegd dat het totale werk van Christus niet los van elkaar gezien mag worden. Toch maar die vergelijking met die diamant met die vele zijden. Ik denk dat als er door het geloof op Christus gezien mag worden, er een beetje licht valt op iets van vernedering en Zijn verhoging; dan kan inderdaad Pasen zijn. Ik bedoel dan de geestelijke vrucht van Pasen, zoals door de HC verwoord.Marieke schreef:Ik vind dat een prachtig antwoord Luther, maar nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Nog een keer mijn vraag:
Tenslotte blijft mijn vraag toch nog open staan. Als jullie nu allemaal stellen dat Kerst en Pasen ineen vallen, dan kan het toch niet zo zijn dat je eerst de vrucht van Pasen kunt beleven en daarna Kerst? Dat zegt Huisman namelijk in een eerdere discussie. En dat is gewoon mijn vraag. Ik wil niet alles beredeneerd zien, echt niet. Maar jullie zeggen wat, vervolgens stel ik er een vraag over en dan krijg ik het verwijt dat ik alles uit elkaar wil trekken.
Weer later kan iemand meer zicht krijgen op de geestelijke vrcuht van het Kerstfeit. Of over het borglijden op Golgotha.
Kennis van Christus is dat je iets leert van Zijn namen, staten, naturen en weldaden. Al is het maar heel klein, dan is dat toch Christuskennis. En dat moet groeien. Als Johannes zegt: Hij moet wassen, maar ik minder worden, dan moet er eens wat bij geleerd worden, dan leer je er een staat, een natuur, een vrucht van een heilsfeit of een weldaad bij. Dan wordt eens de rchterkant van de diamant belicht en dan eens de linkerkant, tot deze in de eeuwige heerlijkheid in het volle licht staat.
Elk zien op Christus zal echter ook weer terugleiden naar de diepte van onze val, en zeker als we iets van het kruis mogen verstaan, zal dat de zondekennis alleen maar dieper doen zijn.
Vóór de kennis aan die diamant is er inderdaad de Wet die de kenbron van onze ellende is. Maar de Wet verdoemd en zal ons nooit tot ruimte brengen. Daarom zo mooi dat er in Zondag 2 reeds staat: Wat eist de Wet Gods van ons? Antw.: Dat leert ons Christus......
Dáár al dus!
Voor dat we iets van Christus, iets van die diamant hebben leren kennen door de krachtige toepassing van het Woord, kan het met ons nog alle kanten op, al hebben we nog zulke diepe zondekennis.
Ik hoop dat dit een antwoord is op je vragen. Ik meen dat de leer die stelt dat er een soort chronologische beleving moet/zal plaats vinden va de heilsfeiten echt een bijbelse correctie behoeft. Luister maar eens naar de eerste 10 minuten van deze preek: (rest is ook onderwijzend overigens)
http://www.prekenweb.nl/index.php?optio ... serid=5175
Tot slot: Zondag 7 en Zondag 23 zijn 2 kanten van dezelfde medaille, en de vulling van die medaille is zondag 8-22. M.n. zondag 23 is een zondag die nu een pas beginnende gelovige en één die al lang op de weg is, kan naspreken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
...
Laatst gewijzigd door vragensteller op 10 dec 2011, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier is al eerder een uitgebreide discussie over geweest. Het 'dat leert ons Christus' heeft gewoon betrekking op het feit dat Christus tijdens Zijn omwandeling op aarde een hoofdsom van de wet gegeven heeft. Zoals elders in de HC staat, dat de Twaalf artikelen ons iets in een hoofdsom leren.Luther schreef:Daarom zo mooi dat er in Zondag 2 reeds staat: Wat eist de Wet Gods van ons? Antw.: Dat leert ons Christus......
Dat weet ik wel, maar daarin was en ben ik het niet met je eens. Kennelijk wordt door de Heere Jezus ook rond het Wetswerk het e.e.a. geleerd. De Wet zelf, zonder Christus, leert ons niets!Afgewezen schreef:Hier is al eerder een uitgebreide discussie over geweest. Het 'dat leert ons Christus' heeft gewoon betrekking op het feit dat Christus tijdens Zijn omwandeling op aarde een hoofdsom van de wet gegeven heeft. Zoals elders in de HC staat, dat de Twaalf artikelen ons iets in een hoofdsom leren.Luther schreef:Daarom zo mooi dat er in Zondag 2 reeds staat: Wat eist de Wet Gods van ons? Antw.: Dat leert ons Christus......
-
0
Laatst gewijzigd door vragensteller op 10 dec 2011, 11:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Huh, nee johvragensteller schreef:opmerkelijk dat je op een refoforum totaal genegeerd kunt worden.
Nou ja, ajuu dan maar.
Illusie armer, ervaring rijker.
Ik zal m`n posts verwijderen.
Lijkt me wat stug.
Hoop ik.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Waar en wanneer word jij genegeerd?vragensteller schreef:0
@Vragensteller dat gevoel heb ik ook wel eens maar dat gebeurt niet met opzet. Je kunt nu eenmaal niet op elke posting reageren en dan blijven er soms vragen liggen. Dat is het nadeel van een forum.Fjodor schreef:Huh, nee johvragensteller schreef:opmerkelijk dat je op een refoforum totaal genegeerd kunt worden.
Nou ja, ajuu dan maar.
Illusie armer, ervaring rijker.
Ik zal m`n posts verwijderen.
Lijkt me wat stug.
Hoop ik.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.