Vandaag las ik er weer één. Jezus was een fishermen's friend. Van die woordspelingen, die gebruikt worden om de boodschap beter over te laten komen. Sommige predikanten zijn er meester in, de ene in van die korte oneliners die je nooit meer vergeet, de ander met lange zinnen vol prachtige woordspelingen.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Hoe moeten en mogen we taal gebruiken, om de boodschap over te brengen?
Taal en boodschap
- MarthaMartha
Re: Taal en boodschap
Soms kan zoiets even precies een kwartje laten vallen, het is meesterlijk als je het goed kunt gebruiken.memento schreef:Vandaag las ik er weer één. Jezus was een fishermen's friend. Van die woordspelingen, die gebruikt worden om de boodschap beter over te laten komen. Sommige predikanten zijn er meester in, de ene in van die korte oneliners die je nooit meer vergeet, de ander met lange zinnen vol prachtige woordspelingen.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Hoe moeten en mogen we taal gebruiken, om de boodschap over te brengen?
Maar dan moet wel tijd, plaats en aantal geweten worden.
Ik heb regelmatig een ds gehoord wiens hele preek doorspekt was van woord en taalspelletjes / kunstjes, dan heb je na een kwartier het gevoel van; doe effe normaal man nu is het weer mooi geweest, dan leidt het meer van de boodschap af dan dat het bijdraagt aan een goed verstaan....
(maar goed, ik vergeet nooit de paaspreek over de wachters: ze vluchten als hazen, paashazen.... dan schiet ik ook in de lach...)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Soms gaan dit soort zaken ten koste van de eerbied, en daar moeten we wel voor waken vind ik.
Ik denk dat een predikant daar wel voorzichtig mee moet zijn. Misschien dat een kwart van zijn gemeente taalgevoelig is, en kan genieten van woordspelingen, doordenkers enzovoorts. Een kwart heeft het idee dat hij er niks van begrijpt. En de helft vindt het spotten.
- Jean le Fontain
- Contacteer:
Zolang het dienstbaar is en niet gaat overheersen, vind ik het geen punt.memento schreef:Vandaag las ik er weer één. Jezus was een fishermen's friend. Van die woordspelingen, die gebruikt worden om de boodschap beter over te laten komen. Sommige predikanten zijn er meester in, de ene in van die korte oneliners die je nooit meer vergeet, de ander met lange zinnen vol prachtige woordspelingen.
Bovenstaand voorbeeld zou ik niet gebruiken, de associatie is volgens mij ongepast.
Een heel knappe woordspeling hoorde ik van prof.dr. A. Baars in het uiteenzetten van z'n 3 punten bij een preek nav Gal 6:2 :
1. lage list
2. loden last
3. lieve lust
Voor de liefhebbers: http://media.cgkmiddelharnis.nl/index.p ... =50&sort=1
Ja, zo'n puntenverdeling vind ik dan wel weer heel mooi.Jean le Fontain schreef:Zolang het dienstbaar is en niet gaat overheersen, vind ik het geen punt.memento schreef:Vandaag las ik er weer één. Jezus was een fishermen's friend. Van die woordspelingen, die gebruikt worden om de boodschap beter over te laten komen. Sommige predikanten zijn er meester in, de ene in van die korte oneliners die je nooit meer vergeet, de ander met lange zinnen vol prachtige woordspelingen.
Bovenstaand voorbeeld zou ik niet gebruiken, de associatie is volgens mij ongepast.
Een heel knappe woordspeling hoorde ik van prof.dr. A. Baars in het uiteenzetten van z'n 3 punten bij een preek nav Gal 6:2 :
1. lage list
2. loden last
3. lieve lust
Voor de liefhebbers: http://media.cgkmiddelharnis.nl/index.p ... =50&sort=1
Fisherman e.d is mij te populair